مقالات هوش مصنوعیهوش مصنوعی

مقایسه هوش مصنوعی ChatGPT با هوش مصنوعی گوگل

لیمو HR

پس از سالیان سال که شرکت گوگل در رأس تمامی شرکت‌های فعال حوزه تکنولوژی قرار داشت حالا نوبت یک تغییر بزرگ است. برای همه ما اثبات شده که هوش مصنوعی گوگل یکی از پیشرفته‌ترین برنامه‌های هوش مصنوعی موجود در دنیاست؛ اما در مورد چت‌بات GPT چطور؟ آیا ChatGPT رقیب سرسختی برای گوگل خواهد بود؟ آیا ورود این چت‌بات هوش مصنوعی در آینده انقلابی عظیم در فناوری‌های نوین و تکنولوژی را به همراه خواهد داشت؟

گمانه‌زنی‌ها درباره این دو فناوری خوش‌نام دنیا بسیار زیاد است؛ برخی گوگل و این چت‌بات جدید را غیرقابل مقایسه می‌دانند و برخی دیگر آینده گوگل را در دست ChatGPT می‌بینند و امیدی به حیات غول ارتباطی جهان ندارند. همچنین تحلیلگران در مورد این که آیا چت‌بات‌های هوش مصنوعی ممکن است روزی هژمونی گوگل را به چالش بکشند نیز حدس‌هایی زده‌اند.

این در حالی است که در گزارشی که یکی از مدیران گوگل در گفت‌وگو با نیویورک تایمز داشته، نوشته شده “که چت ربات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT می‌توانند تجارت این غول جستجو که به تبلیغات و تجارت الکترونیک موجود در بستر وب متکی است را خراب کنند”.

در ادامه این گزارش که چند هفته بعد از فعالیت ChatGPT منتشر شد، آمده است که ساندار پیچای، مدیرعامل اجرایی شرکت گوگل، در جلساتی برای «تعریف استراتژی هوش مصنوعی گوگل» شرکت کرده است و «کار گروه‌های متعددی را در داخل شرکت برای پاسخ به تهدیدی که ChatGPT ایجاد می‌کند، ارتقا داده است».

ChatGPT چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

ChatGPT چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

ChatGPT که این روزها نامش را زیاد در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری مرتبط با حوزه تکنولوژی شنیده‌ایم، یک ربات مبتنی بر متن با هوش مصنوعی است که توسط شرکت OpenAI از ماه نوامبر در دسترس عموم مردم قرار گرفت.

این ربات هوشمند با عرضه رایگان و توانایی مکالمه به‌صورت یک انسان زنده، توانست در مدت زمان کوتاهی بسیار محبوب شود و به مرز یک میلیون کاربر برسد. این چت‌بات از داده‌های موجود آنلاین استفاده می‌کند تا به سوالات کاربران خود پاسخ‌هایی روشن، شفاف و دقیق بدهد.

آیا گوگل مجهز به چت‌بات هوش مصنوعی است؟

آیا گوگل مجهز به چت‌بات هوش مصنوعی است؟

اوایلی که موتور جست‌وجوی گوگل معرفی شده بود، هنوز مثل امروز قادر نبود همه‌چیز را بفهمد و باید دقیقاً مطابق نامه‌های اداری هرچه می‌خواستیم را تایپ می‌کردیم تا او بتواند جوابش را پیدا کند؛ اما رفته‌رفته گوگل نیز باهوش و باهوش‌تر شد تا جایی‌‌که امروزه قادر است کلمات بعدی ما را حدس بزند، بهترین جواب را پیدا کند، لحن محاوره را تشخیص دهد و هزاران کار دیگر را پیش ببرد به طوری که هر روز به خودمان بگوییم اگر گوگل نبود، چه می‌شد؟

گوگل تمام این کارها را به وسیله هوش مصنوعی خود انجام می‌دهد. هوش مصنوعی گوگل مجموعه‌ای از ابزارها و خدماتی است که از تکنیک‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای انجام کارهای مختلفی از جمله ترجمه زبان، تشخیص تصویر و پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کند.

این شرکت بزرگ برای هوش مصنوعی خود از الگوریتم‌ها و ابزارهای متفاوتی استفاده می‌کند؛ برای مثال تکمیل جملات و عبارات، یکی از قابلیت‌های هوش مصنوعی گوگل است، پیدا کردن تصاویر و موسیقی هوش دیگرش، یافتن بهترین مقالات و  ارائه نتایج مرتبط هم هوش مصنوعی بعدی.

گوگل از کدام فناوری برای مقابله با ChatGPT استفاده می‌کند؟

گوگل از کدام فناوری برای مقابله با ChatGPT استفاده می‌کند؟

البته این غول بزرگ در سال ۲۰۲۱ از فناوری جدید خود به نام (لمدا) رونمایی کرده بود که امکان گفت‌وگوی طبیعی میان کامپیوتر و انسان را فراهم می‌کرد. این فناوری امکان برقراری ارتباط طبیعی و تعامل بهتر با ابزارهای هوشمند را برای انسان ممکن می‌ساخت و قابلیت بسیار مهم و کارآمدی برای دستیار گوگل بود.

CNBC در گزارشی که اخیراً منتشر کرده است خبر از تکنولوژی جدید گوگل داد و نوشت: “گوگل آزمایش یک ربات‌ چت هوش مصنوعی به نام Apprentice Bard را آغاز کرده است که شبیه به ChatGPT است. این چت‌بات یک سرویس آنلاین است که از بسیاری جهات مفیدتر از جست‌وجوی گوگل عمل می‌کند”.

این چت‌بات جدید گوگل توسط فناوری لمدا توسعه یافته و از یک نسخه سبک وزن گفت‌وگوی زبانی استفاده می‌کند. این هوش مصنوعی از قدرت محاسباتی کمتری استفاده می‌کند و به گوگل اجازه می‌دهد تا با بزرگ‌کردن دایره مقیاس‌پذیری هوش مصنوعی خود، در دسترس افراد بیشتری قرار گیرد  و بازخوردهای گسترده‌تری دریافت و ارائه کند.

همچنین متخصصان گوگل تمام تلاش خود را کرده‌اند تا اطلاعات چت‌بات Bard با کیفیت، ایمن و بر پایه اطلاعات و داده‌های واقعی باشد. گفتنی است این فناوری به تازگی و فقط برای عده محدودی از افراد قابل استفاده است؛ اما به زودی در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

ساندار پیچای با اعلام خبر فعالیت Bard در توییتر خود، تاکید کرد که این شرکت خواهان یک اکوسیستم آنلاین سالم است و با توسعه ابزارهای هوش مصنوعی، ارسال ترافیک جست‌وجو برای سازندگان و ناشران را در اولویت خود قرار داده است.

دوئل مایکروسافت و گوگل بر سر چت‌بات‌های هوش مصنوعی

دوئل مایکروسافت و گوگل بر سر چت‌بات‌های هوش مصنوعی

در حالی که هنوز مدت زمان زیادی از رونمایی و خدمت‌رسانی این دو هوش مصنوعی نمی‌گذرد؛ اما خبرهای داغ بسیاری از جمله سرمایه‌گذاری‌های کلان ابرشرکت‌های فناوری دنیا روی هوش مصنوعی جدید این روزها در حال پخش شدن است.

مایکروسافت، رقیب سرسخت گوگل با سرمایه‌گذاری کلان خود روی چت‌بات شرکت OpenAI بیان کرد   ChatGPT در آینده با فناوری‌های این شرکت ادغام خواهد شد و درحال حاضر برخی از کاربران اعلام کرده‌اند که نسخه جدیدی از موتور جست‌وجوی بینگ با هوش مصنوعی ChatGPT در دسترس آنان قرار گرفته است. علی‌الظاهر در این نسخه از بینگ، منبع اطلاعاتی که توسط ChatGPT ارائه می‌شود نیز به کاربر اطلاع داده می‌شود.

حال باید منتظر بود و دید کدام یک از این شرکت‌ها با چت‌بات جدید خود می‌تواند انقلاب کند و با ارائه اطلاعات مفیدتر، واقعی‌تر و سریع‌تر کاربران بیشتری را جذب نماید.

شباهت‌های ChatGPT و هوش مصنوعی گوگل

تفاوت‌های بسیار زیادی بین ChatGPT و برنامه‌های هوش مصنوعی گوگل وجود دارد، اما با این حال نمی‌توان از شباهت‌های این فناوری‌ها با یکدیگر چشم پوشید؛ به‌خصوص این که هر دو برنامه برای کمک به کاربران در برقراری ارتباط بهتر و تعاملی با ماشین‌ها طراحی شده‌اند و هر دو برای این کار از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

از سری شباهت‌های هوش مصنوعی گوگل با ChatGPT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده هر دو فناوری با هدف تعامل
  • قابلیت گفت‌وگوی دوطرفه مانند یک انسان‌
  • ارسال و دریافت پیام
  • دسترسی آنلاین
  • قابلیت جست‌وجوی اطلاعات
  • قابلیت بازی (البته بازی‌هایی که ChatGPT می‌تواند انجام دهد معمولاً محدودتر از بازی‌هایی هستند که برنامه‌های هوش مصنوعی Google می‌توانند انجام دهند).

تفاوت‌های ChatGPT و هوش مصنوعی گوگل

تفاوت‌های ChatGPT و هوش مصنوعی گوگل

فارغ‌ از عملکرد مشابه این دو فناوری، صحبت‌کردن با یک ماشین به همان شکلی که روبه‌روی دوستانتان می‌نشینید و با هم حرف می‌زنید برای همه ما بسیار جذاب است. اگر قرار باشد هر یک از این دو چت‌بات هوش مصنوعی بر تخت پادشاهی آن یکی بنشیند و آینده ارتباطات انسان با ماشین را در دست بگیرد، باید به تفاوت‌هایی که ChatGPT و Apprentice Bard با یکدیگر دارند موشکافانه‌تر نگاه کرد.

در ادامه برخی از تفاوت‌هایی که در بررسی‌ عملکرد این دو ربات مطرح شده‌ است را بررسی کرده‌ایم:

  • ظرفیت Apprentice Bard برای اضافه‌کردن رویدادهای اخیر در پاسخ‌های خود، بارزترین تفاوت بین آن و ChatGPT است. درحالی که اطلاعات ربات ChatGPT تا تاریخ ۲۰۲۱ محدود شده بود، اما گوگل پایش را فراتر گذاشت و تمام رخدادها، وقایع و اطلاعاتی که تا امروز در بستر وب منتشر شده را در هوش مصنوعی خود گنجاند.
  • هر چند هنوز هوش مصنوعی مکالمه‌محور گوگل به‌طور رسمی و همگانی معرفی نشده است، اما طبق گفته متخصصان سازنده این ربات، Bard با سرعت بیشتری به سوالات شما جواب می‌دهد.
  • هنگام استفاده ازApprentice Bard باید در تنظیمات گوگل خود برخی تغییرات جزیی را انجام دهید تا نتایج جست‌وجوی منظم خود را دریافت کنید. درحالی‌که ChatGPT فقط پاسخ‌های متنی را پیدا و به شما ارائه می‌کند.
  • ChatGPT به فناوری‌های NLP و یادگیری ماشین تجهیز شده است. همچنین این چت‌بات هوش مصنوعی با قابلیت AI Text Classifier خود می‌تواند متونی طبقه‌بندی شده ارائه کند. این قابلیت در حال حاضر در هوش مصنوعی چت‌بات گوگل فعال نیست.
  • Apprentice Bardبر اساس فناوری LamBDA گوگل و ChatGPT مبتنی بر GPT ساخته شده است.
  • هر دوی این چت‌بات‌ها به طور رایگان معرفی شدند؛ اما شرکت OpenAI اخیراً از نسخه پولی ChatGPT Plus برای کاربران رونمایی کرده است که جواب‌ها را با سرعت و دقت بیشتری به‌خصوص در ساعات اوج ترافیک ارائه می‌دهد. در همین حین گوگل نیز به‌دنبال الگوریتمی برای اضافه‌کردن هوش مصنوعی مکالمه‌محور خود به مدل درآمدی شرکت از راه تبلیغات است.
  • یکی از جذاب‌ترین وجوه تمایز این دو پلتفرم، قابلیت ساده‌سازی جواب‌های پیچیده توسط ChatGPT است به طوری که قادر است سخت‌ترین مسائل و پیچیده‌ترین سوالات را به زبانی قابل‌فهم برای عموم ارائه کند.
  • جواب‌هایی کامل‌تر و پینشهادهای تکمیل‌کننده تفاوت بارز هوش مصنوعی گوگل با ChatGPT است. این وجه تمایز به کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با موضوع مدنظرشان پیدا کنند؛ اما نباید از صرف زمان زیاد برای پیداکردن بهترین جواب در گستردگی اطلاعات نیز چشم ‌پوشید.
  • سه پارامتر کلیدی «کیفیت، ایمنی و واقعی‌بودن» در پاسخ‌هایی که Apprentice Bard گوگل ارائه می‌کند بسیار مهم است، در حالی که ChatGPT گاهاً جواب‌های اشتباه و جانب‌دارانه‌ای ارائه می‌کند.
  • هوش مصنوعی Bard دیتای وسیعی با ۵۶T کلمه، داده‌های گفت‌وگو و اسناد موجود در بستر وب دارد و پاسخ‌هایی نزدیک‌تر به لحن محاوره ارائه می‌دهد.
  • ChatGPT برای مجموعه وظایف خاصی آموزش داده شده و می‌توانید از آن برای انجام کارهایی مانند تولید هرنوع متن، ترجمه، تهیه پیش‌نویس محتوا، کدنویسی، طراحی صفحات ساده وبسایت و حل مسائل ریاضی استفاده کنید.

آیا ChatGPT بهتر از هوش مصنوعی گوگل عمل می‌کند؟

آیا ChatGPT بهتر از هوش مصنوعی گوگل عمل می‌کند؟

با توجه به تفاوت‌ها و شباهت‌هایی که از این دو فناوری گفت‌وگومحور مطرح شد و سرعتی که شرکت‌های سازنده این دو قهرمان جدید برای پیشرفت و توسعه برنامه‌های خود دارند، نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که کدام یکی برنده بازی است.

ChatGPT بر تولید متن متمرکز است، در حالی که برنامه‌های هوش مصنوعی گوگل همه‌منظوره هستند و طیف وسیعی همچون متن، عکس، صدا و غیره را شامل می‌شوند؛ با این وجود هنوز برای اظهار نظر بسیار زود است و باید صبر کرد تا نسخه‌ تکمیلی Apprentice Bard به‌طور رسمی کار خود را آغاز کند و ChatGPT نیز عیوب و نواقصش را برطرف نماید.

ChatGPT

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *