صادراتاخبار استارتاپیاخبار صادرات

گزارش دمودی

لیمو HR

هدف از برگزاری برآیند بردار

در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۰ اولین رویداد دمودی شتاب‌دهنده صادرات بردار با عنوان برآیند بردار در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با حضور آقای مهندس گلشیرازی رئیس اتاق بازرگانی، خانم مهندس فرشته امینی رئیس شورای راهبردی مرکز شتابدهنده صادرات، سرمایه گذاران و تامین کنندگان مدعو برگزار شد. اهداف برگزاری این رویداد جذب تامین کننده، سرمایه گذار و شناخته شدن تیم‌ها در زیست بوم صادراتی استان و کشور بوده است.

مراحل پیش از فرآیند برایند بردار

شتاب‌دهنده صادرات بردار به عنوان اولین شتابدهنده تخصصی صادارت کشور، موفق به تدوین فرایند علمی و عملیاتی  شده است. این فرایند با هدف ارائه خدمات چهارگانه زیر در حوزه شتابدهی صادرات تدوین گردیده است:

  • آموزش تخصصی
  • شبکه سازی
  • منتورینگ
  • تسهیلات معنوی و مادی

 تمامی شتابدهنده های سراسر دنیا با برگزاری دمودی دوره شتابدهی خود را به پایان می رسانند در بردار نیز، رویداد دمودی تحت عنوان برآیند بردار برای تیم­های موفق برگزار شد. در اولین برآیند بردار، تیم‌های دور اول شتاب‌دهنده صادرات بردار که موفق به ارسال یک پارت صادراتی شده اند یا آماده صادرات هستند حضور پیدا کردند.

پس از ارائه تیم ها در حضور شورای راهبردی و تیم اجرایی، مدل درآمدی تیم‌ها در جلسات مشاوره مالی بصورت اختصاصی مورد ویرایش قرار گرفت. در مرحله بعدی برای تیم‌ها با حضور pitch coach ابتدا یک جلسه عمومی برای بیان اصول و قواعد کلی برگزار شد و سپس تیم‌ها به صورت جداگانه در طی جلسات متعدد، ارائه روز دمودی را شبیه سازی کرده و ایرادات خود را برطرف نمودند.

ثبت نام سرمایه گذار و تامین کننده

پیش از برگزاری رویداد فراخوان ثبت نام سرمایه گذار و تامین کنندگان علاقه مند به فعالیت در حوزه صادرات جهت حضور در برآیند بردار اطلاع رسانی شد. در این مرحله تامین کنندگان و سرمایه گذاران با توجه به حوزه کالایی تیم‌ها انتخاب گردیده و از ایشان دعوت به عمل آورده شد. از افراد موثر در صنعت، منتورهای شتاب‌دهنده صادرات بردار و نمایندگان هر صنعت دعوت شد تا در این رویداد شرکت نمایند.

 روز برآیند بردار

رویداد با سخنرانی آقای دکتر سید صادق علامه، دبیر شتاب‌دهنده صادرات بردار آغاز شد. آقای دکتر سیدصادق علامه «دمودی» را رویداد پایانی هر دوره شتاب­دهی معرفی کرد و گفت: این رویداد فرصت مغتنمی برای جوانان علاقمند و مستعد صادرات است تا از این طریق خود را برای ورود به بازار حرفه­ای آماده کنند، هم‌چنین سرمایه­گذاران نیز می توانند از طریق این رویداد با تیم های تازه نفس صادراتی آشنا شوند.

فرشته امینی، رئیس شورای راهبردی شتاب دهنده صادرات در این رویداد با بیان این‌که شتاب دهنده صادرات بردار بهمن ماه سال ۹۸ افتتاح شد، افزود: هدف اول شتاب دهنده صادرات تخصصی کشور افزایش صادرات از طریق تربیت افراد متخصص در چرخه صادرات بوده و ما از طریق آموزش، منتورینگ، شبکه سازی و تامین مالی در راه تحقق این هدف هستیم.

وی فعالیت‌های این شتاب دهنده را به ۹ مرحله که دارای ۳ فاز اصلی آموزشی، ارکان زیرساختی مانند تحقیقات بازار، مشتری یابی، ایجاد زیرساخت‌های بصری، فرایند قیمت گذاری و آماده سازی محصول و نهایتا فاز ارایه نتایج عملیاتی و نمونه ها، شرکت درنمایشگاه ها و هویت حقوقی است تقسیم کرد.

دمودی شتاب‌دهنده صادرات بردار

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان منتورها و مشاوران تخصصی شتاب دهنده صادرات را یکی از اصلی‌ترین پارامترهای موفقیت این شتاب دهنده عنوان کرد و افزود: در این راستا از خدمات مشاوران و منتورهای زبده به صورت قراردادی و افتخاری استفاده کرده­ایم.

 امینی تاکید کرد تیم‌های شتاب دهنده از خدمات مشاوره تخصصی، طراحی هویت بصری، امور حقوقی، تسهیل مشتری­یابی بین‌المللی، حضور در نمایشگاه­های بین‌المللی و حمایت‌های مالی کوتاه مدت بهره­مند می­شوند. وی گفت: شبکه سازی میان تیم ها نیز از طریق رویدادهای مختلف از جمله سه‌شنبه‌های صادراتی انجام می شود.

رئیس شورای راهبردی شتاب دهنده صادرات از پذیرش  ۳۹ تیم در دو دوره سال های ۹۸ و ۹۹ شتاب دهنده صادرات بردار خبر داد و گفت: پذیرش این شتاب دهنده براساس شایسته سالاری انجام می شود.

وی محصولات کشاورزی، کالاهای صنعتی و سنگ را از گروه های کالای شتاب دهنده صادرات بردار معرفی کرد و گفت: خوشبختانه آمار صادرات سنگ و میوه به و سیب در این تیم ها چشمگیر بوده است.

امینی ضمن معرفی سازمان تجارت جهانی گفت: وظیفه این سازمان گسترش و به روزرسانی دانش مردم دنیا در حوزه تجارت جهانی بوده و با تعریف طرحی در ایران قصد دارد تیم‌های منتخبی را با استانداردهای بین المللی به بازارهای روز دنیا منطبق کند. عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان از انتخاب شتاب دهنده صادرات بردار اتاق بازرگانی اصفهان از میان ۵۰ سازمان در این طرح به عنوان هم خوان ترین زیرساخت صادراتی کشور خبرداد وافزود: در ماه‌های آینده همکاری خوبی برای به­روزرسانی آموزش‌ها، انطباق آموزش‌ها با سازمان تجارت جهانی و پذیرش تیم‌های جدید با استانداردهای این سازمان انجام خواهیم داد.

در ادامه جناب آقای مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این رویداد ضمن تبریک ایام ربیع الاول از زحمات و تلاش‌های هیئت رئیسه، اعضای شورای راهبردی شتاب دهنده صادرات بردار، تیم‌های اجرایی، منتورها و مشاوران و جوانان شرکت کننده در این رویداد تقدیر کرد و گفت: قطعاً آینده اقتصادی کشور ما در گرو توجه به تجارت فرامرزی است. وی موفقیت تیم‌های صادراتی جوان را دارای اثر جانبی مثبتی بر روی محیط کسب و کار و سایرجوانان عرصه تجارت دانست و خطاب به تیم‌های برگزیده رویداد دمودی گفت:  قدردان خود باشید زیرا شما برای تیم‌های پس از خود امیدآفرین هستید.

گلشیرازی در ادامه با بیان اینکه علیرغم طی دوران صنعتی دریک سده گذشته در اصفهان و تبدیل شدن آن به قطب فولاد، معدن و ماشین سازی کشور، به دلیل عدم انجام سرمایه گذاری مناسب در حوزه تجارت بین الملل متناسب با ایجاد زیرساخت‌ها و سخت افزارهای صنعتی، قریب به ۵۰ درصد از ظرفیت شهرک‌های صنعتی آزاد بود، افزود: پارلمان بخش خصوصی اصفهان بنابر وظیفه ذاتی خود برای رفع این نقیصه راهی به جز تربیت نیروهای کارآزموده متخصص عمل‌گرا در حوزه‌های مختلف تجارت به ویژه صادرات نداشت.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با ابراز تاسف از این‌که راهبردهای توسعه صادرات کشور تاکنون در حد شعار باقی مانده است، افزود: موفقیت‌هایی که تاکنون در این زمینه حاصل شده ناشی از حرکت خودجوش فعالان اقتصادی بوده است.

گلشیرازی ابراز امیدواری کرد شتاب دهنده صادرات بردار اتاق بازرگانی اصفهان با همراهی و تعامل جوانان علاقمند به این حوزه اتفاق فرخنده ای را در اقتصاد کشور رقم زند.

رئیس اتاق اصفهان با تاکید برضرورت تبدیل این حرکت به ساختاری مستقل گفت: امیدواریم با تمرکز درست نرم افزارهای بین‌المللی در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، این مکان به حلقه دوم این حرکت تبدیل شود.

وی با بیان این‌که امروز صادر کنندگان نمونه ملی نیاز به حمایت اتاق بازرگانی ندارند و وظیفه ما حمایت از صادرکنندگان جوان است، افزود: کمک به حضور تیم‌های شتاب دهنده صادراتی جوان درنمایشگاه‌های بین المللی، تخصیص ۱۰ درصد منابع صندوق قرض الحسنه حمایت از فعالان اقتصادی عضو اتاق به شتاب دهنده‌ها و حمایت‌های موضوعی در ساخت برند و محتوای تبلیغی از جمله طرح های حمایتی پارلمان بخش خصوصی اصفهان از شتاب­دهنده‌ها است.

گلشیرازی همچنین از ایفای نقش تهییه ­کننده اتاق بازرگانی اصفهان در حوزه استارتاپ‌ها با تصویب تاسیس صندوق سرمایه گذاری جسورانه مستقل خبر داد و گفت: ما نقش تسهیل کنندگی، همراهی و تقویت حرکات موثر در اقتصاد دانش بنیان و صادراتی داریم.

وی همچنین به تشریح اقدامات اتاق اصفهان به عنوان اتاق نسل سوم درحوزه گردشگری و مسئولیت اجتماعی پرداخت.

شتاب‌دهنده صادرات بردار

در ادامه ۶ تیم در حوزه کالایی به شرح زیر توانمندی‌ها و دستاوردهای خود را ارائه کردند:

  • تیم میهن برکت :آقایان بدخشیان و رناسی با حوزه کالایی شیرآلات صنعتی
  • تیم سپهرگان:تیم آقایان احمدی و شیبانی و یعقوبی با حوزه کالایی سیب خشک
  • تیم آرمان تویز:آقایان آقاجانی و سلیمانی با حوزه کالایی اسباب بازی
  • تیم : WE1TRADINGآقای طاهری و خانم رضازاده با حوزه کالایی محصولات کشاورزی تازه
  • تیم بهرامکو: آقایان صادقپور با حوزه کالایی سیب
  • تیم زریان: آقایان کجباف، میرزاامیری، مظاهری، اسدی و خانم طحانی ساز با حوزه کالایی زعفران

آیین افتتاحیه باشگاه فارغ التحصیلان با حضور آقای گلشیرازی، خانم امینی، دکتر شهیر و مسئولین استانی برگزار شد که در این باشگاه خدمات زیر به عنوان امتیازات فارغ التحصیلان شتاب‌دهنده صادرات بردار ارائه شد:

  • تسهیلات مالی کوتاه مدت از طریق صندوق حمایت از فعالان اقتصادی
  • استفاده از خدمات توانمند سازی ارائه شده توسط اتاق بازرگانی و شتاب‌دهنده بردار
  • امکان حضور در رویدادهای شبکه سازی شتاب‌دهنده و اتاق بازرگانی
  • معرفی به شورای انتخاب صادرکننده نمونه استانی جهت انتخاب به عنوان صادر کننده جوان استانی
  • ترویج و معرفی به زیست بوم صادراتی ایران اسلامی
  • ارائه خدمات ترویجی و تبلیغی شامل گردشگری صنعتی، وب‌سایت، صفحه اینستاگرام و سایر رسانه‌های بردار
  • امکان حضور در مذاکرات بین‌المللی و هیئت‌های تجاری اتاق بازرگانی
  • امکان حضور در رویدادهای ارتباطی و دانشی اتاق بازرگانی
  • معرفی به کمیسیون‌های تخصصی جهت عضویت
  • تخفیف ویژه جهت استفاده از فضای کار اشتراکی شتاب‌دهنده بردار
  • تسهیل حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی

پس  از اتمام ارائه تیم ها، گواهینامه فارغ التحصیلی و تندیس به تیم ها اعطا گردید و تیم­ ها، تامین کنندگان و سرمایه گذاران در فضای صمیمانه مذاکرات مقدماتی در رابطه با نحوه همکاری انجام دادند. امیدواریم ارتباطات جدی تری در آینده بین تیم‌ها و سرمایه‌گذار و تامین کننده شکل بگیرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *