شرکت توسعه راهبرد امن آرمان در حوزه توسعه محصولات نرم افزاری فعالیت دارد. احتمالا بیشتر از خود شرکت با محصولات آن، به ویژه میزیتو، آشنا باشید. این محصول که با موضوع مدیریت کار و پروژه توسعه داده شده، رقیب سرسختی برای سرویس های مشابه خارجی نظیر آسانا و ترلو است چنانکه رشد آن در بازار ایران چشمگیر بوده و اکنون بیش از ۴۵ هزار سازمان، شرکت و تیم از خدماتش استفاده می کنند. در گفتگو با احمد عرب، مدیر فنی و هم بنیانگذار میزیتو، با این محصول بیشتر آشنا شدیم:
تیم میزیتو چطور شکل گرفت؟
در ابتدای کار چهار نفر بودیم که با هم رابطه دوستانه داشتیم و بعدها افراد دیگری به تیم اضافه شدند. در خیلی از موارد وظایف افراد همپوشانی دارد و اکثر کارها را با همفکری انجام میدهیم چنانکه حتی امور مربوط به بازاریابی و فروش با نظر جمعی تدبیر میشود. تعیین ویژگیهای جدید و برنامهریزی بروزرسانیها نیز به همین صورت انجام میشود.
چرا میزیتو؟
پیش از میزیتو، مشغول کارهای پروژه ای بودیم اما بعد از مدتی به دلیل مشکلات موجود در انجام کارهای پروژهای، پشتیبانی آنها و عدم پرداخت بهموقع مطالبات توسط کارفرماها بهخصوص سازمانهای دولتی، باعث شد تصمیم بگیریم محصول محور کار کنیم. از سوی دیگر نیاز به برنامه ای که بتواند کارها را مدیریت کند و به پروژه انسجام ببخشد را احساس کرده بودیم و برای خودمان موضوعیت داشت. با سرویسهای مدیریت پروژه زیادی کار کرده بودیم اما به صورت کامل نیازها را رفع نمی کردند. با توجه به این موارد، به این نتیجه رسیدیم سرویسی طراحی کنیم و از آن استفاده کنیم و با شناختی که نسبت به کمبودهای محصولات موجود در بازار داریم، آن را توسعه دهیم و به یک محصول تبدیل کنیم.
در آن زمان سرویس داخلی به خصوص به جز دو مورد وجود نداشت. طبق بررسی ما، آنها نیز در ارائه خدمت به مشتریان دچار مشکلاتی بودند و به یک سری قابلیتهای جدید با کیفیت نیاز داشتند. طی شش ماه سرویسهای داخلی و خارجی را بررسی کردیم و نقاط ضعف و قوت آن ها را شناسایی کردیم. با توجه به فراگیر شدن انجام کارها در بستر شبکههای اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام، تصمیم گرفتیم سرویس را بر پایه شبکههای اجتماعی تولید کنیم. ویژگی این نوع محصول، برقراری تعاملات سریع بین افراد و گروهها است.
میزیتو برای رفع نیاز چه شرکتهایی توسعه یافته است؟
بازار هدف اصلی ما شرکتهای خصوصی هستند. اکثر این شرکتها، بروکراسیهای خاص سازمانهای دولتی را ندارند و ساختار مدیریت و پیشبرد کار در آنها به شکلی است که میتوانند از سرویسهایی مثل میزیتو استفاده کنند. این شرکتها برای مدیریت کارهای خود به ابزارهای متنوعی از جمله حسابداری، مدیریت مشتریان، مدیریت مستندات و سامانههای ارتباطی نیاز دارند. ما ادعا نمی کنیم که همه این موارد را همزمان و یکجا ارائه میکنیم اما مدعی هستیم که نیاز چنین شرکتهایی در حوزه مدیریت پروژه را برطرف می کنیم.
بروزرسانیها و امکانات جدید میزیتو بر چه اساس تعیین میشود؟
در هر فصل بروزرسانی جامع و کاملی داریم که شامل امکانات جدید است. این امکانات با توجه به تحلیل تیم توسعه فنی و نیازهایی که مشتریان اعلام می کنند، طراحی میشود. علاوه بر این ما به طور مستمر بروزرسانیها و امکانات جدیدی که سرویسهای خارجی ارائه می کنند را بررسی میکنیم و اگر مواردی باشد که با نیاز شرکتهای ایرانی تطبیق داشته باشد، برای افزودن آن برنامهریزی می کنیم.
بازار محصولات مدیریت پروژه فعال بود یا نیاز به گسترش بازار داشتید؟
زمانی که میزیتو را استارت زدیم، مفهوم مدیریت پروژه بسیار پیچیده مطرح می شد. اکثر شرکتهای بزرگ و حرفهای از محصولات خارجی استفاده میکردند یا برنامهای خاص خود داشتند. دیگر شرکتها ابزار خاصی برای مدیریت پروژه استفاده نمیکردند. در واقع تمایل نداشتند برای چنین سرویسی هزینه کنند.
سعی کردیم به تدریج، با تبلیغات و مارکتینگ هدفمند، بازار محصول را گسترش دهیم. تعداد زیادی محتوای متنی، تصویری و ویدئویی تولید و در بلاگ میزیتو منتشر کردیم تا این مفهوم توضیح داده شود که هر شرکتی برای مدیریت بهتر و رسیدن به اهداف مالی و سازمانی خود نیاز به یک ابزار مدیریتی دارد.
چه قدم هایی برای بازاریابی برداشتید؟
در شروع کار، مشتریان ما شرکتهایی با اندازه نسبتا کوچک بودند که بین ۱۰ تا ۵۰ نفر پرسنل داشتند. بعد از چندسال، بروزرسانیهای مستمری انجام شده است تا میزیتو بتواند نیاز شرکتهای بزرگ را پوشش دهد. اکنون شرکتهایی با اندازه بیش از ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر نیز از میزیتو استفاده میکنند. در سال جاری شرکتهایی با اندازه بیش از پانصد و هزار نفر نیز به مشتریان میزیتو پیوسته اند و بدون هیچ مشکلی در حال ارائه خدمت به آنها هستیم. قدم به قدم بازار هدف میزیتو گسترده میشود و همزمان برنامه تکامل پیدا می کند تا نیازهای بازار جدید را پوشش دهد.
بازاریابی میزیتو، آهسته اما منطقی پیش رفته است. در تابستان سال گذشته ۲۰ هزار مشتری داشتهایم. منظور ۲۰ هزار تیم، سازمان و یا شرکت هستند. تا پایان سال این تعداد به ۳۵ هزار مشتری افزایش پیدا کرد و اکنون بیش از ۴۵ هزار شرکت از خدمات میزیتو استفاده میکنند. برنامهریزی ما این است که تا پایان سال به بیش از ۷۵ هزار شرکت و سازمان خدمت بدهیم.
در ابتدا چون یک شرکت نرمافزاری بودیم، شرکتهای نرمافزاری و فعالان فناوری اطلاعات را هدف قرار دادیم. میزیتو را به صورت حضوری به آنها معرفی کردیم تا بازخورد بگیریم و از آن برای بهبود محصول استفاده کنیم. پس از مدتی دایره مخاطبان را گستردهتر کردیم و میزیتو را به شرکتهای فنی معرفی کردیم. مهندسین از یک جنس هستند و زبان مشترکی در فهم مفاهیم کاری و مدیریت کارها دارند. این باعث میشد معرفی محصول به آنها نسبت به دیگر اقشار آسانتر باشد.
کرونا چه تاثیری بر گسترش استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه گذاشت؟
کرونا و الزامی که برای دورکاری به وجود آمد باعث شد همه شرکتها به استفاده از ابزارهایی برای انجام فعالیتها به صورت دورکاری روی بیاورند. ابزارهای مدیریت پروژه هم مورد توجه بیشتری واقع شد و شمار زیادی از شرکتها با این سرویس آشنا شدند. ما از نظر تکنولوژی و مفاهیم مدیریت پروژه از دیگر کشورها عقب تر بودیم. نیاز به دورکاری در دوره کرونا کاتالیزوری بود که باعث شد شرکتها به این نتیجه برسند که برای مدیریت بهتر کارها و رسیدن به اهدافشان نیاز به ابزارهای مدیریت پروژه دارند.
پس از کرونا گسترش این بازار حتی با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت چرا که در ایران از اتوماسیونهای قدیمی استفاده می شد و نیاز بود تا دید مدیران تغییر کند و مفاهیم جدید مورد توجه قرار بگیرد. تجربهای که در دوران کرونا به وجود آمد، این دید و توجه را ایجاد کرده است.
اگر محدودیتی برای برنامه های خارجی وجود نداشته باشد، میزیتو می تواند با آن ها رقابت کند؟
اکثر مشتریانی که امسال و اواخر سال گذشته وارد میزیتو شده اند، پیشتر در حال استفاده از سرویسهای خارجی بودهاند. برخی از آن ها محدودیتی برای استفاده از سرویس خارجی نداشتهاند اما ترجیح دادهاند با میزیتو کار کنند. این استقبال ۲ علت دارد. اول اینکه از نظر هزینهای، میزیتو به مراتب نسبت به سرویسهای خارجی ارزانتر است. دوم اینکه میزیتو یک محصول بومی و داخلی است، زمانی که چنین سرویسی وجود دارد برای حمایت از یکدیگر از این سرویس استفاده می کنیم تا موجب بهبود و بالا بردن راندمان و کیفیت کسبوکارهای داخلی شویم. این اطمینان را به مشتریان می دهیم که چون داخل ایران هستیم، از لحاظ امنیت تا حد بسیار زیادی از سرویسهای دیگر بهتر هستیم.
اکثر قابلیت های سرویس های خارجی در میزیتو هم وجود دارد، حتی در مواردی امکانات میزیتو بیشتر است. سرویس ما متناسب با شرایط کسب و کارهای ایرانی توسعه داده شده و البته این قابلیت را دارد که به صورت چندزبانه ارائه شود. این موارد نشان می دهد که در صورت برداشته شدن تحریم، میزیتو توان رقابت دارد، هر چند که قطعا رقابت سختی خواهد بود. ما از این رقابت استقبال می کنیم زیرا اگر رقابتی نباشد، کیفیت ارتقا پیدا نخواهد کرد.
آماده ورود به بازارهای خارجی هستید؟
در حال حاضر از خارج کشور مشتری داریم. البته اکثرا ایرانیانی هستند که در خارج کشور فعالیت دارند. چون میزیتو به صورت استاندارد طراحی شده و توسعه پیدا کرده، به راحتی امکان تغییر یا افزودن زبان های دیگر به آن وجود دارد. پشنهادهای زیادی برای همکاری خارج از کشور داشته ایم اما برای ورود به بازار خارجی باید حرفه ای و حساب شده عمل کرد. می خواهیم همانطور که در ایران آهسته و پیوسته رشد کردیم، به بازارهای خارجی وارد شویم.
نیازهای مالی میزیتو چگونه تامین شده است؟
از محل درآمد پروژههای شرکت و سپس درآمدهای خود محصول، میزیتو را پیش برده ایم. تاکنون جذب سرمایهای نداشتهایم. از این بابت که نیاز به جذب سرمایه پیدا نکردهایم، خوشحالیم.
مهمترین تجربه ای که در میزیتو به دست آوردید، چه بوده است؟
مهمترین تجربه در طراحی این بود که طرح موفق نیاز به نیازسنجی دقیق دارد. ما روی یک محصول تمرکز کردیم و نیازسنجی دقیقی انجام دادید. به دنبال محصولی رفتیم که نیاز واقعی جامعه بود. بسیاری از استارتاپها به دنبال محصولی میروند که در نگاه اول جذاب است اما در عمل کاربردی ندارد. محصولی که با نیاز جامعه همخوانی نداشته باشد در فروش به مشکل میخورد، منابع مالی کافی برایش فراهم نمیشود و نهایتا شکست میخورد.
بهترین تجربه داشتن تیمی همدل بود که یک هدف مشترک را دنبال می کنند. مهمترین دارایی شرکت نیروی انسانی متخصص و متعهدی است که توسط مدیریت خوب در کنار هم فعالیت میکنند. تیمی موفق است که تمام توانمندی و استعدادهای افراد را به کار بگیرد و از تمامی نظرات استفاده کند. ما در میزیتو با مشکلاتی مالی مواجه شدیم، اما چون همدل بودیم، صبوری کردیم و نتیجه گرفتیم.
در موضوع رشد، نقش پشتیبانی خوب، چشمگیر بود. در میزیتو سعی می کنیم در کمترین زمان ممکن پاسخگوی مشتریان باشیم. این رویکرد، این حس را در مشتریان ایجاد کرده است که میزیتو به عنوان یک محصول پویا همیشه آماده پاسخگویی به نیاز ایشان است.