رپرتاژ

امضای خیس یا دیجیتال؟! کدام برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است؟

ترجیح می دهید کدام را استفاده کنید؟ امضای خیس (امضای کاغذی) یا امضای دیجیتال؟ از دیدگاه کسب و کار، ملاحظاتی وجود دارد که باید در نظر بگیرید؛ این دقیقا کاری است که سعی داریم در مطلب پیش رو به سراغش برویم.

چه شاخص هایی را در نظر بگیریم؟

اولین و مهمترین سوال این است که اصلا چه فاکتورهایی را در نظر بگیریم؟ ۸ شاخص که می توانند به شما در درک بهتر نیاز کسب و کارتان کمک کنند شامل موارد زیر هستند:

۱. امنیت: از نظر امنیتی، امضای دیجیتال به طور قابل توجهی برتری دارد. این نوع امضا با استفاده از رمزنگاری پیشرفته هویت امضاکننده و صحت سند را به طور کامل تضمین می کند و جعل یا تقلب آن بسیار دشوار است. در حالی که امضای خیس به راحتی قابل جعل و تقلب است، به خصوص اگر از روش های سنتی و ساده مانند مهر و امضا استفاده شود.

۲. کارایی: فرآیند امضای دیجیتال سریع، آسان و بدون نیاز به حضور فیزیکی طرفین است. این امر می تواند در صرفه جویی زمان و هزینه های مربوط به جابجایی اسناد و مدارک و همچنین تسریع فرآیندهای کاری نقش بسزایی داشته باشد؛ اما امضای خیس زمان بر و پرهزینه است، به خصوص برای اسناد و مدارک حجیم یا تراکنش های بین المللی.

۳. انعطاف پذیری: امضای دیجیتال می تواند برای امضای انواع مختلف اسناد و مدارک الکترونیکی، از جمله ایمیل، قرارداد، فاکتور و غیره استفاده شود؛ لیکن امضای خیس برای استفاده در محیط های دیجیتالی مناسب نیست و کاربرد آن محدود به اسناد کاغذی است.

۴. هزینه: استفاده از امضای دیجیتال ممکن است در ابتدا هزینه هایی را برای خرید نرم افزار و گواهینامه های امنیتی به همراه داشته باشد. از طرفی در نگاه اول، امضای خیس به نظر روش ارزان تری می رسد، اما هزینه های پنهان مربوط به جابجایی اسناد، تأخیر در فرآیندها و احتمال جعل را نباید نادیده گرفت.

۵. قوانین و مقررات: در برخی از کشورها و صنایع، استفاده از امضای دیجیتال الزامی است و در برخی موارد، فقط امضای خیس از نظر قانونی معتبر است. در ایران از سال ۱۳۸۲ قانون معاملات الکترونیکی وضع شده و بستر رسمی آن کاملا معتبر است. به عبارت دیگر، امضای دیجیتال در ایران در تمامی مراجع قانونی قابلیت استناد دارد.

۶. زیرساخت IT: برای استفاده از امضای دیجیتال، به زیرساخت IT مناسب نیاز دارید در حالی که امضای خیس نیاز به زیرساخت ندارد.

۷. پذیرش: امضای دیجیتال هنوز به طور گسترده شناخته شده و پذیرفته شده نیست، به خصوص در بین افراد و سازمان هایی که به استفاده از روش های سنتی عادت کرده اند. اما امضای خیس با پذیرش همگانی همراه است.

۸. آموزش: برای استفاده از امضای دیجیتال ممکن است به آموزش کارکنان نیاز باشد.

در نتیجه…

با توجه به موارد فوق و از آنجایی که امضای دیجیتال برتری نسبی به امضای خیس دارد، می توان به راحتی متوجه شد که همانطور که جهان به سوی دیجیتالی شدن حرکت می کند، فرایند امضا نیز در حال تغییر است. در حال حاضر یک تصمیم منطقی برای هر کسب و کاری این خواهد بود که ضمن حفظ اعتبار امضای سنتی (خیس یا گرم)، بستری برای امضای دیجیتال خود داشته باشد. در ادامه، بهترین گزینه موجود را معرفی می کنیم.

معرفی امضای دیجیتال فراشناسا

وبگاه فراشناسا، ارائه دهنده خدمات امضای دیجیتال و احراز هویت الکترونیک

فراشناسا یکی از معتبر ترین سامانه های eKYC (مخفف Electronic know your Client) در ایران است که خدمات امضای دیجیتال را به صورت کامل و جامع ارائه می کند. همانطور که می دانید، eKYC لزوما محدود به امضای دیجیتال نیست و بنابراین شما می توانید انتظار سایر خدمات مثل احراز هویت الکترونیکی را نیز از فراشناسا داشته باشید.

چه چیزی به امضای دیجیتال فراشناسا برتری می دهد؟

امضای دیجیتال فراشناسا خدمتی است که توسط مهندسان پارت طراحی و توسعه داده شده. پارت یکی از بزرگترین شرکت های پیشرو در تکنولوژی در ایران است که با توجه به جریانات اخیر جهان، حرکت بزرگی برای بهره گیری از فناوری هوش مصنوعی در محصولاتش را نیز آغاز کرده است.

فراشناسا سامانه ای است که با توجه به دیجیتالی شدن هر چه بیشتر فعالیت ها، در اختیار عموم و کسب و کارهای کوچک و متوسط قرار گرفته و در این صنعت تجربه و سابقه خوبی دارد. در واقع فراشناسا قبل از این که در دسترس عموم قرار بگیرد، به عنوان زیرساخت فناورانه در سازمان های بزرگ مثل بانک ها حضور داشته است.

مزیت امضای دیجیتال فراشناسا برای کسب و کار

از معرفی که بگذریم، باید ببینیم که امضای دیجیتال فراشناسا چه اثری بر کسب و کار شما خواهد گذاشت. همانطور که می دانید، جهان به سوی دیجیتالی شدن در حرکت است. نسل جدید ترجیح می دهد کارش را با موبایل از روی مبلمان منزل راه بیندازد تا این که وقت خودش را در مراجعه های حضوری تلف کند. امروزه نگاه ها بیشتر از این که به میزان زیبایی و لوکس بودن دفتر فیزیکی شما باشد، به اعتبار و چشم نوازی بسترهای دیجیتالی شماست.

فراشناسا می تواند اعتبار دیجیتالی شما را با ارائه بستر و خدمات امضای دیجیتال قانونی و رسمی به سطح جدیدی ببرد. به کمک این بستر قادر خواهید بود قراردادها و معاملات خود را تا هر مرزی که مایل هستید، بدون نگرانی از مسائل قانونی، در فضای مجازی پیش ببرید و از مزایایی که در بخش اول این مطلب مشخص بود، بهره مند بشوید.

نحوه درخواست خدمات

کسب و کارها برای استفاده از مزایای سامانه امضای دیجیتال فراشناسا باید بستر این فناوری را تهیه کنند. به این منظور باید فرم درخواست مربوطه را در وبگاه فراشناسا پر کنید. کارشناسان با شما تماس می گیرند تا اطلاعات اولیه را برای تهیه پروپوزال اختصاصی دریافت کنند و متناسب با نیازهای شما، بستر این فناوری را ارائه نمایند.

اشخاص حقیقی و مشتریان کسب و کارها می توانند با نصب اپلیکیشن امضای دیجیتال فراشناسا، در کمتر از چند دقیقه یک گواهی امضای دیجیتال برای خود تهیه کرده و انواع اسناد و اوراق قانونی الکترونیک ارائه شده توسط سازمان ها را (در بستر سامانه فراشناسا) با آن امضا کنند.

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *