اخبار استارتاپیاخبار سلامتسلامت

بررسی وضعیت سلامت دیجیتال کشور در پاندمی کرونا

نشست خبری استارتاپ درمانکده

لیمو HR

کنفرانس خبری مدیران و بنیانگذاران استارتاپ درمانکده، ارائه دهنده خدمات سلامت آنلاین روز یکشنبه ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۰  به صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محسن صدر، بنیانگذار و مدیر عامل درمانکده با اشاره به وضعیت صنعت سلامت دیجیتال در ایران و دنیا و اهمیت ارتباط متقابل دولت و استارتاپ ها در دوران کرونا گفت:« پیشرفت‌ها و دستاوردهای درمانکده، به عنوان یکی از بازیگران مهم صنعت سلامت دیجیتال در ایران و تجربه‌ها و آزمون و خطاهای صورت گرفته نشان داد که دولت‌ها با تکیه بر اطلاعات بزرگ دیجیتال BIG DATA و تحلیل داده‌های کلان می‌توانند نظام سلامت را تقویت کرده و بخش عمده ای از آسیب‌هایی را که بحرانی چون کرونا بر این نظام وارد می کند، خنثی نمایند.»

مدیر عامل درمانکده با اشاره به خصلت «پزشک محور» بودن نظام سلامت در ایران گفت: «در بحران اخیر دیتاهای ارزشمند استارتاپ های حوزه سلامت می‌توانستند در خدمت سیستم رگولاتوری حوزه سلامت قرار گرفته و آسیب‌های این همه گیری را به حداقل برسانند. تا جایی که طبق برآوردها احتمال کاهش ۳۰ درصدی کشته شدگان و کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌های صرف شده مردم وجود داشت. این در حالی بود که نه تنها متولیان امر از این مساله استقبال نکردند، بلکه حتی سنگ اندازی‌هایی هم در مسیر استارتاپ هایی مانند درمانکده که به صورت خودجوش اقدام به خدمت رسانی می‌کردند، صورت گرفت».

نکته جالب دیگری که بنیانگذار این استارتاپ مطرح کرد این بود که با اتکا به دیتاهای روی سیستم، امکان پیش بینی و پیشگیری برخی از موج‌های بیماری و سبک کردن بار کادر درمان وجود داشت. برای مثال به طور تقریبی و گاهی دقیق می‌توانستند بگویندکه الان کرونا در کدام شهر کشور در حال رشد است و موج بعدی از کجا شروع می‌شود. این مساله می‌توانست توصیه‌هایی را درباره سیاست‌های قرنطینه و پیشگیری‌های اضطراری به همراه داشته باشد که راهنمایی موثری برای دولت بود. اما متاسفانه از سمت رگولاتوری و دولت متوقف شد.

نشست خبری استارتاپ درمانکده
نشست خبری استارتاپ درمانکده

محسن صدر در ادامه به وضعیت صنعت سلامت دیجیتال در دنیا و ایران پرداخت و به این نکته اشاره کرد که در دنیا ۱۵ درصد صنعت سلامت دیجیتالی شده است اما این رقم در کشور کمتر از نیم درصد است.

وی افزود: «با وجود سرمایه گذاری استارتاپ ها و رشد چند برابری آن‌ها، هنوز هم این سرعت در مقایسه با رشد جهانی بسیار نازل است. این در حالی است که صنعت سلامت دیجیتال توانسته است تاکنون مفهوم عدالت بهداشتی و درمانی و دسترسی سریع از همه نقاط کشور به متخصصین و توسعه شاخص‌های بهداشتی را در عمل نشان دهد. این مساله از آن جایی مهم است که ۴۰ درصد کل پزشکان متخصص در تهران هستند. علاوه بر این در تعدادی از مراکز استان به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۵ متخصص وجود دارد و در مابقی شهرها میانگین پزشک متخصص کمتر از سه نفر است. این مساله به وضوح لزوم حمایت از پلتفرم‌ها و نقش آن‌ها در ایجاد دسترسی سریع مردم به خدمات و کاهش هزینه‌های رفت و آمد، زمان انتظار در مطب و کلینیک ها را یادآوری می‌کند.»

در ادامه این نشست خبری، امیرسینا زمانیان، مدیر بازاریابی درمانکده به ارائه آمار و اطلاعاتی درباره درمانکده و تحلیل و بررسی دیتاهای دیجیتال موجود بر بستر این پلتفرم پرداخت و گفت: «در تست هوشمند کرونا که در دوره اپیدمی ‌در سایت درمانکده انجام شد، بیش از ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از این صفحه بازدید کردند و ۴۵۰ هزار نفر از ۷۰ شهر و روستا در تست مشارکت داشتند.»

وی در ادامه گفت: «با توجه به این استقبال بی سابقه از پلتفرم‌هایی چون درمانکده، تا امروز کل سرمایه گذاری انجام شده در این حوزه بیش از ۵۰ میلیارد تومان نیست که هزینه یک آپارتمان معمولی در نقاطی از تهران است.»

کنفرانس خبری مدیران و بنیانگذاران استارتاپ درمانکده
کنفرانس خبری مدیران و بنیانگذاران استارتاپ درمانکده

زمانیان در ادامه با اشاره به این که در درمانکده مخاطب اصلی است اما پلتفرم با کادر درمان و پزشک نیز در ارتباط است و به آنها نیز خدمات ارائه میکند گفت: «که نباید اجازه داد که قدرت پزشک حقوق و نیازهای بیمار را تحت شعاع قرار دهد و ما در حال انجام کاری هستیم که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آن را انجام نداده است». وی افزود: «در حال حاضر استارتاپ درمانکده بیش از ۲۰ درصد از سهم سلامت دیجیتال در ایران را در اختیار دارد و قصد دارد این عدد را در ۱۸ ماه آینده ۲ و نیم برابر کند. همه این‌ها در حالی است که در درمانکده همه فرایند‌ها با تمرکز بر بیمار صورت می‌گیرد.»

زمانیان با اشاره به این که نتیجه یکی از کمپین ها در بازه زمانی سه هفته بسیار قابل ملاحظه بود، ادامه داد: «در نتیجه در این کمپین بیش از ۵ هزار تماس دریافتی و بیش از ۲ هزار تماس خروجی پزشک با بیمار داشتیم که تمام این خدمات به صورت رایگان انجام شد.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *