اخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیرسرمایه گذاری خطرپذیر

حرکت اول و سرمایه گذاری فراتر از مرزهای کشور

مدیرعامل حرکت اول از برنامه های توسعه می گوید

لیمو HR

نشست خبری حرکت اول، روز یکشنبه ۲۵مهر۱۴۰۰ به صورت آنلاین برگزار شد و طی این نشست، محمدمهدی عباسخانی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره حرکت اول ابتدا به بیان عملکرد سه ساله این شرکت پرداخت و سپس در مورد توسعه سرمایه گذاری حرکت در خارج از کشور خبر داد.

حرکت اول در سال ۹۷ در راستای راهبرد گروه همراه اول برای حضور فعال در حوزه استارتاپی فعالیت خود را آغاز کرده است اما اغلب سرمایه گذاری ها در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ اتفاق افتاده است. در طی دو سال اخیر حرکت اول بر استارتاپهای اوبار، آچاره، همراه مکانیک، پینکِت، جاجیگا، آلا، دیجی‌شی، نبض سلامت و نت بلاکس سرمایه گذاری کرده که از این لیست پینکت، همراه مکانیک و آچاره طی دو مرحله جذب سرمایه کرده اند.

حرکت اول با همکاری سه هاب در سه دانشگاه شهید بهشتی، اصفهان و شیراز بر مرکز شتابدهی قرار گرفت که طی اعلام رسمی تا کنون ۶۰۰ تیم به این هاب ها مراجعه کردند و ۳۰ تیم به مرحله پیش شتایدهی و ۱۰ تیم وارد مرحله شتابدهی شدند.

حرکت اول صرفا بر شهر تهران تمرکز ندارد و سرمایه گذاری اش بر کل کشور و تیم هایی با پتانسیل ایجاد یک پلتفرم دیجیتال در هر منطقه است. تمرکز حرکت اول بیشتر بر حوزه های تجارت الکترونیک، سلامت، آموزش، فناوری‌های مالی، فناوری‌های بیمه، رسانه و گردشگری ست.

عباسخانی در خصوص خدماتی که از سمت حرکت اول به اکوسیستم استارتاپی ارائه شده است گفت: «حرکت اول علاوه بر سرمایه گذاری و آورده نقدی، به حوزه زیرساخت های شرکتی نیز ورود کرده است. مثلا در حوزه فرم دهی و استانداردسازی فرم های مالی با مشاوره ها و کمک گرفتن از حسابرسان خارجی به این شرکت ها کمک کردیم».

وی در خصوص برنامه کوتاه مدت و مبالغ سرمایه گذاری گفت: «طبق برنامه امسال حدودا برنامه داریم به ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تجمعی برسیم و سال آینده هم ۳۵۰ میلیارد سرمایه‌گذاری انجام دهیم و تا پایان سال ۱۴۰۱ به رقم ۹۵۰ میلیارد تومان برسیم. شرایط اقتصادی کشور باعث عقب‌ماندگی بخشی از سرمایه‌گذاری‌های ما شد. تا به امروز ۳۱۵ میلیارد سرمایه‌گذاری تعهدی انجام داده‌ایم که ۷۰ درصد آن پرداخت شده است. امیدواریم در ۶ ماهه دوم امسال بخش عمده عقب‌ماندگی را جبران کنیم».

مدیرعامل حرکت اول در خصوص امضای تفاهم ‌نامه با پارک علم و فناوری سمنان و معاونت علمی فناوری وزارت علوم گفت: «اخیراً مجوز تأسیس صندوقی مشترک با صندوق نوآوری را اخذ کرده‌ایم. سرمایه اولیه این صندوق ۵۰ میلیارد تومان است، ولی ظرفیت رسیدن به ۲۵۰ میلیارد تومان را نیز دارد. یکی از برنامه‌های ما در این صندوق، سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های در مرحله بذری است. همچنین سهام فراصندوق ستارگان را نیز دریافت کرده‌ایم».

عباسخانی عقیده دارد ورود سرمایه گذاران خارجی از مهم ترین مسائل رشد و توسعه استارتاپ های کشور است اما این سرمایه گذاری باید در چارچوب قوانین و ضوابط کشور صورت گیرد.

حرکت اول در راستای سرمایه‌گذاری خارج کشور، سال گذشته برای اولین بار در سوریه روی «دیجی شی» سرمایه‌گذاری کرد که در حوزه خرده‌فروشی و تجارت الکترونیکی فعالیت می‌کند. در همین زمینه، حرکت اول شرکتی با نام «حرکت اول جهانی» در سوریه تأسیس کرده که قرار است مسئول سرمایه‌گذاری جهانی این شرکت باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *