پلتفرم آنلاین سلامت بقراط با رشد کل ویزیت آنلاین و حضوری، رشد ۹۲ درصدی را در سال ۱۴۰۱ رقم زده است. رشد ۲۸۳ درصدی در حوزه نسخه نویسی الکترونیک و همچنین رشد جذب ۴۳ درصد پزشک در کارنامه ۱۴۰۱ این پلتفرم قرار دارد. همچنین بررسیهای انجام شده توسط تیم بقراط نشان میدهد که اختلالات اینترنت در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۱ منجر به رشد مشاوره تلفنی و متنی نسبت به مشاوره تصویری شده است.
به گزارش روابط عمومی بقراط، پلتفرم آنلاین بقراط که در مسیر تبدیل شدن به بیمارستان مجازی سالهای پیش رو است، با رشد کل ۹۲ درصدی ویزیت و مشاوره آنلاین پزشکی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سالهای قبل توانست دستاوردی اثر گذار در حوزه سلامت دیجیتال را به ثبت برساند.
بیش از ۴۰ درصد از پزشکان فعال در پلتفرم سلامت بقراط از لحاظ فراوانی در استان تهران قرار دارند. آنچه درباره همکاری جامعه پزشکی با حوزه سلامت دیجیتال از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، اقبال مثبت آنها نسبت به پلتفرم بقراط است. تحلیل اطلاعات سال ۱۴۰۱ در پلتفرم آنلاین سلامت بقراط نشان از رشد ۲۴ درصدی این حوزه دارد.
در بخش کاربران پلتفرم بقراط، بیش از ۴۳ درصد کاربران شهروندان تهرانی هستند. اما بررسیهای پراکندگی جنسیتی استفاده از خدمات پلتفرم بقراط بیانگر آن است که بیش از ۶۴ درصد کاربران بقراط را زنان و بیش از ۳۵ درصد را مردان تشکیل داده است. بررسیهای انجام شده طی نظرسنجیهای بقراط از میان ۲۱ هزار کاربر که حداقل یکبار تجربه مشاوره آنلاین داشتند نیز نشان داد که مشاوره آنلاین پزشکی پرطرفدارتر از ویزیت حضوری است.
از همهگیری کرونا تا اختلال در سرعت اینترنت
همهگیری کرونا اگرچه آسیبهای جبرانناپذیری را در جامعه رقم زد، اما پذیرش اهمیت استفاده از امکانات سلامت دیجیتال دستاورد این دوران تاریک در تاریخ سلامت کشور بود. هرچند از تغییرات و چالشهای حاصل از کاهش سرعت اینترنت و اثرات منفی آن بر توسعه سلامت دیجیتال در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ هم نمیتوان چشمپوشی کرد.
پلتفرم آنلاین سلامت بقراط، همواره کمک به حفاظت از محیط زیست و ارتقاء سطح سلامت مردم عزیز کشور را رسالت اصلی خود میداند؛ این پلتفرم طی سالهای فعالیت خود از ظرفیتهای موجود فنی استفاده کرد و آنها را توسعه داد تا امروز دستاوردی نه صرفا کوتاه مدت و فصلی داشته باشد، بلکه فرهنگی عمیق در حوزه سلامت کشور ایجاد کند.
بقراط طی فعالیت خود توانست زیرساختهای لازم برای رشد مشاوره آنلاین تصویری را فراهم کند. این در حالی است که توسعه این حوزه صرفا به عملکرد و رویکرد بقراط متکی نبود و نیازمند امکانات زیرساختی نیز بود.
نیمه دوم سال ۱۴۰۱ اختلالات اینترنت منجر به کاهش استفاده از مشاوره آنلاین تصویری شد. در حالی که ابتدای سال ۱۴۰۱ رشد ۲۲.۸ درصدی در حوزه مشاوره آنلاین تصویری پیش میرفت، ناگهان در شهریور ماه با کاهش ۱۳.۹۲ درصدی مشاوره آنلاین تصویری مواجه شد. از دلایل اصلی این موضوع کاهش سرعت و کیفیت دسترسی به اینترنت است. همین وضعیت در ادامه مشاوره آنلاین متنی را در مسیر رشد قرار داد.
سهم ۲ درصدی ویزیت آنلاین
پلتفرم آنلاین سلامت بقراط؛ علاوه بر ارائه سرویسهای مدیریت مطب آنلاین، و بهبود شرایط ویزیت حضوری، خدمات مشاوره آنلاین پزشکی را به صورت ویدیویی، تلفنی و متنی؛ برای کاربران مهیا کرده است.
این بسته کامل ارائه خدمات از سوی بقراط، نه تنها کاربر را در شرایط انتخاب آزادانه سرویس سلامت قرار داده، بلکه موقعیتی را ایجاد کرده تا امکان سنجش و تحلیل نیازها و علایق کاربران در بقراط به طور کامل میسر شود. در حقیقت بقراط تصویری ۳۶۰ درجه پیش روی خود دارد.
بررسیهای انجام شده توسط تیم آنالیز و تحلیل دادههای بقراط نشان میدهد که علیرغم تمایل و اقبال جامعه نسبت به ویزیت آنلاین، کمتر از ۲ درصد کل ویزیت انجام شده توسط پزشکان آنلاین است. این سهم ۲ درصدی اما برای بقراط اهمیت قابل توجهی دارد و برای ایجاد خدمات با کیفیت در این حوزه همواره در حال تحلیل نیاز کاربر است.
تلاش بقراط در رشد ثبت نسخه الکترونیک
رشد نسخه نویسی الکترونیک در سال ۱۴۰۱ به طور کلی ۲۸۳ درصد بود. پلتفرم آنلاین سلامت بقراط با ارائه امکان ثبت نسخه الکترونیک بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی امکانی مهم در جریان توسعه حوزه نسخه الکترونیک را رقم زده است.
دادههای به دست آمده در دو بخش بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی نسخههای الکترونیک نه تنها دستاوردی مهم در حوزه سلامت دیجیتال کشور است، بلکه انتظار میرود این اطلاعات در جریان توسعه حوزه سلامت کشور توسط مسئولین نیز مورد توجه و استفاده قرار بگیرد.
رشد کلی ۳۴۲ درصدی در ثبت نسخ بیمه سلامت و رشد ۲۷۶ درصدی در ثبت نسخ بیمه تامین اجتماعی بخشی از اطلاعات به دست آمده از تحلیل اطلاعاتی است که بقراط در اختیار دارد. این آمار چشمانداز آینده وضعیت بیمههای همگانی را برای جامعه شفافتر کرده و در توزیع خدمات سلامت میتوان از آن بهره برد.
سرویسهای نوبتدهی بقراط
پلتفرم آنلاین سلامت بقراط با ارائه سه سرویس نوبتدهی منشی، تلفن گویا و اینترنتی به کاربران خود خدمات ارائه میدهد. سرویس نوبت دهی منشی بقراط در سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۰۲ درصدی، نوبت دهی تلفنی با رشد ۸۰ درصدی و نوبت دهی اینترنتی با رشد ۹۰ درصدی همراه بوده است.
رشد سرویسهای نوبتدهی مخصوصا در بخش اینترنتی بیانگر تغییر و پذیرشی مهم از سوی جامعه در حوزه سلامت است. این موضوع صرفا دستاورد بقراط نیست و به معنی تغییر فرهنگ و رفتار جامعه در حوزه سلامت است.
افراد در اوج شلوغی و ترافیک شهری، تداخل برنامههای شغلی و شخصی در طول روز و مواردی از این دست اهمیت استفاده از امکانات سلامت دیجیتال را پذیرفتهاند و آن را بخشی از زندگی روزمره خود کردهاند. هرچند چالشهای دسترسی به اینترنت این وضعیت را گاهی دچار اختلال کرده است.
بارگذاری مدارک پزشکی
بارگذاری مدارک پزشکی در پلتفرم بقراط یکی از مهمترین سرویسهای ارائه شده توسط این پلتفرم است. این مدارک در دستهبندیهای مختلف امکان بارگذاری دارد و بیمار و پزشک امکان استفاده از آن برای پیشبرد بهتر فرایند درمان را دارند.
این اما در حالی است که اختلالات اینترنت طی ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۱ این فرایند را با چالش روبرو کرد. با وجود چالشهای ایجاد شده این حوزه نیز در پلتفرم سلامت بقراط با رشدی ۶۱ درصدی در سال ۱۴۰۱ همراه بود.
در نهایت، پلتفرم آنلاین سلامت بقراط بر آن است تا با حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران خود، خدمات گسترده حوزه سلامت را به آنها ارائه دهد. کرامت پزشکان را حفظ کند و راهی برای ارتباط موثر بین پزشک و بیمار باشد. نام بقراط را گرامی بدارد و در راستای اهداف بقراط، اهداف اصیل خود را انسانی و بشردوستانه اجرایی کند.
گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ بقراط را از اینجا دریافت کنید.