ابزارهای خودکاری که به بلند کردن، مرتب سازی و جابجایی کالاها در انبار کمک میکنند، کارایی و کیفیت را به طور قابل ملاحظهای بهبود میبخشند. اما میلیون ها کارگر شاغل در انبارها در سراسر جهان چه احساسی نسبت به این تغییرات دارند؟
نویسندگان، مجموعهای از مصاحبهها را با کارگران انجام دادند و چندین امید و نگرانی مشترک را شناسایی کردند. بر اساس این روندها، آنها سه استراتژی را برای کمک به کارفرمایان ارائه میدهند که هم ترسهای کارگران را برطرف کنند و هم موجب خوشبینی آنها شوند:
- تأکید بر فرصتهای رشد برای کارگران سطح پایه
- ارائه آموزشهای مؤثر برای کارگران در جهت استفاده از ابزارهای خودکار
- سرمایهگذاری در سیستمهای ایمن برای کارگران
در سال ۲۰۱۹، بازار جهانی اتوماسیون انبار – یعنی ماشینهای قابل برنامهریزی که کالاها را گزینش و دسته بندی کرده و به قفسههایشان بر میگردانند، و همچنین ابزارهای مبتنی بر حسگر و هوش مصنوعی که وظایف کارگران انبار را ساده میکنند – حدود ۱۵ میلیارد دلار ارزش داشت. با توجه به این که رهبران زنجیره تامین در یک نظرسنجی از اتوماسیون انبار به عنوان یکی از سه اولویت اصلی خود برای سرمایه گذاری دیجیتال یاد کردهاند، انتظار میرود که این میزان افزایش یافته باشد.
واضح است که این صنعت، پتانسیل رشد بسیار بالایی دارد. اما این موضوع برای میلیونها کارگری که در حال حاضر در انبارهای سراسر جهان کار میکنند، چه معنایی دارد؟
تنها در ایالات متحده، حدود ۱.۵ میلیون کارگر در بخش انبار مشغول به کار هستند. ۱.۸ میلیون نفر در بخش حمل و نقل و ذخیره سازی بریتانیا و میلیونها نفر دیگر در انبارهایی در سراسر جهان کار میکنند. در حالی که برخی از گزارش های قبلی، تأثیر اتوماسیون بر این کارگران را بررسی کردهاند، هنوز درک محدودی از این که چگونه فناوریهای خودکار زندگی روزمره این کارکنان را تغییر میدهند، وجود دارد.
برای درک بهتر دیدگاههای کارگران، ما از تحقیقات اخیر Accenture در زمینه اتوماسیون انبار استفاده کردیم؛ در این پژوهش، مجموعه ای از مصاحبههای ویدیویی با ۳۴ کارگر انبار و ۳۳ سرپرست خط در سراسر ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و چین به کار گرفته شده است.
سه سوال از کارگران پرسیده شده است:
- فناوری های اتوماسیون چگونه به شما کمک میکنند تا کار فعلی خود را انجام دهید؟
- چه احساسی نسبت به کار در کنار یک ربات دارید؟ چه چیزی را در مورد آن دوست دارید و چه چیزی را دوست ندارید؟
- با چه چالشهای ایمنی در انبار مواجه هستید؟
و دو سوال از سرپرستان:
- اتوماسیون چگونه بر عملیات و نقش شما در انبار تأثیر گذاشته است؟
- برخی از چالشهای جدیدی که پس از استقرار اتوماسیون پدیدار شدهاند، چه هستند؟
سپس یک تحلیل احساسی انجام پذیرفت و از تکنیکهای استاندارد علم داده برای استخراج مضامین کلیدی از پاسخها استفاده شد. نتیجه این شد که به طور کلی، حدود ۴۰ درصد احساسات منفی و ۶۰ درصد آنها مثبت بودند. همچنین تعدادی از نگرانی ها و امیدهای رایج، شناسایی شد:
از جنبه منفی، کارگران نگران از دست دادن شغل خود، داشتن منابع آموزشی ناکافی، و مواجهه با رکود یا خطاهای ناشی از نقص فنی بودند و از جنبه مثبت، کارگران ابراز خوشبینی کردند؛ چرا که اتوماسیون شغل آنها را ایمنتر میکند، بهره وری را افزایش میدهد و کیفیت کار آنها را بهبود میبخشد.
نگرانیها:
- ترس از دست دادن شغل
در تجزیه و تحلیل انجام شده، ۴۲ درصد از پاسخهایی که به عنوان «احساس منفی» طبقهبندی شدهاند، مربوط به ترس از دست دادن شغل بودند. دو پاسخ دهنده از چین که مسئول بسته بندی انبار و ناظر انبار بودند، دقیقا از همین عبارت برای بیان ترسهای خود استفاده کردند و گفتند: “استفاده از ربات ها ممکن است باعث شود که ما بیکار شویم.
یک کارمند انبار در یک شرکت تدارکات جهانی مستقر در بریتانیا، در مورد آینده خود ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: “من مشکلی ندارم که در کنار یک ربات کار کنم، اما احساس میکنم، گاهی اوقات شغل من به سمت ربات ها سوق داده میشود.”
بسیاری از افرادی که با آنها صحبت شد، حتی کسانی که لزوما نگران شغل خود نبودند، ابراز نگرانی کردند که دیگران معیشت خود را از دست بدهند. همان طور که یک مسئول بستهبندی انبار فرانسوی، توضیح میدهد: «این برای نسلهای بعدی نگرانکننده است، زیرا آنها دیگر به ما نیاز نخواهند داشت…. همه چیز توسط رباتها انجام خواهد شد، زیرا آنها پیوسته کار میکنند و شکایت و سرپیچی نمیکند.»
- آموزش ناکافی
نگرانی رایج بعدی که ۳۵ درصد از پاسخهای منفی را به خود اختصاص میدهد، ترس از این بود که منابع آموزشی ناکافی توانایی کارگران را برای موفقیت در یک محل کار جدید و دیجیتال، کاهش دهد. یک ناظر انبار از مادرید، احساسات متفاوتی در مورد اتوماسیون داشت و توضیح داد: «فکر میکنم هرچه انبار خودکارتر باشد، همه ما عملکرد بهتری خواهیم داشت. رباتها بار کاری ما را تا حد زیادی کاهش میدهند، خطرات را کاهش میدهند و بهرهوری را افزایش میدهند. اما اگر ندانیم چگونه با آنها رفتار کنیم، آنها قابلیت این را دارند که به ندرت هیچ کار مفیدی انجام ندهند.” به طور مشابه، ناظر یک شرکت فناوری شبکه در چین خاطرنشان کرد که جمعیت کل نیروی کار او زمانی که صحبت از یادگیری استفاده از ابزارهای جدید به میان میآید، به یک چالش تبدیل میشود: “تکنسینهای مرتبسازی فعلی ما افراد مسنی هستند. یادگیری کار با تجهیزات هوشمند جدید برای آنها یک فرآیند تنظیم مجدد خواهد بود.”
کارگران در نقشهای غیر سرپرست، ترسهای مشابهی را ابراز کردند. یک کارگر انبار در اسپانیا، بیان کرد که برای او، “بزرگترین چالش این است که بفهمد، چگونه به درستی با ربات ها کار کند و از دستورات برنامه استفاده کند.”
یک مسئول بستهبندی در یک شرکت کالاهای ورزشی در ایالات متحده نیز احساسات مشابهی را ابراز کرد و به اشتراک گذاشت: “فکر میکنم به خاطر جدید بودن رباتها، در ابتدا کمی احساس ناراحتی خواهم کرد … در ابتدا کمی اعصاب خردکن خواهد بود، اما زمانی که در مورد نحوه تعامل با آنها و اقدامات ایمنی مانند خاموش کردن و چیزهایی از این قبیل، آموزشهای لازم را ببینم، احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری خواهم داشت.”
برخی از کارگران همچنین خاطرنشان کردند، در حالی که رهبران ممکن است تصور کنند که اکثر مردم دارای سطح مشخصی از آشنایی با ابزارهای خودکار هستند، لزوما این طور نیست. در این رابطه، یک کارگر انبار فرانسوی، توضیح داد: “ما باید یاد بگیریم که چگونه از این رباتها به درستی استفاده کنیم و روی آنها مانور دهیم؛ زیرا لزوما چیزی بیشتر از نحوه رانندگی با ماشین بلد نیستیم.”
- فناوری غیر قابل اعتماد
در نهایت، باقی نگرانیهای بیان شده در مصاحبههای ما مربوط به ترس از این بود که اگر ابزارهای خودکار خراب شوند، در این صورت کارگران راهی برای رفع مشکل نخواهند داشت و در نتیجه نمیتوانند کار خود را به طور مؤثر انجام دهند. به خصوص هنگامی که منابع آموزشی محدود است، کارگران ممکن است در هنگام بروز مشکل احساس درماندگی کنند و قادر به رسیدگی یا حتی تشخیص مشکل نباشند. به عنوان مثال، ناظر یک خودروساز جهانی در اسپانیا، توضیح داد که چگونه “در حین کار با رباتهای خودکار، زمانی که یک قطعه گیر کرده است یا زمانی که آنها نمیتوانند حرکت کنند، با چالشهایی مواجه میشویم. در مورد بسیاری از کدها، ما فقط زمانی که خطا رخ میدهد، درباره آنها یاد میگیریم.”
همچنین ناظر یک شرکت خردهفروشی بزرگ مستقر در بریتانیا به طور خلاصه میگوید، وقتی سیستم از کار میافتد و کار باید به صورت دستی انجام شود، این امر یک “درد مطلق” است. فناوریهای خودکار «قطعا کمک کننده بوده اند»، اما وقتی مشکلی پیش میآید، «معمولا به یک خرابی بزرگ ختم میشود» و به طور قابل توجهی روز کاری او را مختل میکند. هنگامی که ابزارهای خودکار خراب میشوند، کارگران اغلب مجبور میشوند یا کار دستی بیشتری را انجام دهند یا وقت خود را در انتظار یک متخصص فنی برای حل مشکل تلف کنند.
دلایلی برای خوش بینی:
- ایمنی بیشتر
عامل شماره یک که در ۴۲ درصد از پاسخهای مثبت ذکر شده است و باعث خوشبینی کارگران نسبت به اتوماسیون میشود، پتانسیل آن برای بهبود ایمنی است. در بسیاری از موارد، ایمنی به کاهش ساییدگی بدن اشاره میکند: به عنوان مثال، یک اپراتور لیفتراک در فرانسه، به ما گفت: “من به دلیل آسیب کمر شدید، چندین بار در مرخصی استعلاجی بودم اما ماشین لیفتراک خودکار، این جنبه از سلامت جسمانی من را بهبود بخشیده است.”
علاوه بر این، ابزارهای خودکار طراحی شده برای ضد عفونی کردن محیطهای کاری، به ویژه در طول همهگیری، بحرانی شدهاند و از شیوع ویروس کرونا در بین کارگرانی که کارشان باید شخصا و حضورا انجام میشد، جلوگیری میکند. یکی از کارگران انبارداری در یک زنجیره خرده فروشی در میشیگان، تاکید کرد که انبار او امنتر شده است زیرا “تنها با فشار یک دکمه، رباتهای نظافتچی در سراسر شب میچرخند و سطوح را تمیز کرده و همه چیز را پاک میکنند.”
- افزایش سرعت و کارایی
در حالی که مدیران، غالبا دستاوردهای بهره وری سطح بالای اتوماسیون را تبلیغ میکنند، ما تشویق شدیم ببینیم که آیا نظر کارگران و سرپرستان به طور مشابه در مورد سرعت و کارایی که با پیاده سازی ابزارهای خودکار امکان پذیر شده است، مثبت است یا خیر. ۳۸ درصد از پاسخهای مثبت در این دسته قرار میگیرند و کارگران در مورد فناوریهایی که به آنها کمک میکنند تا کارهایشان را سریعتر و کارآمدتر انجام دهند، اشتیاق نشان میدهند.
استیو، کارگر انبار در یک تولیدکننده مواد غذایی چند ملیتی در بریتانیا، اظهار داشت که «رباتها فرایندهای انبار را بسیار کارآمدتر کردهاند». یک فروشنده مواد در یک عمدهفروشی مواد غذایی در فرانسه، خاطرنشان کرد که «از نظر بهرهوری به چیزی حدود ده برابر دست یافتهایم»، در حالی که یک مسئول بستهبندی در یک تولیدکننده تجهیزات ریختهگری در چین، توضیح داد: “رباتها به راحتی چندین تن محموله را بلند میکنند و باعث فراغت افراد از انجام کارهای سختتر، مانند کنترل ماشینآلات و موجودی میشوند. “
سرپرستان نیز به طور مشابه در مورد دستاوردهای بالقوه در کارایی هیجان زده بودند: به عنوان مثال، یک ناظر انبار مستقر در بریتانیا، اظهار داشت که «نرمافزار خودکار، انجام کار را برای من آسانتر میکند، زیرا استفاده از رباتها نسبت به استفاده از انسان برای برخی کارها، کارآمدتر است».
- کار با کیفیت بالاتر
در نهایت، ۲۰ درصد پاسخهای مثبت باقی مانده بر این تمرکز داشتند که چگونه پشتیبانی از ابزارهای خودکار به کارگران امکان میدهد کارهای خود را بهتر انجام دهند. یکی از زمینههایی که در آن شاهد خوشبینی بودیم و اتوماسیون کیفیت کار را بهبود میبخشد، تجربه مشتری بود.
یکی از ناظران انباری در چین که هنوز در اتوماسیون سرمایه گذاری نکرده بود، از دریافت شکایات بسیاری از مشتریان در مورد “خطاهای مرتب سازی و ارسال مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته” ابراز تاسف کرد. وی ابراز امیدواری کرد که شرکتش به زودی روی تجهیزات خودکار سرمایه گذاری کند تا از چنین شکایاتی در آینده جلوگیری شود.
به طور مشابه، یک اپراتور انبار مستقر در فلوریدا در یک خردهفروشی لوازم الکترونیکی مصرفی چند ملیتی، توضیح داد که اتوماسیون، چگونه اشتباهات را در فرآیند پرداخت کاهش میدهد؛ او توضیح داد: “بسیاری از اوقات ممکن است خطای انسانی در سیستمها وجود داشته باشد. داشتن فناوریهایی که به بهبود کیفیت کمک میکنند بسیار عالی است.”
علاوه بر این، بسیاری از کارگران احساس میکردند که ابزارهای خودکار نه تنها به آنها کمک میکند تا در کارهای مجزا، بهتر کار کنند، بلکه میتوانند زمان خود را برای کارهای جالبتر آزاد کنند و به آنها کمک میکند تا باانگیزه بمانند.
به عنوان مثال، یک ناظر انبار در فرانسه، تفاوتی که اتوماسیون برای او به وجود آورده بود را بیان کرد: “اکنون من فقط در صورتی مداخله میکنم که مشکل فنی وجود داشته باشد. این باعث میشود که نقش من جذابتر و کمتر تکراری باشد.” برای ناظری در بریتانیا، اتوماسیون به این معنی بود که او “نظارت کمتری انجام میداد، بنابراین قادر بود روی کارهای دیگر تمرکز کند.” به همین ترتیب، کارگر فرانسوی انبار، از این که چگونه کار با رباتها، کار را جالبتر میکند، قدردانی کرد.
راه حلهای آماده برای شرکتها
واضح است که اتوماسیون عملیات انبار، پتانسیل ایجاد تاثیری واقعی و مثبت بر کارگران را دارد، اما بدون جنبه های منفی نیست. با توجه به امیدها و نگرانیهایی که تحلیلهای ما نشان داد، چند استراتژی برای کمک به کارفرمایان و به منظور حمایت بهتر از کارگران شناسایی شد؛ البته این استراتژی ها در عین توجه به راحتی کار کارفرمایان و کارگران، از مزایای اتوماسیون نیز بهره میبرند.
بر فرصتهای رشد تاکید کنید
ترس شماره یک کارگران در مطالعه ما این بود که اتوماسیون ممکن است به قیمت از دست دادن کار آنها تمام شود. البته، طرف دیگر این ترس این است که امیدواریم اتوماسیون بتواند مشاغل کارگران را ایمنتر و معنادارتر کند. هم برای رفع این ترس و هم تاکید بر همتای مثبت آن، کارفرمایان باید به طور فعال فرصت های رشد را گسترش دهند و مطمئن شوند که کارگران، ابزار و اطلاعات مورد نیاز برای استفاده از این فرصتها را دارند.
برای مثال، برخی از شرکتها، تعدادی مراکز آموزشی راه اندازی کردهاند تا به کارگران مبتدی در انبار کمک کنند تا در نقش فعلی خود موفق شوند و مسیرهایی را برای رشد شغلی فراهم کنند. نکته مهم این است که این برنامه های آموزشی فقط برای در دسترس قرار دادن منابع نیستند، بلکه نشان میدهند که رشد واقعی امکان پذیر است. این بدان معناست که نه تنها کارمندان را به مشارکت تشویق کنیم، بلکه اطمینان حاصل کنیم که بخش قابل توجهی از کارگران سطح ابتدایی میتوانند به سمتهای مدیریتی ارتقا یابند.
آموزش مناسب ارائه دهید
مصاحبهها نگرانیهای کارگران را در مورد دریافت آموزشهای لازم برای کار ایمن و رفع مشکلات با ابزارهای خودکار نشان داد. متأسفانه، بسیاری از کارفرمایان با نیت خوبی برای ارائه آموزشهایی که واقعا کارآمد هستند، تلاش میکنند اما این تلاش همواره موفق نیست، به ویژه برای کارگرانی که کار خود را با تخصص فنی کم یا بدون تخصص فنی در راهاندازی انواع سیستمهای رباتیک رایج در انبارهای خودکار شروع میکنند.
برای این که کارگران و سرپرستان، با فناوریهای خودکار راحت باشند، برنامههای آموزشی باید فراتر از فیلمهای آموزشی ساده یا جلسات کلاس درس باشند و در عوض تمرینات عملی و شبیه سازیهایی را در مورد نحوه کار با این ماشین ها و همچنین نحوه بازنشانی آنها در صورت خرابی، ارائه دهند. برای مثال، FedEx از شبیهسازیهای VR و برنامههای آموزشی در قالب بازی، برای آموزش هزاران کارمند انبار خود استفاده میکند و به آنها اجازه میدهد تا حتی قبل از این که پا در عرصه کار بگذارند، کارهای دشوار را تمرین کنند.
به سرمایه گذاری در ایمنی ادامه دهید
بزرگترین مزیت اتوماسیون که کارگران در این مطالعه بیان کردند، ظرفیت آن برای افزایش ایمنی بود. اما در حالی که این ابزارهای جدید میتوانند محل کار ایمن تری را ایجاد کنند، این بدان معنا نیست که کارفرمایان باید سرمایه گذاری در بهبودهای بیشتر را متوقف کنند. دستیارهای رباتیک میتوانند مقدار زیادی از بسیاری از فرسودگی های بدن انسان جلوگیری کنند، اما همه چیز را حل نمیکنند. در بسیاری از موارد، از کارگران انسانی انتظار میرود که بلند کردن اجسام یا کارهای سنگین دیگر را انجام دهند و این بر عهده کارفرمایان است که تا حد امکان یک محل کار ایمن و سالم را فراهم کنند.
یکی از گزینه ها این است که راه حلهای تکنولوژیکی اضافی را دنبال کنید. برخی از انبارها و تأسیسات تولیدی شروع به ارائه اسکلت بیرونی به کارگران کرده اند که به وسیله کمکهای حرکتی، خطر آسیب فیزیکی یا خستگی بیش از حد را کاهش میدهد. اسکلتهای جدیدتر، حتی از هوش مصنوعی برای تطبیق با فردی که از آن استفاده میکند، بهره میبرند و سطح دیگری از حمایت را برای کارگران فراهم می سازند.
شرکتها همچنین شروع به استفاده از حسگرهای پوشیدنی برای گرفتن دادههای حرکتی کارگران کرده اند که از آن برای ارزیابی خطر آسیب در سطح فردی و ارائه بازخورد و آموزش برای بهبود ایمنی استفاده میکنند. در طول همهگیری نیز، ابزارهای مشابهی برای حمایت از فاصله گذاری اجتماعی با قابلیت هشدار دادن به کارگران گسترش یافت.
اما حتی بدون فناوریهای پیشرفته، کارفرمایان میتوانند کارهای زیادی برای افزایش سلامت و ایمنی کارگران انجام دهند. استراتژیهای سادهتر نیز میتوانند تأثیرگذار باشند؛ مانند تخصیص کارکنان نظافتی کافی به کف انبار برای اطمینان از وجود یک فضای کاری همواره تمیز، ایجاد علائم واضح در اطراف ماشینآلات خطرناک، یا ایجاد سیستمهایی برای تشویق رهبری در راستای کار فعالانه با کارگران به منظور شناسایی و رسیدگی به نگرانیهای ایمنی.
تحقیقات بالا نشان داد که چگونه اتوماسیون میتواند تأثیر مثبت عمدهای داشته باشد و کارفرمایان را قادر سازد تا تجربه کاری ایمنتر، سازندهتر و معنادارتری ارائه دهند. در عین حال، کارگران نگرانی های جدی در مورد این که چگونه این ابزارهای جدید ممکن است به امنیت شغلی آنها آسیب برساند، دارند. همچنین این نگرانی که آیا آنها آموزش های لازم برای کار موثر و ایمن در کنار همکاران رباتیک خود را دریافت خواهند کرد، دارند.
همان طور که سازمانها به آینده مینگرند، هم میبایست که ترسهای کارگران را برطرف کنند و هم با تلاش برای ایجاد محیطهای کاری ایمن، مولد و فرصتهای واقعی برای رشد، خوشبینی آنها را تقویت کنند.