رپرتاژ

با کاربردی ترین و پر درآمدترین زیر مجموعه جوشکاری در صنایع آشنا شوید!!

جوشکاری هنر و علم کار کردن با فلزات است. این مهارت خیلی بیشتر از چیزی که مردم فکر می کنند کاربردی است و تقاضا دارد. امروزه با رشد صنعت جوشکاری و افزایش نیاز به این صنعت حدود ۶۷ زیر شاخه از اینکار ابداع شده که هر کدام در محیط خاصی کاربرد دارد.

سوالاتی در این بین به وجود می آیند ، شامل اینکه جوشکاری چه جایگاهی در صنایع دارد؟ هر نوع جوشکاری برای چه کار هایی استفاده می شود؟ کدام صنایع به جوشکاری نیاز دارند؟ و … که در ادامه به بررسی تمام این موارد می پردازیم.

شاخه های مهم جوشکاری در صنایع

زیر شاخه های جوشکاری زیرمجموعه های مختلفی را شامل می شوند که ما قصد داریم کاربردی ترین روشهای آن را نام ببریم

جوشکاری هوا گاز

جوشکاری هواگاز از یک مشعل گرمکن گازی استفاده میکند تا شعله را متمرکز، و قطعات کار را با ذوب کردن به هم جوش دهد. جوشکاری هوا گاز با وجود فلز پر کننده یا بدون آن انجام می شود.

شعله به وسیله یک سرپیک جوشکاری کنترل می شود. یک سیلندر گاز اکسیژن و یک سیلندر گاز سوخت به سرپیک و نازل جوش متصل می شوند. جوشکار می تواند شعله را به وسیله مقدار گازی که به سمت مشعل می رود با استفاده از یک رگلاتور صنعتی کنترل کند.

از جوشکاری هوا گاز اغلب برای کارهای تعمیر و بازسازی استفاده می شود. جوش صفحات فلزی نازک به صفحاتی با ضخامت بیشتر در این روش به راحتی امکان پذیر است. در صنایع هوایی از این جوشکاری برای اتصال قطعات مختلف هواپیما استفاده می شود.

جوشکاری قوس دستی

همانطور که از نامش پیداست با کمک دستگاه جوشکاری قوس الکتریکی دستی، این جوشکاری از یک قوس الکتریکی استفاده می کند تا مواد قبل از جوش خوردن بهم ذوب شوند و سپس اتصال برقرار شود.

قوس الکتریکی می تواند دمایی تا ۳۵۰۰ درجه سیلیسیوس ایجاد کند که برای ذوب فلزاتی مانند فولاد کربن فوق العاده است. جوشکاری قوسی از زمان جنگ جهانی دوم یک روش مهم در ساخت کشتی بوده چرا که صفحات را طوری متصل میکند که کاملا ضد آب باشند. جوشکاری قوسی در ساخت و ساز های عظیم نقشی اساسی ایفا می کند چرا که جوش هایی قوی و با دوام در پل ها،‌ساختمان ها و سازه های دیگر ایجاد می کند.

جوشکاری میگ

جوشکاری میگ یکی دیگر از روش هایی است که از یک قوس الکتریکی برای ایجاد جوش استفاده می کند به دلیل استفاده از گاز محافظ CO2 به آن جوش CO2 نیز گفته می شود. مشعل جوشکاری میگ از یک سیم جوش به عنوان فلز پرکننده استفاده می کند که قوسی را به قطعات کار برقرار می کند و جوش ایجاد می شود.

با توجه به موارد ذکر شده کاربرد این نوع جوشکاری برای ساخت مخازن تحت فشار و اغلب سازه های فلزی، صنعت خودرو و بازسازی خانه استفاده می شود .

جوشکاری میگ

جوشکاری تیگ

جوشکاری تیگ از یک الکترود تنگستن غیر مصرفی، برای ساخت قوسی بین فلزات استفاده می کند. محل جوش توسط یک گاز محافظ در برابر اکسیداسیون و دیگر تماس های غیر ضروری با محیط اطراف محافظت می شود. این گاز محافظ معمولا آرگون یا هلیوم می باشد.

جوشکاری تیگ به مهارت خاصی نیاز دارد. چرا که جوشکار باید با یک دست مشعل جوشکاری تیگ و با دست دیگر فلز پر کننده را نگه دارد. کار با تورچ جوش آرگون به تمرکز و هماهنگی بالای جوشکاری نیاز دارد و همین کنترل بالای جوشکار در مقایسه با روش های دیگر جوشکاری را می طلبد.

گرچه از جوشکاری تیگ در صنایع مختلفی مانند هوافضا، خودرو و بازسازی بدنه خودرو استفاده می شود اما در صنعت لوله گذاری و جوش لوله ها کاربردی ویژه دارد. از این جوشکاری صنایع نظامی، پزشکی، انرژی نیز استفاده می شود.

جوشکاری در چه شغل هایی کاربرد دارد؟

به کمک جوشکاری می توانید بین فلزات و یا ترموپلاستیک ها اتصالات دائمی ایجاد کنید.مهم ترین صنایعی که از جوشکاری در بخش های مختلف آن استفاده می شود شامل :

صنعت هوافضا

جوشکاری در صنعت هوا فضا کاربردهای متفاوتی دارد. زمانی جوش گازی روش تولید استاندارد در این صنعت بود. گرچه هنوز هم برای بازسازی هواپیما از این روش استفاده می شود اما با روش جوشکاری قوس الکتریکی جایگزین شده است. این جایگزین برای اکثر فلزات پاسخگو است.

جالب است بدانید که جوشکاری تیگ برای اولین بار توسط صنعت هوافضا و برای کار با منیزیم ابداع می شود و سپس در دهه ۴۰ میلادی طرفدارانی پیدا می کند.

صنعت خودرو

از آنجایی که جوشکاری میگ یک پیوند بسیار قدرتمند را حتی بین صفحات نازک ایجاد می کند، برای اتصال ورقه های آلومینیوم در خط تولید ایده آل است. به طور افزاینده ای، جوشکاری میگ لیزری با استفاده از عمق نفوذ بسیار بالا در حال جا باز کردن در این صنعت است. از نظر بسیاری از تولیدکنندگان خودرو این روش مقرون و به صرفه است.

صنعت ساخت و ساز

جوشکاری میگ با هدف اتصال انواع فلزات آهنی به وجود آمد و همین امر موجب کاربرد فراوان آن برای جوشکاری فولاد در ساخت و ساز روشی ایده آل است.

نیمی از فولاد تولید شده در جهان برای استفاده در ساخت و ساز ، سازه های تبلیغاتی یا اقامتی استفاده می شود و نیاز به جوش فولاد در یک سازه فلزی خیلی زیاد است. حتی اگر ساخت و ساز هم در نظر نگیریم برای تعمیر و بازسازی ابزاری که در محل ساخت و ساز است از جوشکاری استفاده می شود.

جوشکاری توپودری هم به طور معمول در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. جوشکاری قوس محافظ فلزی نیز با اینکه روشی نامنظم است و دقت بالایی ندارد اما به علت مقرون و به صرفه بودن در این صنعت استفاده می شود. جوشکاری قوس پلاسما هم به علت ظرافت بالا در پروژه هایی که دقت بالایی می طلبد استفاده می شود.

جوشکاری

صنعت تولید

تولید انبوه هر چیزی! از قطعات کامپیوتری گرفته تا کویل های ماشینی،‌ برای جوشکاری میگ قلمرو دیگری است!

سرعت بالا و مقرون و به صرفه بودن آن به این معنی است که برای تولید در تعداد بالا بسیار مناسب است.با توجه به کاربردهایی که برای زیر شاخه جوشکاری میگ ذکر شد میتوان این شیوه از جوشکاری را یکی از وسیع ترین، کاربردی ترین و در عین حال پر درآمدترین شغل های جوشکاری با حدود ۶۰% تنوع شغلی ذکر کرد.

صنعت راه آهن

جوشکاری یک نیاز محوری در صنعت راه آهن است. جوشکاری شلیکی یکی از نوآوری هایی بود که از روش نقطه جوش تاثیر گرفته بود. این روش در ۱۹۳۲ ابداع شد و در آن زمان روشی موثر برای جوش ریل های فولادی بود.

صنعت کشتی رانی

از کشتی های کروز، تانکر های بزرگ، کشتی های باری گرفته تا ناوهای هواپیما بر، جوشکاری زیربنای ساخت اغلب کشتی ها است. گرچه مهندسان این صنعت از پرچ هم استفاده می کنند اما جوشکاری هم یک معامله سریع و برد برد است!

کلام پایانی

با توجه به گسترش و پیشرفت حوزه جوشکاری، در هر صنعتی که فکرش را بکنید از این علم استفاده می شود. در مورد دستمزد این کار در ایران ماهیانه بین ۱۰-۲۰ میلیون و در حوزه های تخصصی تر بیشتر هم خواهد بود .

کمترین درآمد برای جوشکاران سنتی و در حوزه الکترود دستی و بیشترین درآمد برای جوشکاری آرگون یا جوش CO2 می باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *