اخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیر

فراخوان برنامه شکوفا ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور

فراخوان برنامه شکوفا صندوق نوآوری و شکوفایی، با هدف تامین مالی جمعی شرکت های فناور از طریق بورس منتشر شد.

یکی از ابزارهای تامین مالی طرح‌های دانش‌بنیان، «تامین مالی جمعی» (معادل Crowdfunding) است که از سال ۱۴۰۰ به همت فرابورس ایران عملیاتی شده است و امکان بسیج و تزریق سرمایه‌های خرد به طرح‌های دانش‌بنیان را فراهم می‌سازد. سکوهای تامین مالی جمعی که مجوز فعالیت خود را از فرابورس ایران دریافت می‌کنند، سرمایه‌گذاران خرد (اعم از حقیقی و حقوقی) را به سرمایه‌پذیرها متصل می‌کنند. این سکوها، شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌پذیر را قادر می‌سازند ضمن معرفی طرح‌های خود به سرمایه‌گذاران علاقمند، منابع مالی مورد نیاز خود را جمع‌آوری کرده و طرح‌های خود را به اجرا درآورند. در سمت مقابل، این سکوها به صاحبان سرمایه‌های خرد اجازه می‌دهند که در طرح‌های جذاب دانش‌بنیان مشارکت کنند و از منافع آن‌ها بهره‌مند شوند.

اما از آنجا که تامین مالی جمعی ماهیت مشارکت دارد، سرمایه‌گذاران در سود و زیان طرح‌ها شریک می‌شوند و لذا اصل سرمایه آن‌ها نیز در خطر است. از این رو، صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور تشویق سرمایه‌گذاران خرد و به ویژه شهروندان به سرمایه‌‌گذاری در طرح‌های دانش‌بنیان، ضمانت اصل سرمایه سرمایه‌گذاران در تامین مالی جمعی طرح‌های دانش‌بنیان را در قالب برنامه‌ای موسوم به «شکوفا» در دستور کار خود قرار داده است.

صندوق امیدوار است اجرای برنامه شکوفا در سالی که با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده است، به گسترش فرهنگ تامین مالی جمعی به عنوان یکی از سازوکارهای مهم مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و تعمیق مشارکت مردم در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کمک کند.

شرکت های مخاطب فراخوان برنامه شکوفا:

شرکت‌های دانش‌بنیان دارای تمامی شرایط زیر، مخاطب این فراخوان برنامه شکوفا هستند:

  • شرکت مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت نباشد.(دارای زیان انباشته بیش از ۵۰ درصد سرمایه ثبتی نباشد)
  • شرکت و مدیران شرکت، باید فاقد چک برگشتی و تسهیلات سررسید گذشته باشند.
  • طبق آخرین اظهارنامه مالیاتی یا صورت مالی حسابرسی‌شده، عملیات شرکت باید سودده بوده و حاشیه سود عملیاتی شرکت با تقاضای شرکت در قالب تامین مالی جمعی متناسب باشد.
  • شاخص‌های مالی شرکت (نسبت‌های مالی از جمله نسبت‌های عملکردی) متناسب با قواعد و ملاحظات تامین مالی جمعی باشد.

خدمات قابل ارائه در برنامه شکوفا

شرکت‌های دانش‌بنیان علاقمند برای تأمین هزینه‌های جاری (سرمایه در گردش) تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان (از قبیل مواد اولیه، دستمزد، برون‌سپاری و …) از طریق تامین مالی جمعی، می‌توانند از «ضمانت اصل سرمایه تامین مالی جمعی» صندوق نوآوری و شکوفایی تا سقف ۲۵ میلیارد تومان بهره‌مند شوند.

یادآوری مهم: شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی می‌توانند راساً با سکوهای تامین مالی جمعی مجاز و مورد تایید فرابورس وارد مذاکره شده و سکوی مورد نظر خود را انتخاب کنند، اما در صورتی که شرکت متقاضی با یکی از سکوها به توافق نرسد، صندوق تقاضای شرکت در اختیار سکوهای مجاز قرار خواهد داد تا آن را ارزیابی و در صورت تایید، انتخاب کنند. بدیهی است در صورتی که هیچ یک از سکوهای تامین مالی جمعی مورد تایید فرابورس، طرح شرکت دانش‌بنیان متقاضی را انتخاب نکنند، تامین مالی جمعی آن امکان‌پذیر نبوده و از این بابت، مسئولیتی متوجه صندوق نوآوری و شکوفایی نخواهد بود.

توضیحات تکمیلی برنامه شکوفا

ارزیابی تقاضاها بر مبنای اطلاعات ارائه‌شده توسط شرکت انجام می‌شود و هر چه اطلاعات ارائه‌شده دقیق­تر و کامل­تر باشد به تصمیم گیری بهتر و سریعتر کمک می کند. از این رو تکمیل دقیق کاربرگ‌های تقاضا و همکاری در فرایند ارزیابی از اهمیت زیادی برخوردار است.

– صدور ضمانت اصل سرمایه توسط صندوق نوآوری و شکوفایی، مشروط به این است که یکی از سکوهای تامین مالی جمعی مورد تایید فرابورس، رسما (از طریق سامانه غزال) موافقت خود را با تامین مالی جمعی شرکت دانش‌بنیان متقاضی اعلام نماید. لذا صندوق تعهدی در مورد انجام تامین مالی جمعی یا تامین سرمایه مورد نیاز طرح‌ها ندارد.

مدارک و مستندات شرکت در فراخوان برنامه شکوفا

  • ارائه‌ی اطلاعات فروش فصلی هر ۴ فصل سال ۱۴۰۲
  • ارائه‌ی اظهارنامه‌ی مالیاتی یا صورت مالی حسابرسی‌شده‌ی آخرین سال مالی
  • ارائه‌ی فهرست بیمه‌ی تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳
  • رضایت‌نامه‌های اعتبارسنجی و سایر فرم‌های مرتبط با اهلیت‌سنجی متقاضی
  • تکمیل کاربرگ‌های مربوطه که شامل اطلاعات زیر است:
  • برنامه عملیاتی برای رشد تولید و فروش در سال ۱۴۰۳ (از قبیل فعال‌نمودن ظرفیت‌های خط تولید موجود، اخذ مجوز جدید، انعقاد قرارداد جدید و …)
  • اطلاعات مربوط به قراردادهای جاری یا سفارش‌های اخذشده
  • فهرست هزینه‌های انجام‌شده و مورد نیاز اجرای طرح به تفکیک سرفصل هزینه‌ها
  • تأییدیه‌ها و مجوزهای مورد نیاز برای تولید و فروش
  • سایر مستندات مورد نیاز براساس فرم‌های تهیه‌شده در سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی

نحوه شرکت در فراخوان برنامه شکوفا

شرکت های متقاضی برای شرکت در فراخوان برنامه شکوفا می توانند از بیستم خرداد ماه، از طریق سامانه غزال ثبت نام کنند. سامانه ثبت نام در فراخوان برنامه شکوفا از طریق میزکار -> ضمانت نامه ها -> فراخوان شکوفا در دسترس است.

پوستر فراخوان برنامه شکوفا ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *