سلامتمصاحبه های سلامت

اسکیندی ، سبد محصول و روتین پوستی توصیه میکند

گفتگو با هما افژول بنیانگذار استارتاپ اسکین دی

لیمو HR
فهرست محتوا پنهان

با گسترش اطلاعات در حوزه سلامت، افراد سعی بر تغییر سبک زندگی دارند تا بتوانند همه ابعاد جسمی و روحی خود را تحت مراقبت گیرند. یکی از دغدغه‌هایی که همواره در بحث سلامت و زیبایی مطرح است، بحث مراقبتهای پوستی و تصمیم گیری در انتخاب  محصولات مراقبت از پوست است. استارتاپ اسکین دی، در کنار تولید محصولات، به انتخاب روتین پوستی افراد نیز کمک می‌کند.

 ورود به حوزه‌ی آرایشی و بهداشتی به پروژه کارشناسی ارشد هما افژول، بنیانگذار این استارتاپ برمیگردد. او هم اکنون دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی با گرایش بایومتریال است. در پروژه کارشناسی ارشد ایشان به مدت ۵ سال مسئول فنی پروژه پوست مصنوعی دانشگاه شریف بود و همین مطالعات علمی و علاقه باعث شکل‌گیری این استارتاپ در شتابدهنده بن‌دالب شد. گفتگویمان را دنبال کنید:

لطفا کمی در مورد شکل گیری اسکین دی توضیح دهید:

من ۵ سال در داخل دانشگاه صنعتی شریف به صورت تخصصی در حال مطالعه بر روی داربست‌های پلیمری، برای ترمیم سوختگی‌های درجه دو و سه بودم. ولی در کنار کارم در آزمایشگاه به واسطه اینکه با پلیمرها، مواد و داروهای مختلف کار می‌کردم، حوزه آرایشی و بهداشتی را، که مراقبت از پوست خیلی واژه دقیق‌تری  برای آن است، دنبال می‌کردم.

همچنین به سبب تجهیزاتی که در آزمایشگاه ‌مان در دانشگاه شریف وجود داشت، علاقه ‌مند شده بودم که بتوانم ارتباطی بین حوزه مراقبت از پوست (که از ابتدا هم به آن علاقه‌مند بودم)، با  پروژه خود برقرار کنم. البته بحث مراقبت از پوست متاسفانه خیلی در قالب پروژه‌ های دانشگاهی تعریف نمی‌ شود، ولی به سبب علاقه ‌ای که به حوزه مراقبت از پوست داشتم با طرحی در همین حوزه به ستاد معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری رفتم و ارائه ای از استفاده داربست ‌ها با رویکرد مراقبت از پوست داشتم. همان جا بود که به صورت خیلی مشخص و واضح وارد کسب و کار «اسکین دی» شدم و یک سال است که به صورت اختصاصی بر اسکین دی تمرکز دارم.

خب، حالا اسکین دی دقیقا چه خدمات و محصولاتی ارائه میدهد؟

رویکرد استارتاپ اسکین دی رویکرد یکپارچه مراقبت از پوست است. یعنی فرد بتواند  پیش از انتخاب محصول، هنگام انتخاب و خرید و بعد از آن که شامل آموزش فرد در زمینه مراقبت از پوست، مواد مورد استفاده در این محصولات، پیشنهاد روتین شخصی‌سازی شده و مشاوره می‌گردد ، تجربه ‌ای متفاوت داشته باشد. موضوعی که ما در ایران با آن مواجه بودیم این بود که بسیاری از افرادی که با آن‌ها مصاحبه کرده بودیم از اثربخشی محصولات مراقبت از پوست در داخل ایران خیلی رضایت نداشتند. این در حالی است که ارزش دریافتی آن ‌ها از هزینه ‌ای که پرداخت می ‌کنند، کمتر است. مانند اتفاقی که در صنعت خودرو می‌افتد. لذا، ما با توجه به بازخوردی که از بازار گرفته بودیم و باتوجه به اینکه می‌دانستیم تجربه یکپارچه مشتری هم در ایران وجود ندارد، استارتاپ اسکین دی را تشکیل دادیم. مدل کاری اسکین دی به این صورت است که ما سایتی داریم که افراد وارد آن می ‌شوند و به چند سوال پاسخ میدهند. سوال‌هایی در رابطه با مشکلات پوستی، که خودشان تا حدی این موضوع را حس می ‌کنند و تشخیص می‌دهند، و بعد براساس پاسخها ما یک روتین شخصی ‌سازی شده به آن فرد توصیه میکنیم. در کنار روتینی که ما به آن‌ها ارائه می‌دهیم، محصولاتی هم به عنوان سبد محصول در سایت قرار داده‌ ایم که در حال توسعه است.

ما مشاوره در خصوص انتخاب محصولاتی که در استارتاپ اسکیندی تولید نمی‌شود هم انجام می‌دهیم تا کاربران امکان داشتن یک روتین پوستی کامل را داشته باشند.

یعنی از برندهای موجود در بازار پیشنهاد میکنید؟

بله، شوینده یا ضدآفتاب هر کدام یک فیلد جداگانه‌ است. به عنوان مثال استارتاپ اسکیندی در حال حاضر ضدآفتاب و شوینده تولید نمی‌کند ولی با توجه به روتین پوستی که برای فرد در نظر داریم، به آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم که چه زمانی و چگونه از این محصول استفاده کنند. تولید محتوایی هم که روی بستر اینستاگرام‌ داریم، در راستای همین رسالت است که قصد داریم آموزش علمی را به افراد داشته باشیم تا به صورت تخصصی از پوست خود مراقبت کنند. نکته‌ای که همیشه عنوان می‌کنم این است که صنعت مراقبت از پوست معمولا تا چند سال پیش، صنعت لوکسی بوده است و همیشه در اختیار قشر مرفه جامعه قرار داشته است.

یکی از اهداف اسکین دی هم این است که بتواند، صنعت مراقبت از پوست را که معمولا در اختیار قشر مرفه جامعه، (نه تنها در ایران بلکه در دنیا هم اینگونه بوده است)، به مردم و عموم جامعه ارائه دهد. ما اصطلاح دموکراتایز کردن را برای آن به کار می‌بریم.

اسکیندی

محصولاتی که از سمت خود شرکت شما میآید تولیدات داخل و از تولیدات خودتان است یا برون ‌‌سپاری کردید ولی با برند شما فعالیت میکنند؟

همه محصولاتی که الان در سبد محصول اسکین دی هستند داخل آزمایشگاه مجموعه ما فرموله می ‌شوند. ما این بحث برون ‌سپاری فرمولاسیون ‌ها را نداریم وتماما داخل مجموعه تولید می‌ شوند. آزمایشگاه ما یک فضای ششصد متری دارد که این فرصت را در اختیار ما قرار داده است تا بتوانیم داخل مجموعه خود، بخش فنی را از صفر تا صد پیش ببریم.

با توجه به اینکه محصول، محصولِ سلامت و زیبایی است، در تیم شما چه تخصصها و چه افرادی وجود دارند؟ آیا مثلا پزشک پوست هم برای مشاوره هست؟ یا سایر افرادی که روی ساخت محصول تمرکز کردهاند با چه تخصصی در تیم شما فعالیت دارند؟

بخش فنی تیم ما، همکارانی با تخصص مهندس شیمی و شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه‌های معتبر ایران هستند که به تیم کمک می‌کنند. ذهنیتی که تیم ما در مورد محصول دارد، این است که محصولات ما محصولات دانش محوری باشند. یعنی ما فرمولاسیون‌ ها را با استفاده از مواد روز دنیا انجام می‌دهیم. اگر در بازار دیده باشید، بخشی از محصولات، محصولاتی هستند که واقعا پشتوانه علمی ندارند . مهم‌ترین رویکردی که در تیم ما وجود دارد این است که از محصولات با بکگراند علمی با استفاده از مقالات روز دنیا و آنچه که در دنیا ثابت شده، استفاده کنیم.

الان شما یک آزمایشگاه دارید و قاعدتا بازار مشتریانتان تا الان محدود است، اما چطور میخواهید کار خود را مقیاس کنید؟  قاعدتا زمانی که بخواهد اسکیل شود به یک کارخانه احتیاج دارید. چه برنامهای برای اسکیل کردن کار خود دارید؟

ما در حال حاضر برای اسکیل آپ کردن در حال مذاکره هستیم که بتوانیم بودجه لازم جهت تهیه زمین و تجهیزات کارخانهرا فراهم کنیم و برای جذب سرمایه هم در حال مذاکره هستیم که بتوانیم اسکیل آپ کنیم و این یکی از اولویت‌هایی است که ما در حال حاضر دنبال می‌کنیم.‌

در حال حاضر در حال مذاکره با سرمایه‌گذارانی که در حوزه سلامت فعال هستند، هستیم. چون با توجه به موضوع باید با سرمایه‌گذارانی صحبت ‌کنیم که رویکردی در راستای هدف ما دارند، به دنبال این هستیم که علاوه‌بر بحث هزینه و جریان مالی که وجود دارد، بتوانند کمک‌های دیگری هم به ما برسانند و اصطلاحا اسمارت مانی هم داشته باشند که برای ما بسیار حائز اهمیت است. چون به هر حال حوزه آرایشی و بهداشتی یک حوزه تخصصی هست و نیازمندی‌های خودش را دارد. ما در حال حاضر در حال مذاکره و گفتگو هستیم تا شرایط همکاری با سرمایه‌گذار فراهم شود.

در بازار رقبایی هم مانند شما در حال فعالیت هستند، برای گرفتن سهم بازار بیشتر چه برنامه ای دارید؟

ما وقتی بازار مراقبت از پوست را بررسی می ‌کنیم، با یک بازار یک میلیارد دلاری که ۶۰ درصد آن از طریق قاچاق تامین می‌شود مواجه می‌شویم.  از اردیبهشت ۹۸، با قرارگیری محصولات آرایشی در گروه ۲۷ که اولویت ارزی آن غیر فعال است واردات محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور ممنوع و تخصیص ارز به آن متوقف شد. لذا ترخیص قانونی آن هم در حال حاضر امکان‌ پذیر نیست. ما سال ‌ها به عنوان واردکننده فعال بودیم و بازار قاچاق آن هم که بازار بسیار بزرگی است. از طرفی ایران بعد از عربستان در حوزه آرایشی و بهداشتی دومین مصرف‌کننده در خاورمیانه است. این آمار ما را به یکی از مصرف‌کنندگان عمده این محصولات در نه تنها در خاورمیانه بلکه در جهان تبدیل می‌کند.مباحث ذکر شدهاین فرصت را در اختیار شرکت‌‌های داخلی گذاشته تا بتوانند سهم خود را از بازار پیدا کنند. استراتژی ‌های مارکتینگی در این حوزه بسیار حائز اهمیت است. یکی از رویکردهای ما بیشتر بحث دیجیتال مارکتینگ است که دنبال می‌کنیم. با این احوالات با توجه به بررسی‌هایی که در بازار انجام دادیم تا زمانی‌که این کالاها وارد کشور نشوند، این بازار بسیار بازار جذابی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. به خصوص اگر با سبد محصول و استراتژی مارکتینگ خوب وارد این بازار شویم.

به عنوان صحبت پایانی از چالشهایتان بگویید:

من به عنوان خانمی در حوزه کارآفرینی فعالیت می‌کنم و چالش‌های این مسیر به خودی خود بسیار زیاد است، از طرفی، حوزه آرایشی و بهداشتی هم حوزه‌ ای بوده که تا الان، نسبت به بسیاری از موضوعات دیگر به دلایل مختلفی از جمله دلایل سیاسی و اجتماعی مورد توجه نبوده است. اما با توجه به وسعت بازار و به عنوان یک کارآفرین که ا از دید استارتاپی به این حوزه نگاه نمی‌شود، چالش‌های آن از سایر استارتاپ‌ها بیشتر است.بحث‌های مجوزها، ثبت برند،دریافت تسهیلات وبحث‌های دانش بنیانی بسیار پیچیده و سخت‌تراست. همین موضوعات زمان را برای ما طولانی می‌کند در حالی که زمان برای یک استارتاپ بسیار مهم است. امیدوارم که برای حوزه آرایشی و بهداشتی به خصوص برای استارتاپ‌ ها در این حوزه تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا بتوانند راحت ‌تر وارد این مسیر شوند. مضاف بر اینکه کارآفرینی هم در عین حال که مسیر جذابی است، اما چالش‌ها و سختی‌های زیادی دارد. با توجه به اینکه تیمی که الان در آن حضور داریم متشکل از افرادی است که از بهترین دانشگاه ‌های دنیا پذیرش داشتند ولی مانند بسیاری از افراد ماندند و سعی در ساختن کشور دارند بتوانیم به بهترین شکل این کار را انجام دهیم. من هم امیدوارم که به شخصه بتوانم این رسالت را انجام دهم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *