نام تجاری کسب و کار شما تنها یک مفهوم ثابت نیست که هنگام شروع، آن را انتخاب کرده و پس از آن به دست فراموشی بسپارید. بهتر است همواره برند خود را بازبینی و اصلاح کنید تا نیازهای متغیر مصرف کننده و ترندهای در حال تحول را منعکس کند. یک برند هوشمندانه با توجه به ترندهای نوظهور، تاکتیک هایی هماهنگ با بازار، محصول و مخاطبان خود را اتخاذ میکند.
در این مطلب، میخواهیم شما را با ترندهای برتر برندسازی در سال ۲۰۲۲ آشنا کنیم.
نگاه اجمالی به ترندهای برندسازی در سال ۲۰۲۲
در این مقاله مروری داریم بر ۱۵ ترند کلیدی برندسازی در سال ۲۰۲۲:
- لوگوهای قابل تطبیق
- برندسازی در رسانه های اجتماعی
- استفاده ازهشتگ های رسمی
- سازگاری با محیط زیست
- استراتژی های تعاملی
- تصاویر نوستالژیک
- راهبردهای داده محور
- برندسازی بدون نام تجاری
- تنوع و فراگیری
- تایپوگرافی
- طراحی دست نویس
- تعادل و هماهنگی
- نمادها
- گرادیانت در لوگو
- لوگوی مسطح و ساده
نام تجاری به جز اسم شرکت و لوگوی آن، وسیله ای است برای معرفی رسالت شرکت به مردم. در واقع نام تجاری، احساس شخص در مورد یک محصول یا خدمات است.
بنابراین اگر می خواهید، تاثیری قوی بر ذهنیت مخاطب بگذارید، باید روی مواردی همچون تجربیات مشتری، شعارهای تبلیغاتی، داستان برند، شخصیت شناسی و موقعیت یابی، سرمایه گذاری کنید.
همه این گزینه ها را همراه با ۱۵ ترند برتر برندسازی در نظر داشته باشید:
- لوگوهای قابل تطبیق
روزهایی که گستره کسب و کارها در یک چهاردیواری خلاصه میشدند، به سر آمده است. اکنون، اگر میخواهید شرکت شما چیزی فراتر از یک پلاک پستی باشد، باید از کانالهای مختلفی نظیر طراحی وبسایت و حضور در شبکه های اجتماعی، برای تبلیغ شرکت استفاده کنید.
در نتیجه، داشتن یک لوگوی قابل تطبیق که بتوان آن را متناسب با محل تبلیغ، کوچک یا بزرگ کرد، بسیار مهم است.
برای مثال، شما میتوانید از لوگوی اصلی با تمام جزییات آن در وبسایت خود استفاده کنید، اما برای مارک محصولات، نمادی با جزییات کمتر انتخاب کنید و برای تصویر پروفایل شرکت در رسانه های اجتماعی، لوگو را ساده تر کنید.
مزیت لوگوهایی که به راحتی قابل تغییر هستند این است که تنوع بصری را برای مخاطبان شما فراهم کرده و در عین حال به شما این امکان را میدهند که بدون توجه به پلتفرمی که لوگوی شما روی آن مشاهده میشود، ثبات برند خود را حفظ کنید. در این صورت با وجود ایجاد تغییر در لوگو، مخاطب همچنان برند شما را تشخیص میدهد.
- برندسازی در رسانه های اجتماعی
اگر کسب و کار شما از پلتفرمهای اجتماعی استفاده زیادی ندارد یا تاکنون حضور اجتماعی نداشته است، زمان آن فرا رسیده که از فرصت های ایجاد شده توسط رسانه های اجتماعی، نهایت بهره را ببرید.
با مخاطبان هدف خود، از طریق شبکه های اجتماعی مورد علاقه آنها ارتباط برقرار کنید. زمانی را برای یادگیری نحوه عملکرد این شبکهها و این که چه نوع محتوایی برای هر کدام بهتر است، اختصاص دهید.
در مرحله بعد، باید لحن ارتباطی خود با بازار هدف را معین کنید. طنزآمیز، خاص و یا رسمی؛ هر لحنی را که بر می گزینید، اطمینان حاصل کنید که همسو با سلایق مخاطبین هدف شما باشد.
پس از آن، کار بعدی شما این خواهد بود که راهبردها و تاکتیک های بازاریابی در رسانههای اجتماعی را پیاده سازی کنید. این امر به شما در افزایش دسترسی و جلب توجه مخاطبانتان کمک میکند.
کمپانی ColourPop، یک شرکت ناشناخته در زمینه لوازم آرایشی بود که در سال ۲۰۱۴ توانست با کمک گرفتن از اینفلوئنسرها، به درآمد میلیون دلاری برسد.
این برند در ازای تبلیغات، محصولاتش را به طور رایگان در اختیار اینفلوئنسرها قرار میداد و حتی با اینفلوئنسرهای برتر خود، برای ایجاد خطوط جدیدی از محصولات، همکاری میکرد.
استراتژی برندسازی ColourPop ، کارآمد بود زیرا به میزان زیادی بر اعتبار شرکت افزود. در این راهبرد، مردم از زبان افرادی از قشر خودشان، تعریف و تمجید یک محصول را میشنیدند و این اتفاق، باعث میشد تا مشتریان با توصیه های این اشخاص، بیشتر متقاعد شوند.
از آنجا که الگوریتم های رسانه های اجتماعی به طور مداوم در حال تغییر هستند، سعی کنید همیشه از این تغییرات مطلع شوید. این کار به شما کمک میکند که به منظور افزایش اطلاعرسانی و تعامل هر چه بیشتر، استراتژی های خود را هم زمان با تغییرات رسانه ها، به روز کنید.
- استفاده از هشتگ های رسمی
طبق تحقیقات انجام گرفته توسط پلتفرم Later، استفاده از هشتگ در پستها میتواند دسترسی شما را تا ۱۱ درصد در هر پست افزایش دهد. هیچ شکی در تاثیر هشتگ در جلب نظر و ایجاد ارتباطات بیشتر وجود ندارد، پس بهتر است برای برداشتن گامی رو به جلو، از این ترند هم استفاده کنید.
استفاده از هشتگ های رسمی که حاوی نام تجاری شما هستند، به جهت دهی افکار و احساسات مصرف کنندگان نسبت به محصولات شما و افزایش شناخت برند، کمک شایانی میکند.
این روش به شما امکان دسترسی به گنجینه ای از محتوای تولید شده توسط کاربران را می دهد. شما میتوانید این محتوا را در بخش هایلایت پیج خود قرار دهید؛ از این طریق هم از مشتریان خود قدردانی کرده اید و هم بدون پرداخت هیچ هزینه ای موجبات جلب اعتماد مشتریان بالقوه را فراهم آورده اید.
زمانی که یک هشتگ انحصاری که به وضوح با کسب و کار شما مرتبط است را ایجاد کردید، شروع به استفاده مداوم از آن در پست های خود کنید. با گنجاندن عبارت هشتگ در وبسایت خود، آن را ترویج داده و دنبال کنندگان خود را تشویق کنید که هنگام صحبت در مورد برند شما یا اشتراک گذاری محتوا، از هشتگ رسمی شما استفاده کنند.
- سازگاری با محیط زیست
گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی که تا چندی پیش به وسیله تعداد انگشت شماری از برندها حمایت میشد، حالا دیگر به یک مسئله اصلی در بازاریابی محصولات تبدیل شده. امروزه مصرف کنندگان زیادی تلاش میکنند تا حتی در صورت پرداخت وجه بیشتر، از مارک های سازگار با محیط زیست خرید کنند.
مخاطبان از شرکتها انتظار دارند با عرضه محصولات تجزیه پذیر، تعهد خود را به حفظ کره زمین و حل مسائل زیست محیطی نشان دهند.
در حال حاضر، بسیاری از برندها با اجرای روندهای تجاری اخلاقیتر و دوستدار محیط زیست، برای محدود کردن ردپای محیطی خود و حفظ اعتماد و وفاداری مشتری به این خواسته ها پاسخ میدهند.
یکی از پیشگامان در این زمینه، کمپانی فورد است که تاکنون موفق به اجرای ده ابتکار سبز شده است. از جمله این ابتکارات، به کار بردن سیستم خنک کننده زمین گرمایی و پارچه های تجزیه پذیردر فرآیند تولید خودرو است.
شرکتهای آب معدنی Volvic و Evian، بطری های قابل بازیافت را روانه بازار کرده اند.
شرکت آرایشی و بهداشتی Lush، برای تولید محصولات آرایشی با کیفیت صورت، مو و بدن از مواد کاملا طبیعی استفاده میکند. این تولید کننده برای جلوگیری از مصرف پلاستیک، شامپوها را در قالب های جامد و یا تیوبهای قابل استفاده مجدد، ارائه میدهد تا مشتریان بتوانند در صورت برگرداندن آنها، پاداش دریافت کنند.
- استراتژی های تعاملی
در طی پروسه شناساندن برند خود، صرفا قراردادن یک پست و به اشتراک گذاری تصاویر در رسانه های اجتماعی کافی نیست. مشتریان یک کسب و کار خواهان تجربه تعاملی تری هستند. آنها دوست دارند به وسیله ویدیو، تصویر و دیگر ابزارها سهمی در حمایت از نام تجاری محصول مورد استفاده خود داشته باشند.
تنها برندهایی که بازاریابی را یک مسیر دوطرفه میبینند، در جهت جلب توجه مخاطب و موفقیت در چشم انداز فعلی گام بر می دارند. برند تعاملی، فرصتی است که با بکارگیری خلاقیت، جلوه های جذابتری را از شرکت خود، پیش روی مصرف کنندگان قرار دهید.
انواع مختلفی از استراتژی های تعاملی وجود دارد که می توانید از آنها برای جذب مخاطبان خود استفاده کنید. به عنوان مثال، شرکت طبی Every Night، در وبسایت خود، ماشین حسابی را برای محاسبه میزان خواب مورد نیاز هر یک از بازدیدکنندگان قرار داده است.
سایر انواع محتوای تعاملی عبارت اند از: آزمون و رای گیری، نظرسنجی، ایمیل شخصی سازی شده، نمودار و اینفوگرافیک، ویدیوها، نقشههای قابل کلیک، انیمیشنها و دیگر ابزارهای بصری.
- تصاویر نوستالژیک
امروزه حس نوستالژی به عنوان حس اشتیاق به یادآوری گذشته و خاطرات ایده آل آن زمان معنا میشود. تصاویر نوستالژیک یادآور روزهای شیرین کودکی و جوانی هستند و حس آرامش را در ذهن ما تداعی میکنند.
با ماهیت همواره در حال تغییر زندگی مدرن، از فناوری گرفته تا مد و سایر بخشهای زندگی، ولع بازگشت به روزهای گذشته در ما قویتر می شود. این احساس، فرصتی را برای برند شما فراهم می آورد تا با ارائه محتوای نوستالژیک، مشتریان خود را به سفری در زمان فرا بخوانید.
احساس مثبت ایجاد شده توسط این ترند، به شرکت شما کمک میکند تا ارتباط عمیق تری را با مشتریان خود داشته باشید. کوکاکولا مثال برجسته ای است از ارائه خلاقیت در زمینه بازاریابی نوستالژیک؛ زمانی که مسابقات بسکتبال NCAA در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری کوید ۱۹ برگزار نشد، کوکاکولا تبلیغاتی منتشر کرد که بعضی از نمادین ترین لحظات تاریخ این مسابقات را به نمایش میگذاشت. این کمپانی با بهره گیری از فناوری سه بعدی، تصاویری خلق کرد که در آنها، بازیکنان و طرفدارانشان، در حالی که طعم های مختلف کوکاکولا را در دست دارند، پیروزی تیم را جشن میگیرند.
- راهبردهای داده محور
در عصر تجارت دیجیتال و شبکه، شرکتها و مصرفکنندگان، روزانه انبوهی از داده تولید میکنند. این داده ها میتوانند در درک رابطه مشتری با برند شما مفید باشند. پس بهتر است به صورت هدفمند آنها را به کار ببندید.
به منظور کمک به استراتژی تولید و تحقیقات بازار، از ابزارهای آنالیز و هوش تجاری برای جمع آوری، مدیریت و تحلیل این انبوه اطلاعات استفاده کنید؛ یافته هایی که به دست می آورید، شما را قادر میسازد تا در جهت سرعت بخشیدن به توسعه محصول، تصمیمات بهتری بگیرید.
همچنین شما میتوانید از این داده ها برای مقاصدی همچون افزایش کارایی عملیاتی، بهبود تجربه مشتری، افزایش نرخ بازگشت سرمایه و متمایز کردن برندتان از رقبا استفاده کنید.
یکی از شرکتهایی که از این ترند به خوبی استفاده میکند، استارباکس است. استارباکس از تحقیقات بازار و دادههایی که از شرکتهای تحقیقاتی، شعبه های خود و مصاحبه ها جمعآوری میکند، در جهت ترویج برند، به روزرسانی ترندها و افزایش وفاداری مشتریان استفاده میکند.
با استفاده از محصول مشتری محور و استراتژیهای مبتنی بر داده، کسب و کار شما میتواند جایگاه مناسبی در اقتصاد آینده کسب کند.
- برندسازی بدون نام تجاری
مصرف کنندگان از این که هر لحظه و هر آن، با تبلیغی رو به رو میشوند، خسته شده اند. مشتریان به اندازه ای که به راه حلهای عملی برای مشکلاتشان اهمیت میدهند، به برندها اهمیت نمیدهند.
به همین دلیل نیز برندها در پی چاره جویی برای مشکل هجوم بی امان تبلیغات، دست به ابتکاری تازه زدند. آنها در صدد یافتن راهی برای تبلیغ محصول خود، بدون اشاره به نام تجاری یا لوگو برآمدند.
این تولیدکنندگان به جای تکیه بر عناصر متعارف و هویت بصری برای تبلیغ محصولات و خدمات، از نقاط قوت خود برای ارتقای هویت برند استفاده میکنند.
نقاط قوت فروش شما چیست؟ آیا خدمات یا محصولات شاخصی دارید که بتوانید از طریق آنها برندسازی کنید؟
شما میتوانید با ایجاد وبسایت یا تالار گفتگویی که در آن به ندرت نامی از شرکت میبرید، بر ارائه منابع و اطلاعات ارزشمندی که مخاطب هدف شما به آن نیاز دارد تمرکز کنید. با این روش در زمانی کوتاه، شاهد بازدید افراد از وبسایت خود خواهید بود زیرا مطالب برای آنها مفید واقع شده و هدف، صرفا تبلیغ و تجارت نبوده.
با این که در وبسایت، اشاره مستقیمی بر برند خود نداشته اید، بازدیدکنندگان بین وبسایت و شرکت شما ارتباطی خواهند یافت. به این ترتیب زمانی که اشخاص به محصول یا خدمات مرتبط با مطالب نیاز پیدا کنند، به سراغ شما میآیند؛ چرا که با نشان دادن حسن نیت خود از پیش، برای آنها شناخته شده و قابل اعتماد هستید.
- تنوع و فراگیری
بر اساس یک نظرسنجی انجام گرفته توسط گوگل، ۶۴ درصد از شرکتکنندگان اعتراف کردند که پس از دیدن تبلیغاتی که از تنوع و فراگیری برخوردار بوده، اقدام خاصی انجام داده اند. به طور مشابهی، ۶۹ درصد از مصرفکنندگان سیاه پوست اظهار کردند، زمانی که تبلیغات یک برند نژاد آن ها را با رویکرد مثبتی منعکس میکند، تمایل بیشتری به خرید آن دارند.
تقاضا برای تنوع و فراگیری در حال افزایش است. تنها برندهایی که میتوانند نشان دهند واقعا به این اصول واقف هستند، حمایت مصرف کنندگان را به دست خواهند آورد.
ایجاد فراگیری در برندسازی اصلا سخت نیست. کافی است آغوش خود را برای تمام افرد با پیشینه، جنسیت و قومیت متفاوت باز بگذارید و تنوع را در تبلیغات خود بگنجانید.
سعی کنید در برند خود کلیشه ها را از میان ببرید و تنوع افراد را به گونه ای حقیقی به تصویر بکشید. شما فقط یک نوع مشتری ندارید، پس بهتر است کاری کنید که همه کسانی که از خدمات شما استفاده میکنند یا محصولات شما را میخرند، احساس خاص بودن و مورد توجه بودن را داشته باشند.
اپلیکیشن دوستیابی بامبل در طی کمپین جدیدی در سطح شهر نیویورک، افراد را از هرطبقه اجتماعی که هستند با داستان جالب زندگی آنها در بخش هایلایت قرار میدهد تا به این افراد در یافتن دوستی های ارزشمند کمک کند.
برای نشان دادن اهمیت به تنوع و قومیتهای مختلف، به افرادی نیاز دارید که نقش نمایندگان این افراد از مناطق جغرافیایی مختلف را بازی کنند. مردم تمایل دارند که محصولات مورد نیاز خود را از افرادی بخرند که بتوانند با آنها به گونه ای ارتباط برقرار کنند.
برای انجام درست این کار، باید مخاطبین خود را از جنبه هایی مانند سن، سطح درآمد، نگرانی ها و زبانی که با آن صحبت میکنند، بشناسید.
- تایپوگرافی
فونتهای بولد، مدرن، عجیب و غریب و خیره کننده، ترند تایپوگرافی امسال است و در سال آینده برندهای بیشتری نیز از این روند تبعیت خواهند کرد. وقت آن رسیده که با تایپوگرافی قدیمی، خستهکننده و ساده خداحافظی کرده و از خلاقیت خود استفاده کنید.
میتوانید از خطوط نامنظم، زاویه های تند، مولفه های سه بعدی، استایل های انیمیشنی، تصویرسازی و رنگها برای پر جنب و جوش کردن فونت لوگو استفاده کنید.
متن موجود در لوگو و تصویر برند شما نیاز نیست لزوما تصویر را توضیح دهد. در واقع متن میتواند نقطه کانونی برند شما باشد و در عین دادن جلوه و شکوه به نام شرکت، بر اصالت لوگو بیافزاید.
نایک در کمپین اخیر خود، “Play New”، از طریق اشکالی با کنتراست بالا، رنگهای درخشان و فرم های پیوسته و زیبا، تحولی در تایپوگرافی مدرن برند ایجاد کرده است.
به راحتی میتوانید موقعیت، ترتیب و حتی اندازه حروف تایپوگرافی خود را تغییر دهید. هیچ روش استانداردی برای طراحی لوگو وجود ندارد. تنها مسئله مهم، این است که تایپوگرافی شما خوانا باشد.
- طراحی دست نویس
یکی دیگر از ترندهای برندسازی که ارزش توجه و سرمایه گذاری دارد، فونتهای اسکریپت هستند. این نوع طراحی علاوه بر چشم نواز بودن، میتواند مولفه های نام تجاری شما را طبیعی و واقعیتر جلوه دهد.
میتوانید فونتهای دست نویسی را انتخاب کنید که از خط کلاسیک در طرحهای خود استفاده میکنند. این استراتژی برندسازی، برای کسب و کارهایی که با طراحی محیط، تزیینات و یا محصولات کودک مرتبط هستند، مناسبتر است.
اگر نمی دانید که چگونه مولفه های نام تجاری خود را طراحی کنید، میتوانید با استفاده از اپلیکیشن Pinterest، انواع بسته بندی و طراحی فونت را مشاهده کنید و از ایده آنها الهام بگیرید.
- تعادل و هماهنگی
تعادل در برندسازی عبارت است از ترکیب عناصر بصری در یک چهارچوب منسجم، برای ایجاد هماهنگی اجزا و ثبات در یک جلوه بصری. ایجاد تعادل و هماهنگی برند، شما را معقول و متقاعدکننده تر جلوه میدهد، زیرا این هماهنگی، حاکی از آن است که بر روی محتوا و طرح، بسیار کار شده است.
سعی کنید بدون برنامه و توجه به دیگر بخشها طرح ریزی نکنید؛ بلکه با ایجاد تقارن و هماهنگی در تمام قسمتهای برند، پیام خود را به بهترین نحو به بیننده انتقال دهید. به طور مثال، اگر فونتی را برای نوشته انتخاب میکنید، مطمئن شوید با لوگو و دیگر رنگ های تصویر هماهنگ باشد.
هنگامی که به فکر ایجاد تعادل و هماهنگی بیشتر در برند خود هستید، رسانه های اجتماعی را مد نظر داشته باشید. استفاده از استایل grid برای نشان دادن پستها در اینستاگرام، یکی از راههای ایجاد حس هماهنگی در پروفایل است. این استایل علاوه بر این که حساب شما را متمایز میکند، تعاملات و بازدیدها را افزایش داده و بر تعداد دنبال کنندگان شما میافزاید.
- نمادها
شما نمادهای تیم ورزشی محبوب خود را در هر مکانی بینید، فورا تشخیص میدهید. این امر به دلیل آن است که نماد برای شما یادآور همان تیم است. نمادها داستانی را حکایت میکنند، موضع برند را تعیین کرده و دلیل وجود آن را یادآور میشوند.
برخلاف لوگو، نماد به شما مجال بیشتری برای خلاقیت میدهد تا بتوانید رنگها، تصاویر، گرافیک ها و تقریبا هر جزئیات دیگری را که میخواهید، در آن بگنجانید. تنها شرط لازم برای طراحی نماد این است که ایده اصلیِ ورای کسب و کار شما را بیان کند.
- گرادیانت در لوگو
استفاده از گرادیانت سه بعدی، لایه ها، اشکال و عمق در لوگو و سایر بخشها یکی دیگر از ترندهای برندسازی است که به طور چشمگیری در حال رشد است. گرادیانت ها میتوانند تضاد رنگها را برجسته کنند تا به لوگوی شما ظاهری پرانرژی و متمایزتر ببخشند، مانند این نمونه غیر رسمی از Meta:
علاوه بر این، لوگوهای گرادیانت، به شما قابلیت آمیختن رنگهای متفاوت با یکدیگر و خلق ترکیبات شگفتانگیز را میدهند که ظاهری امروزی دارند و به صفحات نمایش، زیبایی خاصی میبخشند.
برای جانبخشی به مولفه ها میتوانید از ترکیب گرادیانت سه بعدی با انیمیشن بهره گیری کنید. سعی کنید گرادیانت، سایه ها و عمق را به گونه ای تلفیق کنید که با پیام طرحتان هماهنگ باشد.
- لوگوی مسطح و ساده
هنگام طراحی یا ویرایش لوگوی خود، طراحی لوگویی زیبا، بی آلایش و کاربردی را هدف طراحی قرار دهید. لوگوی شما باید به راحتی قابل تشخیص باشد و بتوان آن را در مکانهای مختلف و طیف گسترده ای از پلتفرم ها به کار برد.
در حقیقت شما مجبور نیستید کار زیادی برای برجسته سازی لوگوی خود انجام دهید. حروف زیبا و لوگوتایپ های ساده، از هر چیز دیگری بهتر است. سبک فونت و لوگوتایپی را بیابید که به راحتی قابل درک باشد و هویت برند شما را به درستی به تصویر بکشد.
زرق و برق ها را رها کرده و به لوگوهایی با تصاویر ساده و خطوط مسطح بپردازید. اگر نمی توانید نوع لوگوی مورد نظر خود را به تنهایی طراحی کنید، می توانید از طراحان لوگو کمک بگیرید.
جمع بندی
رابطه برند با مصرف کننده بیشتر از آن که در انجام معاملات کاربرد داشته باشد، شما را در ایجاد حس اعتماد و وفاداری یاری میدهد. نام تجاری فراتر از یک مولفه ظاهری، وعده ای است که به آن باور دارید و آن را عملی خواهید کرد. پس باید از حداقل ها به سمت جلوتر پیشروی کنید.
در آینده برای افزایش موفقیت تجاری و بهبود برند خود از این ترندهای برندسازی در کنار استراتژی های خود استفاده نمایید. این موارد در راه دستیابی به اهداف بلندمدت، مفید واقع خواهند شد.