رپرتاژ

بهینه سازی کدهای سایت

سرعت بارگذاری وب‌سایت‌ها یکی از عوامل بر موفقیت آن‌ها است. کاربران انتظار دارند که وب‌سایت‌ها سریع بارگذاری شوند و هر ثانیه تأخیر می‌تواند منجر به نارضایتی و ترک سایت شود، به عبارت دیگر اگر سرعت لود سایت از ۳ ثانیه بیشتر شود، به ازای هر یک ثانیه نرخ تبدیل ۴.۲% کاهش می یابد.

در این مقاله، به بررسی برخی از نکات کلیدی برای بهینه‌سازی کدهای سایت که یکی از سرفصل‌‎های مهم است، خواهیم پرداخت.
در این مقاله، به بررسی برخی از نکات کلیدی برای بهینه‌سازی کدهای سایت که یکی از سرفصل‌‎های مهم آموزش افزایش سرعت وردپرس است، خواهیم پرداخت.

آموزش افزایش سرعت سایت

مزایای بهینه سازی کدهای سایت

یکی از راه‌های بهینه سازی سرعت سایت، بهینه‌سازی کدهای آن است. کد بهینه‌شده، کدی است که با کارایی بیشتری اجرا می‌شود و منابع کمتری را مصرف می‌کند.
فشرده سازی کدهای سایت مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • افزایش سرعت بارگذاری صفحه: فشرده سازی کدها باعث کاهش اندازه فایل‌های کد و افزایش سرعت مرورگرها میشود.
  • بهبود عملکرد سایت: فشرده سازی کدها به بهبود عملکرد سایت کمک کند.
  • کاهش مصرف پهنای باند: به دلیل اشغال کردن فضای کمتر در سرور موجب کاهش مصرف پهنای باند می‌شود.
  • بهبود تجربه کاربری : افزایش سرعت صفحه و بهبود عملکرد سایت موجب بهبود تجربه کاربری می شود، چون کاربران سریع‌تر به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا می‌کنند.

در نهایت وقتی سرعت سایت و تجربه کاربری بهبود یابد، سئو سایت بهتر می‌شود و به رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو کمک می‌کند.

راه های بهینه ‌سازی کدهای سایت

فشرده سازی کدهای سایت می‌تواند به افزایش سرعت بارگذاری صفحه، بهبود عملکرد سایت، کاهش مصرف پهنای باند و بهبود تجربه کاربری کمک کند. در اینجا چند راه برای فشرده سازی کدهای سایت وجود دارد:

استفاده از ابزارهای فشرده سازی کد

ابزارهای زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌‎کنند تا کدهای خود را فشرده کنید. این ابزارها معمولاً از الگوریتم‌های فشرده سازی مختلفی برای کاهش اندازه فایل‌های کد استفاده می‌کنند. برخی از الگوریتم‌های فشرده سازی رایج عبارتند از:

Gzip: یکی از رایج‌ترین الگوریتم‌های فشرده سازی Gzipاست.

Brotli: این الگوریتم فشرده سازی جدیدتر از Gzip است و اندازه فایل‌های کد را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

Zlib: این الگوریتم فشرده سازی مشابه Gzip است، اما از آن کارآمدتر است.

افزونه های فشرده سازی کد

یکی از مهم ترین ابزارها برای بهینه ‌سازی کدهای سایت ، نصب افزونه‌های بهینه ساز است. با کمک این افزونه‌ها به سادگی می‌توانید کدهای HTML و CSS سایت را مینیفای کنید. این افزونه‌ها عبارتند از:

افزونه راکت برای بهینه سازی کدهای سایت

ابزارهای آنلاین برای بهینه سازی کدهای سایت

ابزارهای آنلاین انتخاب افرادی است که علاقه‌ای به استفاده از افزونه‌ها در سایت ندارند. مهم‌ترین سایت‌های بهینه سازی برای کد عبارتند از:

  • csscompressor
  • toptal
  • htmlcompressor

فشرده سازی کدها به صورت دستی

اگر تجربه کافی دارید، کدهای سایت را به صورت دستی فشرده کنید. این کار کمی زمان‌بر و تخصصی است، اما کنترل بیشتری روی نحوه فشرده سازی کدهای خود دارید. روش‌های بهینه سازی کدهای سایت به صورت دستی عبارتند از:

  • حذف فضای خالی: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای فشرده سازی کد، حذف فضای خالی از کد مانند حذف فاصله‌ها، تب‌ها و کاراکترهای جدید خط است.
  • حذف نظرات: نظرات کد معمولاً برای توضیح کد استفاده می‌شوند. در حالی که نظرات کد برای مرورگرها قابل خواندن نیستند ولی با حذف آنها اندازه فایل‌های کد کاهش می‌یابد.
  • استفاده از متغیرها: از متغیرها برای ذخیره مقادیر تکراری استفاده کنید.
  • استفاده از تابع‌ها: از تابع‌ها برای گروه‌بندی کدهای تکراری استفاده کنید.

فشرده سازی کدهای HTML و CSS

کدهای HTML و CSS می‌توانند به راحتی فشرده شوند. برای فشرده سازی این کدها، می‌توانید از ابزارهای فشرده سازی کد یا روش‌های دستی ذکر شده در بالا استفاده کنید.

نکات فشرده سازی کدهای HTML و CSS در روش دستی:

  • از ویژگی‌های داخلی CSS استفاده کنید: با استفاده از ویژگی‌های داخلی CSS مانند display: flex به جای display: inline-block به کاهش حجم کمک کنید.
  • از تصاویر فشرده استفاده کنید: می‌توانید از تصاویر فشرده برای کاهش اندازه فایل‌های CSS استفاده کنید.
  • از کدهای کوتاه‌تر استفاده کنید: از کدهای کوتاه‌تر برای کاهش اندازه فایل‌های HTML و CSS استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از <div></div> به جای <div> استفاده کنید.

فشرده سازی کدهای JavaScript

کدهای JavaScript می‌توانند به راحتی فشرده شوند. با این حال، باید مراقب باشید که عملکرد آن ها تغییر نکند.

نکات فشرده سازی کدهای JavaScript در روش دستی:

  • از الگوریتم‌های فشرده سازی مناسب استفاده کنید: برخی از الگوریتم‌های فشرده سازی برای فشرده سازی کدهای JavaScript مناسب‌تر از سایر الگوریتم‌ها هستند.
  • از کدهای کوتاه‌تر استفاده کنید: از کدهای کوتاه‌تر برای کاهش اندازه فایل‌های JavaScript استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از function() به جای function() استفاده کنید.
  • از متغیرها و تابع‌ها استفاده کنید: از متغیرها و تابع‌ها برای کاهش اندازه فایل‌های JavaScript استفاده کنید.

در این مقاله درباره بهینه سازی کدهای سایت صحبت کردیم. مطمین باشید که بهینه سازی کدها تاثیر بسیار بالایی در افزایش سرعت سایت شما دارد. مزیت دیگری که بهینه سازی کدها به روش دستی دارد این است که اگر تخصص داشته باشید متوجه حفره‌های امنیتی در سایت خود می‌شوید. در آموزش افزایش امنیت وردپرس همه حفره‌های امنیتی که در کدهای سایت نهفته شده و می‌تواند سایت شما را نابود کند، مشاهده کنید و راه‌های رفع آن‌ها را یاد بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *