رپرتاژ

انواع ساندویچ پانل های ساختمانی تولید شده در ایران

لیمو HR

معرفی انواع پانل‌های ساختمانی تولید شده در ایران: در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به نسل جدیدی از مصالح ساختمانی که سرعت و سهولت اجرا را به شکل قابل توجهی بهبود داده‌‌ و وزن کمتر، ظرفیت بیشتر و قابلیت‌ها و مزیت‌های فراوانی را برای سازه‌ها به ارمغان آورده‌اند. انواع پانل‌های تولیده شده در ایران که به شرح کامل مشخصات، انواع و مزیت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

سانویچ پانل آریا

مسیری که صنعت ساختمان تا به امروز پیموده است.

در حال حاضر تمام صنعت و تکنولوژی‌های ساختمان به سمت آسیب کمتر به محیط زیست گام برمی‌دارد و عمده دانش مهندسی در این جهت به کار گرفته می‌شود. از زمان انقلاب‌های صنعتی تا به الان بشر چند صده بی ملاحظه و شتابزده مسیر توسعه را پیمود. شاید دیر شده بود اما پس از اینکه انسان به چشم خود عواقب آنچه کاشته بود را دید در صدد اصلاح و جبران برآمد و در این خصوص تمام صنایع، سازگاری بیشتر با محیط زیست را در دستور کار خود قرار داده‌اند. آیین ‌نامه‌ها و ضوابط جدید همگی بر لزوم برگشت پذیر بودن همه یا ناچاراً بخشی از مواد و مصالح به طبیعت، ذخیره هرچه بیشتر انرژی و منابع و آسیب کمتر به محیط زیست تاکید دارند.
صنعت ساختمان به عنوان یک صنعت مادر، جلوتر از صنایع دیگر آبستن این تحولات بوده. اگر روندی را که صنعت ساختمان تا به امروز فوق العاده سریع طی کرده برسی کنید حیرت زده می‌شوید.

اما رویکرد تازه‌ای که از چند دهه پیش آغاز شده نشان از این دارد که مهم‌ترین اولویت حال حاضر صنعت ساختمان، استفاده کمتر از منابع رو به پایان و به کارگیری تکنولوژی در جهت صرفه جویی در منابع و انرژی است. پیشرفت دانش و تکنولوژی باید این امکان را فراهم کند که نتایجی که با صرف منابع و انرژی قابل توجه بدست می‌آمده، حال با صرف منابع و انرژی کمتر حاصل شود. به عنوان اولویت‌های بعدی، موارد دیگری مثل افزایش سرعت ساخت و ساز و کاهش وزن سازه‌ها هم مورد توجه قرار گرفته‌اند. هنوز بشر در حال توسعه نیاز دارد برج‌ها و سازه‌های عظیم بنا کند و گاهی نیاز دارد در مدت زمان کم این مهم را محقق سازد. امروزه دانش و تکنولوژی مصالحی را شکل داده‌اند که تا حد خوبی این امکانات و مقاصد را فراهم می‌کند. این مصالح علیرغم بهبود استحکام و عملکرد، وزن کمتری دارند، سرعت و سهولت اجرای آن‌ها به شدت زیاد است و آسیب‌های زیست محیطی به مراتب کمتری به همراه دارند.

درباره یک تحول شگرف؛ پانل‌های پیش ساخته و سازه‌هایی که چند روزه آماده می‌شوند!

می‌دانید در مصالح اصلی مثل بتن حجم قابل توجهی شن و ماسه و آب و سیمان به کار برده می‌شود که پس از استفاده به هیچ وجه قابل تفکیک و بازآوری نیستند. همینطور آجر، بلوک، سنگ، سرامیک، گچ و… به شکلی که تاکنون به کار گرفته می‌شدند پس از تخریب ضایعات به حساب می‌آیند. همچنین این مصالح وزن زیادی دارند به عنوان مثال هر متر مکعب بتن حدود ۲۴۰۰ تا ۲۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد. مضاف بر اینکه اجرای آن‌ها نیاز به اختلاط و ساخت ملات در محل ساخت دارد و زمان بر است. برای رفع این موارد و دستیابی به امکان اجرای سریع و آسان، انواع پانل‌های پیش ساخته و مواد کامپوزیتی از مصالحی هستند که در صنعت ساختمان مورد توجه قرار گرفته‌اند.
تکنولوژی این امکان را فراهم می‌کند که با قرار دادن لایه‌های نازکی از چند نوع ماده، ماده‌ای مرکب یا چند سازه‌ای ایجاد شود که ضمن دربرگیری خواص مواد پایه، از خواص سازه‌ایِ برتری نسبت به هر کدام از اجزا تشکیل دهنده به تنهایی برخوردار باشد. همچنین پانل‌های پیش ساخته، از جدیدترین محصولات قابل استفاده در صنعت ساختمان که به ایران هم راه پیدا کرده‌اند. همانطور که از اسمشان پیداست، قطعاتی هستند که خارج از محل سایت یا کارگاه ساختمان از پیش آماده و طی فرایند کارخانه‌ای تولید می‌شوند. نوعی مصالح پیش ساخته که از آن برای پوشاندن سقف و دیوار انواع سازه‌ها با کاربری‌های مختلف، سوله‌ها، کارخانه یا سردخانه استفاده می‌شود.

مزیت استفاده از ساندویچ پانل‌ها و پنل‌های پیش ساخته چیست

ساندویچ پانل (پنل ساندویچی یا) پیش ساخته انواع مختلفی دارند که همگی از کارخانه به محل پروژه انتقال داده شده و به سرعت نصب و اجرا می‌شوند. در این حالت نیازی به فرایندهای مصالح سازی دستی و زمان بر در محل ساخت نیست. کیفیت ساخت پانل‌های پیش ساخته به دلیل خط تولید صنعتی و فرایند کنترل شده بالاست و مشخصات فنی آن‌ها متغیر و تابع عملکرد و خطا انسان نیست. در کشورهای پیشرفته دنیا مثل چین و آمریکا با استفاده از این قطعات برج‌ها و سازه‌های بزرگی طی مدت زمان کوتاه چند هفته یا چند ماه علم می‌شوند. استفاده از پانل آماده امکان حذف و تغییر هر قسمت از بدنه ساختمان را بدون تخریب فراهم می‌سازد. ساختار این پانل‌ها عایق بندی شده است و اجازه نفوذ رطوبت، حرارت و صدا را نمی‌دهد. اما مهم‌ترین مزیت این پانل‌ها همان‌هایی است که پیشتر گفته شد؛ یعنی وزن کم، تسریع فرایند ساخت و جلوگیری از هدر رفت بیش از حد منابع و انرژی، هم طی ساخت و هم طی بهره‌برداری از سازه.
این پانل‌ها که در حال حاضر در ایران هم تولید می‌شوند انواع و کاربردهای مختلفی دارند که از جمله می‌توان به پانل‌های دیواری، سقفی، ساندویچ پانل و پانل‌های سردخانه‌ای اشاره کرد. در تولید این پانل‌ها متریال (مواد) مختلفی به کار گرفته می‌شود که در ادامه به شکل مبسوط‌تری به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع ساندویچ پانل های تولید شده

انواع پانل‌های ساختمانی از نظر کاربری و جنس مواد تشکیل دهنده

۱- ساندویچ پانل دیواری

قطعاتی که به عنوان هم دیوارهای باربر و هم دیوارهای غیر باربر و جدا کننده استفاده می‌شود. این پانل‌ها برای محصور کردن محوطه‌ها هم کاربرد دارند. عملا بخش عمده‌ای از نازک کاری ساختمان‌ها حذف شده و سرعت معماری و فضا سازی‌های داخلی به شدت افزایش می‌یابد. امکان حذف یا تغیر مکان این دیوارها در هر لحظه فراهم است. پانل‌های پیش ساخته دیواری جنس‌های مختلفی دارند که می‌توان با توجه به کاربری مدنظر و مشخصات مزایا مورد انتظار از انواع آن‌ها استفاده کرد.
پانل دیواری پیش ساخته کناف
عایق حرارت، عایق صوت، قابلیت استفاده به عنوان پارتیشن و تفکیک کننده فضاها
پانل دیواری پیش ساخته چوبی
وزن کم، ظرفیت باربری بالا، قابلیت اتصال مستقیم به پی بتنی
پانل دیواری پیش ساخته گچی
غیر بارور، قابل استفاده به عنوان جدا کننده فضاهای داخلی، دارای گچ ریز دانه بندی شده مرغوب، دارای قابلیت شکل دهی و استفاده برای المان‌های تزئینی
پانل دیواری پیش ساخته بتنی یا قاب عایق بندی
قابلیت آجر سریع و بهره‌برداری بلافصل از سازه، از دو طرف نماکاری شده (حذف هزینه نماکاری)
پانل دیواری پیش ساخته یونولیتی یا تری دی پنل
عایق رطوبت، عایق حرارت، قابلیت استفاده در مناطق مرطوب

جدیدترین ساندویچ پانل های دیواری

۲- ساندویچ پانل، پانل کامپوزیتی، پانل سرد خانه‌ای

به پانل‌هایی که ساختار چند لایه دارند ساندویچ پانل می‌گویند. این پانل‌ها به پانل‌های کامپوزیتی هم شناخته می‌شوند. معمولا ساندویچ پنل‌ها از یک لایه عایق سبک و دو لایه سخت در دو طرف تشکیل می‌شوند. ساندویچ پنل حاصل تکنولوژی ترکیب و کامپوزیت است. ضخامت هر کدام از لایه‌ها می‌تواند با توجه به کاربری تعین می‌شود. این نوع پانل علیرغم وزن کم، منابع کم استفاده شده در ساخت و قیمت مقرون به صرفه، استحکام و کارکرد سازه‌ای فوق العاده‌ای دارد و عایق حرارت و صدا است. ساندویچ پانل‌ها در تمام کاربری‌ها از جمله در سقف و دیوارهای جانبی و حتی در ساخت سردخانه‌ها هم به دلیل مقاومت بالا در برابر انتقال حرارت به کار گرفته می‌شوند. جنس لایه عایق میانی آن‌ها از فوم‌هایی مانند پلی اورتان، پلی یورتان، پلی استایرن و فوم xps است که تفاوت‌های جزئی در کاربری نهایی آن‌ها حاصل می‌کند. جنس لایه سخت بیرونی هم معمولا از جنس آلومینیوم، ورق گالوانیزه یا ورق آلوزینک است.

۳- ساندویچ پانل سقفی

انواع پانل‌های کامپوزیتی که در بالا ذکر شد به اضافه پانل‌هایی که جنس لایه مرکزی آن‌ها از یونولیت، فوم، پشم شیشه، پشم سنگ و… است برای پوشش سقف سازه‌های مختلف به کار برده می‌شوند. هرکدام از انواع پانل‌های سقفی در ظرفیت تحمل وزن و شاخصه‌هایی مثل عایق صوت، حرارت و رطوبت متفاوت هستند و می‌توان بر اساس بودجه و کاربری مورد نظر آن‌ها را به کار گرفت.
انواع ساندویچ پانل سقفی
با نظر به مجموع آنچه گفته شد درمی‌یابیم امروز با اندکی مطالعه و شناخت تکنولوژی‌های در دسترس می‌شود اسباب زندگی راحت انسان را با آسیب کمتر به محیط زیست و اصراف کمتر منابع فراهم ساخت. و چه بهتر که این مصالح نوین با قیمت به نسبت مناسب تر از مصالح سنتی در اختیار ما هستند.

https://www.aryabaron.com/sandwichpanel/

___ ایراد کیفیتی ما را بگویید تا همراه با قدردانی و سپاس هدیه‌ای تقدیمتان شود ___

راه‌های ارتباطی

۰۵۱-۳۶۲۲۸۸۱۴
۰۵۱-۳۶۲۲۸۸۰۰
۰۵۱۳۶۲۲۸۸۰۲
info@aryabaron.com
ایران، مشهد، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (میثاق)، آیت الله هاشمی رفسنجانی ۳۴/۱

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *