شرکت سفرهای علی بابا که چندی پیش با رونمایی از فونت اختصاصی، هویت بصری خود را ارتقا و در حوزه طراحی خبرساز شده بود، یکشنبه طی مراسمی زنده از سازوکار زبان طراحی (Design Language System) جدید خود رونمایی کرد. در این مراسم که در اینستاگرام این شرکت پخش میشد، مهندسین طراح، محصول و تکنولوژی ضمن اشاره به قابلیتهای برنامه نویسی در آخرین نسخه وبسایت و موبایل علیبابا از بهبود چشمگیر تجربه کاربری و افزایش ۵۵ درصدی سرعت وبسایت علیبابا گفتند.
مونا حسینی، مدیر تجربه مشتری علیبابا در این مراسم گفت: «پروژه دیزاین سیستم ما یا همان «اطلس»، درواقع پروژهای برای آینده علیبابا است. ما در گذشته برای توسعه محصولاتمان در وبسایت با مشکلات بسیاری مواجه بودیم که ناشی از عدم وجود «زبان مشترک طراحی» بود. به دلیل سرعت بالای رشد علیبابا در محصولات مختلف، ساختارهای طراحی در طی زمان تغییرات متعددی کرده بود؛ تا جایی که برای نمایش در نسخههای مختلف نظیر دسکتاپ و موبایل از منظر الگوهای مشترک و یکپارچگی ضعفهایی داشتیم.
برای نمونه با رشد شبکههای اجتماعی، استفاده از موبایل در جستوجو و خرید افزایش یافته است و طی چهار سال گذشته با رشد ۶۵ درصدی فروش از طریق نسخه موبایلی وبسایت مواجه بودهایم. این موضوع لزوم توجه ویژه به تجربه مشتریان را نمایان میکرد. بنابراین لازم بود همت کنیم و نخست با تمرکز بر متودولوژی طراحی مختص تلفن همراه و سپس نسخه دسکتاپ، از ابتدا علیبابا را بازطراحی کنیم.»
وی افزود: «حدود ۲ سال پیش با جمعبندی شرایط، بهسرعت تصمیم به حسابرسی طراحی، تغییرات ساختاری در کدها و برنامههای درگاههای ارتباطیمان گرفتیم. بهطور طبیعی هرچه از عمر نرمافزار در کسبوکارها میگذرد، ریسک و هزینه بازطراحی آنها بیشتر میشود. بنابراین با توجه به اینکه ادامه روند گذشته بهتدریج لطمات مالی و زمانی بسیاری را به مجموعه تحمیل میکرد، ایده را مطرح و پس از تصویب مدیران سازمان به سرعت اجرایی کردیم. خوشبختانه این اقدامات به افزایش سرعت توسعهمان از جمله مقیاسپذیر بودن کمک شایانی خواهد کرد.»
این شرکت پیشتر، نسخه بهروزرسانی شده خود را به صورت محدود برای گروهی از کاربران در دسترس قرار داده بود که با بازخوردهای جالبی در فضای مجازی همراه شد. طبق آنچه در این مراسم عنوان شد پروسه بازطراحی وبسایت علیبابا به علت پیچیدگیهای اجرایی در چندین مرحله پیادهسازی شده است. به این معنی که با آماده شدن هر بخش از محصول، نتیجه برای درصدی از کاربران نمایش داده میشد تا بازخوردها دریافت و پیشنهادات تحلیل شوند.
علیبابا همچنین بهصورت همزمان با این اقدامات زیرساختی، به ایجاد تغییر در چهره سایر بخشهای وبسایت مبادرت داشته (Face Lift) تا کاربران در هنگام استفاده از وبسایت، دچار نارضایتی نشده یا به مشکل برنخورند. بهاینترتیب مادام انتشار تدریجی بخشهای بهروزرسانی شده (Canary Release Approach)، مرحله گذار کاربران از سایت قدیم به سایت جدید با کمترین مشکل مواجه میشد و آسیبها به سئوی وبسایت به حداقل میرسید.
ساسان فرخ، مدیر تیم توسعه علیبابا در جریان این مراسم، درباره ویژگیهای منحصربهفرد درگاههای بهروزشده این شرکت گفت: «چارچوب امروز علیبابا Vue.js3 است که جزو جدیدترین امکانات طراحی حال حاضر دنیا است؛ تا جایی که دانش پیچیده آن موجب شده شرکتهای انگشتشماری در کشورمان از این بستر بهره ببرند. ما با این پروژه پیشرو، علاوه بر قدرتمندتر کردن سئو بهصورت پایدار، موفق به افزایش سرعت حرکت کاربران در میان صفحات سایت و راحتی در جستوجوی آنها شدهایم. نکته مهم دیگر کاهش قابل توجه مصرف اینترنت آنها به دلیل کاهش ۶۵ درصدی کدها است.»
همچنین فرزان بالکانی، مدیر طراحی این شرکت در جریان مراسم عنوان کرد: «دیزاین سیستم یکی از بزرگترین و عظیمترین سرمایهگذاریها در حوزه طراحی است. اقدامات ما در این راه به کمک شناختمان از گذشته کاربر، در گام اول منجر به تغییر و یکسانسازی رنگها، تایپوگرافی و طراحی آیکنهای اختصاصی شد تا به یک کتابخانه بسیار بزرگ از تمامی اجزای مورد نیاز برسیم. در ادامه تیم طراحی در این پروژه توجه ویژهای به بهبود کنتراست، خوانایی بیشتر، پیوستگی اجزا و هویت بصری یکپارچه داشت. به این ترتیب توانستیم در استایلهای مختلف، تنوعی که نیاز داشتیم را پاسخ بدهیم. تلاشهایی که همگی به هدف حرکت به سمت ارائه تجربه با کیفیتتر به مشتریان علیبابا صورت پذیرفت.»
اکنون بزرگترین شرکت حوزه گردشگری کشور اعلام کرده که با جمعآوری بازخوردها و نهایی شدن تحلیل رفتار کاربران، بهصورت کامل بازطراحی شده و در دسترس همگان است. بهعلاوه نظرات کاربران برای بهبود نقصانهای موجود همچنان موردبررسی قرار خواهد گرفت.
علیبابا معتقد است این پروژه را برای آینده طراحی کرده است. این شرکت اعلام کرده تا به هدف یکپارچگی هویت بصری، ارتقای تجربه مشتری و توسعه بدون محدودیت خود، با تمرکز صرف بر مرورگرهای بهروز (نظیر کروم و موزیلا) به رفع نواقص احتمالی وبسایتش و بهروزرسانی آن خواهد پرداخت. بهاینترتیب درگاه Alibaba.ir پس از دورهای حدوداً ۴ ماهه در جستجوگر IE از دسترس خارج خواهد شد. این شرکت قدم بعدی خود در این مسیر را بازطراحی پروسه رفتار کاربران در محصول تور و هتل عنوان میکند.
برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات ذیل مراجعه کنید:
آدرس وبسایت شرکت سفرهای علیبابا: https://www.alibaba.ir/
صفحه اینستاگرام شرکت سفرهای علیبابا: https://www.instagram.com/alibabaticket/