با وجود تغییرات گسترده و گسترش پلتفرم های سلامت دیجیتال، همچنان مشکلات عمده ای در این حوزه وجود دارد.
بارها و بارها در بررسی رشد و عدم رشد پلتفرم های دیجیتال عنوان شده که پاندمی دوساله ی کرونا، زمینه بسیار خوبی برای استقبال کاربران از حوزه سلامت دیجیتال در دنیا و ایران مهیا کرد. از اجباری شدن نسخه الکترونیک نیز همیشه به عنوان دومین موضوعی که به رشد حوزه سلامت دیجیتال کمک شایانی کرده یاد شده است.
اگر بخواهیم در یک نگاه کلی از دیدگاه کاربران به بررسی حوزه سلامت دیجیتال از سال ۹۸ تا به امروز بپردازیم عمده مشکلاتی که کاربران در پلتفرم های آنلاین با آن مواجهند از چه دسته ای هستند؟
آیا سلامت دیجیتال توانسته آنطور که باید و شاید؛ جایگاه خود را در میان کاربران حفظ کند؟ یا همراه با وداع جهان با ویروس کرونا؛ سلامت دیجیتال نیز مسیری سقوطی در پیش گرفته است؟
پیشرفت پلتفرم های سلامت دیجیتال نیازمند تلاشی بزرگتر است.
مهرشاد تیموری هم بنیان گذار و مدیرعامل پلتفرم آنلاین سلامت بقراط معتقد است حوزه سلامت دیجیتال هنوز هم، چه در دنیا و چه در ایران فرآیندی نوظهور به حساب می آید. او تاکید می کند:« کرونا و اجرایی شدن طرح نسخه الکترونیک باعث شد پلتفرم های سلامت به موفقیت حال حاضر خود دست پیدا کنند. اما نباید این نکته را هم فاکتور بگیریم که هنوز هم درصد قابل توجه از فرآیندهای حوزه سلامت به صورت سنتی پیش می رود.»
او ادامه می دهد:« فرآیندهایی مثل پرونده پزشکی و…که اگر به صورت آنلاین پیش بروند، قطعا با صرف کمترین زمان ممکن، راحت تر، قابل دسترسی تر خواهند بود. اما واقعیت غیر قابل کتمان این است که درایران تنها گام ها برای رشد سلامت دیجیتال از سمت پلتفرم های خصوصی برداشته می شود.در حالی که رشد جدی این حوزه، علاوه بر تلاش پلتفرم های خصوصی؛ نیازمند یک تلاش در فاز ملی و بزرگ است.»
مشکلات اینترنتی اصلی ترین مشکل کاربران در استفاده از پلتفرم های سلامت دیجیتال
تیموری در پاسخ به این سوال که عمده چالشی که کاربران در استفاده از پلتفرم های سلامت دیجیتال با آن مواجه می شوند کدامند، تاکید می کند:«بارها شاهد چالش های زیادی در رابطه با بحث نسخه نویسی بودهایم. نسخ از طریق سامانه ها در پارامترهای مختلف، چه دارویی؛ چه پاراکلینیکی در سامانه ثبت می شود. اما بیمار در مراجعه به داروخانه یا مرکز پاراکلینیکی با پاسخ :«نسخه ای برای شما ثبت نشده است» مواجه می شود. در این بین بیمار با پزشک تماس می گیرد و پزشک نیز مجبور به تماس با پلتفرم های ثبت نسخ مثل بقراط می شود. در بررسی ها مشخص می شود که نسخه ثبت شده و در سیستم قابل مشاهده است و مشکل اصلی احتمالا به سیستم نسخه پیچی داخل مرکز درمان باز می گردد. اما در این میان از طرفی بیمار و از طرفی پزشک با چالش روبه شده اند و در نهایت زمان زیادی از طرفین و حتی افرادی که در پلتفرم های آنلاین کار می کنند نیز تلف شده است.»
مدیرعامل بقراط چالش های کاربران در مشاوره های آنلاین تصویری را نیز یکی دیگر از مشکلات اصلی کاربران عنوان می کند. تیموری می گوید:«در مشاوره های تلفنی به مراتب بیمار و پزشک چالش کمتری دارند. اما در مشاوره های تصویری، در ارتباط میان پزشک و بیمار احتمالا پزشک نیاز به مشاهده یک سری آیتم و موارد دارد؛ اما کیفیت پایین تصویر، کیفیت صدا و حتی سرعت پایین اینترنت باعث می شود نتواند ارتباط مناسبی برقرار کنند و همین زمینه نارضایتی بیمار را به وجود میآورد. همین باعث می شود بیمار حتی گاها قید مشاوره آنلاین را زده و مراجعه حضوری را به آنلاین ترجیح می دهد.»
پاسخ «مشکلات اینترنتی» در پلتفرم های سلامت دیجیتال توجیه پذیر نیست
تیموری تاکید می کند در نظرسنجی هایی که در پایان مشاوره های آنلاین از کاربران انجام می دهند، درصد رضایت کاربران همیشه در مشاوره تصویری در رابطه با کیفیت صدا و تصویر پایین است که دلیل اصلی این پایین بودن به کیفیت اینترنت کشور بازمی گردد. او در این رابطه ادامه می دهد:« مشکلاتی که در خصوص اینترنت در داخل کشور داریم ریسک از بین رفتن تمام تلاش های پلتفرم ها را در پی دارد. مشکلات اینترنتی به خصوص در حوزه سلامت آنلاین که با سلامتی و جان افراد ارتباط مستقیم دارد؛ به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. به همین دلیل هر لحظه و هر آن این ریسک وجود دارد که افراد به دلیل مشکلات اینترنتی قید استفاده از خدمات سلامت آنلاین را بزند و به روال سنتی سابق بازگردند.»
هم بنیان گذار بقراط از پرونده های فیزیکی نیز به عنوان چالش دیگر کاربران نام می برد و اعتقاد دارد این چالش این روزها به لطف پلتفرم های سلامت دیجیتال و امکان آرشیو پرونده پزشکی بیماران به صورت آنلاین در فضای ابری در یک درایو اختصاصی به مراتب در رنگ باختن است.