روح الله دهقانی در بازدید از فرآیند توسعه و تکامل پروژه هواپیمای ایران جت ۷۲، با اشاره به نقش کلیدی فناوریهایی و فضایی در اقتدار، اقتصاد و اشتغال عنوان کرد: در اهمیت بالای صنعت هوایی تردیدی وجود ندارد و این حوزه، به عنوان صنعتی اقتدار و اقتصاد آفرین شناخته میشود. از همین رو، در صدد هستیم تا با حمایت از طرحهای دانشبنیان و فناورانه، زمینه را برای پیشرفت کشور در این صنعت فراهم کنیم.
دهقانی با اشاره به ضرورت قرار گرفتن بازار صنعت هوایی در اختیار شرکت های دانش بنیان گفت:در اختیار داشتن این بازار میتواند کمکی جدی به رونق این شرکتها از یک سو، ایجاد اشتغال و رونق صنعت هوایی کشور از سوی دیگر باشد. برنامه جدی معاونت علمی و فناوری، کمک به بازارسازی برای این شرکتها است.
وی با تاکید بر اینکه باید به بخشهای کمتر توسعه یافته این صنعت در کشور توجهی ویژه شود ادامه داد: در مقاطع و بخش هایی از این صنعت که مورد توجهات خوبی صورت گرفت، شاهد دستاوردهای ارزشمندی هستیم اما لازم است در سایر بخش ها نیز که در ابتدای راه قرار داریم، گام های جدی برداشته شود. معاونت علمی و فناوری در افق پیش رو، توسعه این بخشها به ویژه حوزه حمل و نقل هوایی عمومی را در دستور کار قرار داده است.
سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه پروژه هواپیمای ایرانساخت ایران جت ۷۲ را فرصتی برای توسعه فناوری حمل و نقل هوایی بومی با استفاده از تجربیات پیشین دانست و افزود: در این پروژه سعی شده است با بهره گیری ار تمامی تجربیات و زیرساختهای گذشته، محصولی جدید داشته باشیم. این رویکرد ارزشمند، میتواند زحمات و دستاوردهای گذشته را که در پروزه هواپیمای ایران ۱۴۰ صورت گرفت را احیا و راه را برای توسعه فناوری و کسب تجربیات جدید هموار کند.
دهقانی، یکی دیگر از ویژگیهای ارزشمند این پروژه را استفاده از ظرفیت دانشگاهی و تجربیات علمی دانست و افزود: باید توجه داشت که موفقیت این پروژه، در گروی نقش آفرینی ۳ بازیگر اصلی است. بازیگر اول آن تیمی است که پروژه را آماده و از نمونه مفهومی به یک نمونه اولیه تبدیل میکند؛ بازیگر دوم، صنعتی است که این محصول را به تولید میرساند و بازیگر سوم ایرلاینها هستند که باید بازار بالقوه خود را در اختیار این محصول قرار دهند.
سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تاکید بر این که توسعه پروژههای محصول محور باید با نظارت دانشگاه و توسط شرکتهای دانش بنیان دنبال شود، ادامه داد: در تلاش هستیم تا این پروزه صاحب یک شخصیت حقوقی داشته باشد و در کنار شرکت دانش بنیان قرار بگیرد که دست آخر با در نظر گرفتن تمامی ذی نفعان، محصول را به مرحله ساخت برساند. تولید، گام بعدی است و رسیدن به بازار خطوط هوایی، مرحله مهمی است که برای تحقق آن در تمامی این مراحل حمایتهای لازم را صورت می دهیم.
وی با اشاره به شکل گیری تیمها و هسته های نخبگانی در قالب شرکت های دانش بنیان گفت: اگر بتوانیم شبکه ای از شرکتهای دانشبنیان این حوزه را گرد هم بیاوریم، کمک ویژه ای به طراحی و توسعه محصولات دانش بنیان فناوری هوایی صورت می گیرد و در این مسیر، مصمم هستیم.
حمایت وزارت صمت از توسعه فناوری حمل و نقل هوایی
سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این بازدید با بیان اینکه صنعت هوایی، جزو صنایع پیشران بوده و رونق آن میتواند به سایر حوزهها و فناوریها کمک کند، ادامه داد: با توجه به اهمیت بالای این صنعت، دفتر صنعت هوایی را در وزارت صمت ایجاد کردیم تا زمینه برای توسعه و رونق فناوری هوایی و هوانوردی در بعد صنعتی فراهم شود.
وی افزود: در حوزه پهپادها، هواپیماهای کوچک و سبک توسعه بسیار خوبی صورت گرفته است.همچنین در حوزه بالگرد توانمندی های خوبی داریم و در بخش هواپیماهای پهن پیکر نیز خوشبختانه با کمک دانشگاههای کشور به دستاوردهای خوبی رسیدهایم.
فاطمی امین با اشاره به حمایت از تسریع این پروژه گفت: خوشبختانه این پروژه به مرحله خوبی رسیده است و در همکاری و تعامل با معاونت علیم و فناوری ریاست جمهوری، زمینه را برای تحقق آن فراهم خواهیم کرد.
توسعه فناوری هواپیمای ایرانساخت
پروژه طراحی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره، گامی است که توسط متخصصان دانشگاه امیرکبیر، جمعی از متخصصان و فعالان فناور شرکتهای دانشبنیان برداشته شده است. در این پروژه که زمینه ساز ساخت هواپیمای مسافربری با ظرفیت ۷۲ نفر و بر روی پلتفرم هواپیمای ایران ۱۴۰ است، بیش از ۸ دانشجوی دکتری بیش از ۴۰ کارشناس ارشد و شرکت های دانش بنیان در این پروژه همکاری میکنند.
هواپیمای ایران جت ۷۲ می تواند تمامی مسیرهای شهرهای ایران و بسیاری از شهرهای غرب آسیا را حتی در شرایط گرم و مرتفع، بدون کاهش مسافر پوشش دهد.
افزایش رضایت مسافران، افزایش جهشی نرخ اوج گیری، قدرت موتور کافی برای برخاستن از باند های گرم و مرتفع، جلوگیری از کاهش مسافر و ارتفاع پرواز ، کاهش تعداد خرابی های ناشی از موتور، تنها بخشی از مزایای جت ۷۲ نفره ایران ساخت به شمار میرود.
کشور حداقل به ۳۶۶ فروند هواپیما نیازدارد که برای تامین آن تا سال ۱۴۱۰ حدود ۳۶ میلیارد دلار نیاز است تا ایران با میانگین دنیا همگام شود.
با توجه به ارزش ۱۱ میلیارد دلاری بازار ناوگان هوایی، بازار ۵ میلیارد دلاری تعمیر و نگهداری و بازار تحقیق و توسعه به ارزش یک میلیارد دلار که زمینه ایجاد بازاری ۱۷ میلیارد دلاری را فراهم آورده، توسعه ناوگان هوایی کشور متناسب با میانگین جهانی، میتواند زمینهساز ایجاد ۳۴۱ هزار شغل شود.