اخبار استارتاپیاخبار معدن و فرآوری فلزات

فراخوان به اکوسیستم نوآوری در حوزه «معدن هوشمند»

لیمو HR

هوشمندسازی معدن در سال‌های گذشته، به‌نظر ترکیبی بدیع و دور از ذهن می‌آمد، امروز هم اگرچه هنوز سخت و پیچیده به‌نظر می‌آید اما دیگر دور از ذهن نیست. راه ورود فناوری‌های لبه تحول به صنعتی که در بسیاری موارد حتی سومین مرحله انقلاب صنعتی را نیز تجربه نکرده است، نیاز به طراحی و تأمل دارد و البته راهی است که دیر یا زود همه معادن و صنایع معدنی باید بپیمایند.

پرسش مهم این است که پیوند میان صنعت و هوشمندسازی با چه نقشه راهی قابل پیاده‌سازی است؟

 

گروه کسب‌وکارهای نوین آن

گروه کسب‌وکارهای نوین آن، خود را بازیگر مرزی این میدان می‌داند؛ از یک‌سو به پشتوانه هلدینگ صنعتی و معدنی زرین و از سوی دیگر به‌عنوان یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر با استراتژی حوزه تمرکز بر صنعت هوشمند و انقلاب صنعتی چهارم.

هلدینگ صنعتی معدنی زرین، همانطور که از نامش پیداست هلدینگی است فعال در زمینه معدن و صنایع معدنی و با تمرکز بر کانی‌های «سرب» و «روی».

«گروه کسب‌وکارهای نوین آن»، به‌عنوان بازوی نوآوری و فناوری هلدینگ زرین، از دو سال پیش هوشمندسازی صنعتی را برنامه پیش روی خود قرار داده است، هدفی که مُتضمن گام برداشتن برای طراحی و اجرای آن نقشه راه است. از دید «آن» برگزاری رویدادی که بتواند بازیگران هوشمندسازی صنعت را در محیطی تعاملی و پُربازده گرد هم‌آورد، همان بستری است که می‌تواند پاسخی برای این پرسش‌ها فراهم کند.

برقراری پیوند میان فناوری‌های نوین و صنعتی که سال‌ها با شیوه‌های مرسوم خود پیش رفته است ساده نیست و نیاز به طراحی یک نقشه راهِ تخصصی دارد؛ به‌طوری‌که هم روند تولید در صنعت متوقف نشود و هم تیم‌های کوچک نوآور امکان آزمودن راه‌حل‌های خود و بهبود آن‌ها را داشته باشند. رویداد معدن هوشمند (Smart Mining) با شعار صنعتی متفاوت را تصور کن (Reimagine Industry) در سه گام اصلی رویداد افتتاحیه، چالش فناوری و رویداد اختتامیه، با حضور بازیگران بزرگ حوزه‌ی معدن، صنعت و اکوسیستم نوآوری و با هدف برداشتن گامی عملی برای هوشمندسازی معدن و صنایع معدنی با ایجاد بستری برای گفتگوی چندجانبه و پایدار میان بازیگران مؤثر این حوزه، برگزار می‌شود.

 

از اهداف اصلی این رویداد می‌توان به ایجاد بستری برای برقراری ارتباط و دستیابی به سطحی از زبان مشترک برای گفت‌وگوی معطوف به حل مسئله و بهره‌وری بالاتر بین صنعت و مجموعه‌های دانش‌بنیان و نوآور، برنامه‌ریزی برای توسعه فناوری لبه تحول و کاربردپذیری بیشتر آن در معدن و صنایع معدنی و همچنین شناسایی مسئله‌های معدن و صنایع معدنی و پاسخ‌های فناورانه به آن‌ها اشاره کرد.

فراخوان

مرحله دوم از رویداد «معدن هوشمند» توسط گروه کسب و کارهای نوین آن و با همکاری رسانه‌ی دنیای اقتصاد در حالی آغاز به کار کرد که مرحله اول آن با عنوان «فراخوان صنعت» در دوم اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار شده بود. مرحله دوم این رویداد «فراخوان اکوسیستم نوآوری» نام دارد و از  همه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت می‌کند تا در صورت داشتن محصول یا توسعه فناوری در محورهای سه‌گانه این رویداد، فایل ارائه کسب و کار (پیچ‌دک) خود را برای شرکت در این رویداد ارسال کنند.

محورهای این فراخوان عبارتند از:

  1. یکپارچه‌سازی اطلاعات و تحلیل آن با کمک فناوری‌های فناوری اطلاعات (ERP)
  2. شبیه‌سازی و آموزش با کمک فناوری‌های واقعیت افزوده و مجازی (AR/VR)
  3. افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری با کمک فناوری‌های اینترنت اشیا و هوش‌ مصنوعی (AI/ IIOT)

 

مهلت ارسال پیچ‌دک تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۲ تعیین شده است و پس از آن مرحله غربال اولیه توسط کمیته راهبری این رویداد انجام می‌شود. این غربال هم سویه‌های صنعتی و هم سویه‌های فناورانه را در بر می‌گیرد. پس از این مرحله حداکثر ۳۰ تیم انتخاب و به مرحله آموزش و منتورینگ وارد می‌شوند و در نهایت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ رویداد سرمایه‌گذاری (دمودی) برگزار خواهد شد.

مخاطبین اصلی این رویداد شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ی معدن، شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های حوزه‌ی فناوری و انجمن‌ها و رسانه‌های مرتبط هستند؛ همچنین دانشگاهیان، شامل دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها، پارک‌ها و پژوهشکده‌ها، نیز می‌توانند از محتوای رویداد بهره ببرند.

فرآیند منتورینگ تیم‌های برگزیده در سه مرحله‌ی منتورینگ صنعت، منتورینگ کسب‌وکاری و بازدید از صنعت انجام خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فراخوان به اکوسیستم نوآوری در حوزه «معدن هوشمند» به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://aanco.ir/launchpad_2/

فراخوان

فراخوان

فراخوان

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *