اطلاعات و ارتباطاتمقالات اطلاعات و ارتباطات

کدنویسی به کدام سو می رود؟

7 ترند برنامه نویسی در سال 2022

لیمو HR

با نزدیک شدن به پایان سال، زمان خوبی است تا بنگریم که فناوری­ های مختلف به کدام سو می­روند و در سال­های بعد چه چیزی انتظار ما را می­ کشد؟ به همین دلیل، در ادامه، به ۷ ترند دنیای کدنویسی در سال ۲۰۲۲ اشاره می­کنیم که تعداد زیادی از افراد، احتمالا مایل ­اند در نظر بگیرند و با آن­ها سازگار شوند.

اصلا کدنویسی چی هست؟

اکثر ما به طور کلی می­دانیم که کدنویسی به چه معناست. با این حال، از آنجایی که ماهیت خود کدنویسی در حال تغییر است، شاید بد نباشد که دوباره این مبحث را مرور کنیم.

کدنویسی به طور معمول به عنوان فرایند ایجاد برنامه ­های کامپیوتری (یا برنامه ­نویسی) تعریف شده است. همچنین فرایند مشخص کردن راهکار برای یک مشکل است و می­بایست به زبانی باشد که رایانه­ ها بتوانند آن را بفهمند.

کدنویسی چی هست

ترند ۱: کدنویسی برای همه

کدنویسی دیگر فقط برای دانشمندان کامپیوتر یا کسانی که به دنبال شغل در صنعت فناوری اطلاعات هستند نیست. در سال ۲۰۲۰، کشور هند، کدنویسی را برای همه دانش ­آموزان کلاس ششم و بالاتر اجباری کرد. در ایالات متحده، در مورد این که آیا کدنویسی باید معادل یک نیاز مانند یادگیری زبان خارجی در نظر گرفته شود، چندین سال است که بحث می­شود.

ترند ۲: NoCode, LowCode و CodeGen

 در حالی که دنیا برای یادگیری کدنویسی برای همه آماده می­شود، این صنعت شاهد رشد NoCode، Low-Code و CodeGen است.

این­ها چیستند؟

این­ها نشان می­دهند که همه کارهای کدنویسی به یک اندازه ارزش وقت گذاشتن را ندارند. این ابزارها، خودکارسازی کارهای سطح پایین کدنویسی را امکان پذیر می­کنند و کاربر را آزاد می­گذارند تا روی کارهای سطح بالاتر مانند طراحی کد، تجربه کاربر و انتخاب ­های مربوط به الگوریتم تمرکز کند. برخی از این­ها حل مشکلات را بر عهده دارند (مانند تجزیه و تحلیل داده­ ها)، برخی برنامه ­ها را تولید می­کنند و برخی دیگر کدی را تولید می­کنند که کاربر می­تواند خودش آن را اجرا کند؛ مانند کد هوش مصنوعی تولید شده خودکار در یک دفتر مشارکتی Google.

آیا این مسئله در تضاد با ترند ۱ است؟

اگر کدنویسی را به عنوان تسلط بر یک زبان رایانه می­بینید، بله، می­تواند متناقض باشد. با این حال کدنویسی را نباید این طور دید. کدنویسی در مورد مشخص کردن راه حل برای یک مسئله و توصیف آن راه حل و محدودیت­ ها و نتایج آن به صورت منطقی و خاص است. به این ترتیب، خودکار کردن سطوح پایین ­تر کدگذاری، بخشی طبیعی از دسترسی به کدنویسی برای همه است.

هوش مصنوعیِ کدنویس

ترند ۳: هوش مصنوعیِ کدنویس!

در حالی که ترند ۲ بیشتر درباره خودکارسازی ساده در یک محیط محدود است، توسعه این خودکارسازی طبیعتا به هوش مصنوعی می­رسد. هوش مصنوعی نسبت به موارد ترند ۲، می­تواند دستورالعمل­ های سطح بالاتری را دریافت کرده و کدهایی تولید کند که از منابع بسیاری استخراج می­شود.

البته به مرور زمان، از اهمیت این تمایز کاسته می­شود زیرا هر چه الگوریتم ­های داخل ابزارهای LowCode/NoCode/CodeGen پیچیده­ تر شوند، تمایز بین این دو روند نیز کاهش خواهد یافت.

منبع باز

ترند ۴: منبع باز

این موضوع به هیچ وجه موضوع جدیدی نیست اما همواره تاثیر چشم­گیری بر دنیای کدنویسی دارد. در چند سال اخیر نه ­تنها شاهد رشد برنامه­ های منبع باز بوده­ ایم، بلکه شاهد رشد مدل­های کسب درآمد منبع باز نیز بوده­ ایم.

در حالی که در روزهای اولیه به نمونه ­هایی از منبع ­باز فکر می­کردیم که پایه­ های نرم­ افزارهای بزرگ و قدرتمندی مانند Linux یا MySQL بودند، این روزها کدهای منبع باز در همه جا و در هر اندازه ممکن وجود دارند. امروزه کدهای منبع باز فراتر از برنامه ­های فردی رفته و به دریایی از کد رسیده که هیچ نشانه ­ای از توقف رشد در آن دیده نمی­شود.

API

ترند ۵: API

توسعه ­دهندگان در حال حاضر منابع قدرتمند دیگری علاوه بر قطعه کدها در سراسر اینترنت دارند که این منابع APIها هستند. رونق نرم ­افزار به عنوان یک سرویس، اکنون به این معنی است که بسیاری از خدمات قدرتمند (از پایگاه ­های داده گرفته تا هوش مصنوعی) اکنون با چند خط کد قابل دسترسی اند. این امر نه تنها به ایجاد راهکارهای قدرتمند کمک می­کند، بلکه ایجاد راهکارهای انعطاف ­پذیر و مقیاس­ پذیر را نیز آسان­ تر می­ کند.

آیا می­خواهید برنامه ­ای بسازید که به دست هزاران کاربر برسد؟ این که چگونه بخش­ هایی از این راهکار می­توانند خود را با چنین مقیاسی وفق دهند هنوز جای تفکر دارد، اما سرویس­ های رایج مانند پایگاه­ های داده اکنون می­توانند آن مقیاس را به طور خودکار برایتان فراهم کنند بدون این که نیاز باشد تخصصی در مورد پایگاه داده داشته باشید.

برنامه­ ها و وبسایت ­ها

ترند ۶: برنامه­ ها و وبسایت ­ها

بخش­های قبل پایه و اساس کدنویسی را در اختیار افراد قرار می­دهند، در حالی که این بخش، یک مقصد را فراهم می­کند.

زیست­ بوم برنامه ­های جهانی در سال­های اخیر به سرعت رشد کرده است. برای نمونه، AppStore شرکت Apple، حتی در طول همه­ گیری کرونا نیز رشد قدرتمندی از خود نشان داد. در حالی که عمومی ­سازی کدنویسی، یادگیری نحوه کدنویسی را برای افراد آسان­ تر می­کند، برنامه ­ها و وبسایت ­ها راهی برای ارائه آثار خود به صورت پکیج برای استفاده دیگران فراهم می­کنند. هم افزایی بین کدنویسی و برنامه­ ها معمولا توسط دولت­ ها انجام می­شود، مثلا ایالات متحده با راه ­اندازی چالش برنامه­ های کاربردی کنگره، دانش ­آموزان دبیرستانی را به ساخت برنامه­ هایی منحصر به فرد و تاثیرگذار تشویق می­کند.

برنامه ­ها­ مستقل از موضوعات دیگر نیستند و توسعه آن­ها، هم از ابزارهای NoCode/LowCode/CodeGen و هم از رویکردهایی که به آسان­تر شدن کدنویسی کمک می­کنند، استفاده می­کنند.

خلاقیت و جامعه

ترند ۷: خلاقیت و جامعه

دنیا مدت­هاست که می­داند کدنویسی راهی برای تقویت تفکر منطقی و بیان خلاقیت در قالب حل مسئله و ساخت راهکار است. برنامه ­ها، این جنبه را بیش از قبل تقویت می­کنند، اما می­توانیم انتظار خروجی­ های بیشتری برای بیان خلاقانه با کد داشته باشیم. برای مثال، نوازندگان هم اکنون از برنامه­ های هوش مصنوعی برای تقویت خلاقیت خود استفاده می­کنند.

همچنین محیط­ هایی مانند Roblox به کاربران این امکان را می­دهند که برای پلتفرم، کد ایجاد کرده و از این طریق، خلاقیت خود را وارد فضای مجازی بکنند. متاورس نوظهور نیز، با نمونه ­هایی مانند Nvidia Omniverse، نوید پیشرفت­ های بیشتری را در این زمینه می­دهد.

هوش مصنوعی

نتیجه

کدنویسی در آینده، نه فقط برای کارهای محاسباتی، بلکه به شکلی از بیان برای همه تبدیل خواهد شد. کدنویسی به سمتی می­رود که ایجاد کد قدرتمند آسان­تر شده و در عوض به سازنده اجازه می­دهد بیشتر روی خلاقیت و عملکرد بهتر تمرکز کند تا روی جزئیات پیاده­ سازی کد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
Where Is Coding Headed?
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *