استارتاپ اجتماعی آگاپه و دیجی کالا در تاریخ ۲۱ مهر ۱۴۰۰ اولین نشست طرح بزرگ «دیجی کالا مهر» را با حضور مدیران عامل و مسئولین ارشد سازمانهای مردم نهاد سرشناس کشور از جمله موسسه محک، موسسه مهرگیتی، موسسه نیکان ماموت، انجمن اتیسم ایران، موسسه کهریزک، انجمن گابریک، بنیاد کودک، سازمان مردمی حفاظت از حیوانات و محیط زیست و دهها سازمان بزرگ دیگر از اقصا نقاط ایران برگزار کردند.
در این نشست به طور رسمی از طرح نوآورانه و مبتکرانه آگاپه و دیجیکالا رونمایی شد. در این طرح با ارتباط سیستمی دو پلتفرم آگاپه و دیجیکالا، بستری برای انجام کارهای نیک و خیرخواهانهی مخاطبان و همه مردم ایران فراهم شده است. در این بستر موسسات غیرانتفاعی و سازمان های مردم نهاد در پلتفرم آگاپه پس از انجام ارزیابی و اعتبارسنجی، نیازهای کالایی خود را اعلام میکنند. نیازهای اعلامی توسط آگاپه اعتبارسنجی و تایید میگردد. سپس اطلاعات سمت پلتفرم دیجیکالا می رود و با همیاری و مشارکت مردم و نیکوکاران این نیازها تامین میشود. در نهایت طی فرآیندی شفاف کالاها به دست نیازمندان و مددجویان رسیده و گزارش عملکرد موسسات به دست نیکوکاران مشارکتکننده خواهد رسید.
آگاپه (موسسه نیکوکاری مهر هوشمند) یک استارتاپ اجتماعی و مستقل، در قالب پلتفرمی، بستر مدیریت و سازماندهی سازمان های مردم نهاد و اقدامات بشر دوستانه را فراهم کرده است. آگاپه از طریق اعتبارسنجی و ارزیابی خدمات و تعامل با سازمان های مردم نهاد و موسسه های نیکوکاری، شفافیت و اعتماد را در عرصه اجتماعی گسترش داده و گزارش کار نیک را به حامیان در دیجیکالا مهر ارائه میدهد و نقش سازماندهی، نظارتی و کنترلی برای اطمینان بخشی به نیکوکاران را ایفا می کند.
آشنایی با استارتاپ آگاپه
الهام سادات توباپور؛ قائممقام مدیرعامل آگاپه ضمن تبیین نقش آگاپه در این طرح، افزود:
آگاپه یک استارتاپ اجتماعی و غیرانتفاعی بر مبنای یک دغدغه اجتماعی و ایده دانش بنیان است که بعد از بررسی چالشهای موجود در عرصه فعالیتهای اجتماعی با هدف توسعه شفافیت و فرهنگ نیکوکاری و تسهیل ارتباطات فعالان عرصه اجتماعی تأسیس شده است.
نگرش فکری آگاپه ناظر بر تغییر مخصوصا تغییر فناورانه در عصر چهارم انقلاب صنعتی است. به عبارت دیگر زمانی که تمامی وجوه زندگی بشر با فناوری دستخوش تحول شده، بنابراین فضای کار اجتماعی و نیکوکاری نیز باید متحول شود. به همین منظور برای تسهیل این گذار و کمک به نیکوکاران و سازمان های مردم نهاد وارد این عرصه شده است.
مدل پلتفرمی آگاپه ضمن فراهمآوری شرایط لازم برای این تغییر، ارتباط بین گروههای مختلف در فضای اجتماعی از جمله سازمانهای مردم نهاد، استارتاپها، کسب و کارها و نیازمندان را تسهیل و فرهنگ نیکوکاری هوشمند را ترویج میکند.
توباپور در ادامه ارزشهای پیشنهادی آگاپه برای جامعه را به این صورت برشمرد: «تقویت جامعه مدنی، کاهش فقر در جامعه، توسعه شفافیت و اعتماد سازی، تسهیل نیکوکاری در جامعه، تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی و ایجاد و توسعه ارتباطات هدفمند و پایدار».
وی در نهایت خاطرنشان کرد، چشمانداز این استارتاپ اجتماعی ایجاد بازار نوین عرضه و تقاضای خدمات و حمایت اجتماعی و تغییر رفتار بازیگران این عرصه در راستای توسعه احسان و نیکوکاری در فضایی امن و اطمینان بخش برای نیکوکاران است و آمادگی دارد با دیگر استارتاپها و کسب و کارها برای اجرای بهتر و مطمئن تر، مسئولیت اجتماعیشان (CSR) همکاری کند.
فرایند عملیاتی همکاری آگاپه و دیجیکالا
این طرح پس از چندین ماه فعالیت کارشناسی و بررسی همه ابعاد فنی و اجتماعی با اتصال دو پلتفرم آگاپه و دیجیکالا به مرحله اجرا درآمده است. در این طرح بزرگ که برای اولین بار در ایران اجرا میشود، استارتاپ آگاپه امکان ارتباط بین کاربران دیجیکالا، سازمانهای مردم نهاد و نیازمندان را فراهم میکند. در نتیجه این تعامل، کالاهای مورد نیازِ نیازمندان در هر نقطه از ایران به دست آنها میرسد. آگاپه در راستای ماموریت اصلی خود تسهیل نیکوکاری مدرن و دیجیکالا در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی (CSR) در صنعت خرده فروشی آنلاین، همکاری استراتژیک را تعریف کرده اند.
مدیران سازمانهای مردم نهاد ضمن قدردانی از این ابتکار، بر نقش آگاپه به عنوان پلتفرم هوشمند اقدامات بشر دوستانه تأکید کرده و خواستار استفاده از ظرفیتهای بیشتر و پیاده سازی مدل های حمایتی نوآورانه دیگر شدند.
در پایان نشست سازمانهای مردم نهاد، سوالات خود را مطرح کردند که توسط محمد احسان متقی؛ مدیرعامل آگاپه و امیر حسن موسوی؛ مدیر روابط عمومی دیجیکالا پاسخ داده شد.