هوش مصنوعی راه خود را به زندگی روزمره ما باز کرده است و با انجام این کار، به مشاغل زیادی در صنایع مختلف، این فرصت را داده است تا از آن برای بازاریابی بهتر و عملیات روانتر استفاده کنند. هر ساله پیشرفتهای جدیدی با هوش مصنوعی و اتوماسیون ایجاد میشوند که کسب و کارها میتوانند به روشهای نوآورانه مختلف از آن ها استفاده کنند.
در این مطلب، ۹ متخصص از «شورای کارآفرینان جوان» با پیشبینی های خود, نقشهایی که هوش مصنوعی و اتوماسیون در دنیای تجارت امسال ایفا میکنند را بررسی کرده اند.
- بهبود الگوریتم های گوگل
هوش مصنوعی تقریبا در تمام جنبه های زندگی ما تأثیر زیادی دارد و نوآوری در این فضا، پیشرفت های بیشتر و بیشتری را ایجاد میکند. در سال ۲۰۲۲ ما شاهد پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه تأثیر هوش مصنوعی بر الگوریتمهایی مانند الگوریتم جستجوی Google هستیم. همراه نشدن کسب و کارها با این تغییرات، روند فعالیت آنها را دچار مشکلاتی میکند و آنها را از بازار رقابتی خود، عقب می اندازد. با وارد شدن به این پیشرفتها به خصوص در عرصه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، ما شاهد اتوماسیون بیشتری در پشتیبانی از مشتری خواهیم بود؛ به گونه ای که سیستمهای اتوماسیون، وظایف آسان را بر عهده میگیرند و انسانها میتوانند روی کمک به مشتریانی که به تعامل انسانی نیاز دارند، تمرکز کنند.
- تجربه کاربری شخصی
مهمترین روشی که هوش مصنوعی از طریق آن بازی را تغییر میدهد، ارائه یک تجربه کاربری شخصیتر است. به روشی که الگوریتم های رسانه های اجتماعی، تنها در دهه گذشته، در پیش گرفته اند دقت کنید؛ رسانه ای همچون TikTok، آنچه کاربرانش میخواهند ببینند را تجزیه و تحلیل کرده و به سرعت محتوای بیشتری را در اختیار آنها قرار میدهد.
در دنیای تجارت الکترونیک نیز شاهد یک ارتقای واقعی در این مسیر خواهیم بود. تبلیغات آنلاین حتی از آنچه از پیش هستند، خاص تر میشوند و مشتریان، بیشتر پذیرای آنها خواهند بود. هوش مصنوعی فقط به دنبال فروش یک محصول خاص نیست، بلکه به جلب علاقه مشتریان نیز کمک میکند. این اطلاعات نه تنها از تاریخچه خرید، بلکه به طور بالقوه از رسانه های اجتماعی به دست می آیند.
- شناسایی سرنخ های مشتری
با کمبود نیروی کار و تورم فعلی، اتوماسیون در سال ۲۰۲۲ بیش از هر زمان دیگری مهم شده است. این فناوری میتواند به کسب و کارها در انجام چندین کار، از جمله شناسایی سرنخ های بالقوه و ارزش تجاری مشتریان بالقوه کمک کند. هوش مصنوعی و اتوماسیون همچنین میتوانند به مدیریت و تجزیه و تحلیل داده ها، تعمیر تجهیزات و موارد دیگر کمک کنند.
به طور کلی، به کسب و کارها اجازه داده میشود تا هزینههای مربوط به انجام کارهای روزمره و اساسی را به حداقل رسانده و در عین حال استعدادهای سرمایه انسانی را به حداکثر برسانند؛ حتی در کسب و کاری که پرسنل کمی داشته باشد.
- تبلیغات هدفمند و مرتبط تر
وقتی نزدیک خانواده یا دوستان خود هستیم و موضوعاتی را جستجو میکنیم که در مورد آنها با یکدیگر بحث کردهایم. گروهی از دوستان در یک باشگاه، تبلیغاتی برای سبک زندگی سالم و تناسب اندام دریافت میکنند و یا اگر یکی از افراد خانواده اخیرا دستگیر شده باشد، اعضای خانواده ممکن است آگهی استخدام وکیل جنایی را دریافت کنند.
البته توجه به این نکته لازم است که حریم خصوصی بزرگترین دارایی ما است و دسترسی زیاد هوش مصنوعی و فناوری های مشابه، یکی از تهدیدکننده های بالقوه این حریم خواهند بود.
- خدمات خودکار
یکی از بزرگترین روندهایی که در سال ۲۰۲۲ برای هوش مصنوعی قابل مشاهده است، اتوماسیون در خدمات مشتری است. به لطف پیشرفتهای اخیر همچون قابلیت ارائه پیشنهادات سفارشی، مشتریان انتظارات بسیار بالایی دارند. آنها چیزهایی که نیاز دارند را فوری میخواهند و خواستار یک تجربه شخصی هستند. هوش مصنوعی میتواند برای خودکارسازی بیشتر فرآیند خدمات مشتری، با پیگیری تاریخچه مشتری، مسیریابی به بخش مناسب، استفاده از NLP، و تجزیه و تحلیل احساسات این نیاز را برآورده کند.
البته عوامل انسانی همچنان در صنعت خدمات مشتری مورد نیاز خواهند بود، اما آنها باید یاد بگیرند که چگونه با هوش مصنوعی و اتوماسیون کار کنند تا بتوانند بهترین خدمات را به مشتریان ارائه دهند و یک تجربه واقعا سفارشی را فراهم کنند.
- محیط های واقعی تر در بازی AR/VR
هوش مصنوعی نقش بزرگی در متاورس ایفا خواهد کرد که شامل بسیاری از برنامه های بازی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است. فیسبوک در این زمینه پیشرو است اما تنها بازیگر این حوزه نیست و پروژه های بلاکچینی مانند The Sandbox و Decentraland تنها چند نمونه از رقبا هستند. این جهان های مجازی، دارای زمین، تجارت، بازی و انواع ویژگیهایی هستند که نیاز به هوش مصنوعی و اتوماسیون دارند. در سالهای آینده، کاربران انسانی و برنامههای کاربردی هوش مصنوعی برای ایجاد محیطهای آنلاین واقعیتر با یکدیگر همکاری خواهند کرد و گمان میرود که بسیاری از این کارها در سال ۲۰۲۲ شروع به حرکت رو به جلو خواهند کرد.
- بازاریابی تلفنی خودکار
با کمبود پرسنل و سابقه شغلی که باید جبران شوند، سال ۲۰۲۲، سالی با محوریت اتوماسیون و هوش مصنوعی خواهد بود. در شرکتهای پیشرو هوش مصنوعی جایگزین تقاضای ایجادکنندگان بازاریابی تلفنی شده است. این شرکتها از ابزارهای مدیریت پیشرو هوش مصنوعی همچون Ai Assist برای ارسال مکالمات اولیه و برقراری ارتباط تا نقطه تحویل به فروشنده استفاده می کنند. در تجارت الکترونیک، سابقا انبارها نیاز شدیدی به پرسنل برای انتخاب و بستهبندی سفارشات داشتند اما اکنون، از فرایند فروش گرفته تا حمل و نقل، به سمت انبارهایی با ربات ها و اتوماسیون نرمافزاری بیشتر پیش خواهیم رفت.
- افزایش نیروی کار
هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ از طریق نیروی کار افزایش یافته نقش برجسته تری در تجارت ایفا خواهد کرد. با استفاده صحیح از هوش مصنوعی، این فناوری، جایگزین کارگران انسانی نمیشود، بلکه کارایی را افزایش میدهد. کارگران و ماشینها با استفاده از قابلیتهای هوشمند و شناختی در کنار هم کار خواهند کرد و انسانها در راستای ایجاد هوش مصنوعی با قابلیت تشخیص دیدگاههای مختلف، به ارتباط با ماشینها ادامه خواهند داد.
امروزه کار با هوش مصنوعی عادی شده است و در این راستا سه حوزه ای که احتمالا شاهد افزایش چشمگیر هوش مصنوعی خواهند بود عبارت اند از امنیت سایبری، منابع انسانی و رایانش ابری.
- مدیریت موجودی با تشخیص تصویر
هوش مصنوعی راهحلهای اتوماسیون بیشماری را برای کسب و کارها ارائه میکند، بنابراین انتخاب تنها یک راه که در آن هوش مصنوعی نقش بزرگتری در سال ۲۰۲۲ ایفا کند، آسان نیست. شاید یکی از مهمترین راههایی که هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ به کسب و کارها خدمت میکند، کمک به مدیریت موجودیها باشد. یکی از راه های بهبود مدیریت موجودی توسط هوش مصنوعی، فناوری تشخیص تصویر محصول است. شرکتها میتوانند با ارجاع متقابل پایگاههای داده محصولات با محصولات اسکن شده و تجزیه و تحلیل شده با استفاده از هوش مصنوعی، ۳PL و پوشش کامل همه کانال ها، ناکارآمدی های مرتبط با موجودیت سازی مجدد را کاهش دهند و به حصول اطمینان از قرارگیری صحیح محصولات در فضاهای موجود در یک فروشگاه یا انبار کمک کنند.