مقالات بازاریابی و تبلیغات

برندسازی در اینستاگرام

لیمو HR

برندسازی یا برندینگ یکی از ملزومات هر کسب و کار است. برندینگ یک کسب و کار صرفا لوگو، شعار، محصول یا… نیست بلکه برندسازی یک فرآیند است که طی این فرآیند شما نام کسب و کار خود را برای مخاطبان خود معنا می کنید، در واقع برند همان شخصیت کسب و کار شماست و نزد مخاطب به اعتبار می رسد. این فرآیند هم مانند دیگر فرآیندها نیاز به استراتژی و برنامه ریزی مناسب دارد. طی این فرآیند تلاش می شود تا علاوه بر تعریف شخصیت، بین مخاطبان خود به شهرت و محبوبیت دست یابید.

استراتژی برند کسب و کار شما، نقشه ای است که در بلندمدت بر طبق اصول و اهداف اجرایی می شود.

با ورود کسب و کارها به سوشال مدیا، برندسازی نیز به شبکه های اجتماعی سرایت کرده است و به نوعی تولید محتوا در این شبکه ها و فعالیت در آن ها از ملزومات واحد بازاریابی هر کسب و کاری محسوب می شود. شبکه اینستاگرام به دلیل محبوبیت و امکان انتشار محتواهای چند رسانه ای (تصویر، نوشته، ویدئو و صوت) یکی از مهم ترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها محسوب می شود، حتی در برخی موارد، اینستاگرام به تنهایی نقش ویترین و شکل دهنده ارتباط یک فروشگاه اینترنتی را بازی می کند. در این مقاله سعی کردیم نکات مهم و کلیدی در برندسازی اینستاگرام را تشریح کنیم.

ایجاد حس خوب و درک مخاطب

ایجاد حس خوب و درک مخاطب

برای افراد، مهم است که چه نوع تعاملی را با صفحه شما شکل می دهند. بودن لوگو یک شرکت به جای چهره افراد در تصویر پروفایل این احساس را به افراد القا می کند که با فرد در تماس نیستند اما همه می دانیم که ادمین یک انسان است و ما با ربات یا رایانه طرف نیستیم. برای القا بیشتر این حس بهتر است پس از اینکه پرسونا مخاطب خود را تحلیل کردید و با سبک زندگی آنها آشنا شدید، سعی کنید نمایی کلی از این سبک را در محتوای پیج خود (به خصوص انتشار روزمرگی در استوری) به کار گیرید.

تعیین اهداف

تعیین اهداف

این مسئله در تدوین استراتژی برند اینستاگرام بسیار موثر است. این که هدف از برندسازی شما در پیج کسب و کارتان چیست، به طی بهتر مسیر برندسازی کمک می کند. مثلا اگر فروشگاه اینترنتی باشید، قطعا هدف نمایش محصولات بیشتر شماست پس نیازمند عکس هایی با کیفیت است یا اگر یک مشاور کنکور هستید هدف تولید محتوایی بر پایه دانش شماست، پس تمرکز شما بر انتقال دانش بیشتر خواهد شد. البته اهداف به یک یا دو هدف و به سادگی تعریف نمی شوند، شما باید برای هر بخش از کسب و کارتان اهدافی از حضور در این شبکه اجتماعی را تعریف کنید.

بیو یا کارت شناسایی

بیو یا کارت شناسایی

بیو هر پیج، مثل کارت شناسایی آن صفحه است. اول از همه آدرس وبسایت خود را در بیو اینستاگرام درج کنید. سپس توضیح شفاف و واضحی در مورد فعالیت خود در یک جمله در بیو بارگذاری کنید. می توانید از اموجی هم استفاده کنید اما دقت کنید خیلی بیو خود را خیلی شلوغ نکنید و از ارائه شعارهای مبهم که در تبلیغات خود استفاده می کنید پرهیز کنید. این که مخاطب با خواندن بیو پیج تصویر کلی از فعالیت کسب و کار شما به دست آورد اهمیت زیادی دارد.

انتخاب سبک

انتخاب سبک

برای هر نوع برندسازی، انتخاب سبک مهم است، حتی سبکی که شما در شبکه هایی مثل توئیتر، لینکدین و… تولید محتوا می کنید با سبکی که در اینستاگرام وجود دارد متفاوت است. برای انتخاب سبک لازم است شما برنامه محتوایی منظمی انتخاب کنید، قالب مخصوصی برای تصاویر انتخاب کنید که همگام با رنگ سازمانی و فعالیت شما باشد. همچنین برای کپشن و استوری ها نیز نیاز به لحن مختص به پیج خود دارید که همیشه برای هر محتوایی از آن لحن استفاده کنید. به نوعی سبک شما همان امضای شما در فضای اینستاگرام خواهد بود.

کیفیت محتوا

کیفیت محتوا

قبل از هر چیز، از تولید محتوای خلاقانه و متفاوت نترسید! قرار نیست همه محتواها شبیه به هم باشد، اتفاقا خلاقیت و تفاوت در تولید محتوا به بیشتر دیده شدن شما در این شبکه کمک خواهد کرد. برای تصاویر و عکس هایی که به صورت پست منتشر می شوند بهتر است از عکس های با کیفیت انتخاب شود، البته این به معنای صرف هزینه های هنگفت نیست، بلکه به دقت و هنر شما بستگی دارد. تجربه نشان می دهد، کاربران از خواندن کپشن های طولانی امتناع می کنند، همچنین ویدئوها بیشتر از عکس ها مورد استقبال قرار می گیرد، اما باید به مدت زمان ویدئوها نیز دقت کنید. بسیاری از افراد صرف سرگرمی وارد این اپلیکیشن می شوند.

هشتگ گذاری

هشتگ گذاری

هشتگ ها می توانند در جستجو و جذب فالوور به شما کمک کنند. در ابتدا بهتر است هشتگ اسم کسب و کار خود را برای همه پست ها استفاده کنید، سپس هشتگ های مرتبط را اضافه کنید. مثلا حوزه کسب و کار و خدمات یا محصولات. بهتر است ابتدا هشتگ انتخابی خود را جستجو کنید و با دیدن نتایج جستجو برای انتخاب آن تصمیم بگیرید. بهترین تعداد برای هشتگ ها بین ۵ تا ۸ هشتگ است. می توانید از هشتگ های انگلیسی نیز (به خصوص اسم برند) استفاده کنید اما بدانید برای مخاطب فارسی زبان خیلی نتیجه بخش نخواهد بود.

تداوم فعالیت

تداوم فعالیت

اگر قرار است به صورت نامرتب و تصادفی در پیج فعالیت کنید، پیج خود را ببندید و برندسازی در اینستاگرام را فراموش کنید! فعالیت مداوم در اینستاگرام یکی از ملزومات برندینگ است. شما به یک تقویم محتوایی، انتخاب زمان پست گذاری با توجه به پیک بازدیدها، برنامه دقیقی برای استوری ها و فعالیت مستمر در این شبکه احتیاج دارید.

بررسی رقبا

بررسی رقبا

گرفتن ایده یا الهام می تواند برای پیج شما مفید باشد. لازم است نگاهی هم به بازار کسب و کارتان داشته باشید و پیج رقبایتان را رصد کنید. دیدن نمونه های مشابه داخلی و خارجی به شما در برندینگ کمک خواهد کرد. همچنین بررسی رقبا میتواند به انتخاب هشتگ، تولید محتوا، شناخت پرسونا و… کمک کند.

ارتباط با مخاطب

ارتباط با مخاطب

یکی از مواردی که به محبوبیت شما در اینستاگرام کمک میکند، نحوه تعامل و ارتباط با مخاطبین است. وجود سوشال مدیا ارتباطات را بسیار آسانتر از قبل کرده است. حواستان به پاسخگویی در دایرکت، پاسخ به کامنت ها و اکشن های استوری ها باشد. همچنین می توانید از مشتریان یا مخاطبان خود درخواست کنید چنانچه از خدمات یا محصولات شما استفاده می کنند آن را در اینستاگرام استوری کنند. این تبادل باعث ساخت ارتباط محکم تری بین شما و مخاطبانتان خواهد شد.

برگزاری لایو با محتوای قوی نیز به این ارتباط کمک خواهد کرد.

تبادل با حوزه مرتبط

تبادل با حوزه مرتبط

در هر کسب و کاری، شرکا و ذی نفعان نیز وجود دارند. همچنین در حوزه کسب و کار شما نیز تاثیرگذاران نیز وجود دارند. برای بیشتر دیده شدن می توانید از معرفی شدن پیج توسط دو گروه بالا استفاده کنید و پیج یکدیگر را به اصطلاح شات کنید. توجه کنید این کار با کمپین های اینفلوئنسری بسیار متفاوت است و نیاز به صرف هزینه هنگفت ندارد. در این مورد صرفا نیاز به برقراری ارتباط با پیج های مرتبط و شناخت تاثیرگذاران حوزه تخصصی کسب و کار شماست.

تحلیل

تحلیل

مثل هر فعالیت دیگری، ساختن و رشد پیج اینستاگرام نیز نیازمند ارزیابی، تحلیل و تصمیم گیری است. بازه های مشخصی را برای تحلیل و بررسی آمارهای پیج خود انتخاب کنید و سعی کنید با عدد و رقمی که اینستاگرام در اختیارتان می گذارد، نتیجه هر فعالیت خود را بسنجید. گاهی ممکن است از برخی از فعالیت ها نتیجه مورد انتظارمان را کسب نکنیم و بالعکس. این آمارها و بررسی آن ها به شما کمک می کند تا برای ادامه فعالیت های خود و یا تدوین یک استراتژی جدید تصمیم گیری کنید.

اینستاگرام

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *