رپرتاژ

برای آینده منتظر ننشسته‌ایم

مصاحبه با معصومه محمدی و محمدرضا ریاحی از مدیران ایرانیکارت

لیمو HR

ایرانیکارت نام آشنایی برای همه ماست. کافی است بخواهید یک نقل و انتقال مالی بین المللی داشته باشید، مثلا خرید یک دوره از یک وبسایت خارجی، تا به راحتی مسیرتان به سمت ایرانیکارت سوق پیدا کند و از خدمات آن استفاده کنید. مجموعه‌ ایرانیکارت با بیش از یک دهه سابقه، همچنان در حال توسعه و بهبود روند کاری خود است تا بتواند خدمات بهتری به کاربران خود ارائه بدهد. اتفاقی که به تازگی هم رخ داده و شاهد تغییرات جدیدی در وبسایت ایرانیکارت بودیم. به همین بهانه به سراغ دو تن از مدیران ارشد این مجموعه رفتیم تا بیشتر با ایرانیکارت آشنا شویم که در ادامه می‌خوانید

اجازه بدهید با معرفی خودتان شروع کنیم

معصومه محمدی: من معصومه محمدی هستم مدیر فروش ایرانیکارت.

محمدرضا ریاحی: من محمدرضا ریاحی هستم مدیر محصول ارشد ایرانیکارت.

 

درباره ایرانیکارت برایمان بگویید.

محمدی: ایرانیکارت کار خود را از ۱۳ سال پیش آغاز کرد. این مجموعه در ابتدا با خدمات کارت‌های اعتباری شروع به فعالیت کرد اما بعد از مدتی احساس کردیم که نیاز جامعه به بخش‌های دیگر هم بیشتر است. مانند افتتاح حساب‌های بین‌المللی، نقد کردن درآمد ارزی، پرداخت‌های ارزی و خرید و فروش رمز ارز. هدف اصلی و نهایی ما محروم نشدن کاربران و مشتری‌های ایرانی از یک سری از سرویس‌هایی است که در دنیا وجود دارد و می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

درباره روند توسعه ۱۳ ساله ایرانیکارت توضیح دهید.

محمدی: تیم ما در ابتدای این ۱۳ سال با یک نفر شروع به کار کرد و آرام آرام به ۱۵۰ نفر نیروی متخصص رسید. این اشتغال‌زایی در تهران و در اصفهان که دفتر اصلی در آنجاست ایجاد شد و باعث افتخار است که توانستیم در یک شهری بجز پایتخت یک مجموعه بزرگ را راه اندازی کرده و بتوانیم نیروهایی را مشغول به کار کنیم.

 

ایده ایرانیکارت براساس چه نیازهایی شکل گرفت؟

ریاحی: همانطورکه همکارم اشاره کرد، شروع ایرانیکارت با تمرکز بر کارت‌های هدیه بود. زمانی که کاربران برای استفاده از سرویس‌های مختلف، کارت‌های هدیه را خریداری می‌کردند، چه برای استفاده شخصی چه برای هدیه دادن به دوستان و اقوام. اما ایرانیکارت فقط برای فعالیت در بازار گیفت کارت‌ها نیامده بود بلکه به دنبال این بود که نقش بیشتری در بازار داشته باشد و حتی سهم بیشتری از بازار بگیرد. در فرایند گرفتن سهم به نقطه‌ای رسیدیم و مشاهده کردیم که یکی از نیازهای مهم کاربرها، افتتاح حساب‌های بانکی و بین المللی در خارج از ایران است ولی تحریم‌ها به آن‌ها این امکان را نمی‌دهد. ایرانیکارت در مسیر توسعه‌اش برای مدتی روی این محصول کار کرد و این سرویس را به سرویس‌های خودش اضافه کرد تا اینکه تب فریلنسرینگ و پروژه‌هایی که کاربران ما از خارج از ایران می‌گرفتند در کشور بسیار جدی شد و باعث شد که سرویسی تحت عنوان «نقد کردن درآمد ارزی» را ارائه دهیم و تلاش کردیم کمک کنیم که افراد، درآمدشان را معادل ریال تحویل بگیرند.

محمدی: یکی از دلایل ترند شدنش هم افزایش قیمت دلار بود. مردم به این خدمت روی آوردند که بتوانند از خارج از کشور پروژه بگیرند و کارفرماهای خارجی داشته باشند.

ریاحی: اتفاقی که در حال رخ دادن بود این بود که ما نیاز به پرداخت های ارزی را می‌دیدیم و احساس کردیم که یک سری از کاربران هستند که برای اپلای دانشگاهی و پرداخت در سایت‌های مختلف و حتی ثبت نام در آزمون‌های مختلف نیاز به ثبت کردن پرداخت بین المللی دارند. اینجا بود که سرویس پرداخت بین المللی اضافه شد و این امکان به کاربران داده می‌شود که در سایت‌های قانونی بتوانند پرداخت داشته باشند و ایرانیکارت به سرعت این پرداخت را برایشان انجام دهد. این اتفاق وقتی به اوج خودش رسید که به دامنه پرداختی کاربران، امکان پرداخت رمزارز در سایت‌های خارجی را دادیم و در صورت نیاز به آنها رمزارز هم فروختیم.

حدودا چند درصد از بازار در اختیار ایرانیکارت است؟

ریاحی: بازار ارزی بازاری است که بی‌نهایت متغیر است و نمی‌توانیم مقدار مشخصی از این بازار را در نظر داشته باشیم و به سمت آن حرکت کنیم. زمانی که بلاکچین به اوج خود رسید و روش پرداخت از طریق بلاکچین در سایت‌ها ایجاد شد، این بازار به کل متحول شد و همه این‌ها باعث می‌شود که نتوانیم گنجایش و حجم درستی از بازار پرداخت ارزی را داشته باشیم. اما هدف ما این است که بتوانیم تا چند سال آینده به سهم بیش از ۸۰ درصد از بازار دست پیدا کنیم.

محمدی: البته ایرانیکارت در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار کاربر دارد که ما نمی‌دانیم این ۷۰۰ هزار تا چند درصد از بازار هستند اما به هر حال عددی است که برای ما قابل ملاحظه بوده و بسیار حائز اهمیت است.

 

تغییراتی که به تازگی در ساز و کار ایرانیکارت اعمال کرده‌اید، با چه هدفی انجام شده است؟

ریاحی: این تغییرات به دو دسته تقسیم می‌شود. در سمت پوسته سایت اصلی ما، کاربران این درخواست را داشتند که بدون نیاز به ثبت نام در پنل کاربران، قیمت‌ها را در لحظه مشاهده کنند.

این امکانی است که در سایت اضافه شده و کاربر می‌تواند در هر بخش، قیمت ثبت سفارش را مشاهده کند.

البته در صفحه ی اصلی وبسایت، امکان مشاهده همه قیمت‌ها برای سرویس‌های مختلف، جهت دسترسی راحت‌تر فراهم آمده است.

در سرویس‌های رمز ارزی پس از مشاهده رفتار کاربران و هم چنین سرویس‌های مشابه در سطح جهانی، امکانات متنوعی در صفحات لیست رمزارزها و همچنین در صفحات توکن‌ها اضافه شد.

در ادامه به تعدادی از این سرویس‌ها اشاره می‌کنیم:

بروزرسانی تجربه کاربری و رابط کاربری در صفحات کوین‌ها جهت نمایش دیتاهای مورد نیاز کاربران به ازای هر کوین و ارائه توضیحات تکمیلی مورد نیاز جهت شناخت بهتر کوین‌ها

دسته‌بندی کوین‌ها بسته به حوزه‌ای که خدمات آن‌ها ارائه می‌شود مانند استیبل‌کوین‌ها؛ کوین‌های متاورسی و …

 

تاپ گینرها: نمایش رمز ارزهای پربازده به کاربران جهت بررسی چارت و شناخت بهتر پروژه‌های رمز ارزی

کارت‌های کوین‌های مشابه: در صفحه کوین‌ها در صورتی‌که یک کوین با دیگرکوین‌ها شباهت داشته باشد (در یک حوزه باشند یا خدمات مشابهی ارائه دهند) نمایش داده می‌شود.

 

سرویس تحلیل‌های هفتگی: به صورت هفتگی کوین‌ها و توکن‌های پربازدید از نظر تحلیل تکنیکال و بنیادی بررسی می شوند تا کاربران از این تحلیل‌ها ایده بگیرند.

 

واچ لیست: اضافه شدن قابلیت واچ لیست به صفحات کوین ها جهت ایجاد ساخت لیستی از کوین‌ها به صورت شخصی سازی شده

 

نقشه بازار ارز دیجیتال: ارائه سرویس نقشه رمز ارزها که به کاربران امکان مشاهده وضعیت کلی بازار را می‌دهد.

 

تغییرات ایجاد شده چقدر بر روی پیشرفت ایرانیکارت تاثیرگذار است؟

ریاحی: تمرکز این توسعه و آپدیت‌هایی که در ایرانیکارت انجام داده شده بر بهبود فرآیندهای سمت کاربر، چه از لحاظ UX بهتر و چه از نظر روان بودن UI بوده و این اتفاق قطعا بی تاثیر نیست و ما از بازخوردهایی که از کاربران گرفته‌ایم هم به آن رسیدیم. قطعا جای رشد هم وجود دارد و پیش بینی شده که ۹۰ درصد سفارش‌ها سریع‌تر به تکمیل سبد خرید ختم شوند و کاربر بتواند خرید راحت‌تری داشته باشد و از سرویس‌های بهتری استفاده کند.

 

در مسیر رشد ایرانیکارت چه تجربه‌هایی کسب کردید و با چه چالش‌هایی روبرو شده‌اید؟

ریاحی: هیچ بازاری بدون چالش نیست و ما هم از این چالش‌ها مستثنی نیستیم. سیاست ایرانیکارت همیشه رضایت کامل مشتری است و همین باعث شده که دغدغه و چالش اصلی همیشه این باشد که مشتری تجربه جذابی از خرید داشته باشد چه در لحظه خرید و چه بعد از خرید و پشتیبانی.

محمدی: یکی از بزرگترین تجربه‌های ما این بود که نیاز‌های مشتری هر روز با سرعت زیادی تغییر می‌کرد. در نتیجه ما متوجه می‌شدیم که باید چند قدم جلوتر از مشتری باشیم و این نیازها را شناسایی می‌کردیم. کما اینکه صبر مشتری‌ها هم زیاد نبود. به خاطر سرعت دنیای مدرن که امکان فرار از آن وجود ندارد و باید برای آن تمهیداتی داشته باشیم که چند قدم از مشتری جلوتر باشیم. اما یکی از چالش‌های مهم ما فشارهای خارج از کشور و تحریم‌ها بود. در تلاش بودیم که قوانین را رعایت کرده و در عین حال بتوانیم برای مشتری تاثیر تحریم‌ها را کم کنیم. هرچند که حساسیت خاصی به قانون و عمل داشتیم و می‌خواستیم که در این چارچوب حرکت کنیم. فشارها همچنان زیاد بود و گاهی وقت‌ها دچار چالش‌های قانون‌گذاری می‌شدیم و هنوز هم درگیر آن هستیم و گریزی از آن نیست. تمام این اتفاقات چندین ماه زحمت همکاران را می‌طلبید که بتوانیم این چالش‌ها را حل کنیم. حتی گاهی یک سری از پلن‌هایمان که برنامه‌ریزی کرده بودیم برای جلو بردن و اجرایی کردنشان، با شکست روبرو می‌شد و به در بسته می‌خورد و طبیعتا باید تغییر سیاست داده می‌شد و مسیر را به سمت راه حلی جدید تغییر می‌دادیم. در کل چالش‌ها کم نبودند اما با تیم قوی و حرفه‌ای که داشتیم می‌توانستیم که هر روز یک راه حل جدیدی را جایگزین مشکلات قبلی کنیم.

 

شما برای ایرانیکارت چه آینده‌ای را متصور هستید؟

محمدی: برای آینده منتظر ننشسته‌ایم که ببینیم چه پیش می‌آید و بعد بخواهیم برایش برنامه‌ریزی کنیم. همین حالا می‌دانیم که یک سری خدمات جدید به خدمات مجموعه اضافه می‌کنیم و در آینده از آنها رونمایی خواهیم کرد و حتی در تلاش هستیم که خدمات فعلی را بهینه‌سازی کنیم و تا جایی که بتوانیم این خدمات را به سطح کیفی بالا برسانیم. علاوه بر این‌ها، ایرانیکارت زیرمجموعه‌های خیلی قوی راه اندازی کرده است و آن‌ها را در مسیر رشد و گسترش همراهی می‌کند مثل مجموعه پته شپا و افراک. مفتخریم این را بگوییم که افراک پارتنر پریمیوم گوگل است و قطعا یک نام آشنا در صنعت تبلیغات است و از پلن‌های آینده ما حمایت می‌کند. این سه زیرشاخه ایرانیکارت برای کمک به بهتر شدن و رساندن آن‌ها به سطح ایرانیکارت است.

 

آیا تحریم‌ها روی کار شما تاثیر داشته‌اند؟ راهکار شما برای رویارویی با این تحریم‌ها و مشکلات چیست؟

محمدی: قطعا این تحریم‌ها روی کار ما اثرگذار است و کار را برای ما سخت‌تر می‌کند ولی ایرانی‌ها قرار نیست که متوقف شوند و قرار نیست که به بن بست بخوریم و ناامید شویم. ما همیشه راه حل‌هایی را برای آینده پیش بینی می‌کنیم و ریسک‌هایی که جلوی رویمان است را تخمین می‌زنیم تا بتوانیم مسیر درست و راه حل‌های جایگزین را انتخاب کنیم. تیم تحقیق و توسعه ایرانیکارت همیشه روی این مسئله تمرکز ویژه‌ای دارد و به دنبال راه حل‌هایی است و همانطور که قبل‌تر هم گفته شد این راه حل‌های جایگزین همیشه هم جوابگو نیست. اما قدم‌های رو به جلویی را متصور هستیم که بتوانیم در آینده اثرات این تحریم‌ها را ناچیز کرده و هر روز گامی به جلو برداریم. قطعا تحریم‌ها بی‌تاثیر نیستند ولی سعی می‌کنیم که تاثیرش را کمتر کنیم.

ریاحی: قطعا فعالیت در حوزه فین تک به دلیل فعالیت در بازارهای مالی تحریم‌ها می‌توانند تاثیر زیادی داشته باشند. به خصوص اگر در بازار مالی بین المللی فعالیت کنید نمی‌شود گفت که تحریم‌ها هیچ اثری ندارد. اما تمام تلاش ایرانیکارت این است که تاثیر تحریم‌ها را کم کند و دنبال خلق ارزش جدید برای کاربران باشد تا آن‌ها بتوانند به سادگی از سرویس‌های بین المللی استفاده کنند و در کنار آن از ارزش‌هایی که برایشان فراهم شده بهره ببرند.

نویدی که برای کاربران ایرانیکارت داریم این است که در سال جدید و با نو شدن فضای کاربری ایرانیکارت، به سمت خدمات جدیدی خواهیم رفت که قطعا برای کاربران ایرانیکارت جذاب خواهد بود. ایده این خدمات جدید هم از سمت ترندهای بازار (مثل هوش مصنوعی) هم از سمت نیاز کاربران (فعالیت ساده‌تر در اکوسیستم فریلنسری جهانی) پرورش یافته که هر کدام می‌توانند تحولی در فضای دیجیتال کشور ایجاد کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *