معرفی استارتاپ

تم استودیو، تیم انیمیشن رایمون مدیا

لیمو HR

یکی از تیم های مستقر در فضای رایمون مدیا، تیم تم استودیوست. در فرصت رسانه ای که رایمون در اختیار تیم های مستقر خود قرار داده است، گفتگویی با این تیم داشتیم. گفتگویمان را دنبال کنید:

در ابتدا، لطفا خودتان را معرفی کنید:

من عارف ملکوتی فر، متولد اردیبهشت ۱۳۷۰، فارغ التحصیل رشته انیمیشن از دانشگاه سالزبورگ (FH Salzburg) در رشته هنر های چند رسانه ای (Multimediaart) شاخه انیمیشن سه بعدی هستم. در طول دوران تحصیل در اتریش علاوه بر یادگیری دروس مربوط به انیمیشن، سینما، گرافیک و موسیقی به عنوان کارآموز در شرکت Digital Light Factory در سالزبورگ مشغول به کار شدم. در آنجا روی اولین فیلم انیمیشین بلند کشور اتریش به نام Snotty Boy

 -Rotzbu و همچنین فیلم The heretic bride (Die Ketzebraut ) محصول کشور آلمان مشغول به کار شدم. از دیگر فعالیت هایم میتوان به ساخت تیزر های تبلیغاتی برای شرکت های بین المللی همچون مک دونالد، ساتورن و … اشاره کرد. بعد از اتمام تحصیل در شرکت های مختلف تبلیغاتی، سینمایی و بازی سازی به عنوان طراح سه بعدی، تکسچر و رندر آرتیست مشغول به فعالیت شدم و تجربه های مفیدی کسب کردم.

از کسب و کارتان برایمان بگویید:

تم استودیو‌ در ابتدا به عنوان یک شرکت برون سپاری کارهای هنری، بنیان گذاشته شد. اوایل، صرفا کارهای طراحی کاراکتر و محیط، رندر نماها، ساخت تیزر تبلیغاتی و … را انجام میدادیم اما من به دنبال انجام کاری بودم که نوآورانه و کم نظیر باشد، چون حس می کردم این کارها برای من روتین شده بود، رویه  شرکت روبه سمت یادگیری و نوآوری در توسعه نرم افزار های با پتانسیل بالا در حوزه انیمیشن و بازی سازی تغییر دادم. بعد از حدود شش ماه از شروع به کار، با امیر که تقریبا در زمینه کار سه بعدی نوپا بود آشنا شدم. ابتدا به کار روی شبیه سازی محیط استودیویی با قابلیت وارد کردن هر نوع محصولی در آن مشغول شدیم. برآوردم از مدت زمان ساخت این محصول، شش ماه بود ولی سرعت یادگیری بالا و علاقه زیاد امیر به تحقیق و توسعه در زمینه های مختلف دنیای هنرهای سه بعدی باعث شد با هم این کار را در بازه زمانی کوتاه دو ماه به سرانجام برسانیم. محصول دموی ما برای ام وی پی کار هدفون بنگ اند اولافسن بود که اتفاقا با استقبال این شرکت دانمارکی در اینستاگرام مواجه شدیم. در قدم بعدی روی پروژه قهوه ساز نسپرسو دلونگی و نحوه ی کار دستگاه به صورت انیمیشنی شروع به کار کردیم که این کار هم با استقبال این شرکت ایتالیایی مواجه شد. ما روی جامعه هدف مشتریانی که میخواهند متفاوت به نظر برسند واز ایده های نوآورانه استقبال می‌کنند متمرکز شدیم  و تا به امروز پروژه‌هایی از قبیل شبیه ساز معماری، کشتی تفریحی، کفپوش و دیوارپوش ها و… را اجرا کردیم که در داخل کشور با بازخورد فوق العاده ای از سوی شرکت های داخلی مواجه شدیم. همین امر در کمتر از یکسال باعث پیشرفت چشمگیر کار تیم ما شد و امیر هم به عنوان همبنیانگذار در تیم مشغول به ادامه کار شد.

امروز تیم تم استودیو با ساخت نرم‌افزارهای شبیه سازی مختلف به صورت تخصصی در زمینه‌های شبیه ساز کفپوش و دیوارپوش، شبیه ساز وسایل نقلیه، شبیه ساز محصولات تولیدی کارخانه ها  و … مشغول به کار است و امید می‌رود که در آینده نه چندان دور بتوانیم نیاز شرکت های داخلی و خارجی برای بازاریابی، معرفی و عرضه محصولات رو با کمک تکنولوژی و هنر برطرف نماییم. همچنین تبلیغات تعاملی در محیط وب، عرصه کمتر شناخته شده در کشورمان است که تیم ما تلاش می‌کند با تولید محتوای جذاب در این حوزه باعث هرچه بیشتر شناخته شدن این مدیوم در کشور شود.

کسب و کار شما چه چالشی را حل میکند؟

بطور کلی میتوان گفت استودیو، چالش معرفی محصولات تولید شده در شرکت‌ها به مشتریان با بالاترین کیفیت را حل می‌کند ولی در اصل با توجه به قرار داشتن فعالیت ما در لبه تکنولوژی بیشتر از آن که نیاز شناخته شده ای را حل کنیم، نیاز به بهتر دیده شدن محصول یا خدمات را در بازار به وجود می‌آوریم و به ارتقای برندینگ شرکت ها در جامعه کمک میکنیم.

چه شد که در رایمون مستقر شدید و رایمون برایتان چه مزیتهایی نسبت به دیگر کوورکها دارد؟

رایمون مدیا به دلیل موقعیت جغرافیایی دور از ترافیک، قیمت به صرفه نسبت به سایر کوورک ها، دارا بودن امکانات مختص در حوزه انیمیشن و سینمایی مانند رندرفارم، فضای موشن کپچر، استودیو کوروماکی، استودیو وایت باکس و بلک‌باکس، سالن همایش، وجود فضای صمیمی و دوستانه و جو نوآورانه، انتخاب مناسبی برای شروع کار تیم ما بود.

در تیم شما چه تخصص هایی وجود دارد و چگونه آنها را جذب کردید؟

به نظرم برای استودیو های کوچک و متوسط، مهم ترین فاکتور این است که هر کسی قابلیت این را داشته باشد که بخشی از کار را بر عهده بگیرد و در به سرانجام رساندن پروژه کمک کند. استودیوهای کوچک و متوسط به دلیل محدودیت در بودجه، نیاز به جنرالیست (generalist) یا به قول معروف آچار فرانسه دارند که بتواند فارغ از نوع  کار، همیشه به دنبال یادگیری و انجام کار به بهترین نحو باشند. استودیو های بزرگ به دلیل بزرگتر بودن سبد بودجه و اسکوپ پروژه ها، معمولا نیروهای مختلف متخصص فقط در یک زمینه فعالیت خاص را طلب میکنند که در ایران تعداد این استودیو ها شاید کمتر از انگشتان یک دست باشد.

ما برای جذب نیرو، بعد از مشاهده پرتفولیو، ابتدا یک تست خیلی کوچک از هنرجو می‌گیریم و بعد از موفقیت‌آمیز بودن مرحله اول به صورت آزمایشی دو ماه در تیم همکاری میکنیم. در فرآیند مصاحبه نیز خیلی به سوالات بی سرو ته و کلیشه ای اعتقادی نداریم و بیشتر در همکاری مشترک سعی میکنیم نیرو های جدید را با معیارهایمان بسنجیم.

مهم ترین فاکتورها برای ما به طور کلی: قدرت ایده پردازی نامحدود، خلاقیت در اجرای کار، ممکن کردن ایده های ناممکن، مسئولیت‌پذیری و اطمینان از انجام پروژه‌های سپرده شده میباشد.

مخاطبان کسب و کار شما چه کسانی هستند؟

مشتریان ما مربوط به صنف خاصی نیستند و از آنجا که فعالیت های ما قابلیت شخصی سازی بالایی دارد، تمام شرکت‌ها و صنایعی که دنبال استفاده از شیوه های نوین و اجرا نشده‌اند را شامل می‌شود. ما دوست داریم با مشتریانی که مثل خودمان دارای انعطاف و ریسک پذیرند و چالش های کمتر انجام شده را برای رسیدن به نتایج جذاب و متفاوت به جان می‌خرند کار کنیم.

چگونه برای کارتان بازاریابی میکنید؟

بازاریابی ما تا کنون بیشتر به وسیله معرفی شخصی و سفارش از طریق مشتری های قبلی انجام شده است. همچنین با شرکت در نمایشگاه ها و معرفی برند به صورت مستقیم با شرکت‌ها و صنایع در ارتباط بوده ایم. در آینده نیز از طریق وبسایت شرکت سعی در معرفی هرچه بهتر خود داریم.

امیدواریم با برندسازی و ارائه درست تولیدات و خدمات، از طریق وبسایت و شبکه های اجتماعی مشتریان جدید  را جذب کنیم.

آیا در بازار بین المللی هم فعالیت دارید؟ چگونه؟

هدف گذاری ما از ابتدا فقط مشتری‌های خارج از کشور بود و در این راستا چند ام وی پی از برند های معروف جهانی هم کار کردیم اما بعد از مشاهده بازخورد و استقبال از کارها بین چند شرکت مطرح داخلی، به همکاری با شرکت های داخلی هم علاقه مند شدیم.

در حال حاضر بیشتر به صورت فریلنسر/شخصی و نه شرکتی با شرکت های خارجی همکاری میکنیم که بخشی از آن برمی گردد به سختی گسترش رسمی کسب و کار به محیط بین المللی و محدودیت برای ایرانیان در ثبت شرکت خارج از کشور به صورت رسمی و حقوقی.

از وضعیت رقبایتان بگویید:

از آنجا که فعالیت ما همگام با پیشرفت تکنولوژی در نرم افزار‌ها پیش می‌رود و به نوعی در لبه تکنولوژی قرار دارد و پروژه های ما بر اساس نیاز مشتریان، نیاز به بروز شدن و تحقیق و توسعه (R&D) دارد، در ایران کمتر استودیویی حاضر به پذیرش چالش های اینچنینی برای پروژه‌ها می‌شود. در بازار بین المللی هم وضعیت تقریبا مشابه است و استودیوهای کمی در این حوزه فعالیت می‌کنند و ما سعی میکنیم با رصد رقبا، کیفیت کارهای استودیو را هم تراز با رقبای سطح بالای بین المللی پیش ببریم.

در مسیر کسب و کار شما چه چالشهایی وجود دارد؟

طبیعا مثل اکثر استارت‌آپ‌ها هزینه‌ها اعم از هزینه اضافه کردن تجهیزات سخت افزاری و کامپیوتری و …، کمبود نیروی متخصص، اینترنت فوق العاده کند و نیاز به فیلتر شکن برای بازدید از معمولی ترین وبسایت ها، نبود امکان معامله با شرکت های خارجی، عدم توجه شرکت‌های صنعتی به مباحث ارتقای برند و در کنار آن نبود اعتماد به استودیو های استارت‌آپی ازجمله چالش های ماست.

اگر جوانی به حوزه کاری شما علاقه مند باشد از کجا باید کار خود را شروع کند؟

قبل از شروع هر کاری مایندست یا نگاه به کار و زندگی خود را درست کنید. وقتی طرز فکر نسبت به آینده کاری درست نباشد، دایم به جای پیشرفت از چاله ای به چاه می افتید و اسیر جملات و طرز فکرهای کلیشه ای که همه جا می شنویم میشوید. بجای نشستن و فکر کردن به اینکه آیا فلان کار مناسب من است یا نه، زودتر شروع کنید و قطعا حتی اگر آن کار را دوست نداشتید، در آینده تجربه امتحان کردن آن کار یک جا به کار می آید. یک جا ماندن و درجا زدن، باعث برکه شدن رودخانه خلاقیت میشود.

یک خاطره از مسیر یا سخن پایانی:

 من چند توصیه کلی با توجه به تجربه حضور در کسب و کارهای داخلی و خارجی که دارم به علاقه مندان این حوزه خصوصا کسانی که تازه میخواهند کسب و کار خود را راه بیندازند میکنم:

  • دنبال ایده هایی که همه گیر شده و در بازار ترند شده نروید. رقابت شاید در فرهنگ عامه مردم کلمه ای با بار مثبت باشد، ولی برای کسب و کار شما به معنای استرس دائم و عقب ماندن از رقبا است. معمولا ما دنبال ایده ای میرویم که جای دیگر جواب داده و امکان موفقیت ما بالاست ولی همین نکته باعث میشه تعداد رقبا در بازار زیاد باشد و این یعنی سهم ما در بازار هر روز کوچک و کوچکتر میشود و این برای کسب و کار جدید ما به معنای ورشکستگی قریب الوقوع است.
  • از امتحان کردن ایده ای که به راحتی کپی میشود به شدت بپرهیزید.
  • در نحوه ی پیاده سازی و مدیریت کسب و کار منعطف باشید. یکی از دلایلی که کسب و کارها شکست می خورند به نظرم منعطف نبودن در اجرای ایده هاست به طوریکه با وجود نشانه هایی که به ما اخطار میدهند که حتما نیاز نیست از راهی که ما در ذهن داریم مسئله حل شود، اصرار بر پیاده سازی مدل ذهنی پیش فرض در ذهن ما باعث میشود که در مدت کوتاهی کسب و کار ما به کل نابود شود.
  • تا جایی که امکان دارد سعی کنید خیلی زود به یک ام وی پی بسیار ساده، هرچند پر از ایراد برسید و هرچه زودتر از بازار فیدبک بگیرید. کمال گرایی بیش از حدی که در بچه های کارآفرین وجود دارد باعث میشود تا محصول را خیلی دیرتر از زمانی که باید فیدبک بگیرند در بازار تست کنند. همین باعث میشود ما اشتباهات خود را دیر متوجه شویم و وقت و سرمایه ما هدر برود.
  • و نکته آخر اینکه اگر تنهایی کسب و کار خود رو شروع کردید، ممکن است در ابتدا سریع تمام نظرات به مرحله اجرا برسد ولی در ادامه مسیر باعث از پا درآمدن فاندر/بنیانگذار شرکت میشود. ایده  کمال گرایی  و سوپرمن بودن و توهم اینکه یک نفره از پس تمام کارها برمی آیند باعث شکست خیلی از کسب و کارها میشود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *