شماره پنجم فصلنامه فناوریهای مالی به بانکداری دیجیتال اختصاص دارد و چهارده مطلب در این مجله، به واکاوی تعاریف و پتانسیلهای پیدا و نهان این مفهوم نوین بانکداری میپردازد.
فصلنامه فناوریهای مالی در این شماره، با جمعآوری پژوهشهای مدیران ارشد سازمانها، به اهمیت بانکداری دیجیتال در نظام بانکی و نقش آن در رفع نیازهای مالی مشتریان میپردازد. سردبیر فناوریهای مالی، مژگان رضایی، با طرح سوال “برای بانکداری دیجیتال چه آماده کردیم؟” شماره پنجم را آغاز کرده است و درباره تداخل تکنولوژی با نظام بانکی و شکلگیری بانکداری دیجیتال صحبت میکند و بانکداری دیجیتال را به عنوان راهحلی برای خود معرفی میکند.
در این شماره، تمرکز بیشتر بر روی نگاه به مفهوم بانکداری دیجیتال و پتانسیلهای آن است تا نحوه پیادهسازی آن. در دو عنوان «رابطه بانکداری دیجیتال و روندهای فناوری» و «چین پیشرو در بانکداری دیجیتال» به افق و تعریف بانکداری دیجیتال پرداخته شده و تجربه چین در اجرای بانکداری دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته است.
از آنجایی که مشتری ستاره قطبی مفهوم بانکداری دیجیتال بوده، لیلا پاکرواننژاد، مدیر بانکداری دیجیتال داتین با پرداختن به نسل زد و واکاوی این نسل از ابعاد رفتاری و احساسی، تلاش کرده تا تصویر دقیقتری از مشتریان آینده بانکداری دیجیتال ارائه دهد. در گفتوگو با سید محمدرضا مصطفوی، مدیر فناوری اطلاعات بانک قرضالحسنه رسالت ابعاد توسعه و مشکلات پیادهسازی بانکداری دیجیتال در ایران مورد موشکافی قرار گرفته است.
علاوه بر آن، گفتوگویی با مهدی شامی زنجانی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران انجام شده که در آن، به چالشهای صنعت بانکداری کشور در این حوزه اشاره میکند. همچنین در دو عنوان از این شماره، جایگاه و اهمیت ضمانتنامه بانکی و بانکداری شرکتی در بانکداری دیجیتال موضوع پژوهش قرار گرفته و به دستاوردهای احتمالی در صورت پیادهسازی بانکداری دیجیتال اشاره شده است.
نویسندگان در این شماره با تاکید بر توسعه بانکداری دیجیتال از طریق توجه به مشتری و درنظرگرفتن دغدغههای کاربران، سعی در ارائه لیستی از سرنخهای بانکداری دیجیتال داشتهاند که قدم بعدی، این مفهوم را به تصویر میکشد. «آیا تنها رگولاتور مقصر است؟» مطلب پایانی پنجمین شماره از فصلنامه است و در آن پاشنه آشیل توسعه بانکداری دیجیتال معرفی میشود.