اخبار استارتاپی

محرومیت زدایی توسط شرکت یک دانش بنیان‌ حوزه سلامت دیجیتال

استارتاپ اسکیناپ یک استارتاپ در حوزه سلامت دیجیتال است که با راه اندازی نرم افزاری در زمینه درمان انلاین، گام بلندی در راستای ارائه خدمات درمانی به مناطق محروم کشور برداشته است. فاطمه مختار زاده، مدیر و بنیانگذار استارتاپ اسکیناپ بیان کرد: این نرم‌افزار در مناطق کم برخوردار کشور مورد استقبال قابل توجهی قرار گرفت، شهروندانی که برای سفر به مراکز استان‌ها و اقامت در آنجا برای مداوا مشکلاتی داشتند و از این طریق ‌توانستند ارتباطی موثر و مفید با پزشکان متخصص خود داشته باشند.

وی دربیان علت این استقبال گفت: اغلب پلتفرم های درمانی آنلاین رویکرد تخصصی نداشته و از پزشکان عمومی استفاده شده و به کاربران خدمات ارائه می‌شود اما در اپ ما دایره درمان های تخصصی گسترش داشته است. وی افزود: ذخیره سوابق درمانی یکی از ویژگی‌هایی است که در مداوای امراض تخصصی اهمیت ویژه‌ای دارد و پزشک باید در جریان سیر مداوا به طور کامل قرار بگیرد که این موضوع نیز چالشی جدی برای بیماران در پلتفرم‌های درمانی آنلاین است.

مختارزاده با اشاره به مشکل ضعف اینترنت در برخی از نقاط کشور و مشکلاتی ارتباطی انلاینی که برای بیماران در این زمینه رخ می‌دهد، اظهار کرد: قطعی ارتباط در زمان و یا بین مشاوره باعث نارضایتی بسیاری از مراجعان می‌شود که استفاده از راه‌حل ارتباطی آفلاین این مشکل را برطرف می‌کند.

مختارزاده رفع این نواقص را اهدافی مهم در طراحی پلتفرم اعلام کرده و افزود: به همت پژوهشگران توانمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قالب یک فعالیت دانش بنیان، برنامه‌ای طراحی شده است تا علاوه بر ارائه خدمات متمایز و رقابت با بزرگان این عرصه، بستری را فراهم آورد تا مردم کم برخوردار از سایر نقاط کشور به راحتی برای مداوای امراض پوستی خود اقدام کنند.

صحت بالای تشخیصی اسکیناپ

مختارزاده ایده اولیه اسکیناپ را بررسی و ارزیابی میزان صحت تشخیص مراجعه حضوری و غیرحضوری بیماران به متخصصان پوست خواند که در قالب تز دانشگاهی مقطع کارشناسی ارشد خود در رشته انفورماتیک پزشکی عملی شده است. وی بیان کرد: در نسخه اولیه تصاویر مربوط به بیماری به همراه پاسخ به پرسش‌های لازم از طریق بیمار برای پزشک ارسال شد و در مرحله معاینات به صورت حضوری هم انجام شد تا میزان صحت تشخیص‌ها مورد بررسی قرار گیرد که به نتایج قابل قبولی در صحت تشخیص‌ها رسیدیم.

بنیان‌گذار استارتاپ خاطرنشان کرد: بیمار در این اپلیکییشن محوریت داشته و به طور کامل مورد رصد قرار می‌گیرد و از زمان درخواست ویزیت تا دریافت نسخه، بازخوردهای لازم دریافت و فرآیند‌ها ارزیابی می‌شود. وی درباره بررسی‌‌های علمی لازم برای طراحی اسکیناپ بیان کرد: این نرم افزار حاصل کار تیمی متخصصان انفورماتیک پزشکی و برنامه‌نویسی نرم‌افزاری در کنار متخصصان پوستی است که به دقت در کنار هم نیازمندی‌های لازم را شناسایی کرده‌اند تا برنامه‌ای منطبق با نیاز بیماران طراحی شود.

مختارزاده با اشاره به اینکه ۲۷۰۰مقاله علمی در زمینه مشاوره و درمان بیماری های پوستی از راه دور در سراسر دنیا مورد مطالعه قرار گرفته تا نرم‌افزاری با بهترین تجربه کاربری تهیه و برای مخاطبان موردنظر ارائه شود، تصریح کرد: نیازمندی‌های لازم برای متخصصان و بیماران در حوزه‌های جداگانه مورد بررسی قرار گرفته تا بخش‌های مرتبط با هر کدام به شکلی بهینه و موثر در این اپلیکیشن پیاده‌سازی شود.

رضایت متقابل پزشکان و بیماران

وی افزود: این نرم‌افزار در مناطق کم برخوردار کشور مورد استقبال قابل توجهی قرار گرفت، شهروندانی که برای سفر به مراکز استان‌ها و اقامت در آنجا برای مداوا مشکلاتی داشتند و از این طریق می‌توانستند ارتباطی موثر و مفید با پزشکان متخصص خود داشته باشند.

این بانوی کارآفرین افزود: از طرفی در شرایط کرونایی این روز‌ها با کاهش مراجعات حضوری، پزشکان هم می‌توانستند به صورت غیر حضوری به ویزیت بیماران خود بپردازند و با توجه به اینکه میزان مراجعات حضوری در قبل با غیر حضوری در حال حاضر یکسان بود، رضایتمندی کاملی داشته و همکاری لازم را با این پلتفرم به عمل آوردند.

چرا اسکیناپ؟

مختارزاده عوامل اقبال و اعتماد عمومی به این اپلیکیشن را اینگونه بیان کرد: در این اپلیکیشن پزشکانی از متخصصان و فوق تخصصانی در رشته پوست مشاوره می‌دهند که عضو هیئت علمی دانشگاه هستند تا به شکلی ویژه به مراجعان خدمات لازم ارائه داده شود. وی افزود: هر مراجعه‌کنند پروندۀ ویژه خود را دارد تا فرآیند‌های درمانی به طور دقیق به دو صورت آنلاین و آفلاین مورد ارزیابی قرار گیرد

بنیان‌گذار استارتاپ اسکیناپ بیان کرد: بیمار بدون هیچ دغدغه‌ای می‌تواند تصاویر ضایعه پوستی و آزمایشات خود را برای پزشک مورد نظر ارسال کند و سوالاتی که در فرآیند آفلاین موجود است را نیز پاسخ دهد تا پزشک کم تر از ۲۴ساعت دستور درمانی خود را برای بیمار تجویز کند.

مختارزاده پس از سه سال تلاش با اطمینان از رشد لازم این نرم افزار به کمک اساتید خود این برنامه را به مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه داده و پس از پذیرفته شدن گام‌های بلندی را برای توسعه این برنامه برداشت. این بانوی کار آفرین در مورد اقدامات بعدی برای توسعه هر چه بیشتر اسکیناپ اظهار داشت: استفاده از فرآیند آفلاین و تشکیل پرونده پزشکی مهم‌ترین بخش‌هایی بود که در ادامه به این اپلیکیشن اضافه شد تا به جامعیت هر چه بیشتر آن بیفزاید.

مختارزاده با بیان اینکه این اپلیکیشن‌ چند ماهی است که در فروشگاه‌های اینترنتی اپلیکیشنی عرضه شده است خاطرنشان کرد: حضور سرمایه گذاری هدفمند در این رابطه می‌تواند به معرفی هر چه بیشتر این اپلیکیشن تخصصی منجر شود تا افراد بیشتری در همه نقاط کشور از خدمات آن بهره‌مند شوند.

بنیان‌گذار اسکیناپ با بیان اینکه صرفاً ایجاد بستری برای ارتباط مجازی بین متخصصان و بیماران هدف این اپلیکیشن نبوده است، بیان کرد: بیماران پوستی برای مداوا نیازمند پیگیری مدارم و نسبتاً طولانی مدت برای مداوای کامل دارند لذا بایستی پرونده پزشکی خاصی داشته باشند که حتی اگر پزشک قبلی به هر دلیلی برای مداوا حاضر نبود، پزشک جایگزین بتواند مداوا را ادامه دهد که این مهم در این نرم‌افزار مورد توجه قرار گرفته است.

چالش ویزیت آنلاین و آفلاین

نسخه الکترونیک در ویزیت‌های آنلاین مهم‌ترین چالش‌های روز‍‌های اولیه شروع به کار اسکیناپ بوده که مختارزاده در این رابطه اظهار داشت: باتوجه به اجرایی شدن نسخه الکترونیک در خراسان رضوی یکی از چالش‌های بزرگ حل شد.

بنیان‌گذار اسکیناپ در مورد توسعه این برنامه و استفاده از سایر تخصص‌های پزشکی، اظهار کرد: تقاضا برای این موضوع در حال حاضر وجود دارد اما بایستی تحقیقات بالینی لازم برای هر تخصص پزشکی انجام شود تا فضای تعاملی فعلی به طور کامل پیاده سازی شود که فرآیند پیچیده و زمانبری‌دارد و در حال حاضر توسعه ساختار فعلی از اولویت بالاتری برخوردار است.

وی به تقش دکتر کیانی متخصص انفورماتیک پزشکی و متخصصان پوست دکتر ترابی، دکتر کیافر، دکتر وهابی و دکتر موسوی، رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پارک و علم فناوری خراسان رضوی در ارتباط با طرح گرنت جوانه برای توسعه روزافزون این اپلیکیشن اشاره کرد و بیان کرد: اولین بودن سخت است اما با گسترش خدمات بهینه‌و تخصصی واستفاده همگانی می‌توان آینده روشنی را برای این اپلیکیشن تخصصی درمانی آنلاین ترسیم کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *