اخبار استارتاپیاخبار صادراتاخبار کشاورزیصادراتکشاورزی

صادرات ۲۴۰ میلیون دلاری محصولات گلخانه ای

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سیاست‌ها، برنامه‌ها و عملکرد این دفتر اظهار کرد: اساساً محوریت تولید و توسعه گلخانه‌ها در کشور ارزآوری از طریق صادرات محصولات کشاورزی است.

لیمو HR

غلامرضا تقوی، مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سیاست‌ها، برنامه‌ها و عملکرد این دفتر اظهار کرد: اساساً محوریت تولید و توسعه گلخانه‌ها در کشور ارزآوری از طریق صادرات محصولات کشاورزی است. وی افزود: عمده محصولات کشاورزی از جمله فلفل دلمه، خیار و گوجه فرنگی تولید شده در گلخانه‌های کشور به دیگر کشورها صادر می‌شوند و عمدتاً تمامی استانداردها و پروتکل‌های مقاصد صادراتی در آن لحاظ می‌شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال گذشته ۲۰ هزار هکتاراز گلخانه‌های کشور به زیر کشت محصولات کشاورزی رفته که از این میزان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول برداشت شده است.

تقوی اظهار کرد: تولید فلفل دلمه از سطح گلخانه‌های کشور در سال گذشته به ۲۲۰ هزار تن رسیده که ۱۵۰ هزار تن آن به کشورهای اوراسیا از جمله روسیه، ازبکستان، قرقیزستان و ارمنستان و بخش دیگری از این محصول نیز به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات، قطر، بحرین و عمان صادر شده است.

وی به صادرات سبزی و صیفی‌جات در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: میزان تولید سبزی و صیفی در گلخانه‌های کشور در سال گذشته ۵/۳ میلیون تن بوده است که این میزان در سال جاری حدود ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت و به بیش از ۸/۳ میلیون تن خواهد رسید که از این میزان، ۷۵۰ هزار تن آن صادر می‌شود.

به گفته تقوی بیشترین میزان اشتغالزایی و سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای به خیار (۶۲ درصد)، گوجه فرنگی(۲۰ درصد) فلفل دلمه (۱۵ درصد) و مابقی به بادمجان و دیگر محصولات اختصاص دارد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: صادرات فلفل دلمه به روسیه و حواشی ناشی از آن به‌دلیل جابه‌جایی دولت‌ها صورت گرفت و خوشبختانه اواخر سال گذشته این مشکل حل شد تا ۱۳۰۰ گلخانه در سراسر کشور به تولید خود و ۱۲ هزار نفر در کشور به فعالیت در این حوزه ادامه دهند. وی افزود: استانداردهای صادراتی و وارداتی هر کشوری طی زمان‌های مختلف تغییر می‌کند و این موضوع یک امر طبیعی در سراسر جهان تلقی می‌شود به همین دلیل چون کشاورزان از لیست سموم مورد تأیید اتحادیه اروپا که اندکی با لیست سموم مورد تأیید روس‌ها تفاوت داشت، استفاده کردند این مشکل رخ داد.

تقوی در ادامه خاطرنشان کرد: هدف اصلی کشت بسیاری از محصولات کشاورزی در کشورمان بازار روسیه است بنابراین دولت سیزدهم با توسعه روابط با مسئولین روسیه از طریق مذاکرات و تعاملات سازنده توانست بخش زیادی از بازار واردات محصولات کشاورزی این کشور را از آن خود کند، این در حالی است که دیگر کشورها از جمله چین هنوز نتوانسته‌اند ممنوعیت صادرات بخشی از محصولات کشاورزی خود به روسیه را حل کنند.

به گفته مدیرکل دفتر امور گلخانه وزارت جهاد کشاورزی این وزارتخانه درصدد تنوع مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی است چون تکیه کردن بر یک کشور بسیار شکننده بوده و می‌تواند در برخی موارد از جمله تحریم کشورمان، کشاورزان را بشدت متضرر کند.

وی افزود: در آینده‌ای نزدیک مانع ورود هرگونه محصول کشاورزی گلخانه‌ای بدون شناسنامه به بازار داخلی خواهیم شد و تمامی تولیدات در غرفه‌های میوه و تره‌بار باید دارای شناسنامه بوده و تحت‌نظر کارشناسان تولید و توزیع باشند. تقوی عنوان کرد: میزان ارزآوری سالانه محصولات گلخانه‌ای ۱۷۵ میلیون دلار است که به نظر می‌رسد با توسعه کشت قراردادی در کشور در سال‌جاری ارزآوری صادرات محصولات گلخانه‌ای به ۲۴۰ میلیون دلار برسد.

تقوی در ادامه با بیان اینکه در حوزه گلخانه‌های کشور به‌صورت مستقیم ۲۵۰ هزار نفر و به‌صورت غیر مستقیم ۷۰۰ هزار نفر مشغول به کار هستند، اظهار کرد: انتظار داریم حجم صادرات محصولات گلخانه‌ای کشور طی سال‌جاری ۲۰ درصد افزایش یابد. این مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیشترین حجم تولید سبزی و صیفی‌جات گلخانه‌ای مربوط به استان‌های تهران، اصفهان، یزد و جنوب کرمان بوده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه سالانه ۴ هزار تن قارچ به عراق و سایر کشورهای منطقه صادر می‌شود، گفت: بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد تولید قارچ در کشور مشغول به فعالیت هستند که در سال گذشته ۱۸۰ هزار تن قارچ به بازار عرضه کردند و انتظار می‌رود حجم تولیدات آنها در سال‌جاری از ۲۰۰ هزار تن فراتر رود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
ایران آنلاین
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *