سلامتمقالات سلامت

سنسورهای بی‌سیم برای نوازش نوزادان نارس

یک تیم تحقیقاتی اخیرا بیوسنسورهای بی‌سیم کوچک و برچسب مانندی را ایجاد کرده است که علائم حیاتی و ضروری نوزادان را کنترل می کند.

هرچند که سیم‌ها و وسایل پزشکی متعددی که به نوزادان نارس متصل هستند، باعث نجات زندگی‌شان می‌شوند، اما مانعی برای برقراری ارتباط مهم والدین با نوزادشان، به حساب می‌آیند. Popular Science گزارش می‌دهد که یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه نورث وسترن، اخیرا بیوسنسورهای بی‌سیم کوچک و برچسب مانندی را ایجاد کرده است که علائم حیاتی و ضروری نوزادان را کنترل کرده و نیاز به سیم‌کشی حجیم را از بین می‌برد.

برای گروهی از نوزادان نارس در بیمارستان کودکان Robert H. Lurie شیکاگو، برچسب‌های جدید را در کنار سیم‌کشی سنتی استفاده کردند و نتایج منتشر شده در مجله Science نشان می‌دهد که، این برچسب‌ها پتانسیل تغییر مراقبت‌های بهداشتی برای بزرگسالان و همچنین نوزادان را دارند.

استیو زو، متخصص پوست و مدیر مرکز الکترونیک یکپارچه زیستی در دانشگاه نورث وسترن و یکی از نویسندگان این مطالعه، توضیح می‌دهد که تماس بدنی و پوست به پوست بین نوزادان نارس و مادران‌شان ضروری است. زو در این باره می‌گوید: «این تماس فیزیکی به تثبیت ضربان قلب آن‌ها کمک می‌کند، نتایج آزمایشگاهی و تنفس‌شان را بهبود می‌بخشد و استرس را کاهش می‌دهد، اما بزرگ‌ترین مانع این تماس پوستی، تجهیزات بیمارستانی است.»

جان راجرز که رهبری تیمی از دانشمندان مواد و مصالح در دانشگاه نورث وسترن را بر عهده داشت، مدت‌ها روی این حسگر کار کرد. آزمایش این فناوری نوین در یک محیط بالینی، برای افراد نابالغ، عملی بسیار جاه‌طلبانه بود. راجرز به Science گفت: «ما NICU را انتخاب کردیم چون بسیار سخت است. ما هرگز به دنبال دسترسی آسان نیستیم!»

استفاده از حسگرهای زیستی برای نوزادان نارس به دلیل حساسیت پوست‌شان، چالش بزرگی است که با حذف سنسور چسبی معمولی، امکان آسیب نیز وجود دارد.

«ما تصمیم گرفتیم آزمایشات‌مان را با سخت‌ترین کارها و با دقیق‌ترین نیازهای اندازه‌گیری، با آسیب‌پذیر‌ترین بیماران از نظر حساسیت پوستی، شروع کنیم.»

راجرز به Science گفت: «ما احساس می‌کردیم اگر بتوانیم این مرحله‌ی سخت و آسیب‌پذیر را با موفقیت پشت سر بگذاریم، انتقال به برنامه‌های کاربردی آینده، بسیار ساده‌تر خواهد شد.»

«ما تصمیم گرفتیم آزمایشات‌مان را با سخت‌ترین کارها و با دقیق‌ترین نیازهای اندازه‌گیری، با آسیب‌پذیر‌ترین بیماران از نظر حساسیت پوستی، شروع کنیم.»

با نگاهی به آینده، این تیم قصد بررسی مداوم، بر اطلاعات نوزادان نارس را دارد. این خروجی به روند رو‌به رشد ردیابی بیومتریک اشاره دارد که با افزایش اپل واچ و فیت بیت نشان داده شده است. این دستگاه‌ها، جایگزین بسیار محتاط‌تری در برابر دیگر سنسورها خواهند بود. زو به مجله Science گفت: «ما در حال رسیدن به بحران حساسی هستیم؛ جایی که در آن، فناوری‌هایی از این قبیل، اطلاعاتی در مورد آینده به ما ارائه می‌دهند.

درست همانند ژنتیک‌مان، اطلاع‌رسانی از بسیاری جهات که تا چه اندازه سالم هستیم، علائم حیاتی و اطلاعاتی در رابطه با بدن‌مان، به نوعی یک ژنوم دیجیتال است و من فکر می‌کنم در آینده‌ای نزدیک، این فناوری‌ها می‌توانند بینش عمیق‌تر و عمیق‌تری ارائه دهند.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۲.۳]
منبع
Wireless sensors mean more cuddles for premature babies
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *