هاب اسپات که یکی از قویترین و جامع ترین ابزارهای حوزه دیجیتال مارکتینگ در مقیاس جهانی است به تازگی گزارشی منتشر کرده و در آن به بررسی وضعیت بازاریابی درونگرا در سال ۲۰۲۲ پرداخته است.
این شرکت از سال ۲۰۰۶ در موسسه تحقیقاتی تکنولوژی ماساچوست در آمریکا تاسیس شد و رفته رفته خدمات خود در حوزه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ را گسترش داد تا امروز بعنوان شرکتی مطرح، کاملترین پکیجهای خدمات و حتی آموزشی را در این زمینه برای مخاطبان و مشتریان خود اجرا میکند.
طبق روال هرسال که هاباسپات به انتشار گزارشی جامع در این حوزه میپردازد، امسال نیز این مجموعه به جمعآوری داده و اطلاعات در همه زمینههای مارکتینگ پرداخته و سعی کرده با دادن آمار و اطلاعات دقیق از سرتاسر جهان بتواند به مارکترها کمک کند با استفاده از منابع و insight بهروز استراتژیهای درستتر و کاربردیتر برای سال پیشرو خود تعریف و اتخاذ کنند.
در این گزارش، هاباسپات در سراسر جهان از بیش از ۱۶۰۰ مارکتر در حوزه B2B و B2C داده جمعآوری کرده تا موارد زیر را بررسی کند:
- کانالها مورد استفاده بازاریابان
- موثرترین استراتژیهای بازاریابی
- روندهای جدید و نوظهور در بازاریابی
- کانالهایی که اثرگذاری گذشته خود را از دست دادهاند
- نحوه ارتباط با مصرفکنندگان و مخاطبان
دادهها بطور کلی نشان داده که اینفلوئنسر مارکتینگ همواره در حال افزایش و رشد است و همچنین مارکترها باید در استراتژیهای سازمانی خود روی ویدیوهای کوتاه (مثل ویدیوهای تیکتاک و ریلز اینستاگرام) و در کنار آن روی بازاریابی محتوایی تمرکز و سرمایهگذاری کنند.
در این مطلب، دیام برد نکاتی برجسته و مهم از این گزارش جهانی را ترجمه، تحلیل و آماده کرده است که در ادامه میخوانیم. فایل کامل گزارش را میتوانید از اینجا دانلود کنید.
حامی این محتوا پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت است که ما را در تهیه این گزارش حمایت کرده است.
۵ ترند برتر سال ۲۰۲۲ در بازاریابی درونگرا
اینفلوئنسر مارکتینگ همچنان در صدر ترندهای مارکتینگ امسال قرار دارد. هاب اسپات عنوان کرده است که این رشد اینفلوئنسر مارکتینگ منطقی است، زیرا پیشبینی شده است صنعت اینفلوئنسر مارکتینگ جهانی از ۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ فراتر خواهد رفت.
بازاریابی تجربی (Experiential Marketing) نوعی استراتژی بازاریابی است که در آن با ایجاد تجربیات واقعی زندگی، مشتریان را جذب و علاقمند میکنند.
بیشترین سرمایهگذاری در مارکتینگ روی کدام بخشها است؟
در سال ۲۰۲۱ کلابهاوس و استفاده از آن برای مارکترها بسیار جذاب بود اما امسال ۲۰ درصد از کل مارکترها در فضای space توییتر سرمایهگذاری میکنند.
چنلهای برتر مارکتینگ در سال ۲۰۲۲
بر اساس دیتای گزارش، در سال ۲۰۲۲ رسانههای اجتماعی بهترین کانال برای بازاریابان است. جالب اینجاست که اینفلوئنسر مارکتینگ امسال از SEO چنل بهتری بوده است.
در ابتدا باید گفت که باید بهترین استراژیها و کانالهای بازاریابی مختص کسبوکار خود شما باشد و در این زمینه نسخهای که به درد همه کسبوکارها بخورد وجود ندارد. پس توجه داشته باشید که معیارهای موفقیت کسبوکار خود را پیدا کنید، نه آنچه که سایر کسبوکارها دنبال میکنند. کمپینهای بازاریابی، وبسایت، ایمیلها، پستهای سوشال مدیا و رویدادها، همه و همه را باید به طور مداوم بر اساس نحوه رفتار مخاطبان و مشتریان خود بسنجید و بهینه کنید.
هدف اصلی برندها از ویدیو مارکتینگ چیست؟
سال ۲۰۲۲ را میتوان سالی شگرف برای صنعت ویدیویی دانست، اگرچه دادهها در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۲ اندکی کاهش را نسبت به سال گذشته نشان میدهد اما میزان آن هنوز خیلی بالاتر از سال ۲۰۲۰ است! گویا مارکترها تازه در حال کشف این موضوع هستند که بازاریابی ویدیویی و محتوا خلاق تا چه میزان میتواند اثربخشی و engage برای برند داشته باشد. بیش از ۳۰٪ از کسبوکارهایی که در طی این گزارش بررسی شده است اذعان داشتهاند که قصد افزایش فعالیت خود در زمینه ویدیو مارکتینگ و افزایش ده درصدی بودجه مربوط به آن را دارند.
ترافیک وبسایتها در سال ۲۰۲۲ از چه Sourceهایی آمده؟
منبع اصلی ترافیک و ورودی سایتها بصورت مستقیم بوده، که نشان از آگاهی از برند (brand awareness) دارد! با اینکه هر فرد ترجیحات و روشهای خاص خود را دارد تا در مورد برند یا موضوع موردنظر خود به اطلاعات مورد نیاز خود بصورت آنلاین دست پیدا کند، اما همچنان رسانههای اجتماعی یک روش رایج در بین افراد است که ۱۶ درصد از سهم کل ترافیک را در اختیار خود دارد. همچنین از ترافیک وبسایتها تبلیغات بنری سهم بیشتری نسبت به Search Ad دارد!
لازم است همه کسبوکارها به خاطر داشته باشند که همه محتوای وبسایت شما باید برای نمایش در موبایل، دسکتاپ و تبلت نیز بطور کامل بهینه شده باشد.
برندها بیشتر چه محتوایی در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند؟
بازاریابی محتوایی اولویت اصلی تیمهای مارکتینگ است که شامل فرمتهای چندرسانهای میشود، امسال همچنان برای ۳ سال پیاپی ویدیو در بین مارکترها بهترین فرمت رسانهای بود، اما بطور خاص پلتفرمهای ویدیویی کوتاه مثل تیک تاک و ریلز اینستاگرام سریعترین رشد را دارند و در کنار آن مارکترها همچنان از مدیاهایی استفاده میکنند که بیشترین مطابقت را با هویت برند یا صنعت آنها داشته باشد. در نمودار زیر آمار محتوایی که برندها استفاده میکنند را میبینیم.
بر اساس نتایج موثرترین پستها ۲ نوع محتوای زیر هستند:
- محتوای خندهدار
- محتوای تعاملی و engage کننده کاربر
ترندهای بازاریابی محتوایی در سال ۲۰۲۲
درصد زیادی از مارکترها در سال ۲۰۲۲ افزایش سرمایهگذاری در زمینههای زیر را در استراتژی خود داشتهاند:
- تولید محتواهای تعاملی (بازی، چالش، نظرسنجی و …)
- صرف زمان برای طراحی آزمون و کوییز برای مخاطبان
- engage کردن و تعامل مخاطبان با سوشال مدیا
- در جریان گذاشتن مخاطب از آنچه در پشت صحنه کسبوکار میگذرد.
چالشهای اصلی بازاریابی محتوایی در سال ۲۰۲۲
وقتی صحبت از ROI به میان میآید فیسبوک همچنان قادر است بهترین ارزش را برای مارکترها خلق کند، اما این پلتفرم نیز باگهای تعاملی خود با مخاطبین را دارد. تیمهای سوشال مدیای سازمانها همانطور که دغدغه دستیابی و ایجاد مخاطب، درگیر کردن و تعامل با مخاطب و رسیدن به ایدههای خلاقانه محتوا سوشال مدیا را دارند همواره در حال مواجهه با چالش ها و مشکلاتی مانند ساخت، تولید و انتشار محتوا هستند.
در ایمیل مارکتینگ چه شاخصهایی بیشتر رصد میشود؟
برندها و کسبوکارها در طول تاریخ مارکتینگ، برای سنجش موفقیت ایمیل مارکتینگ خود به نرخ باز شدن ایمیل متکی بودند و در پی آن نرخ کلیک و bounce rate را اندازهگیری میکنند. این درصورتی است که گزارش ما از وضعیت مارکترها در زمینه ایمیل مارکتینگ نشان میدهد که بخش زیادی از آنها از فاکتور مهمی مثل ROI غافل هستند و به آن توجه کافی ندارند.
اگر از این شاخصههای سنجش استفاده نمیکنید از این پس آنها را در برنامهریزی و سنجش کمپینهای خود در نظر بگیرید، اما اگر از آن دسته مارکترهایی هستید که به شدت به open rate متکی هستید، شاید نیاز باشد روش خود را بازنگری کنید و به فکر یک روش جایگزین دیگر برای تخمین، سنجش و برنامهریزی برای هدف و تارگتهای خود باشید.
در صورت تمایل میتوانید فایل کامل گزارش را در اینجا مطالعه کنید.