در سالیان گذشته شاهد این بودیم که مقولهای بنام «بازاریابی دادهمحور» روز به روز در حال گسترش میباشد. شاهد این بودیم که روز به روز تصمیمگیریها از بعد احساسیشان کمتر میشد و بیشتر مبتنی بر شواهد اطراف انجام میگرفت. شاهد این بودیم که روز به روز اهمیت دیتا برای مدیران بالاتر میرفت و سازمانها برای تصمیمگیریهای استراتژیک و یا حتی عملیاتیشان دست به دامن بررسی اتفاقات و وقایع گذشته بودند و همه این نیازها را موهبتی به نام دیتا برایمان رفع میکرد. دیتا به ما کمک کرد تا هرچند اندک به اتوپیا یا آرمانشهر خود نزدیکتر شویم؛ دنیایی که در آن تصمیماتی که بر روی «مردم و جامعه» ما تاثیرگذار است از روی غریزه، احساس و نگاههای غیرجامع گرفته نشود. همه این اتفاقات را مدیون تحول جدیدی هستیم که دیتا برای ما به ارمغان آورده است.
گزارش موردنظر تلاشی هرچند اندک برای نزدیکی هرچه بیشتر صنعت موبایل مارکتینگ کشور به اتوپیای موردنظر میباشد. این گزارش حاصل بررسی رفتار ۹۰ میلیون کاربر یکتا اپلیکیشنهای ایرانی میباشد. گزارش موردنظر با این رویکرد طراحی شده است تا بتواند مرجعی معتبر برای فعالین حوزه موبایل مارکتینگ باشد. هرساله فعالین حوزه موبایل مارکتینگ بخصوص پلتفرمهای اتریبیوشن بینالمللی، گزارشهایی را مشابه گزارش موردنظر ارائه میکنند؛ اما نقدی که همیشه به این سبک گزارشها وارد میباشد، عدم تمرکز بر روی رفتار خاص کاربران کشورمان ایران میباشد. به همین دلیل غالبا این سبک گزارشها از اعتبار بالایی برای رفرنسدهی فعالین حاضر در ایران برخوردار نمیباشد.
گزیدهای از گزارش
ادتریس در یک نگاه
حجم دیتای بررسیشده در سال ۱۴۰۰ توسط ادتریس شامل بیش از ۱۰۰ میلیون نصب، ۸۵۰ میلیون کلیک و ۳.۵ میلیارد سشن میباشد که از مجموع ۵۰۰ اپلیکیشن احصا شده است. این آمار نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی را به خود دیده است. آمار نصبهای مدیریتشده توسط ادتریس نسبت به سال گذشته رشد بیش از ۲ برابری را تجربه کرده است. همچنین، تعداد کلیکها نیز قریب به ۳ برابر شده است و در نهایت نیز در تعداد سشن این رقم نزدیک به ۷ برابر شمارش شده است.
در گزارش موردنظر تمامی شاخصها در ۷ دسته اپلیکیشنی ارائه شده است.
بخش ابتدایی گزارش، اطلاعاتی پیرامون دیوایسهای کاربران ایرانی
امارهای ارائه شده در بخش ابتدایی مربوط به دیوایسهای کاربران میباشد. یکی از این بررسیها آمار نحوه اتصال به اینترنت بهنگام نصب توسط کاربران میباشد. قابل ذکر است که این امار به تفکیک دسته اپلیکیشنی مطرحشده در ابتدای گزارش ارائه شده است. همانطور که مشاهده میشود دو آمار برای نحوه اتصال به اینترنت ارائه شده است. با مقایسه این دو نمودار نتایج جالبی بدست میآید. یکی از این نتایج بدین شرح است که کاربران در هنگام نصب به نسبت هنگام استفاده از اپلیکیشن تمایل بیشتری به اتصال وای فای دارند که در نوع خود شایان توجه میباشد.
قابل ذکر است که این اسلایدها صرفا بخشی از تحلیلهای این بخش گزارش میباشد. برای دسترسی به اطلاعات دقیقتر به فایل گزارش سالیانه مراجعه نمایید.
بخش دوم گزارش، بررسی وضعیت تبلیغات در صنعت موبایل مارکتینگ
اسلاید نسبت نصب ارگانیک و غیرارگانیک این هدف را دارد تا بررسی نماید در دستههای مختلف اپلیکیشنی چه حجم از تمایل به نصبهای پولی وجود دارد. طبق امار بدست آمده دستههای اپلیکیشنی مالی، آموزش و سبک زندگی که در نوع خود دستههای با درجه بلوغ پایینتری هستند به سمت استفاده از تبلیغات برای جذب کاربر میروند و در نقطه مقابل سایر دستهها هستند که تمرکز بیشتر بر روی جذب کاربران به روش ارگانیک میباشد.
برای دسترسی به تمامی اسلایدهای گزارش فایل گزارش را دانلود نمایید.
بخش سوم گزارش، نرخهای بازگشت کاربران به اپلیکیشن
کوهورت ابزار پرکاربردی برای آنالیز وضعیت ماندگاری کاربران میباشد. کوهورت کمک میکند که نرخ بازگشت کاربران در روزهای پس از نصب بدست آید. این آمار به صورت میانگین برای کل سال محاسبه شده است. کاربران میتوانند روند بازگشت کاربران به اپلیکیشن خود را با میانگین صنعت خود مقایسه نموده تا بتوانند ارزیابی از کیفیت کمپین خود داشته باشند. مطابق کوهورت ۳۰ روزه که در گزارش ارائه شده است، دسته اپلیکیشن ابزار بالاترین نرخ بازگشت در روزهای پس از نصب و همچنین دسته اپلیکیشن سبک زندگی پایینترین نرخ بازگشت را دارند. آمار کوهورت ۳۰ روزه برای مجموع اپلیکیشنها نیز در نمودار مشخص شده است.
تحلیلهای بیشتر مربوط به این بخش را از داخل فایل اصلی گزارش سالیانه دریافت نمایید.
بخش چهارم گزارش، تحلیل رفتار کاربران داخل اپلیکیشن
از اسلاید توزیع استفاده از اپلیکیشنها در ساعات روز نکات قابل توجهی دریافت میشود. به عنوان مثال دو قله اصلی مراجعه کاربران به اپلیکیشن حوالی ساعات ۱۲ ظهر و همچنین ۹ شب میباشد. البته رفتار هر کدام از دستهها متفاوت میباشد. به عنوان مثال دسته اپلیکیشنی پخش فیلم عملا در حوالی ظهر قلهای را دارا نمیباشد ولی در ساعات انتهایی روز از بالاترین قلهها میباشد. این اتفاق برای دسته اپلیکیشنی خرید نیز تا حدودی رخ داده است. در نقطه مقابل دسته اپلیکیشنی سبک زندگی میباشد که قله اصلی ان حوالی ظهر میباشد و در حوالی شب بازدید پایینتری را تجربه کرده است.
برای دسترسی به اطلاعات دقیقتر مربوط به رفتار کاربران داخل اپلیکیشن به فایل اصلی گزارش مراجعه نمایید.
بخش پنجم گزارش، بررسی نرخ رشد اپلیکیشنها
نرخ چسبندگی (Stickiness) نرخ دیگری است که امسال برای اولین بار توسط گزارش سالانه ادتریس منتشر میشود. این آمار از حاصل تقسیم DAU بر MAU و همچنین DAU بر WAU محاسبه میشود. مقدار نرخ اول در بازار ایران برابر ۰.۱۷۷ و نرخ دوم برابر ۰.۳۳۶ میباشد. این شاخص میزان چسبندگی کاربران به اپلیکیشن شما را معرفی میکند. برای فهم بهتر، فرض کنید که مقدار WAU شما ۷ کاربر باشد. دو سناریو را در نظر بگیرید. سناریو اول بدین شرح که هر روز یک کاربر متفاوت به اپلیکیشن وارد میشود و در روزهای دیگر خبری از آن نمیباشد. سناریو دوم را اینگونه فرض بگیرید که هر روز ۷ نفر یکسان به اپلیکیشن مراجعه میکنند. کدام حالت مطلوب نظر شماست؟ در حالت اول نرخ چسبندگی برابر ۷/۱ و در حالت دوم برابر ۱ میباشد.
بخش ششم گزارش، وضعیت تقلب در صنعت موبایل مارکتینگ
بدلیل پدیده استقلال ترکر ادتریس، مقوله تقلب از بالاترین اولویتهای این ترکر به شمار میآید. ادتریس پیوسته در حال رصد بنچمارکهای جهانی در حوزه تشخیص تقلب میباشد تا در صورت یافتن روشهای جدید، حصول به آن روش را جز برنامه تحقیق و توسعه خود قرار دهد. بخواهیم یا خیر، مقوله تقلب در بازار ایران نیز مشابه بازارهای خارجی به وفور به چشم میخورد. آمار ذکر شده، آمار انواع مختلف نصب تقلبی در بازار ایران میباشد. همچنین روند تغییرات نرخ تقلب در ماههای مختلف و همچنین نرخ تقلب در دستههای مختلف اپلیکیشنی داخل فایل گزارش ارائه شده است.
برای دسترسی به فایل اصلی گزارش سالیانه از طریق لینک اقدام به دانلود فایل نمایید.
ادتریس یک پلتفرم اتریبیوشن در صنعت موبایل مارکتینگ کشور میباشد که مفتخر است که در حال حاضر به بیش از ۵۰۰ اپلیکیشن ایرانی خدمترسانی میکند. کاربری اصلی ادتریس ترک کردن کانالهای مختلف ورود کاربران به اپلیکیشن، آنالیز رفتار داخل اپلیکیشن کاربران و همچنین تشخیص تقلب میباشد. در گزارش موردنظر، بدلیل حفظ حریم خصوصی اپلیکیشنها، نام آنها برده نشده است. صاحبین اپلیکیشن این امکان را دارند تا به جهت رصد و تحلیل کانالهای مختلف کاربران ورودی خود از ترکر ادتریس استفاده کنند.