سازندگان خودرو در حال حاضر از پنج نوع عمده فناوری خودروی الکتریکی استفاده میکنند. این فناوریها در نحوه تولید یا شارژ مجدد الکتریسیته داخلی و همین طور نحوه اتصال موتور الکتریکی داخلی و موتور احتراق با هم تفاوت دارند. ظرفیت باتری، قابلیت های شارژ و پیچیدگی فناوری، گزینههایی در مورد رده خودرو، سوختگیری و قیمت را در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهند.
در ادامه به شرح هر یک از خودروهای الکتریکی، انواع فناوری هیبریدی، نحوه عملکرد و مزایا و معایب مرتبط با آنها میپردازیم.
خودروهای معمولی
خودروهای معمولی از سوختهای فسیلی مانند بنزین یا گازوئیل، برای تامین انرژی موتور احتراق داخلی استفاده میکنند. این خودروها در حین رانندگی با تولید صدا و گازهای خروجی، موجب آلودگی صوتی و آلوگی هوا میشوند. خودروهای معمولی به صرفه نیستند و تنها حدود ۱۸ تا ۲۵ درصد از انرژی موجود در سوخت را برای حرکت خودرو در جاده ها استفاده میکنند. چنین خودروهایی بیش از یک قرن است که به صورت انبوه تولید شدهاند و زیرساختهای پشتیبانی قابل توجهی از جمله تاسیسات ساخت، تعمیر و سوختگیری، برای این خودروها ایجاد شده است.
خودروهای تمام الکتریکی (BEV)
این خودروها با تنها یک موتور الکتریکی و با استفاده از برق ذخیره شده در باتری داخلی، تغذیه میشوند. باتری باید به طور منظم شارژ شود؛ این کار معمولا با وصل کردن خودرو به یک نقطه شارژ که متصل به شبکه برق محلی است، انجام میگیرد. خودروهای تمام الکتریکی بالاترین بازده انرژی را در بین تمام سیستمهای محرکه خودرو دارند و قادرند حدود ۸۰ درصد از انرژی ذخیره شده در باتری را به انرژی حرکتی تبدیل کنند.
موتور خودروهای الکتریکی BEV کم مصرف است و ترمز احیاکننده آنها نیز در کاهش هدر رفت انرژی کمک میکند. سیستم ترمز احیاکننده با تبدیل مقدار زیادی از انرژی جنبشی به برق، به افزایش کارآمدی این نوع خودروها کمک میکند. این انرژی جنبشی در ترمزهای معمولی به صورت گرما از دست میرود.
هنگام رانندگی با این اتومبیل هیچ آلایندگی از اگزوز تولید نمیشود که این امر به بهبود کیفیت هوای محلی کمک میکند. بیشترین مزیت برای محیط زیست این است که این خودرو با برق تولید شده از منابع تجدید پذیر تغذیه میشود. حتی در مواردی که الکتریسیته از ترکیب انرژی تجدیدپذیر و سوخت فسیلی حاصل میشود هم به نسبت، آلودگی هوای کمتری خواهیم داشت. در حال حاضر این روش تولید برق در اروپا به کار برده میشود. تقریبا ۳۰ درصد برق اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ از انرژی های تجدیدپذیر تولید شد.
با این حال، برد رانندگی خودروهای BEV در مقایسه با سایر خودروهای معمولی محدود بوده و برای شارژ مجدد باتری به زمان نسبتا طولانی نیاز دارند. این نوع از خودروهای الکتریکی معمولا باتریهای بزرگی دارند تا ظرفیت ذخیرهسازی انرژی را به حداکثر برسانند و از این رو مسافتهای رانندگی طولانیتری را میسر میسازند. این باتریهای بزرگ معمولا قیمت بالاتری نسبت به باتریهای هیبریدی دارند. با این وجود، هزینه باتری در هر کیلووات ساعت برای خودروهای BEV ارزانتر است.
خودروهای الکتریکی هیبریدی (HEV)
خودروهای هیبریدی بیش از ۱۵ سال است که به صورت تجاری در دسترس هستند. در این اتومبیل به غیر از موتور بنزینی یک موتور الکتریکی هم تعبیه شده که در هنگام شتاب گیری خودرو، به موتور بنزینی کمک میکند. باتری HEV را نمی توان از شبکه شارژ کرد، اما معمولا در طول ترمز احیاکننده یا زمانی که وسیله نقلیه در حال حرکت است، شارژ میشود.
از آنجا که HEV عمدتا از موتور معمولی خود استفاده میکند، هیبریداسیون را میتوان به عنوان یک فناوری افزوده با هدف افزایش بهره وری سوخت و کاهش آلاینده ها به شمار آورد و نه یک نوآوری مجزا در تولید خودرو.
این خودروها معمولا مصرف سوخت و انتشار گاز گلخانه ای کمتری نسبت به فناوری های معمولی دارند. هرچه سیستم هیبریدی پیچیده تر باشد، پتانسیل بیشتری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دارد.
انواع و مدلهای مختلفی از HEV وجود دارد. در سری HEVs صرفهجویی در مصرف سوخت با ترمز احیا کننده انجام میگیرد و موتور الکتریکی به تنهایی قادر به تامین انرژی خودرو نیست اما در سری full HEVs خودرو می تواند مسافت های کوتاه را در حالت تمام الکتریکی براند.
روش های اتصال موتور بنزینی و موتور الکتریکی در مدلهای مختلف HEV متفاوت است. در نمونه هیبریدی موازی، باک بنزین سوخت را به موتور بنزینی و باتری ها نیز انرژی را به موتور الکتریکی میرسانند. در این سیستم، دو موتور بنزینی و الکتریکی همزمان به صورت جداگانه به سیستم انتقال قدرت خودرو متصل شده و قدرت تولید شده را به چرخ ها میرسانند. این خودروها را میتوان صرفا به وسیله باتری نیز به حرکت درآورد، البته این کار معمولا فقط در سرعت های پایین و برای مسافتهای کوتاه امکانپذیر است. با تنظیمات خاص میتوان درصد استفاده از هر موتور را معین کرد. برای مثال می توان ۱۰۰% از موتور بنزینی و یا موتور الکتریکی استفاده کرد. این میزان به هر نسبت دیگری مانند ۳۰% موتور الکتریکی و ۷۰% موتور بنزینی نیز قابل تغییر است.
باتری هیبریدی، چه پلاگین و چه غیر پلاگین، از نظر قیمت به ازای هر کیلووات ساعت، گرانتر از باتریهای خودروهای تمام الکتریکی است. این قیمت بالاتر، عمدتا به این دلیل است که خودروهای هیبریدی در فرایند تبدیل برق به انرژی، قدرت بالاتری را میطلبند.
خودروهای هیبریدی پلاگین (PHEV)
در این نوع از خودروها یک موتور الکتریکی و یک موتور احتراق داخلی تعبیه شده که میتوان به صورت دوگانه و یا مجزا از آنها استفاده کرد. باتری روی برد، از طریق شبکه قابل شارژ است. موتور احتراقی در مواقعی که به توان عملی بالاتری نیاز است یا زمانی که وضعیت شارژ باتری کم است، از موتور الکتریکی پشتیبانی میکند.
برد رانندگی خودروهای پلاگین از خودروهای تمام الکتریکی کمتر است. باتری این خودروها به این دلیل که تنها منبع انرژی خودرو نیستند، ظرفیت کمتری نسبت به باتری خودروهای تمام الکتریکی دارند. ظرفیت باتری در PHEV ها بیشتر برای مسافتهای کوتاه در سطح شهر طراحی شده اما موتور بنزینی آنها همانند خودروهای الکتریکی با برد طولانی امکان رانندگی های طولانی را میسر میسازد.
باتری خودروهای پلاگین از نظر قیمت به ازای هر کیلووات ساعت، گرانتر از باتری خودروهای تمام الکتریکی است. این قیمت بالاتر عمدتا به این دلیل است که این خودرو در فرایند تبدیل برق به انرژی، قدرت بالاتری را میطلبد.
تاثیر خودروهای PHEV بر محیط زیست به حالت عملکردی آنها بستگی دارد. کارکردن اتومبیل در حالت تمام الکتریکی میزان آلاینده های اگزوز را به صفر میرساند. اما تکیه کامل بر موتور معمولی میتواند منجر به مصرف سوخت و سطوح آلایندگی برابر یا بالاتر از خودروهای معمولی با اندازه مشابه شود؛ زیرا باتری های اضافی، جرم این خودرو را افزایش می دهند.
همانند خودروهای تمام الکتریکی، در خودروهای پلاگین نیز عملکرد کلی زیست محیطی به میزان زیادی به سهم انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق بستگی دارد. اگر برق مصرفی از بنزین یا گازوئیل مصرفی ارزانتر باشد، PHEV ها میتوانند از نظر اقتصادی، گزینه جذابی برای رانندگان باشند.
خودرو الکتریکی با برد طولانی (REEVs)
شیوه کار در این اتومبیلها به این صورت است که در ابتدا موتور بنزینی، نیروی حاصل از حرکت ژنراتور را به بخش کنترل کننده نیرو منتقل کرده و در ادامه، نیروی تولید شده، برای شارژ باتری و همچنین قدرت دادن به موتور الکتریکی مصرف میشود. در نهایت موتور الکتریکی، نیروی به وجود آمده را به سیستم انتقال قدرت تزریق کرده و در نتیجه خودرو شروع به حرکت میکند. باتری روی برد را نیز میتوان از شبکه شارژ کرد. بنابراین موتور الکتریکی تنها مسئول تامین انرژی مستقیم خودرو است.
یکی از مزیت های خودروهای با برد طولانی کوچک بودن موتور بنزینی آنها است، زیرا این موتور تنها زمانی مورد نیاز است که وسیله نقلیه از محدوده رانندگی الکتریکی خود فراتر رود. این امر به کاهش وزن خودرو کمک میکند. خودروهای REEV هم مثل خودروهای پلاگین بر مشکل محدودیت برد رانندگی که در خودروهای تمام الکتریکی وجود دارد غلبه میکنند، زیرا می توانند در ایستگاه های سوخت معمولی، سوخت رسانی شوند.
خودروهای پیل سوختی (FCEVs)
انرژی این اتومبیل نیز به طور کامل توسط برق تامین میشود. در خودروهای پیل سوختی انرژی الکتریکی در یک باتری ذخیره نمیشود، بلکه انرژی مورد نیاز خود را از از جریان الکتریسیته تولید شده توسط یک بسته پیل سوختی به دست میآورند. این پیل های سوختی با استفاده از هیدروژن موجود در یک مخزن به همراه هیدروژن موجود در هوا کار می کنند. مزیت اصلی FCEVها نسبت به خودروهای تمام الکتریکی، برد طولانی تر و سوختگیری سریعتر آنها است (شبیه به خودروهای معمولی).
به دلیل اندازه و وزن فعلی بسته های پیل سوختی، این خودرو برای وسایل نقلیه با اندازه متوسط تا بزرگ و مسافت های طولانی تر، مناسبتر است. فناوری خودروهای پیل سوختی، هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و در حال حاضر مدلهای کمی از آن به صورت تجاری در دسترس است. به دلیل مسائلی همچون نیاز به ایجاد زیرساخت های سوخت رسانی هیدروژن، افزایش دوام و کاهش هزینه تولید، این نوع خودرو نیاز به توسعه فناوری بیشتری دارد.