حمیده جعفری، مدیر فنی ۱۷ ساله شرکت طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ ره وب است که در نشست خبری امروز ۱۳ آذر در همایش های هتل قلب تهران، از فعالیت ها و دستاوردهایش گفت.
در کشور ما، مسیر موفقیت معمول در دید خانواده ها و مردم از دانشگاه می گذرد. هر چه فردی در دانشگاه بهتری تحصیل کند، آینده ی بهتری خواهد داشت. این در حالی است که حتی در نگاه خود دانشگاه ها نیز محدودیت های بزرگی در مورد توانمندی های دانشگاه وجود دارد. با این حال مسیر دانشگاه تنها مسیر برای موفقیت در کسب و کار و کسب مهارت نیست. در ادامه تجربیات خانم حمیده جعفری، نوجوانی که هم اکنون به عنوان مدیر فنی شرکت ره وب فعالیت می کند، قرار گرفته است. اگر به مسیرهای دیگر برای رشد خود یا کودکانتان علاقه مند هستید، توصیه می کنیم این مطلب را دنبال کنید.
خانم جعفری به واسطه فعالیت والدین خود در سن ۹ سالگی وارد مسیر برنامه نویسی شد و برای ادامه این مسیر، تصمیم به ترک تحصیل گرفته است.
ایشان در ادامه به چالش ها و مشکلاتی که به خاطر سن کم با مشتریان داشته، اشاره می کند. معمولا مشتریان نمی توانند خود را راضی کنند که استارتاپ و پروژه های اصلی کسب و کار خود را به یک دختربچه نوجوان بسپارند.
اما بعد از مدتی با شناختی که از حمیده جعفری کسب کردند و همچنین وقتی دیدند همکاری با حمیده منجر به پیشرفت روز افرونشان شده است، نسبت به همکاری با او مقاومت کمتری نشان داده اند.
همچنین حمیده راجع به دیدگاه جامعه و نگاهی که مردم به عنوان یک شخص بی سواد و ترک تحصیل کرده داشتند، صحبت کرد. او در مورد اینکه چقدر با این نوع صحبت ها اذیت شده است، دردِ دل طولانی داشت.برای رفع این مشکل تصمیم می گیرد با شرکت در دوره های برنامه نویسی دانشگاه تهران، مدرک مربوطه را کسب کند و به تمام این صحبت ها پایان دهد.
حمیده به این نکته اشاره می کند که از جایی که خودش به عنوان یک نوجوان توانسته بود به چنین پیشرفتی برسد تصمیم گرفته تجربیات و آموخته های خود را به نوجوانان هم سن خود انتقال دهد. برای همین منظور دوره های استعدادیابی برای تعدادی نوجوان برگزار می کند تا متوجه استعداد آن ها در برنامه نویسی و سایر حوزه های وب و اینترنت شود.
لازم به ذکر است در حال حاضر چندین نفر از اعضای تیم خانم جعفری در شرکت ره وب زیر ۱۸ سال سن دارند.
حمیده در سوابق اجرایی خود توانسته بیش از ۲۰۰ وب سایت ایرانی و ۵۰ سایت بین المللی را با کدنویسی اختصاصی طراحی کند. از سایت هایی که حمیده جعفری و تیم فنی ره وب طراحی کرده اند می توان به روان رشد، شایان بهجتی، نرم افزار گستر آپادانا، همگامان، علی ویترین، پویا احراز و همچنین سایت برورو اشاره کرد. او طراحی سایت یک استارتاپ خارجی در حوزه لوازم آرایشی با نام «برند ریویوز» را عهده دار بوده است.
حمیده از کمپین های شرکت هایی چون تاژ، سایپا، سن ایچ و تی سی ال به عنوان تجربه هایش در زمینه بازاریابی و کمپین های تبلیغاتی نام برد. کمپین فروش دوره های زبان انگلیسی شایان بهجتی از دیگر فعالیت های این مدیر فنی نوجوان بوده است.
حمیده جعفری در پاسخ به این سوال که آیا از ترک تحصیل پشیمان شده یا نه، گفت:« مسیر زندگی هر کسی متفاوت است و من دیگران را به ترک تحصیل تشویق نمی کنم اما درباره خودم ترجیح می دهم که در حوزه کاری ام متخصص شوم و توسعه فردی را تجربه کنم. برای همین هم هست که با وجود مشکلات و چالش هایی که درس نخواندن برایم به وجود آورده و بی اعتمادی مشتریان را دیده ام؛ از درس نخواندن پشیمان نیستم و سعی کرده ام با انجام یک کار باکیفیت، اعتماد مشتریان را جلب کنم و کیفیت کارم را بالاتر ببرم.»
تجربیات صاحبان کسب و کار های مشتری خدمات برنامه نویسی خانم حمیده جعفری
دکتر مریم جوکار، دکترای فیزیک از دانشگاه تهران و مدیر موسسه همگامان:
دکتر جوکار در مورد مجموعه ی خود و توانمندی های حمیده گفت:« مجموعه ما یک مجموعه با بیش از ۲۵ شعبه در سراسر ایران و ۵ شعبه در جهان است. ویژگی هایی که در حمیده وجود داشت در افراد بزرگسال نبود. ایشان روحیه مقاومی داشتند. بحث علاقه به توسعه و خودشکوفایی. حمیده در اصل ترک تحصیل نکرده و با کار در پروژه های مختلف خودش را ارتقا میدهد و این علاقه به حل مسئله و مقاومتش یعنی همان تحصیل.»
دکتر جوکار در مورد محدودیت های کار با سایر شرکت ها و برتری خدمات توسعه ی تیم حمیده جعفری گفت:« خیلی وقت ها ما نیاز سازمانمان را نمی توانستیم به شرکت ها و گروه های دیگه انتقال بدیم اما حمیده متوجه نیازهای ما می شد و تمام نیازهای ما را در سایت و پورتال هایمان پیاده سازی می کرد. چون از دیدگاه حمیده هیچ چیزی بن بست نداره ، باعث شده ما هم در ایده پردازی و پیاده سازی بن بستی نداشته باشیم. در اصل حمیده برای ما مثل چراغ جادو بوده است.»
وی در مورد محصول توسعه داده شده از سوی حمیده جعفری گفت:« حمیده برای تمام شعب ما سامانه ای پیاده سازی کرده است که تمام مشکلات ما در فیلترینگ و تحریم پوشش داده است و با نوشتن پیام رسان های حرفه ای ارتباط بین شعب، دانش آموزان، معلمان و شعب خارج از کشور ارتباط کاری ما را ساده و آسان کرده است.»
خانم جوکار در مورد تلاش های حمیده جعفری گفت:« حمیده در حال حاضر با تربیت و آموزش نیروی جوان به موسسه ما کمک می کند در حوزه سایت و وبینارهای آنلاین خودکفا شویم. با حمایت حمیده ما رو به توسعه و پیشرفت در تمام شعب داخل و خارج از کشور هستیم.»
علی دادرس (مدیر فروشگاه عینک ستیا):
علی دادرس در مورد نیاز به خدمات اینترنتی گفت:« حدود سه سال پیش تصمیم گرفتیم فروشگاه پیشرفته عینک در ایران راه اندازی کنیم. بعد از کلی تحقیق برای ۱۳ شرکت داکیومنت ارسال کردیم و درخواست اجرای پروژه داشتیم. در نهایت تنها کسی که توانست درخواست ها و نیازهای ما را پیاده سازی کند و ایده های جدیدی به ما ارائه دهد حمیده جعفری بود.»
او در مورد نحوه کار تیم خانم جعفری گفت:« بر خلاف تصور ما در زمانبندی این پروژه، حمیده سر زمان و دقیقا با انتظارات ما سایت رو تحویل داد و مدیریت پروژه درستی را روی این پروژه پیاده کرد. در طول پروژه آموزش هایی به ما داد که اضافه بر چیزی بود که جزء تعهداتش بود.»
علی هاشمی نسب (مدیر استارتاپ و سایت علی ویترین):
علی هاشمی نسب در مورد کار با حمیده جعفری گفت:«چندین سال به دنبال طراحی استارتاپی بودیم که بتواند نیازهای جامعه کفش را پوشش دهد. علی ویترین اولین تجربه استارتاپی حمیده جعفری بود که در سال ۹۶ استارت خورد. اوایل به دلیل سن کم حمیده استرس داشتیم و مطمئن نبودیم این پروژه خوب پیش بره اما به مرور با شناخت حمیده خیالمون از پشتیبانی این استارتاپ راحت شد و در کل این مسیر با قدرت و سرعت پیش رفتیم.»