رپرتاژ

چطور وارد بازار کار دیجیتال مارکتینگ شویم؟

اگر به این فکر افتادید که وارد بازار دیجیتال مارکتینگ شوید، باید بگوییم که انتخابی خوبی دارید و این فرصت برای شما فراهم است که در این دنیا، کارهایی هیجان انگیز انجام دهید و تجربیات جذابی برای خود رقم بزنید. اما خبر خوب برای شما این است، که برای ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ راه سختی ندارید و با علاقه و پشتکار می‌توانید در این مسیر قدم بردارید. این امکان برای شما فراهم است که در دوره‌های آموزشی دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید و یا با استفاده از منابع آنلاین و با تمرین، کار خود در این حوزه را شروع کنید.

آیا دیجیتال مارکتینگ آینده‌دار است؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال یک انتخاب شغلی عالی است. ما در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم و به طبع، بیشتر بودجه بازاریابی در شرکت‌ها به سمت تبلیغات دیجیتال می‌آید و از کانال‌های بازاریابی سنتی دور می‌شوند. به همین خاطر، شرکت‌ها و کارفرمایان به این سمت پیش رفته‌اند تا دید خود به فضای آنلاین را بهبود دهند و از این رو، تقاضا برای فرصت‌های شغلی خوزه مارکتینگ روز به روز در حال افزایش است.

حتی بسیاری از افراد که به فکر راه‌اندازی کسب‌وکاری هستند و این امکان برای آنها وجود ندارد که از همان ابتدا هزینه‌ای را برای دفترکار و تبلیغات حضوری کنار بگذارند، سراغ تخصص مارکتینگ و کار با دیجیتال مارکترهای فریلنسر می‌آیند تا بتوانند کالا، خدمات و برند خود را تبلیغ کنند. با نگاهی به فرصت های شغلی برای کارشناس دیجیتال مارکتینگ در سایت های کاریابی مانند ایران تلنت، می‌توانید پی به اهمیت دیجیتال مارکتینگ و مشاغل مختلف این حوزه ببرید. اما برای اینکه به شما کمک کنیم تا در مسیر درست قرار بگیرید، در ادامه مراحل ورود به حوزه مارکتینگ را بیان خواهیم کرد.

مراحل ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ

در ادامه ۹ مرحله‌ای را نام می‌بریم که از همین امروز می‌توانید آنها را برای ورود به حرفه‌ای در بازاریابی دیجیتال طی کنید:

۱. با اصول دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید

Familiar digital marketing principles

برای کسانی که می‌خواهند تازه وارد حوزه مارکتینگ شوند، اولین قدم این است که بدانند دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست و اجزای اصلی تشکیل دهنده بازاریابی دیجیتال، چه مواردی هستند.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، اصطلاح پراستفاده‌ای است که برای توصیف فرآیند بازاریابی در اینترنت استفاده می‌شود. بازاریابی دیجیتال در چند زمینه مختلف انجام می‌شود که هر کدام از آنها، یک کانال برای انتشار تبلیغات آنلاین به شمار می‌آیند.

به طور خاص، دیجیتال مارکتینگ دارای کانال‌های زیر است:

  • بازاریابی موتورهای جستجو؛ این کانال دو تقسیم‌بندی دارد که شامل بهینه سازی موتورهای جستجو (سئوی ارگانیک) و بازاریابی موتورهای جستجو می‌شود.
  • بازاریابی وب‌سایت؛ این کانال شامل تبلیغ وب‌سایت در فضای وب می‌شود.
  • بازاریابی محتوایی؛ این کانال شامل استفاده از انواع مختلف محتوا در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال می‌شود.
  • بازاریابی ایمیلی؛ این کانال شامل بازاریابی محصولات یا خدمات با استفاده از ایمیل می‌شود.
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی؛ این کانال شامل بازاریابی در فیس‌بوک، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی می‌شود.
  • بازاریابی موبایلی؛ این کانال شامل بازاریابی در اپ استورهای مختلف (Google Play، Apple Store) می‌شود.
  • بازاریابی ویدئویی؛ این کانال شامل بازاریابی در یوتیوب، ویمئو و سایر کانال‌های ویدئویی می‌شود.
  • افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته؛ این کانال شامل فروش با تبلیغ محصولات دیگران و دریافت کمیسیون می‌شود.

اگر قرار است وارد حوزه مارکتینگ شوید، باید در تمام این کانال‌ها مهارت داشته باشید. استرس نداشته باشید، لازم نیست همه چیز را از روز اول یاد بگیرید. همان‌طور که در مسیر شغلی بازاریابی دیجیتال پیشرفت می‌کنید، فرصتی برای کار با تکنیک‌ها، فناوری‌ها و ابزارهای مختلف خواهید داشت و در نهایت، می‌توانید پازل یادگیری خود را تکمیل کنید.

۲. وب‌سایت خود را راه اندازی کنید

هنگامی که اصول اولیه را شناختید، قدم بعدی این است که شروع به تمرین دیجیتال مارکتینگ کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای به‌کارگیری مفاهیم مختلف دیجیتال مارکتینگ، راه‌اندازی وب‌سایت خودتان است.

بازاریابی دیجیتال یک مفهوم تئوری نیست، بلکه مفهومی کاملا عملی و قابل اندازه‌گیری است. اینکه تنها درباره تئوری پشت سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بدانید کافی نیست، بلکه باید بدانید که چگونه تکنیک‌های مختلف را در عمل به کار ببرید.

اگر وارد حوزه مارکتینگ شوید، ممکن است از شما خواسته شود که کار تبلیغِ انواع مختلف وب‌سایت برای افزایش ترافیک ارگانیک (SEO) یا فروش از طریق تبلیغات PPC و شبکه‌های اجتماعی را انجام دهید. برای اینکه مهارت و اعتماد به نفس مورد نیاز برای این کار را به‌دست آورید، وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید و از طریق کانال‌های مختلف مارکتینگ، آن را بازاریابی کنید. به عبارت دیگر، یک وبلاگ راه‌اندازی کنید و روی افزایش رتبه آن کار کنید و یا محصولی خلق کنید و با کمک تبلیغات، فروش آن را افزایش دهید.

مسلما این کار زمان بر است و اگر در این حوزه تازه‌کار هستید، روند طولانی‌ای برای یادگیری خواهید داشت؛ اما فراموش نکنید که این کار، پایه‌ی کارِ شما در مارکتینگ را محکم خواهد کرد. با راه‌اندازی وب‌سایت شخصی، نه تنها می‌توانید به صورت عملی بازاریابی آنلاین را یاد بگیرید، بلکه می‌توانید رزومه‌ی خود را قوی‌تر کنید و از آن به عنوان برگ برنده برای استخدام استفاده کنید.

بسیاری از شرکت‌ها در زمان استخدام دیجیتال مارکتر به دنبال گواهینامه‌ها و مدارک مختلف نیستند، بلکه به دنبال افرادی هستند که بتوانند دانش خود را ثابت کنند و داشتن یک وب‌سایت با رتبه و ترافیک بالا بهترین راه برای انجام این کار است.

۳. در سئو متخصص شوید

Become an expert in SEO

اگر در سئو خوب نباشید، نمی‌توانید در حوزه مارکتینگ قوی ظاهر شوید. ابتدا باید یک متخصص سئو شوید و سپس مهارت‌های دیگر را در خود توسعه دهید. با سئو یاد خواهید گرفت که چگونه وب‌سایت‌ها را هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو دوست‌داشتنی کنید و حتی، از سئو برای بهبود تبلیغات گوگل و کمپین‌های پولی فیس‌بوک استفاده کنید.

به مرور در سئو پیشرفت کنید و زمانی که احساس کردید بر تمام جنبه‌های آن تسلط پیدا کردید، سراغ باقی مهارت‌ها بروید.

بخشی از مسئولیت‌های شغلی افراد در دیجیتال مارکتینگ، شامل استفاده از تبلیغات گوگل (که قبلاً گوگل ادوردز نامیده می‌شد)، برای تبلیغ محصولات یا خدماتِ وب‌سایت در اینترنت می‌شود.

سریع‌ترین راه برای کسب مهارت‌های لازم در این حوزه، دریافت گواهینامه‌های معتبر است. گوگل منابع زیادی دارد که به شما کمک می‌کند تا یک متخصص در گوگل ادوردز شوید و دریافت گواهینامه، راهی عالی برای اثبات مهارت‌های مورد نیاز برای انجام این کار است.

۵. در گوگل آنالیتیکس متخصص شوید

علاوه بر یادگیری ابزارهای مختلفی که به افزایش ترافیک کمک می‌کنند، به عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال باید آنالیتیکس را نیز بشناسید.

یکی از ویژگی‌های اصلی هر کمپین بازاریابی دیجیتال این است که همه چیز در آن قابل اندازه‌گیری است. شما می‌توانید ببینید که چند نفر کمپین شما را مشاهده کرده‌اند، چند نفر روی تبلیغات شما کلیک کرده‌اند، چه تعداد تبدیل در کمپین داشتید و بسیاری از معیارهای دیگر که هر کدام یکی از جنبه‌های بازاریابی را پوشش می‌دهند.

برای اینکه بتوانید بر اساس داده‌های واقعی تصمیمات آگاهانه بگیرید، باید بدانید که چگونه اثربخشی یک کمپین را اندازه‌گیری کنید و چگونه نتایج را تجزیه و تحلیل کنید. برای این کار، باید ابتدا با گوگل آنالیتیکس آشنا شوید و در کار با آن مهارت کسب کنید.

۶. به عنوان فریلنسر کار خود در مارکتینگ را آغاز کنید

Become an expert in Google Analytics

قدم بعدی در مسیر شغلی شما برای تبدیل شدن به یک فرد متخصص در دیجیتال مارکتینگ، پیدا کردن شغل در این حوزه است.

راه‌اندازی وب‌سایت شخصی یک راه عالی برای تمرین تکنیک‌های مختلف بازاریابی دیجیتال است، اما کار کردن به عنوان یک دیجیتال مارکتر چیزی متفاوت از کار روی وب‌سایت شخصی است.

مدیریت حساب‌های مشتری، شما را مجبور می‌کند تا برای کار برنامه‌ریزی کنید و رویه داشته باشید، مهارت خود در تجزیه و تحلیل و گزارش‌دهی را بهبود ببخشید، نحوه مدیریت بودجه و همچنین نحوه مدیریت ارتباطات با مشتری را بیاموزید.

اگر مبتدی هستید، ابتدا با کارهای آسان شروع کنید و به تدریج وارد پروژه‌های بزرگتر شوید. در زمان اقدام برای مشاغل فریلنسری به موارد زیر دقت کنید:

  • شرایط آگهی استخدام را با دقت بخوانید و به هر سوالی پاسخ دهید.
  • سریع رزومه خود را ارسال کنید. آگهی‌های شغلی صدها متقاضی دارند، بنابراین برای اطمینان از قرار گرفتن در لیست نهایی، خوب است که خیلی سریع رزومه خود را ارسال کنید.
  • قیمت‌های خود را پایین و معقول نگه دارید. اگر تجربه‌ای ندارید، نمی‌توانید توقع حق بیمه داشته باشید. هدف شما در این مرحله کسب تجربه است تا بعداً بتوانید از مهارت خود، درآمد کسب کنید.

۷. سراغ یک دوره کارآموزی بروید

یکی دیگر از راه‌های رشد سریع مهارت‌ها و تجربه در حوزه، این است که به عنوان دستیار بازاریابی دیجیتال در یک آژانس معتبر کار پیدا کنید.

مشاغل کارآموزی این‌چنینی را به شدت به شما توصیه می‌کنیم، چرا که با نحوه کار در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا می‌شوید و اگر بعدا تصمیم گرفتید آژانس خود را راه‌اندازی کنید یا به عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال به شرکت دیگری بپیوندید، می‌توانید از تجربه کاری خود در این آژانس‌ها استفاده کنید.

پیدا کردن کار به عنوان فریلنسر و بدون داشتن تجربه کاری در یک شرکت، دشوارتر خواهد بود چرا که برای درک بایدها و نبایدهای کاری در تیم مارکتینگ باید زمان زیادی بگذارید.

۸. به یادگیری ادامه دهید و از روندهای جدید در حوزه مارکتینگ باخبر باشید

Keep learning

دیجیتال مارکتینگ یکی از حوزه‌های‌ مستعد تغییر است و تکنیک‌های آن مدام تغییر می‌کند. برخی از بازاریابان دیجیتال این را دوست دارند و برخی از آن متنفرند، اما این یک واقعیت است که بازاریابی دیجیتال، صنعتی است که به سرعت در حال تغییر است.

گوگل صدها تغییر مربوط به جستجوهای ارگانیک و پولی را در سال اعمال می‌کند، الگوریتم فیس‌بوک دائما در حال تغییر است و به طور کلی، دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ای پویا است. این نشان می‌دهد که برای ورود به حوزه مارکتینگ، باید از قبل بدانید که یادگیری بخشی از فعالیت‌های روزانه شما خواهد بود.

مطالعه در مورد به روز رسانی‌های صنعت و پیشرفت‌های جدید، مطالعات موردی، یادگیری کار با ابزارهای جدید و به روز ماندن با تغییرات به‌وجود آمده در همه کانال‌های بازاریابی دیجیتال، تمام آن چیزی است که شما روزانه باید انجام دهید.

۹. نحوه استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را بیاموزید

علاوه بر یادگیری نحوه استفاده از گوگل آنالیتیکس، باید نحوه استفاده از سایر ابزارهای بازاریابی دیجیتال را نیز بیاموزید.

وقتی هدف شما پیشرفت در مارکتینگ و رسیدن به سمت مدیریتی است، باید توانایی مدیریت تیمی از مارکترها را داشته باشید. تنها راه ارزیابی کار آنها و کنترل پیشرفت چندین پروژه به طور همزمان، استفاده از ابزارهای مناسب است. یک ابزار خوب به شما این امکان را می‌دهد که برای همه کانال‌ها، گزارش‌ها و همچنین مدیریت کارکنان و مشتریان، داشبورد ایجاد کنید.

نتیجه‌گیری

انتخاب دیجیتال مارکتینگ به عنوان حرفه‌، می‌تواند انتخاب جذاب، هیجان انگیز و همچنین آینده‌داری باشد. تقاضا برای متخصصان دیجیتال مارکتینگ در سراسر جهان افزایش یافته است، حقوق و دستمزد آنها خوب است (بسته به سابقه کاری) و کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ را هم می‌توانید به صورت فریلنسر انجام دهید و هم در شرکت‌ها استخدام شوید.

اگر اکنون شروع به کار کنید، اولین نگرانی شما باید کسب و توسعه مهارت‌ها باشد. دیجیتال مارکتینگ چیزی نیست که با یک دوره آن را یاد بگیرید و دفتر یادگیری را برای همیشه ببندید.

بهترین راه برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ این است که وب‌سایت شخصی خود را راه‌اندازی کنید. یک وبلاگ راه‌اندازی کنید و شروع به نوشتن محتوا کنید. زمانی را صرف تسلط بر سئو کنید و سپس سراغ تبلیغات گوگل و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بروید.

اگر فرصت پیوستن به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ دارید، این کار را انجام دهید. تجربه‌ای که از کار با کارشناسان و پروژه‌های متعدد به دست خواهید آورد، برای شما بسیار ارزشمند خواهد بود.

اگر می‌خواهید خوداشتغال باشید یا خودتان کسب‌وکاری در حوزه مارکتینگ راه‌اندازی کنید، شغل خود را به عنوان یک فریلنسر شروع کنید و به تدریج مشتریان خود را جذب کنید و کسب‌وکار خود را گسترش دهید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *