رویداد همرسان رویدادی است که خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه، در راستای ایفای نقش خود به عنوان حلقه ی واسط میان اکوسیستم نوآوری و اندیشه ورزی با قوه مقننه و حکمرانی، نشستهای تخصصی، با عنوان “رویداد همرسان” را طراحی و برگزار میکند..
رویداد همرسان حمل و نقل دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ توسط خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه در سالن سلام صد استارتاپ برگزار شد. موضوع این رویداد، چالش ها و فرصت های حمل و نقل در کشور است که با حضور تعدادی از نمایندگان کمیسیون عمران مجلس، مسئولان وزارت راه و اعضای اکوسیستم نوآوری حمل و نقل شکل گرفت.
مهدی طغیانی نماینده مردم أصفهان در مجلس شورای اسلامی و بابک حمیدیا، ریاست مرکز نوآوری مجلس از حاضران رویداد بودند.
در بخش اول رویداد، نشستی تعاملی با حضور ذینفعان حوزه حمل و نقل برگزار شد که نتیجه آن، تدوین بیانیه مسائل حمل و نقل هوشمند شد.
در ابتدای بخش دوم این نشست، به ارائه خروجی نشست بخش نخست رویداد پرداخته شد و در ادامه، نمایندگان شرکتها و استارتاپهای حوزه حمل و نقل، ارائه کوتاهی از فعالیت ها و اقداماتشان داشتند و سپس به بیان ظرفیت های همکاری با حاکمیت و ارائه راهکارهای نوآورانه برای مسائل سطح کسب و کار و صنعت خود پرداخته شد. پیرامون این ارائه، پرسش و پاسخی شکل گرفت و در نتیجه، هم استارتاپها با مسائل حاکمیت و محدودیتهای تصمیمگیری آشنا شدند و هم نمایندگان مجلس و سیاستگذاران، با ظرفیتهای واحدهای دانشبنیان آشنا شدند.
حامد تاج الدینی، بنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ اوبار، طی ارائه ای به بیان آمارهای حوزه حمل و نقل کشور پرداخت. او اشاره کرد که کشور ایران در بحث لجستیک ۶۴امین کشور دنیاست که ۷۸درصد حمل و نقل کشور بر بستر جاده هاست و این درحالیست که شرکت کلان مقیاسی در این حوزه وجود ندارد و شرکتهای حمل و نقل به روش سنتی کار میکنند. وی افزود: «این مشکلات در مقیاس کشور است و به استارتاپها مربوط نمیشود. اما با اجازه فعالیت استارتاپها به عنوان شرکت لجستیکی برخی از این مشکلات قابل حل است».
محمد صدوقی، مدیرعامل ترابرنت نیز گفت: «شرکتهای استارتاپی فعال این حوزه، مبتنی بر دانش و ایده کار میکنند نه دارایی هایی مثل ماشین. آنها میتوانند به جای این نوع دارایی ها، ضمانتنامه های بانکی ارائه دهند».
حسن دوست حقی، مدیرعامل شتابان شمال، اضافه کرد: «بزرگترین مشکل این حوزه این است که شرکتها نمیتوانند از دارایی های خود برای توسعه استفاده کنند و امکان ورود به بازارهای بین المللی نیز وجود ندارد».
دکتر حسن زاده، مدیرعامل رورو نیز در طی سخنرانی خود به ارائه آمار سفرهای روزانه شهری پرداخت و گفت: «سفرهای درون شهری هزینه های غیرملموسی دربردارد که بر هوا، مصرف سوخت و ترافیک تاثیرگذارند. در تهران به صورت روزانه ۲۰میلیون جابه جایی وجود دارد که بخش عمده آن با وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو صورت میگیرد و بخش دیگر آن با وسایل نقلیه شخصی. این درحالیست که بسیاری از این سفرها کوتاه است و میتواند به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی، با وسایلی مثل اسکوتر یا دوچرخه های اشتراکی صورت گیرد».
در انتها نیز شبکه سازی مهمی بین فعالین حوزه حمل و نقل شکل گرفت.