اخبار استارتاپی

«نمایشگاه کار دانشکدگان فنی دانشگاه تهران» افتتاح شد

مراسم افتتاحیه و نشست خبری نمایشگاه کار دانشکدگان فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

مراسم افتتاحیه و نشست خبری نمایشگاه کار دانشکدگان فنی دانشگاه تهران روز یکشنبه هشتم خرداد با حضور دکتر ناصر سلطانی (رییس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران)، آسیه حاتمی (بنیان گذار و مدیر عامل ایران تلنت)، دکتر بهزاد رستمی (معاون پژوهشی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران) و اهالی رسانه در دانشکده مکانیک دانشکدگان فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

ناصر سلطانی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه کار به صورت حضوری گفت: «خوشحالیم که بعد از دو سال شاهد برگزاری رویدادها و اتفاقات این چنینی در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران هستیم. کرونا به ارتباط دانشگاه با دانشجویان لطمات جدی وارد کرد. به ویژه بحث های پژوهشی و تعاملات دانشگاه با صنایع را تحت شعاع قرار داد اما از طرفی باعث ایجاد راه های ارتباطی جدید شد».

رییس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه امیدواریم کاستی های دانشجویان را در زمینه ارتباط با صنعت برطرف کنیم، افزود: «وظیفه دانشگاه تنها ارائه آموزش با کیفیت و سطح بالا نیست؛ کارآفرینی، اشتغال آفرینی و هموار کردن مسیر دانشجویان در بازار کار نیز باید جز وظایف اصلی دانشگاه ها مورد نظر قرار گیرد. ما هم بر اساس همین رویکرد در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران عمل می کنیم و سعی می کنیم تنها به ارائه آموزش اکتفا نکنیم».

وی اضافه کرد: «سالانه حدود ۱۰ هزار نفر در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران ثبت نام می کنند که ۵ هزار نفر از آنان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هستند. حضور این تعداد از افراد در دانشکدگان فنی نشان از پتانسیل بسیار بالای این مجموعه آموزشی دارد و با حضور نخبگان و اعضای هیات علمی، موقعیتی استثنایی برای حل مشکلات صنعت با رویکردی علمی و به روز، ایجاد کرده است».

رییس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران ادامه داد: «صنعت باید از این موقعیت استثنایی به نفع خود بهره ببرد و راهکار حل مشکلاتش را در دانشگاه بیابد. صنایع نباید برای حل مشکلات خود به جایی جز دانشگاه مراجعه کنند. در بسیاری از دانشگاه های برتر ایران راه حل هایی کاربردی و موثر برای برون رفت از معضلات صنایع مختلف، وجود دارد. فقط کافی است تا فاصله صنعت و دانشگاه را هر روز کم و کمتر کنیم. نمایشگاه کار هم که طی سه روز در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران برگزار میشود، با هدف ارتباط بدون واسطه صنایع با دانشجویان تشکیل شده است که امیدواریم در آینده نیز بتوانیم شاهد استمرار اتفاقات این چنینی باشیم».

در ادامه این نشست آسیه حاتمی، بانوی کارآفرین و مدیر عامل ایران تلنت به روی صحنه آمد و گفت: «کشورهایی که از لحاظ منابع طبیعی مانند نفت، گاز و معادن در موقعیت خوبی قرار دارند، کشورهای ثروتمندی به شمار می روند. کشور ما از بعد منابع طبیعی ثروتمند است و این بر کسی پوشیده نیست اما نکته دیگر اینجاست که به باور من در حوزه سرمایه انسانی نیز ما کشوری ثروتمند هستیم».

وی افزود: «اما با همه ثروتی که داریم، نمی توانیم بگوییم که ما کشوری توسعه یافته هستیم. ما با وجود جمعیت ۸۰ میلیونی و مراکز آموزشی با کیفیت و میزان بالای تولید علم در کشور، هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت بزرگ به درستی بهره برداری کنیم. ما در این بیست سالی که در ایران تلنت در حوزه اشتغال و استخدام متخصصان و کارشناسان فعالیت می کنیم، همیشه این سوال برای ما مطرح بوده که چرا با وجود این سرمایه انسانی غنی، همچنان درگیر بحران منابع انسانی در کشور هستیم؟»

مدیرعامل ایران تلنت ادامه داد: «ما هر روز با ۱۰ هزار شرکت در تعامل و ارتباط هستیم و دیتابیسی یک و نیم میلیون نفره از متخصصان ایران داریم و هر روز درگیر چالش های بازار کار هستیم. بر همین اساس می توانیم بگوییم که در حال حاضر کشور با بحران جدی منابع انسانی روبه رو است. ما که واسط بین کارفرما و کارجو هستیم هر روز به وضوح می بینیم که شرکت­ها در جذب نیروهای متخصص با چالش هایی بسیار جدی مواجه هستند و بحران نیروی انسانی به اوج خود رسیده است».

این کارآفرین با بیان این که نیروهای با مهارت بسیار کم هستند، عنوان کرد: «ما همواره به دنبال جواب این سوال بوده ایم که چرا با وجود این سرمایه انسانی عظیم، با یک بحران منابع انسانی مواجه هستیم؟ ما انواع دانشگاه ها و سیستم های آموزشی را داریم، موقعیت های شغلی نیز برای جذب متخصصین فراهم است اما برای پیدا کردن نیروی متخصص با مشکلاتی عدیده مواجه هستیم. و سوال اساسی اینجاست که چه چیزی باعث می شود دانشجویان بعد از تحصیل و کسب تخصص نتوانند جذب صنایع شوند؟ »

حاتمی ادامه داد: «یکی از مهترین دلایل این موضوع فاصله ای است که در حال حاضر بین صنعت و دانشگاه وجود دارد. راهکار مطمئن برای توسعه پایدار در کشور چیزی جز ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین صنعت و دانشگاه نیست. همین نمایشگاهی که امروز شاهد افتتاح آن هستیم برای ایجاد ارتباط بین صنایع و جامعه آکادمیک ایجاد شده است و تمام هدف ما و دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، اشتغال پذیر کردن دانشجویان است».

مدیرعامل ایران تلنت با اشاره به این که فرایند اشتغال پذیری بعد از دوران تحصیل اتفاق نمی افتد، گفت: «این فرایند باید در طول دوران تحصیل ایجاد شود. با درگیر کردن دانشجویان با چالش­های واقعی دنیای صنعت یا با تعریف فرایندهای کارموزی استاندارد یا هر راهکاری دیگری که دانشجو را بیشتر با فضای کار جدی آشنا کند، باید تلاش کنیم تا دانشجویان را اشتغال پذیر کنیم تا در پایان دوران تحصیل به راحتی جذب صنایع شوند».

حاتمی بیان کرد: «به باور من ارزشمندترین شرکت­ها، آنانی هستند که به دانشجویان فرصت کارآموزی می­دهند و موقعیت های شغلی خود را در اختیار آنان می گذارند. به همین واسطه دانشجویان می توانند همزمان با تحصیل با فضای جدی کار نیز آشنا شوند و بر آن اساس مهارت های خود را توسعه دهند. نقطه تمایز دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در این بوده که موضوع اشتغال دانشجویان را دغدغه خود دانسته است. کم هستند دانشگاه­ هایی که خود را مسئول و مامور اشتغال دانشجویان بدانند. متاسفانه خیلی از دانشگاه های ما در کشور صرفا دغدغه آموزش دارند و نه اشتغال».

دکتر بهزاد رستمی نیز در این نشست با اشاره به اقدامات دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در حوزه اشتغال دانشجویان گفت: «تلاش ما در معاونت پژوهشی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران اشتغال پذیر کردن دانشجویان و نزدیک کردن هرچه بیشتر فاصله بین صنعت و دانشگاه است. علاوه بر برگزاری برنامه­هایی مانند نمایشگاه کار، ارتباطی نیز با وزارت صمت برقرار کرده ایم تا امکان حضور صنایع مختلف در دانشگاه را فراهم کنیم».

وی ادامه داد: «ما بنا داریم فضاهای ثابتی را برای صنایع مختلف ایجاد کنیم که بتوانند به صورت ثابت در دانشگاه حضور داشته باشند و چالش های خود را به صورت مستقیم با اعضای هیات علمی و دانشجویان مطرح کنند و از آنان راهکار و راه حل دریافت کنند. از طرفی سعی می­کنیم که در ایجاد طرح­ها و پروژه­های مشترک با صنعت فعال­تر از همیشه ظاهر شویم. نمایشگاه کار هم برای ما شروعی جدید در سال جدید در راستای اشتغال پذیر کردن دانشجویان و ایجاد ارتباط بدون واسطه صنایع مختلف با دانشجویان است».

پس از خبرنگاران حاضر سوالات خود را از حاضرین این نشست پرسیدند:

  • چه آمار و ارقام تاثیرگذاری از روند جذب و استخدام وجود دارد؟

«این رویداد قرار نیست به تنهایی کل معضل ارتباط صنعت و دانشگاه را حل کند. این رویداد نتیجه یک طرز فکر است. وقتی ما می بینیم چنین دانشگاهی این نمایشگاه را در این ابعاد برگزار می کند و از شرکت ها برای حضور در دانشگاه استقبال می کند، می توانیم متوجه شویم که دانشگدگان فنی دانشگاه تهران برنامه و عزمی جدی در زمینه اشتغال پذیری دانشجویان دارد. از برنامه ریزی سیستماتیک دوره های کارآموزی گرفته تا برگزاری رویدادهای مثل نمایشگاه کار، بیانگر این موضوع است».

  • مشکل پسرها بعد از دانشگاه درگیر شدن دوساله خدمت سربازی است، چه راهکاری برای جذب این افراد توسط دانش بنیان­ها ارائه می­کنید؟

«دانشگاه­های ما تجربه زیادی در زمینه اشتغال­پذیری دانشجویان و همچنین ارائه راهکار به صنایع مختلف را نداشته اند. یعنی کشور تمرین نکرده که چطور کار پژوهشی دقیق انجام دهد و از آن در صنعت بهره برداری کند. البته ما گام به گام رشد کرده ایم. کارهای پژوهشی که امروز در دانشگاه ها انجام می شود به نسبت ده سال قبل رشد قابل توجهی داشته اند. یا مسئولیتی که امروز دانشگاه ما در قبال آینده شغلی دانشجویان پذیرفته است، نشان از رشد در این مسیر دارد. چه بسا که امریه از دانشگاه­های فنی شروع شده است».

  • با توجه به حرکت دانشگاه­ها به سمت نسل چهارم و وجود مراکز نوآوری در دانشکدگان فنی، چه راه حلی برای حرکت به سمت کارآفرینی دارید؟

«با توجه به استقرار شتابدهنده ­ها و کارخانه نوآوری در فضای دانشکده، در تلاشیم تا دانشجویان فنی را به این سمت هدایت کنیم، کما اینکه دانشکده اقتصاد و مدیریت نیز در جوار دانشکدگان فنی واقع است و می­تواند این فرآیند را تسهیل کند».

آسیه حاتمی در پایان این نشست نیز گفت: «این خبر خوب را باید عنوان کنم که سامانه اشتغال دانشکدگان فنی دانشگاه تهران راه­اندازی شده و شرکت­ها می­توانند موقعیت­های شغلی خود را مستقیم در این سامانه قرار دهند تا دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه بتوانند جذب صنایع مختلف شوند. دانشگاه این فرصت را به صورت رایگان در اختیار تمامی شرکت­ها قرار داده است. با مراجعه به سایت تلنت­کوچ می­توانید این سامانه اشتغال را ببینید».

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *