رپرتاژ

طول دوره MBA چقدر است؟ ویژگی‌ها و گرایش‌های دوره MBA

بدون تردید دوره های mba یکی از مهم‌ترین دوره‌ها برای کسانی است که می‌خواهند در راه اندازی کسب و کار موفقیت زیادی کسب کنند. این رشته پرطرفدار و پرسود می‌تواند مسیر را برای رسیدن به اهداف کسب و کار در هر زمینه‌ای را فراهم سازد. این دوره به دلیل ماهیت متفاوتی که نسبت به سایر رشته‌ها دارد، از جذابیت زیادی برخوردار است. درست است که شما با هر مدرک لیسانسی می‌توانید در این دوره شرکت کنید، اما داشتن هوش و توانمندی‌های ذاتی نیز برای طی این مسیر لازم است.

گرایش‌های مختلفی برای این دوره طراحی شده و با توجه به نوع، طول این دوره‌ها نیز مختلف است که افراد می‌توانند با مدیریت زمان خود، در یکی از این دوره‌ها شرکت کنند.

گرایش‌های دوره MBA

 فارغ از این که طول دوره mba چقدر است، این دوره برای کسانی که می‌خواهند دانش مدیریتی کسب کنند، بسیار مهم است. تمامی کسانی که تحصیلات خود را در زمینه‌های مرتبط و غیرمرتبط پشت سر گذاشته‌اند، اما نیاز به بهبود مهارت‌های مدیریتی خود دارند، می‌توانند در این دوره‌ها و گرایش مد نظر خود شرکت کنند.

دوره‌های MBA در گرایش‌های مختلفی برگزار می‌شوند که اغلب در تمامی دانشگاه‌ها تدریس خواهند شد:

  • دوره بازاریابی و مدیریت فروش یا همان مارکتینگ
  • دوره مدیریت مال و مدیریت موسسات مالی
  • دوره مدیریت تولید و سیستم‌های تولید و پروژه
  • دوره مدیریت منابع انسانی
  • دوره تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات

ویژگی‌های دوره MBA

دوره MBA به گونه‌ای طراحی شده است تا تمامی سرفصل‌های روز دنیا با توجه به نیاز روز کشور در اختیار افراد علاقه‌مند قرارگیرد.

همچنین در این دوره‌ها مهارت‌های علمی و عملی افراد تقویت شده و با استفاده از حل تمرین‌های مختل، به درک بهتر مفاهیم کمک می‌شود. ضمن آنکه در این دوره، مهارت تفکر استراتژیک به دانشجویان یاد داده می‌شود تا آن‌ها بتوانند از این مهارت‌های مهم در تمامی ابعاد زندگی شخصی و کاری خود استفاده کنند.

بررسی طول دوره MBA

افرادی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند متفاوت بوده و نیازهای گوناگونی دارند. به همین ترتیب به منظور پاسخگویی به نیاز تمامی این افراد، دروس و سرفصل‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که در برنامه‌های تدریس دوره MBA گمجانیده می‌شود.

از سوی دیگر، زمان به پایان رسیدن این دوره نیز برای بسیاری از افراد اهمیت زیادی دارد؛ چرا که اتمام دوره بر برنامه‌ریزی‌های آن‌ها تاثیر شگرفی خواهد داشت.

طول دوره MBA

طول دوره‌های ام‌بی‌ای با توجه به شیوه تدریس آن می‌تواند به دسته‌بندی‌‌های مختلفی تقسیم شود:

یکی از اشکال این دوره، دوره MBA سنتی است که نوعی برنامه درسی تمام وقت بوده که طی مدت دو سال برگزار می‌شود. در این دوره شرکت در کلاس‌های دانشگاهی الزامی است.

نوعی دیگر از دوره‌های MBA، به شکل تسریع شده است. این دوره‌ها را می‌توان به صورت آنلاین یا حضوری شرکت کرد. طول این دوره‌ها نسبت به دوره‌های سنتی کمتر بوده و طی ۱۱ الی ۱۶ ماه به طول خواهد انجامید. مانند دوره‌های سنتی، این دوره تسریع شده نیز به صورت تمام وقت برگزار می‌شود. البته با توجه به درنظر گرفتن مشغله‌های کاری مدیران، اغلب این کلاس‌ها در اواخر هفته و در ساعات غیر اداری برگزار خواهند شد.

دوره‌های پاره وقت، دسته‌ای دیگر از دوره‌های ام‌بی‌ای است که می‌توانند به صورت آنلاین و یا به صورت حضوری و آنلاین برگزار شوند. اما مدت زمان این دوره نسبت به سایر دور‌ه‌ها بیشتر بوده و اغلب بین ۴ الی ۶ سال به طول خواهد انجامید.

نوعی از دوره‌ها، تحت عنوان برنامه‌های اجرایی MBA وجود دارند که برگزاری آن‌ها به صورت آنلاین و یا ترکیبی از دوره‌های حضوری و اینترنتی است. این دوره که به صورت پاره وقت برگزار می‌شود، از ۱۸ ماه تا ۲۴ ماه طول می‌کشد.

رابطه کیفیت و طول دوره MBA

آنچه که در دوره‌های MBA اهمیت زیادی دارد، کیفیت دروس و شیوه ارائه آن است. علاوه بر این، ارتباط و هم‌افزایی فکری به درک بیشتر و عمیق‌تر مفاهیم این دروس نیز کمک شایانی می‌کند.

طول دوره اغلب تاثیری در کیفیت آن نخواهد داشت و تنها به مدت زمانی که فرد برای یادگیری در اختیار دارد، ارتباط خواهد داشت. به این ترتیب اغلب تفاوتی میان دوره‌ها با مدت زمان اتمام وجود ندارد، آنچه که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، توانایی مدیریت موثر زمان و ایجاد روابط خوب با اعضا و اعمال تفکرات استراتژیک به منظور فهم بیشتر مفاهیم است.

چرا شرکت در دوره‌های MBA لازم است؟

بسیاری از افراد دانش‌های لازم مدیریتی را دارا هستند، اما مهارت‌های کافی برای استفاده از آن‌ها را در اختیار ندارند. به این ترتیب بسیاری از مدیران دانش‌های غیرقابل بهره‌برداری را در اختیار دارند که نمی‌توانند از آن برای پیشبرد اهداف و رسیدن به موفقیت در کسب و کار استفاده کنند.

چرا شرکت در دوره‌های MBA لازم است؟

دوره‌های MBA درست برای همین هدف طراحی شده است. در این دوره‌ها، علاوه بر تمرکز بر دانش، به دانسته‌های دانشجو نیز توجه شده و مهارت‌های کاربردی فرد را تقویت می‌کند. از سوی دیگر با رویکردهای تعاملی و بهره‌مندی از تدریس‌های پروژه محور، مهارت‌های عملی و ذهنی فرد تقویت خواهد شد تا در مواجه با مسائل روز، بتواند به خوبی از دانش خود استفاده نماید.

برای سپری کردن بهترین دوره‌های mba، دوره عالی مدیریت راهبردی کسب و کار ماهان، به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها مطرح است.

برای آنکه بتوانید بهترین طول دوره mba را انتخاب کنید، باید پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرید. از آنجایی که متغیرهای زیادی وجود دارند، بهتر است برای رسیدن به این هدف خود، اولویت بندی کنید. حقیقت این است که نیاز افراد با یکدیگر متفاوت بوده و همین امر سبب شکل‌گیری دوره‌های مختلفی شده است.

اما به طور کلی، دوره‌های یک و دوساله MBA مرسوم‌تر بوده که می‌توانند به صورت آنلاین و یا حضوری و یا ترکیبی از این دو، برگزار شوند. شرکت در این دوره به دانشجویان کمک می‌کند تا نظام فکری را در خود تقویت کرده، مشکلات سازمان و کسب و کار خود را ریشه‌یابی نمایند و در نهایت راه‌حل‌های مناسب هر مشکل را بیابند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *