رپرتاژ

لیست ۵ شغل سخت و زیان آور با درآمد بالا!

لیمو HR

اگر به دنبال ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام جوشکار، تکنسین برق یا سایر مشاغل موجود در بازار کار هستید، باید به سختی کار هر یک از مشاغل توجه کنید. برای کار در هر شغلی، شرایط کاری ویژه‌ای تعیین‌شده است. گاهی لازم است خود را برای کار در کارگاه آماده کنید. درحالی‌که در برخی از شرایط ممکن است کار در مخازن، کار در ارتفاع یا در مجاورت بخارات زیان آور را تجربه کنید.

به دلیل سختی کار موجود در برخی از مشاغل مانند جوشکاری و کار در معادن، این نوع از شغل‌ های پردرآمد جزء مشاغل زیان‌آور بوده و در لیست مشاغل سخت قرار می‌گیرند. به همین دلیل توجه به مواردی مانند رعایت نکات ایمنی، پرداخت حق بیمه مطابق با قانون تأمین اجتماعی و استفاده از مرخصی، در این نوع از مشاغل اهمیت بیشتری دارد. در این مقاله به ارائه لیست مشاغل سخت خواهیم پرداخت.

لیست مشاغل سخت

تردیدی نیست که برخی از مشاغل دارای سختی کار بیشتری در مقایسه با سایر مشاغل هستند. بر اساس مطلبی که سایت دانشگاه آمریکایی University of Delaware منتشر کرده است، خطرناک‌ترین شغل در امریکا شغل چوب‌بری و قطع درختان است. این حرفه در حدود ۳۳ برابر خطرات و سختی کار بیشتری در مقایسه با سایر مشاغل دارا است.

این در حالی است که برخی از مشاغل موجود در لیست مشاغل سخت، حتی جزء مشاغل پردرآمد هم محسوب نمی‌شوند. درنتیجه آشنایی با لیست مشاغل سخت پردرآمد بسیار ضروری است. به‌عنوان‌مثال با ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام جوشکار آرگون، می‌توانید درآمد بالایی داشته باشید.

ذکر این نکته ضروری است که برای کار در یکی از شغل های پردرآمد موجود در لیست مشاغل سخت، همواره توجه به مواردی مانند کار تحت شرایط قانون تأمین اجتماعی و پرداخت حق بیمه، می‌تواند برای بازنشستگی افراد و جبران هزینه‌های ناشی از ازکارافتادگی در دوران کاری مفید باشد.

درنتیجه در هنگام ارسال رزومه به آگهی‌های شغلی مانند آگهی‌های استخدام جوشکار، نیروی کار در معادن و کار در کنار کوره های ذوب ریخته‌گری، حتما به‌سختی کار این مشاغل توجه کنید. در ادامه این مقاله به معرفی برخی از مشاغلی که جزو مشاغل سخت و زیان‌آور با درآمد بالا هستند، خواهیم پرداخت.

جوشکاری

یکی از آگهی‌های استخدامی رایج در بازار کار، آگهی استخدام جوشکار است. صنایع مختلفی به جذب نیروی کار ماهر و نیمه ماهر جوشکار نیاز دارند. صنایعی مانند صنایع دریایی، هوافضا، صنایع نظامی، صنعت ساختمان، نفت، گاز و پتروشیمی، تنها بخشی از صنایعی هستند که به انجام فرآیندهای جوشکاری نیاز دارند.

به همین دلیل می‌توان یکی از شغل های پردرآمد در بازار کار امروز را شغل جوشکاری دانست. فرآیند جوشکاری شامل اتصال قطعات فلزی با استفاده از روش‌های مختلف است. با استفاده از تجهیزات مورد‌نیاز برای جوشکاری، گرما و حرارت بسیار زیادی تولید می‌شود. این حرارت می‌تواند برای اتصال قطعات فلزی مختلف به کار رود. چنانچه قصد ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام جوشکار را دارید، باید به شرایط کاری این حرفه توجه کنید.

به‌عنوان‌مثال برخی از وسایل و تجهیزات جوشکاری مانند ماشین‌های جوشکاری، دارای وزن زیادی هستند. جابجایی غیراصولی و مداوم این تجهیزات سنگین، می‌تواند موجب بروز آسیب‌ها و بیماری‌های جدی در افراد شود. همچنین سختی کار با بسیاری از قطعات فلزی را هم باید به شرایط سخت موجود در جوشکاری اضافه نمود.

از طرف دیگر شرایط کاری در برخی از مواقع به‌گونه‌ای است که جوشکاران باید در ارتفاع، در زیر آب یا در شرایط بسیار سخت، وظایف و مسئولیت‌های خود را انجام دهند. کار در مخازن، ارتفاع یا زیر آب، خطرات مختلفی را برای شاغلان این حرفه به همراه دارد.

این در حالی است که در فرآیندهای جوشکاری به‌منظور برش یا اتصال قطعات به یکدیگر، گازهایی مانند مونواکسید کربن، اکسید نیتروژن و دی‌اکسید کربن تولید می‌شوند. این گازهای سمی در کنار ذرات ریز تولیدشده ناشی از انجام فرآیندهای جوشکاری، می‌توانند خطراتی بسیار جدی برای سلامت جوشکاران به همراه داشته باشند.

بیماری‌های تنفسی و سرطان برخی از بیماری‌هایی هستند که در اثر کار جوشکاری، جان انسان را تهدید می‌کنند. به همین دلیل است که جوشکاری را می‌توان جزو مشاغل سخت و زیان‌آور برای افراد دانست. چنانچه قصد کار در این حرفه را دارید، حتما نکات ایمنی در جوشکاری را رعایت کنید.

همچنین با پرداخت حق بیمه مطابق با قانون تأمین اجتماعی، هزینه‌های درمانی ناشی از آسیب‌های احتمالی را کاهش دهید. با پرداخت حق بیمه، از هم‌اکنون برای بازنشستگی و هزینه‌های درمانی احتمالی این دوران برنامه‌ریزی کنید.

کار در معادن و سکوهای نفتی

یکی از مشاغلی که در لیست مشاغل سخت قرار دارد، اپراتور جرثقیل‌های موجود در معادن، سکوهای نفتی و گازی است. آمارها در امریکا نشان می‌دهند که از هر ۱۰۰ هزار نیروی کار شاغل در این حوزه، ۴۶ نفر دچار آسیب‌های جدی یا حتی فوت ناشی از حوادث حین انجام کار شده‌اند. اپراتورهای دریل‌ها و جرثقیل‌ها (Derrick operators)، این نوع از تجهیزات را روی معادن و مخازن، عملیاتی و نگهداری می‌کنند.

برخورد این تجهیزات با اپراتورها در هنگام کار در معادن، می‌تواند منجر به مرگ افراد شود. این در حالی است که کار در معادن می‌تواند افراد را در معرض برخی از گاز‌های سمی مانند مونواکسید کربن، سولفید هیدروژن و متان، قرار دهد.

از طرف دیگر به دلیل شرایط کار در معادن، این نوع از گازها عموما راه فراری برای خروج از معادن ندارند. درنتیجه مسمومیت ناشی از استنشاق طولانی‌مدت این نوع از گازها و خطر ناشی از انفجار، به‌عنوان مشکلاتی جدی برای کار در معادن هستند.

کار روی پست‌های انتقال برق

یکی از شغل های پردرآمد با سختی کار قابل‌توجه، کار روی خطوط انتقال برق و پست‌های انتقال برق است. کار در ارتفاع و در شرایط کاری دشوار در کنار کار با کابل‌های فشارقوی و سیم برق، این حرفه را جزو مشاغل سخت با سختی کار زیاد قرار داده است.

کار در مخازن

برخی از کارفرمایان با استخدام جوشکار، به دنبال انجام جوشکاری در مخازن هستند. این در حالی است که کار در مخازن و چاه‌ها، خود جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود. شرایط محیط کار به‌شکلی است که سلامتی افراد هنگام کار در مخازن، با تهدید جدی مواجه است. همچنین کار در شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب و قنات‌ها در کنار کار در مخازن سربسته، جزء مشاغل سخت محسوب می‌شوند.

کار در مجاورت کوره های ذوب

به دلیل مضرات ناشی از بخارات زیان آور و حرارت کوره‌ های ذوب، کار در مجاورت کوره های ذوب و ریخته‌گری جزء مشاغل سخت محسوب شده است. کار در کارگاه‌های ریخته‌گری و در مجاورت کوره های ذوب بلند، کوره های ذوب بوته‌ای و کوره های ذوب کوپلا، می‌تواند آسیب‌هایی مانند بیماری‌های تنفسی، آسیب‌های چشمی، مسمومیت و سرطان را به دنبال داشته باشد.

جمع‌بندی

کار در برخی از شغل های پردرآمد با سختی کار ویژ‌ه‌ای همراه است. در برخی از این مشاغل باید علاوه بر کار در کارگاه، کار در مخازن یا کار در کنار کوره های ذوب فلزات را برای طولانی‌مدت تجربه کنید. همین موضوع موجب می‌شود تا این نوع از شغل های پردرآمد، جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شوند. به همین دلیل در این مقاله، به معرفی لیست مشاغل سخت و زیان‌آور پرداختیم.

درنهایت پیشنهاد می‌کنیم قبل از ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدامی مانند استخدام جوشکار، از شرایط کاری مطابق با قوانین تأمین اجتماعی اطلاعات کاملی داشته باشید. مواردی مانند پرداخت حق بیمه از طرف کارفرما، استفاده از مرخصی مجاز و دریافت حق‌الزحمه برای سختی کار، جزء موارد مهمی هستند که باید برای کار در این نوع از مشاغل موردتوجه قرار دهید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *