حمل و نقل و لجستیکمقالات حمل و نقل و لجستیک

تقابل اتوماسیون و انسان

کارگران انبار در مورد اتوماسیون چه احساسی دارند؟

لیمو HR

ابزارهای خودکاری که به بلند کردن، مرتب‌ سازی و جابجایی کالاها در انبار کمک می‌­کنند، کارایی و کیفیت را به طور قابل ملاحظه‌­ای بهبود می­بخشند. اما میلیون­ ها کارگر شاغل در انبارها در سراسر جهان چه احساسی نسبت به این تغییرات دارند؟

نویسندگان، مجموعه‌­ای از مصاحبه‌­ها را با کارگران انجام دادند و چندین امید و نگرانی مشترک را شناسایی کردند. بر اساس این روندها، آن­ها سه استراتژی را برای کمک به کارفرمایان ارائه می‌­دهند که هم ترس‌­های کارگران را برطرف کنند و هم موجب خوش‌­بینی آن‌­ها شوند:

  • تأکید بر فرصت‌­های رشد برای کارگران سطح پایه
  • ارائه آموزش­های مؤثر برای کارگران در جهت استفاده از ابزارهای خودکار
  • سرمایه‌­گذاری در سیستم‌­های ایمن برای کارگران

در سال ۲۰۱۹، بازار جهانی اتوماسیون انبار – یعنی ماشین‌­های قابل برنامه‌­ریزی که کالاها را گزینش و دسته ­بندی کرده و به قفسه‌­هایشان بر می‌گردانند، و همچنین ابزارهای مبتنی بر حسگر و هوش مصنوعی که وظایف کارگران انبار را ساده می‌­کنند – حدود ۱۵ میلیارد دلار ارزش داشت. با توجه به این که رهبران زنجیره تامین در یک نظرسنجی از اتوماسیون انبار به عنوان یکی از سه اولویت اصلی خود برای سرمایه­ گذاری دیجیتال یاد کرده­اند، انتظار می­رود که این میزان افزایش یافته باشد.

واضح است که این صنعت، پتانسیل رشد بسیار بالایی دارد. اما این موضوع برای میلیون­ها کارگری که در حال حاضر در انبارهای سراسر جهان کار می­کنند، چه معنایی دارد؟

تنها در ایالات متحده، حدود ۱.۵ میلیون کارگر در بخش انبار مشغول به کار هستند. ۱.۸ میلیون نفر در بخش حمل و نقل و ذخیره ­سازی بریتانیا و میلیون­ها نفر دیگر در انبارهایی در سراسر جهان کار می­کنند. در حالی که برخی از گزارش­ های قبلی، تأثیر اتوماسیون بر این کارگران را بررسی کرده­اند، هنوز درک محدودی از این که چگونه فناوری‌­های خودکار زندگی روزمره این کارکنان را تغییر می‌­دهند، وجود دارد.

automation

برای درک بهتر دیدگاه‌­های کارگران، ما از تحقیقات اخیر Accenture در زمینه اتوماسیون انبار استفاده کردیم؛ در این پژوهش، مجموعه ­ای از مصاحبه‌­های ویدیویی با ۳۴ کارگر انبار و ۳۳ سرپرست خط در سراسر ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و چین به کار گرفته شده است.

سه سوال از کارگران پرسیده شده است:

  • فناوری ­های اتوماسیون چگونه به شما کمک می­کنند تا کار فعلی خود را انجام دهید؟
  • چه احساسی نسبت به کار در کنار یک ربات دارید؟ چه چیزی را در مورد آن دوست دارید و چه چیزی را دوست ندارید؟
  • با چه چالش­های ایمنی در انبار مواجه هستید؟

و دو سوال از سرپرستان:

  • اتوماسیون چگونه بر عملیات و نقش شما در انبار تأثیر گذاشته است؟
  • برخی از چالش­های جدیدی که پس از استقرار اتوماسیون پدیدار شده­اند، چه هستند؟

سپس یک تحلیل احساسی انجام پذیرفت و از تکنیک‌­های استاندارد علم داده برای استخراج مضامین کلیدی از پاسخ‌­ها استفاده شد. نتیجه این شد که به طور کلی، حدود ۴۰ درصد احساسات منفی و ۶۰ درصد آن­ها مثبت بودند. همچنین تعدادی از نگرانی­ ها و امیدهای رایج، شناسایی شد:

از جنبه منفی، کارگران نگران از دست دادن شغل خود، داشتن منابع آموزشی ناکافی، و مواجهه با رکود یا خطاهای ناشی از نقص فنی بودند و از جنبه مثبت، کارگران ابراز خوش­بینی کردند؛ چرا که اتوماسیون شغل آن­ها را ایمن­تر می­کند، بهره­ وری را افزایش می­دهد و کیفیت کار آن­ها را بهبود می­بخشد.

Fear of job loss

نگرانی­ها:

  1. ترس از دست دادن شغل

در تجزیه و تحلیل انجام شده، ۴۲ درصد از پاسخ‌­هایی که به عنوان «احساس منفی» طبقه‌­بندی شده‌­اند، مربوط به ترس از دست دادن شغل بودند. دو پاسخ دهنده از چین که مسئول بسته بندی انبار و ناظر انبار بودند، دقیقا از همین عبارت برای بیان ترس­های خود استفاده کردند و گفتند: “استفاده از ربات­ ها ممکن است باعث شود که ما بیکار شویم.

یک کارمند انبار در یک شرکت تدارکات جهانی مستقر در بریتانیا، در مورد آینده خود ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: “من مشکلی ندارم که در کنار یک ربات کار کنم، اما احساس می‌­کنم، گاهی اوقات شغل من به سمت ربات ها سوق داده می‌­شود.”

بسیاری از افرادی که با آن­ها صحبت شد، حتی کسانی که لزوما نگران شغل خود نبودند، ابراز نگرانی کردند که دیگران معیشت خود را از دست بدهند. همان طور که یک مسئول بسته‌­بندی انبار فرانسوی، توضیح می‌­دهد: «این برای نسل‌­های بعدی نگران­کننده است، زیرا آن­ها دیگر به ما نیاز نخواهند داشت…. همه چیز توسط ربات‌­ها انجام خواهد شد، زیرا آن­ها پیوسته کار می­کنند و شکایت و سرپیچی نمی­کند.»

Inadequate training

  1. آموزش ناکافی

نگرانی رایج بعدی که ۳۵ درصد از پاسخ­های منفی را به خود اختصاص می­دهد، ترس از این بود که منابع آموزشی ناکافی توانایی کارگران را برای موفقیت در یک محل کار جدید و دیجیتال، کاهش دهد. یک ناظر انبار از مادرید، احساسات متفاوتی در مورد اتوماسیون داشت و توضیح داد: «فکر می‌­کنم هرچه انبار خودکارتر باشد، همه ما عملکرد بهتری خواهیم داشت. ربات­ها بار کاری ما را تا حد زیادی کاهش می­دهند، خطرات را کاهش می­دهند و بهره­وری را افزایش می­دهند. اما اگر ندانیم چگونه با آن­ها رفتار کنیم، آن­ها قابلیت این را دارند که به ندرت هیچ کار مفیدی انجام ندهند.” به طور مشابه، ناظر یک شرکت فناوری شبکه در چین خاطرنشان کرد که جمعیت کل نیروی کار او زمانی که صحبت از یادگیری استفاده از ابزارهای جدید به میان می‌­آید، به یک چالش تبدیل می­شود: “تکنسین‌­های مرتب‌­سازی فعلی ما افراد مسنی هستند. یادگیری کار با تجهیزات هوشمند جدید برای آن­ها یک فرآیند تنظیم مجدد خواهد بود.”

Sports goods

کارگران در نقش­های غیر سرپرست، ترس‌­های مشابهی را ابراز کردند. یک کارگر انبار در اسپانیا، بیان کرد که برای او، “بزرگ­ترین چالش این است که بفهمد، چگونه به درستی با ربات ها کار کند و از دستورات برنامه استفاده کند.”

یک مسئول بسته‌­بندی در یک شرکت کالاهای ورزشی در ایالات متحده نیز احساسات مشابهی را ابراز کرد و به اشتراک گذاشت: “فکر می­کنم به خاطر جدید بودن ربات‌­ها، در ابتدا کمی احساس ناراحتی خواهم کرد … در ابتدا کمی اعصاب خردکن خواهد بود، اما زمانی که در مورد نحوه تعامل با آن‌­ها و اقدامات ایمنی مانند خاموش کردن و چیزهایی از این قبیل، آموزش‌­های لازم را ببینم، احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری خواهم داشت.”

برخی از کارگران همچنین خاطرنشان کردند، در حالی که رهبران ممکن است تصور کنند که اکثر مردم دارای سطح مشخصی از آشنایی با ابزارهای خودکار هستند، لزوما این طور نیست. در این رابطه، یک کارگر انبار فرانسوی، توضیح داد: “ما باید یاد بگیریم که چگونه از این ربات­ها به درستی استفاده کنیم و روی آن­ها مانور دهیم؛ زیرا لزوما چیزی بیشتر از نحوه رانندگی با ماشین بلد نیستیم.”

Unreliable technology

  1. فناوری غیر قابل اعتماد

در نهایت، باقی‌ نگرانی‌­های بیان‌ شده در مصاحبه­های ما مربوط به ترس از این بود که اگر ابزارهای خودکار خراب شوند، در این صورت کارگران راهی برای رفع مشکل نخواهند داشت و در نتیجه نمی‌­توانند کار خود را به طور مؤثر انجام دهند. به خصوص هنگامی که منابع آموزشی محدود است، کارگران ممکن است در هنگام بروز مشکل احساس درماندگی کنند و قادر به رسیدگی یا حتی تشخیص مشکل نباشند. به عنوان مثال، ناظر یک خودروساز جهانی در اسپانیا، توضیح داد که چگونه “در حین کار با ربات‌های خودکار، زمانی که یک قطعه گیر کرده است یا زمانی که آن­ها نمی‌توانند حرکت کنند، با چالش­هایی مواجه می‌­شویم. در مورد بسیاری از کدها، ما فقط زمانی که خطا رخ می­دهد، درباره آن­ها یاد می­گیریم.”

همچنین ناظر یک شرکت خرده‌­فروشی بزرگ مستقر در بریتانیا به طور خلاصه می­گوید، وقتی سیستم از کار می‌­افتد و کار باید به صورت دستی انجام شود، این امر یک “درد مطلق” است. فناوری­های خودکار «قطعا کمک کننده بوده­ اند»، اما وقتی مشکلی پیش می­آید، «معمولا به یک خرابی بزرگ ختم می­شود» و به طور قابل‌ توجهی روز کاری او را مختل می‌­کند. هنگامی که ابزارهای خودکار خراب می­شوند، کارگران اغلب مجبور می­شوند یا کار دستی بیشتری را انجام دهند یا وقت خود را در انتظار یک متخصص فنی برای حل مشکل تلف کنند.

More safety

دلایلی برای خوش بینی:

  1. ایمنی بیشتر

عامل شماره یک که در ۴۲ درصد از پاسخ­های مثبت ذکر شده است و باعث خوش­بینی کارگران نسبت به اتوماسیون می­شود، پتانسیل آن برای بهبود ایمنی است. در بسیاری از موارد، ایمنی به کاهش ساییدگی بدن اشاره می­کند: به عنوان مثال، یک اپراتور لیفتراک در فرانسه، به ما گفت: “من به دلیل آسیب کمر شدید، چندین بار در مرخصی استعلاجی بودم اما ماشین لیفتراک خودکار، این جنبه از سلامت جسمانی من را بهبود بخشیده است.”

علاوه بر این، ابزارهای خودکار طراحی شده برای ضد عفونی کردن محیط‌های کاری، به ویژه در طول همه‌گیری، بحرانی شده‌­اند و از شیوع ویروس کرونا در بین کارگرانی که کارشان باید شخصا و حضورا انجام می­شد، جلوگیری می‌­کند. یکی از کارگران انبارداری در یک زنجیره خرده ­فروشی در میشیگان، تاکید کرد که انبار او امن­تر شده است زیرا “تنها با فشار یک دکمه، ربات­های نظافتچی در سراسر شب می­چرخند و سطوح را تمیز کرده و همه چیز را پاک می­کنند.”

Increase speed and efficiency

  1. افزایش سرعت و کارایی

در حالی که مدیران، غالبا دستاوردهای بهره­ وری سطح بالای اتوماسیون را تبلیغ می­کنند، ما تشویق شدیم ببینیم که آیا نظر کارگران و سرپرستان به طور مشابه در مورد سرعت و کارایی که با پیاده­ سازی ابزارهای خودکار امکان پذیر شده است، مثبت است یا خیر. ۳۸ درصد از پاسخ‌­های مثبت در این دسته قرار می‌گیرند و کارگران در مورد فناوری‌هایی که به آن­ها کمک می‌کنند تا کارهایشان را سریع‌­تر و کارآمدتر انجام دهند، اشتیاق نشان می‌­دهند.

استیو، کارگر انبار در یک تولیدکننده مواد غذایی چند ملیتی در بریتانیا، اظهار داشت که «ربات‌ها فرایندهای انبار را بسیار کارآمدتر کرده‌اند». یک فروشنده مواد در یک عمده‌­فروشی مواد غذایی در فرانسه، خاطرنشان کرد که «از نظر بهره‌­وری به چیزی حدود ده برابر دست یافته­ایم»، در حالی که یک مسئول بسته‌بندی در یک تولیدکننده تجهیزات ریخته‌گری در چین، توضیح داد: “ربات‌ها به راحتی چندین تن محموله را بلند می‌کنند و باعث فراغت افراد از انجام کارهای سخت­تر، مانند کنترل ماشین­آلات و موجودی می­شوند. “

سرپرستان نیز به طور مشابه در مورد دستاوردهای بالقوه در کارایی هیجان زده بودند: به عنوان مثال، یک ناظر انبار مستقر در بریتانیا، اظهار داشت که «نرم­افزار خودکار، انجام کار را برای من آسان‌تر می‌کند، زیرا استفاده از ربات‌ها نسبت به استفاده از انسان برای برخی کارها، کارآمدتر است».

Higher quality work

  1. کار با کیفیت بالاتر

در نهایت، ۲۰ درصد پاسخ‌های مثبت باقی‌ مانده بر این تمرکز داشتند که چگونه پشتیبانی از ابزارهای خودکار به کارگران امکان می‌دهد کارهای خود را بهتر انجام دهند. یکی از زمینه‌هایی که در آن شاهد خوش‌بینی بودیم و اتوماسیون کیفیت کار را بهبود می­بخشد، تجربه مشتری بود.

یکی از ناظران انباری در چین که هنوز در اتوماسیون سرمایه­ گذاری نکرده بود، از دریافت شکایات بسیاری از مشتریان در مورد “خطاهای مرتب سازی و ارسال مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته” ابراز تاسف کرد. وی ابراز امیدواری کرد که شرکتش به زودی روی تجهیزات خودکار سرمایه­ گذاری کند تا از چنین شکایاتی در آینده جلوگیری شود.

به طور مشابه، یک اپراتور انبار مستقر در فلوریدا در یک خرده‌­فروشی لوازم الکترونیکی مصرفی چند ملیتی، توضیح داد که اتوماسیون، چگونه اشتباهات را در فرآیند پرداخت کاهش می‌دهد؛ او توضیح داد: “بسیاری از اوقات ممکن است خطای انسانی در سیستم‌ها وجود داشته باشد. داشتن فناوری­هایی که به بهبود کیفیت کمک می­کنند بسیار عالی است.”

علاوه بر این، بسیاری از کارگران احساس می‌­کردند که ابزارهای خودکار نه تنها به آن­ها کمک می‌­کند تا در کارهای مجزا، بهتر کار کنند، بلکه می­توانند زمان خود را برای کارهای جالب‌تر آزاد کنند و به آن­ها کمک می‌کند تا باانگیزه بمانند.

به عنوان مثال، یک ناظر انبار در فرانسه، تفاوتی که اتوماسیون برای او به وجود آورده بود را بیان کرد: “اکنون من فقط در صورتی مداخله می‌کنم که مشکل فنی وجود داشته باشد. این باعث می­شود که نقش من جذاب­تر و کم­تر تکراری باشد.” برای ناظری در بریتانیا، اتوماسیون به این معنی بود که او “نظارت کم­تری انجام می­داد، بنابراین قادر بود روی کارهای دیگر تمرکز کند.” به همین ترتیب، کارگر فرانسوی انبار، از این که چگونه کار با ربات‌ها، کار را جالب‌­تر می‌کند، قدردانی کرد.

Ready solutions for companies

راه حل­های آماده برای شرکت­ها

واضح است که اتوماسیون عملیات انبار، پتانسیل ایجاد تاثیری واقعی و مثبت بر کارگران را دارد، اما بدون جنبه ­های منفی نیست. با توجه به امیدها و نگرانی‌هایی که تحلیل‌های ما نشان داد، چند استراتژی برای کمک به کارفرمایان و به منظور حمایت بهتر از کارگران شناسایی شد؛ البته این استراتژی ­ها در عین توجه به راحتی کار کارفرمایان و کارگران، از مزایای اتوماسیون نیز بهره می­برند.

بر فرصت­های رشد تاکید کنید

ترس شماره یک کارگران در مطالعه ما این بود که اتوماسیون ممکن است به قیمت از دست دادن کار آن­ها تمام شود. البته، طرف دیگر این ترس این است که امیدواریم اتوماسیون بتواند مشاغل کارگران را ایمن­تر و معنادارتر کند. هم برای رفع این ترس و هم تاکید بر همتای مثبت آن، کارفرمایان باید به طور فعال فرصت­ های رشد را گسترش دهند و مطمئن شوند که کارگران، ابزار و اطلاعات مورد نیاز برای استفاده از این فرصت­ها را دارند.

برای مثال، برخی از شرکت‌­ها، تعدادی مراکز آموزشی راه ­اندازی کرده‌­اند تا به کارگران مبتدی در انبار کمک کنند تا در نقش فعلی خود موفق شوند و مسیرهایی را برای رشد شغلی فراهم کنند. نکته مهم این است که این برنامه­ های آموزشی فقط برای در دسترس قرار دادن منابع نیستند، بلکه نشان می­دهند که رشد واقعی امکان­ پذیر است. این بدان معناست که نه تنها کارمندان را به مشارکت تشویق کنیم، بلکه اطمینان حاصل کنیم که بخش قابل توجهی از کارگران سطح ابتدایی می­توانند به سمت‌­های مدیریتی ارتقا یابند.

Provide appropriate training

آموزش مناسب ارائه دهید

مصاحبه‌­ها نگرانی‌های کارگران را در مورد دریافت آموزش‌­های لازم برای کار ایمن و رفع مشکلات با ابزارهای خودکار نشان داد. متأسفانه، بسیاری از کارفرمایان با نیت خوبی برای ارائه آموزش‌­هایی که واقعا کارآمد هستند، تلاش می‌­کنند اما این تلاش همواره موفق نیست، به‌ ویژه برای کارگرانی که کار خود را با تخصص فنی کم یا بدون تخصص فنی در راه‌اندازی انواع سیستم‌های رباتیک رایج در انبارهای خودکار شروع می­کنند.

برای این که کارگران و سرپرستان، با فناوری‌­های خودکار راحت باشند، برنامه­های آموزشی باید فراتر از فیلم‌­های آموزشی ساده یا جلسات کلاس درس باشند و در عوض تمرینات عملی و شبیه­ سازی­هایی را در مورد نحوه کار با این ماشین­ ها و همچنین نحوه بازنشانی آن‌­ها در صورت خرابی، ارائه دهند. برای مثال، FedEx از شبیه‌­سازی­های VR و برنامه‌­های آموزشی در قالب بازی، برای آموزش هزاران کارمند انبار خود استفاده می­کند و به آن‌­ها اجازه می‌­دهد تا حتی قبل از این که پا در عرصه کار بگذارند، کارهای دشوار را تمرین کنند.

Continue to invest in safety

به سرمایه­ گذاری در ایمنی ادامه دهید

بزرگ­ترین مزیت اتوماسیون که کارگران در این مطالعه بیان کردند، ظرفیت آن برای افزایش ایمنی بود. اما در حالی که این ابزارهای جدید می­توانند محل کار ایمن­ تری را ایجاد کنند، این بدان معنا نیست که کارفرمایان باید سرمایه ­گذاری در بهبودهای بیشتر را متوقف کنند. دستیارهای رباتیک می­توانند مقدار زیادی از بسیاری از فرسودگی­ های بدن انسان جلوگیری کنند، اما همه چیز را حل نمی­کنند. در بسیاری از موارد، از کارگران انسانی انتظار می­رود که بلند کردن اجسام یا کارهای سنگین دیگر را انجام دهند و این بر عهده کارفرمایان است که تا حد امکان یک محل کار ایمن و سالم را فراهم کنند.

یکی از گزینه ­ها این است که راه حل­های تکنولوژیکی اضافی را دنبال کنید. برخی از انبارها و تأسیسات تولیدی شروع به ارائه اسکلت بیرونی به کارگران کرده­ اند که به وسیله کمک­های حرکتی، خطر آسیب فیزیکی یا خستگی بیش از حد را کاهش می­دهد. اسکلت‌­های جدیدتر، حتی از هوش مصنوعی برای تطبیق با فردی که از آن استفاده می‌­کند، بهره می‌­برند و سطح دیگری از حمایت را برای کارگران فراهم می‌ سازند.

شرکت­ها همچنین شروع به استفاده از حسگرهای پوشیدنی برای گرفتن داده‌­های حرکتی کارگران کرده­ اند که از آن برای ارزیابی خطر آسیب در سطح فردی و ارائه بازخورد و آموزش برای بهبود ایمنی استفاده می‌­کنند. در طول همه‌­گیری نیز، ابزارهای مشابهی برای حمایت از فاصله­ گذاری اجتماعی با قابلیت هشدار دادن به کارگران گسترش یافت.

اما حتی بدون فناوری‌­های پیشرفته، کارفرمایان می‌­توانند کارهای زیادی برای افزایش سلامت و ایمنی کارگران انجام دهند. استراتژی‌­های ساده‌­تر نیز می‌­توانند تأثیرگذار باشند؛ مانند تخصیص کارکنان نظافتی کافی به کف انبار برای اطمینان از وجود یک فضای کاری همواره تمیز، ایجاد علائم واضح در اطراف ماشین‌­آلات خطرناک، یا ایجاد سیستم‌­هایی برای تشویق رهبری در راستای کار فعالانه با کارگران به منظور شناسایی و رسیدگی به نگرانی­های ایمنی.

تحقیقات بالا نشان داد که چگونه اتوماسیون می­تواند تأثیر مثبت عمده‌­ای داشته باشد و کارفرمایان را قادر سازد تا تجربه کاری ایمن‌­تر، سازنده‌­تر و معنادارتری ارائه دهند. در عین حال، کارگران نگرانی ­های جدی در مورد این که چگونه این ابزارهای جدید ممکن است به امنیت شغلی آن­ها آسیب برساند، دارند. همچنین این نگرانی که آیا آن­ها آموزش ­های لازم برای کار موثر و ایمن در کنار همکاران رباتیک خود را دریافت خواهند کرد، دارند.

همان طور که سازمان‌­ها به آینده می­نگرند، هم می­بایست که ترس‌­های کارگران را برطرف کنند و هم با تلاش برای ایجاد محیط‌های کاری ایمن، مولد و فرصت‌­های واقعی برای رشد، خوش‌­بینی آن­ها را تقویت کنند.

Fears of workers

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *