اخبار سلامت

مدیرعامل بقراط: توسعه زیرساخت اینترنت، ضرورت توسعه سلامت دیجیتال است

آمارهای بقراط نشان می‌دهد چالش‌های دسترسی به اینترنت در نیمه دوم سال 1401 باعث کاهش ویزیت‌های آنلاین تصویری و افزایش مشاوره‌های پزشکی تلفنی شده است.

«مهرشاد تیموری» با بیان اینکه توسعه زیرساخت اینترنت نیاز ضروری توسعه سلامت دیجیتال است، گفت نیمه دوم سال ۱۴۰۱ ویزیت‌های آنلاین کاهش پیدا کرده و دلیل آن اختلال در دسترسی به اینترنت است.

مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار بقراط با تأکید بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های دسترسی به اینترنت برای توسعه حوزه سلامت دیجیتال، اختلال اینترنت و چالش‌های دسترسی به اینترنت در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ را عامل کاهش ویزیت‌های آنلاین تصویری و افزایش مشاوره‌های پزشکی تلفنی دانست.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی بقراط، «مهرشاد تیموری»، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار این پلتفرم با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از مشاوره‌های آنلاین منجر به تجویز نسخه الکترونیکی می‌شود، ۵۰ درصد نسخه‌های الکترونیکی را مربوط به تجویز روانپزشکان و متخصصین اعصاب و روان عنوان کرد.

مشاوره آنلاین تصویری تا نوبت‌دهی آنلاین در بقراط

تیموری با توضیح اینکه پلتفرم آنلاین سلامت بقراط به‌عنوان یکی از کامل‌ترین پلتفرم‌ها در زمینه ارائه خدمات آنلاین در حوزه سلامت به پزشکان و بیماران است، گفت: «انواع مشاوره‌های آنلاین تصویری، تلفنی و متنی در بقراط ارائه می‌شود.»

او با اشاره به اینکه در کنار این خدمات، نسخه‌نویسی الکترونیک تأمین اجتماعی و بیمه سلامت نیز ارائه می‌شود، گفت: «پر واضح است که مشاوره‌های آنلاین منجر به صرف‌ه‎جویی بسیاری در زمان و هزینه بیماران خواهد شد.»

به گفته تیموری، این روزها که ترافیک تبدیل به یک چالش جدی شده است و محدود به ساعت خاصی نیست، باید زمان زیادی را صرف جابه‌جایی کرد. در چنین شرایطی اهمیت استفاده از تکنولوژی در حوزه سلامت چند برابر می‌شود.

هم‌بنیان‌گذار بقراط با بیان اینکه بیماران، آن هم در شرایط اشتغال باید برای مراجعه به پزشک چند ساعت مرخصی بگیرند و زمان قابل‌توجهی هم برای انجام معاینه در مطب دکتر باشد، گفت: «این درحالی است که با استفاده از خدمات بقراط این امکان برای بیمار فراهم می‌شود که بدون صرف وقت اضافی و معطلی رأس ساعت در هر مکانی با پزشک مورد‌نظر آنلاین ارتباط برقرار کند.»

اینترنت شاه‌کلید حل ترافیک!

او با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت و شرایط دسترسی به اینترنت، گفت: «همه این امکانات و ویژگی‌ها زمانی خوب است که شرایط زیرساختی و اینترنت کشور مناسب باشد تا ارتباط بدون اختلال و مناسبی بر بستر پلتفرم بین بیمار و پزشک شکل بگیرد.»

تیموری با تأیید اینکه در دوران پسا کرونا به‌طور کلی میزان مشاوره‌های آنلاین با کاهش روبه‌رو شده است، گفت: «با وجود این کاهش، پیش از اختلال اینترنت نسبت به دوران قبل از شیوع کرونا، استفاده از خدمات پزشکی آنلاین همچنان در جایگاه مناسب و رو‌به‌رشدی قرار داشت.»

او با توصیف شرایط و ارائه آمارهایی درباره رشد این حوزه گفت: «در نیمه اول سال ۱۴۰۱ ما شاهد رشد ماهانه ۳۰ درصد مشاوره‌های تصویری بودیم. این درحالی است که نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به‌دلیل شرایط بسیار نامطلوب و قطعی مکرر اینترنت، شاهد افت شدید استفاده از خدمات آنلاین بودیم.»

به گفته مدیرعامل بقراط، تکرار و استمرار روند اختلال اینترنت باعث شد تا مشاوره‌های تصویری تا حدی جای خود را به مشاوره‌های تلفنی دهند.

نسخه‌نویسی الکترونیک بعد از آغاز چالش اینترنت

نسخه‌نویسی الکترونیک یکی دیگر از حوزه‌های سلامت دیجیتال است که اتفاقاً وزارت بهداشت و سازمان‌های بمه‌گر در سال گذشته تلاش‌های قابل‌توجهی در راستای توسعه آن کرد. این تلاش‌ها البته در راستای ایجاد و شکل‌گیری پرونده سلامت دیجیتال هم بود.

حال با وجود مشکلات پیش‌آمده در جریان دسترسی به اینترنت برای عموم مردم، این سؤال مطرح است که بیشترین میزان تجویز نسخه‌های الکترونیک اخیراً مربوط به کدام بیماری‌هاست؟

تیموری در پاسخ به این پرسش گفت: «در ارتباط با نسخه‌نویسی الکترونیکی، در بین مشاوره‌های آنلاین، حدود ۵۰ درصد نسخه‌های الکترونیکی مربوط به روانپزشکان و پزشکان حوزه اعصاب و روان است.»

او در ادامه توضیحات خود درباره نسخه‌نویسی الکترونیکی با اشاره به اینکه به‌طور کلی حدود ۳۰ درصد مشاوره‌های آنلاین منجر به تجویز نسخه الکترونیکی می‌شود، گفت: «برای مراجعات حضوری حدود ۲۰ درصد نسخه‌های تجویزی مربوط به پزشکان زنان و زایمان، داخلی و قلب و عروق است.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *