سلامتمقالات سلامت

چالش اشتراک گذاری داده ها در صنعت سلامت

لیمو HR

در حالی که دنیای تجارت، از امور مالی گرفته تا اتوماسیون صنعتی، از مزایای اتصال و تبادل داده بهره می‌­برند، مراقبت‌­های بهداشتی در تلاش برای ادغام انواع مختلف داده‌­های بالینی، ادعاها و داده ­های اداری است. در همین راستا از چند سال پیش، منابع تعاملی مراقبت‌­های بهداشتی سریع (FHIR، تلفظ: «فایر») که در ابتدا فقط به عنوان یک  استاندارد تلقی می‌­شد، ثابت کرد که یک استاندارد ساده، کاربردی و مقرون‌ به‌ صرفه برای تبادل داده‌­های مراقبت‌­های بهداشتی وجود دارد.

Data integration

مشکل یکپارچه­ سازی داده­ ها

داده ­های حوزه سلامت بسیار پیچیده هستند و ساختارهای مختلفی دارند؛ از داده ­های تصویر برداری ­های پیچیده گرفته تا یادداشت­ های بدون ساختار پزشک. انسان­ها بدن دارند و بدن هر انسانی پیچیده ­تر از سایر سیستم ­ها است؛ بنابراین انتقال داده ­هایی که بدن تولید می­کند به یک سیستم یکپارچه بسیار دشوار بود.

داده‌­ها تمایل داشتند در برنامه‌­ای که آن‌­ها را ایجاد کرده بود باقی بمانند. تبادل داده بین برنامه ­ها، به‌ ویژه سیستم­ های الکترونیکی سوابق بیمار، شامل رابط‌هایی بود که توسط تیم‌­های برنامه‌­نویسی و به‌ طور خاص برای آن برنامه‌­ها نوشته شده بودند.

صنعت مراقبت‌­های بهداشتی سال­ها بر جنبه‌­های متمایز داده‌­ها تمرکز کرد و سعی کرد به تنهایی و با استفاده از زبان‌­های بالینی خاص، قابلیت همکاری را توسعه دهد. در نتیجه، حتی پس از تلاش‌­های فراوان، هیچ استاندارد مورد توافقی برای اشتراک‌ گذاری داده‌­های مراقبت‌­های بهداشتی پدیدار نشد.

FHIR

فایر (FHIR) از فناوری ­های اثبات شده برای قابلیت همکاری در مراقبت­های بهداشتی استفاده می­کند و استانداردی است که این همکاری و تعامل را با سرعت بیشتری ممکن می­سازد.

توسعه FHIR رویکرد متفاوتی را در پیش گرفت و فناوری و رویکردهای توسعه یافته در دنیای تجاری بزرگتر را به ارمغان آورد. FHIR از سرویس ­های وب ایمن و رابط­های برنامه ­نویسی کاربردی (API) استفاده می­کند؛ مانند بسیاری از راه ­های دیگری که اطلاعات و خدمات را از طریق آن دریافت می­کنیم.

این رویکرد برای متخصصان فناوری اطلاعات که در بسیاری از صنایع دیگر کار می‌­کنند آشناست و میلیون‌­ها توسعه‌ دهنده را در سراسر جهان قادر می‌­سازد تا با استفاده از فناوری‌­های آشنای وب، برنامه‌­های کاربردی مراقبت‌­های بهداشتی بسازند، بدون این که نیازی به متخصص IT در حوزه مراقبت‌­های بهداشتی داشته باشند.

Why is the FHIR market hot now

چرا بازار FHIR اکنون داغ است؟

دلایل فنی، تنها عامل عدم قابلیت همکاری نبودند. دلایل تجاری زیادی وجود داشتند که به خاطر آن­ها، داده‌­ها نمی‌­توانستند آزادانه جریان پیدا کنند؛ از جمله بیمارستان‌­هایی که می‌­خواستند پایگاه بیماران خود را با مسدود کردن دسترسی دیگران به داده‌­های مراقبت‌های بهداشتی خود حفظ کنند و فروشندگان پرونده الکترونیک سلامت (EHR) که می‌­خواستند سهم بازار خود را حفظ کنند.

What is triggered by FHIR

آنچه توسط FHIR برانگیخته می­شود.

FHIR ممکن است تحت عنوان یک استاندارد قابلیت همکاری، آغاز شده باشد، اما با استفاده بیشتر افراد از آن و گسترش بیشتر کاربران و توسعه‌ دهندگان آن، تبدیل به مقوله بزرگ­تری می‌­شود. در این استاندارد علاوه بر این که به راحتی اطلاعات بیشتری در دسترس قرار می­گیرند، می ­توان آن­ ها را به روش ­های غیر منتظره مختلفی ترکیب کرد. انعطاف‌ پذیری و سرعت FHIR باعث می‌­شود تا  کار توسعه برنامه‌­های جدید آسان شود.

وجود سوابق کاملی از شرایط قبلی بیمار و درمان ­های انجام­شده، به ویژه برای بیماری ­های مزمن، برای ادامه درمان و بهبود آن ضروری است. همچنین هماهنگی آسان‌­تر تیم‌­های مراقبتی که به طور فزاینده‌­ای مسئول درمان بیماری‌­های پیچیده و متعدد هستند، امکان‌­پذیر می‌­گردد.

iot

حجم وسیعی از داده‌­های تحول‌ آفرین مراقبت‌­های بهداشتی باید پردازش، ترکیب و استفاده شوند، مانند داده‌­هایی که توسط دستگاه‌­های نظارتی مجهز به اینترنت اشیا (IoT)، روش‌­های جدید تصویربرداری بالینی و ژنومیک تولید می‌­شوند. بدون FHIR، درک سودمندی آن اطلاعات دشوار خواهد بود.

در حالی که توسعه دهندگان، در حال ابداع رویکردهای جدید هستند، کاربران نیز چنین هستند. FHIR به راحتی در دسترس و رایگان است، بنابراین جذب افراد به سرعت اتفاق افتاده است. در حال حاضر در صنعت مراقبت های بهداشتی، بسیاری از جوامع فعال از کاربران وجود دارند که به منظور کمک به کاربران جدید و افزایش قابلیت­ های FHIR فعالیت می­کنند.

The wonder of FHIR

شگفتی FHIR

با توجه به تعداد شکست­ های قبلی، زمانی که FHIR ظهور کرد، این حس ناامیدانه وجود داشت که این یک تلاش شکست خورده دیگر خواهد بود – یا این که پیاده­ سازی و استفاده از آن دشوار خواهد بود.

در عوض، FHIR به سرعت در حال گسترش است و در حال تبدیل به یکی از ویژگی ­های اساسی سیستم­های مراقبت­ های بهداشتی مدرن می­باشد.

سازمان­ ها از همین حالا می­توانند از مزایای FHIR استفاده کنند و برنامه­های بهداشتی و ارائه دهندگان خدمات درمانی، دارای حق دسترسی به این اطلاعات بنا به یک سری ضوابط هستند. اپلیکیشن­ های کاربردی بیمار می­توانند با سیستم­ های پرونده الکترونیک سلامت یا بیمه­ های سلامت ادغام شوند و به محض این که بیماران اجازه دهند، به داده­ ها دسترسی پیدا کنند.

Health care

با این حال، تغییر در حیطه مراقبت­ های بهداشتی، زمان­بر است. بسیاری از سازمان­ ها هنوز به طور کامل از نحوه عملکرد تحت این مقررات آگاه نیستند. آن­ها ممکن است به روش‌­های قدیمی‌­تر و آشناتر برای انتقال داده‌­های مراقبت‌­های بهداشتی روی آورند یا مقررات اضافی را بر روی تعاملات تحمیل کنند.

با این وجود، جامعه FHIR به سرعت در حال رشد است. ابزارها و خدمات متعدد، تعامل با شبکه ­ای از اتصالات FHIR یا کار کردن بر روی یک پلتفرم مدیریت شده را آسان ­تر می­کنند. کلید ارزیابی راه ­حل­های جامعه این است که اطمینان حاصل شود که آن­ها درک جامعی از فضا دارند. زیرساخت FHIR، به بخش اصلی فناوری مراقبت­های بهداشتی یک سازمان تبدیل خواهد شد و راه­ حل ­های سطحی و غیرقابل توسعه، پتانسیل استفاده از قدرت FHIR را محدود می­کنند.

پلتفرم ­هایی که می­توانند داده ­های توزیع شده را برای ایجاد هر اپلیکیشن یا بینشی در مورد آن اطلاعات ترکیب کنند، پتانسیل صنعت مراقبت­ های بهداشتی را شکوفا می­کنند.

The FHIR community

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
Healthcare Data Can Finally Catch Up With The Rest Of The World
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *