در حالی که کل جهان با نفس بند آمده، تماشاگر لحظات پایانی همه گیری کووید ۱۹ است، مشکلات زیست محیطی عقب نشینی کرده اند. اگرچه محدودیتهای کووید ۱۹ فرصتی برای کاهش آلاینده های هوا فراهم آورده اما بوم شناسان در مورد این که ممکن است پس از پایان همهگیری وضعیت معکوس شود، اظهار نگرانی میکنند.
آلودگی هوا مشکلی است که نباید فراموش شود. اروپا سالهاست که با آن مبارزه کرده است. تقریبا هر شهرنشین، هوایی بسیار آلوده تر از حد استاندارد سازمان جهانی بهداشت را تنفس میکند. هوای آلوده خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان ریه، آسم و… را افزایش میدهد. این مسئله در سال ۲۰۱۶ منجر به ۴.۲ میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان شد.
راهکارهای تازه برای هوای تازه
حمل و نقل، بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارد. این عامل تقریبا ۲۰ درصد از انتشار کربن جهانی را تشکیل میدهد. گازهای خطرناکی از موتورهای دیزلی منتشر میشود که مسبب حدود نیمی از مرگ و میرهای ناشی از آلودگی حمل و نقل هستند. در شهرها، وسایل نقلیه، دلیل اصلی آلودگی هوا محسوب میشوند.
کاهش انتشار گازهای مضر، گامی حیاتی برای بهبود کیفیت هوای شهری است. بسیاری از سیاستمداران، فعالان، سازمان های غیرانتفاعی و شرکتها در تلاش هستند تا این روند منفی را معکوس کنند. ایده های پیشنهادی در این راستا شامل ترغیب به خرید خودروهای برقی، اولویت دادن به تردد عابران پیاده و دوچرخه سواران در مراکز شهرها، جایگزینی موتورهای دیزلی تمیزتر و موارد دیگر است.
با این حال، این اقدامات ممکن است برای بهبود قابل توجه کیفیت هوا در شهرها کافی نباشد. ما به راهحل هایی تازه نیاز داریم و کسب و کارها، منبع اصلی ایجاد تغییرات و نوآوریها هستند. مشاغل مختلف در جهت افزایش کاربرد سوختهای زیستی در صنعت خودروسازی و بهبود حمل ونقل عمومی در تلاش و تکاپو هستند. البته نقش خودروهای برقی که به کاهش انتشار گازهای سمی کمک میکنند نیز قابل انکار نیست.
وسایل حمل و نقل الکتریکی کارآمد
این وضعیت را میتوان با افزایش اعتبار خودروهای برقی و سایر اشکال حمل و نقل الکتریکی و تشویق به استفاده گسترده از آنها بهبود بخشید. برای اجرایی شدن این هدف، خودروهای الکتریکی باید بسیار کارآمد باشند و در کنار مصرف کم انرژی عملکردی عالی از خود نشان دهند. علیرغم این که الکتریسیته به عنوان پاک ترین نوع سوخت شناخته میشود، تولید آن از طریق نیروگاه های زغال سنگ، اغلب با آلودگی شدید هوا همراه است.
یکی از راه های بهبود ردپای محیط زیستیِ حمل و نقل الکتریکی، استفاده از چرخهای فولادی به جای لاستیکی است که در هنگام اصطکاک، مواد مضری را منتشر میکنند. ارتقا دادن روشها و مسیرهای حمل و نقل، راه دیگری برای کارآمدتر کردن آن است. وقتی جاده ها کمتر به بزرگراهها منتهی شود، نه تنها ازدحام کاهش مییابد، بلکه از ایجاد ترافیک که خود دلیلی بر انتشار گازهای مضر است، جلوگیری خواهد شد. علاوه بر این، با توجه به سرعت و به صرفه بودن وسایل نقلیه مسافربری، فناوری ها میتوانند نقش حمل و نقل عمومی را افزایش داده و در نتیجه تعداد خودروهای در جاده را کاهش دهند.
امروزه شهرها به شیوه های جدید حمل و نقل عمومی نیاز دارند. برای نمونه در اروپا از اتوبوس های برقی استقبال بسیار خوبی به عمل آمده است. برخی از تولیدکنندگان تله کابین در حال حاضر از جنبه تفریحی و سیاحتی به سوی تولید وسایل مسافربری تغییر رویه داده اند. همچنین علاقه و توجه به سایر انواع حمل و نقل الکتریکی روگذر رو به افزایش است. توسعه یا سرمایه گذاری در این بخش میتواند به روندی امیدوارکننده تبدیل شود. در واقع شرکتهایی که تولیدات سازگار با محیط زیست را به بازار عرضه دارند، برای مدت مدیدی تعیین کننده سرعت توسعه صنعت خواهند بود.
راهکارهایی مطابق با تکنولوژی نوین
پیشگامی در به کارگیری راه حلهای جدید در حمل و نقل بار و مسافر میتواند ما را در مبارزه با آلودگی هوا یاری دهد. یکی از اقداماتی که میتوان اتخاذ نمود، کاهش رفت و آمد خودروهای بدون بار (خالی) است. کامیونها در آمریکا ۳۶ درصد از زمان خود را خالی و بدون هیچ باری رفت و آمد میکنند. این میزان در اروپا ۲۷ درصد و در آسیا ۴۰ درصد است که موجب هدر رفت پول و انتشار کربن میشود.
در حال حاضر چندین اپلیکیشن برای بهینه سازی حمل ونقل ها و افزایش بسته های سفارشی در هر سفر طراحی شده اند تا میزان رفت و آمدهای بدون بار به پایین ترین سطح برسد. افزون بر آن، با استفاده از هوش مصنوعی و داده هایی که در زمینه ترافیک، آب و هوا، ظرفیت باربری و سایر اطلاعات در اختیار رانندگان قرار میگیرد، آنها میتوانند مسیر خود را تغییر داده و یا کوتاه ترین مسیر را انتخاب کنند. این امر باعث کاهش مصرف سوخت و زمان مصرف شده حین حمل و نقل میشود که در نهایت موجب کاهش آلاینده ها خواهد شد.
برخی شرکتها در حال کار روی یک سیستم کنترل خودکار هستند که فاصله زمانی سفر را با تعداد مسافران تطبیق میدهد. این کار باعث میشود تا اطمینان حاصل شود که وسایل نقلیه در حالت خالی حرکت نداشته باشند. فواصل زمانی انعطاف پذیر میتواند با کاهش دادن تعداد سفرهای خالی و هزینه های عملیاتی، موجب پایین آمدن آلاینده ها شوند. شرکتهایی که چنین راهحلی را توسعه میدهند، میتوانند قراردادهای سودآوری را منعقد کنند.
اپلیکیشنهای موبایل میتوانند با تشویق به سفرهای اشتراکی یا داشتن مسافران میان راهی، به کاهش تعداد خودروهای در جاده کمک کنند. در برخی از کشورها، تنها خودروهای با بیش از یک سرنشین اجازه تردد در خطوط حمل و نقل عمومی را دارند. این نوع سفرها، زمینه ای را برای خلوت تر شدن جاده ها و پاکی بیشتر هوا فراهم می آورد.
سخن پایانی
ازدحام و آلودگی هوا روز به روز مسائل را برای مسئولین پیچیده تر میسازد. با این وجود، کسب و کارها قادر هستند نقشی در کاهش این مشکلات داشته باشند. تحول سیستم حمل و نقل، به ویژه حمل و نقل عمومی شهری، میتواند تاثیر مثبتی بر میزان آلودگی هوا داشته باشد. تلاش بخشهای خصوصی و دولتی در جهت معرفی راهکارهای نوین و ترکیب آنها با فناوری پیشرفته، بسیار درخور اهمیت است. استفاده از فناوری های کارآمد به منظور بهبود حمل و نقل مسافران میتواند به حل مشکل شلوغی جاده ها، افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی، کاهش نسبت خودروها به جمعیت و در نهایت پاکی هوا کمک کند.