اینوتکس 2022

ساترا خطوط قرمر شفاف به نماوا اعلام نکرده است

در نمایشگاه اینوتکس 2022 اعلام کرد

روز دوم اینوتکس ۲۰۲۲ در استیج حکمرانی پنل موضوع ارزیابی تنظیم‌گری در رسانه‌های دیجیتال با حضور سعید مقیسه از ساترا و محمد حسن شانه ساز از نماوا برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲، مجری پنل با ارایه خلاصه ای از شکل گیری ساترا و تاکید بر اینکه از سال ۹۷ ساترا به صورت صوت و تصویر فراگیر قرار شد رگولاتوری در زمینه VODها را به عهده داشته باشد و عنوان این موضوع که انتقاداتی بر عملکرد ساترا وجود دارد از سعید مقیسه خواست که نگاه خود به موضوع ساترا و تنظیم گری آن عنوان کند.

مقیسه با بیان اینکه تنظیم گری و نوع دیدگاه به آن از یک منظر شاید ایجاد محدودیت تلقی شود گفت:«شاید ایجاد شرایطی برای کشور و بودجه‌های دولتی برای حمایت از بخش خصوصی معنای عملی تنظیم گری است. اما این موضوع در بخش دولتی که اختیارش اموال عمومی است و ذیل قوانین خاص است بسیار متفاوت است. در بخش دولتی برای اینکه بتوانیم از بخش خصوصی حمایت کنیم مجبوریم تنظیم گری خوبی اعمال کنیم در غیر این صورت دستمان از نگاه قانونی بسته است.»

مقیسه با تاکید بر اینکه معاونت صدا وسیما با ساترا متفاوت است ادامه داد:«درست است ریاست ساترا را صدا و سیما انتخاب می‌کند اما این به معنی تصدی گری در فعالیت های خود صدا و سیما نیست.»

مقیسه بااشاره به سه نوع فعالیت VOD ها افزود:« یک مدل VOD وجود دارد که صددر صد سهامش متعلق به صدا و سیماست مثل تلویبیون و ایران سپهر و ما برای حمایت از آنها مشکلی نداریم. نوع دیگر IPTVها هستند که نصف مالکیت آنها با صدا و سیماست مثل فام و لنزو…که امکان پخش زنده و شبکه زدن دارند و کل رگولاتوری آنها با صدا و سیماست. نوع سوم مورد VODهای خصوصی همانند نماوا و فیلیمو است که ما پخش صدا و سیما را فریم آزاد کرده‌ایم و می‌ توانند با استفاده از محتوای سازمان سبد محصول خود را کاملتر کنند.»

مقیسه تاکید کرد:«تلاش ما این است با جلب اعتماد حاکمیت و قانونی کردن فعالیت این VODها آنها را مورد حمایت قرار دهیم چون بخش خصوصی خلاق‌تر اسست رشدش به نفع حاکمیت اسست.»

حاضرم همین الان نماوا را بفروشم!

در ادامه این پنل محمد حسن شانه سازمدیرعامل نماوا با تاکید بر اینکه انتظار پلتفرم‌ها از رگولاتور عدالت این سازمان در حق تمام بازیگرانصنعت است ادامه داد:« نماوا یکی از محصولات ما در شاتل است و بیش از ۸ هزار پرسنل داریم . اما موضوع اصلی این است که این روزها بازار VODنه تنها سود ده نیست که حتی حاضرم همین الان نماوا؛ این ظرف آتش را بفروشم!»
شانه ساز با اشاره به اینکه در صنایع متفاوتی چون نفت، صنعت و آی تی فعال است گفت:« در هیچ کدام از ساییر صنایع شاهد این نبوده‌ایم که رگولاتور من، کارمد ریقب ما باشد! در این حوزه داور من همکار تیم رقیب ماست در حالی که رگولاتور باید ببرای همه بازیگرران صنعت یکی باشد و نقش داور بازی کند.»

شانه ساز با طرح سوالی با عنوان اینکه « آیا ساترا از رشد و پیشرفت ما در بخش خصوصی خوشحال می‌شود؟»گفت:«عملکرد ساترا شبیه به بازی فوتبالی شده که از کجکوع نود دقیه ۸۰ دقیقه بازی در میانه زمین برگزار می‎‌شود و ده دقیقه پایانی بازی به این نقطه می‌رسد که حذفش کنید! سوال من این است؛ ساترای عزیز آیا به ما خطوط قرمزی ارایه داده‌اید؟ آیا صدا و سیما در بحث IPTVاصلا موفق بوده است؟ آیا ساترا در پی این است که ما اصلا بیننده‌ای نداشته باشیم؟»

شانه ساز با اشاره به اینکه برای هر قسمت سریال خاتون ۳ میلیارد هزینه شده گفت:« هر قسمت خاتون یک میلیون ویو خورد. آیا من نباید محتوایی بسازم که برای ۸۰ میلیون نفر جذاب باشد؟ چه باید بکنیم؟

به ما گفتند چرا در خاتون گفتید روس ها از شمال وارد ایران شدند؟ باید می‌گفتید متفق ها! ما که نمی‌توانیم تاریخ را عوض کنیم؛ تاریخ را که نمی‌شود تحریف کرد. مردم پول اینترنت می‌دهند و انتظار محتوای کیفی دارند. موضوع اینجاست که صدا و سیما در طی سالیان گذشته چند میلیون نفر بیننده از دست داده است؟»

مدیر عامل نماوا رو به رییس ساترا ادامه داد:«ما بازوی ساترا و حاکمیت هستیم؛ به ما به چشم اسراییلی نگاه نکنید. همین الان کار اقای طهماسب با عنوان مهمونی بدون مح.ز ار سمت ساترا در حاال پخش است. ساترا قسمتی به نام الماس به ما معرفی کرده برای بررسی فیلم نامه‌ها. آیا الماس از زمانی که آمده به فیلم نامه‌ای تایید داده است؟ یعنی ییک فیلم نامه با معیارهای اسلامی در ایین کشور نوشته نمی‌شود؟»
شانه ساز با تاکیید ببر اینکه اگر قرار است شرکت های خصوصی را تعطیل کنید عنوان کنید تاکید کرد: اینکه ما را ذره ذره آب می‌کنید درست نیست. الان فقط فیلیمو و نماوا مانده در ایین زمین بازی. اگر می‌خواهید دو دستی بازار را تقدیم اینستاگرام و ماهواره کنیم و برویم. چرا سساترا خطوط قرمز را شفاف اعلام نمی‌کند؟ چرا باید برخی موضوعات برای برخی پلتفرم‌ها مشکلی نداشته باشد و برای برخی داشته باشد؟»
مردم محتوای ممیز شده را بیشتر می‌پسندند

در ادامه این پنل سعید مقیسه رییس ساترا در پاسخ به شانه ساز گفت:« این انتقادهای شما؛ انتقادات همه پلتفرم ها نیست. از نظر ما رویکرد باید تعاملی باشد و حمایت ها باید به شکلی باشد که همه بهره‌مند شوند و اگر این موضوعات در چهارچوب قانونی شکل گیرد قطعا به رشد بیشتر منجر می‌شود.»

مقیسه با عنوان اینکه مدیر عامل نماوا در مورد ۸۰ دقیقه بازی اغراق کرده ادامه داد:« زمانی که فیلیمی ۳ صحنه نامناسب دارد یا کل فیلم باید حذف شود یا صحنه های نا مناسب حذف شود. و یا با پول بیشتر موراد رو با سانسورهای جلوه‌های ویژه به مرحله پخش برسانیم. عموم جامعه به ما اعتماد کرده‌اند و باید به عنوان رگولاتور اعتماد مردم را خدشه دار نکنیم.»

مقیسه افزود:« اقتصادی که عنوان کردید نمی‌چرخد شاید به این دلیل است که تولیداتش به صدا و سیما نمی‎رسد. زمانی که نام ساترا به معنی صوت و تصویر فراگیر عنوان شده باید محتوایی تولید شود ه عموم مردم به آن دسترسی دارند. »

در ادامه شانه ساز در پاسخ به مقیسه گفت:« اقای مقیسی سرباز نظام هستد؛ ما نیز سرباز نظام در بخش اقتصادی و فرهنگی هستیم. زمانی بود که صوا سیما بود و مردم آپشن متفاوتی نداشتند. اما الان آپشن ها یمتفاوتی پیش روی مردم است. در وی او دی ها والدین کاملا می‌تواند بر محتوای کودکان خود نظارت داشته باشند. ما در بخش خصوصی برای کمک آمده‎ایم ما را بیش از این نرنجانید. اگر به ما می‌گویید محتوایی شبیه صدا و سیما بساز و مطابق با استانداردهای آن باید در پاسخ بگوییم که خوب صدا و سیما دارد خودش می‌سازد؛ مردم چرا باید پول اینترنت بدهند! اگر آنها موفق بودند که الان باید صدا و سیما کلی کاربر داشت. این موضوع مهم خلا محتوایی را می‌رساند. »

مقیسه در ادامه گفت:« تلاش ما تعامل با شماست؛ اصل تنظیم مقررات با این موضوع شکل می‌گیرد. و در نهایت همه هم هدف هستیم و قرار است به هم کمک کنیم. در رابطه با محتوای صدا و سیما هم باید بگوییم که تلویبیون ۱۹ میلیون به صورت ماهانه کاربر دارد و این نشان دهنده این اسست که مردم محتوای صا و سیما را دوست دارند و به سمت محتوای ممیز شده رغبت دارند. در حال حاضر خودتان صاحب پلتفرم هستید و تمام ریز رفتار کاربران را در دسترس دارید. مینتیجه این است که خیر مردم محتوای ممیز شده صدا و سیما را بیشتر می‌پسندند. اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید از این موضوع به شما اختیار استفاده از محتوای شبکه ها را داده ایم. می‌توانید امتحانش کنید.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *