اخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیراخبار کارآفرینی اجتماعی

در نخستین رویداد مرکز نوآوری بانک قرض الحسنه مهر ایران مطرح شد؛

پژوهش در بدنه بانک و ایجاد بستری برای شبکه‌سازی

شکل‌گیری ارتباط میان فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری

دورنمای ۳ سال آینده به اجرای قانون جهش دانش‌بنیان و حضور سی‌وی‌سی‌ها بستگی دارد

نخستین رویداد مرکز نوآوری بانک قرض الحسنه مهر ایران با محوریت رونمایی از مهرنو با حضور مدیر عامل، اعضا هیات مدیره بانک ، مهمانان و اصحاب رسانه در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش اکوموتیو، این رویداد صبح امروز ۲۲ خردادماه در تالار قلم مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی با هدف ارتباط موثر با فعالان اکوسیستم نوآوری و یافتن راه حل های نواورانه برای چالش های پیش روی خود برگزار شد.

ارائه خدمات به ۵۰ میلیون مشتری از اهداف اصلی بانک قرض الحسنه مهر ایران

در ابتدای رویداد مهرنو، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با اشاره به روند رو به رشد فعالیت بانک مهر، گفت: جذب و  ارائه خدمات به ۵۰ میلیون مشتری از اهداف اصلی بانک قرض الحسنه مهر ایران محسوب می‌شود.

سعید شمسی نژاد با اشاره به آن که بانکداری قرض الحسنه در دولت فعلی جایگاه و وزن خوبی در ساختار شبکه بانکی کشور پیدا کرده است، یادآور شد: ۵۰ درصد نقدینگی کشور در اختیار دو بانک ‌قرض الحسنه مهر ایران و رسالت قرار گرفته است.

وی با بیان آن که در حال حاضر هر دو بانک قرض الحسنه در ساختار بانکی کشور دارای رتبه‌های تک رقمی هستند، اظهار داشت: در سه سال اخیر مشتریان بانک قرض الحسنه مهر ایران از ۱۰ میلیون به ۱۸ میلیون افزایش پیدا کرده است و از سوی دیگر در سه سال اخیر منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران از ۷۰ همت به۲۹۰ همت افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با اشاره به آن که تسهیلات بانک قرض الحسنه مهر ایران از دو میلیون به بیش از ۳ میلیون افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: در سه سال اخیر رتبه شاپرک بانک قرض الحسنه مهر ایران از ۱۵ به ۵ ارتقا پیدا کرده و این در حالی است که بانک قرض الحسنه مهر ایران در حوزه سود آوری رشد مناسبی داشته است.

وی یکی از اهداف این بانک را جذب و ارائه خدمات به ۵۰ میلیون مشتری عنوان کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از اهداف بانک قرض الحسنه مهر ایران توسعه کسب و کار و تحول در ساختار شبکه بانکی کشور است.

شمسی نژاد همچنین یادآور شد: بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال های اخیر به ۷۰۰ شرکت دانش بنیان تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این رویداد با تقدیر از خدمات دولت سیزدهم در ترویج سنت قرض‌الحسنه، به رشد چشمگیر این بانک در سال‌های اخیر اشاره کرد. وی با بیان اینکه ۵ درصد نقدینگی شبکه بانکی در اختیار بانک‌های قرض‌الحسنه است، از افزایش ۷۰ تا ۷۵ درصدی منابع و تسهیلات این بانک در ۳ سال گذشته خبر داد.

شمسی‌نژاد با تاکید بر نگاه تحولی و توسعه‌ای بانک، هدف و شعار “۵۰ میلیون ایرانی، ۵۰ میلیون کارت بانکی” را مطرح کرد. وی افزود: دستیابی به این هدف با روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست، و نوآوری و استفاده از ظرفیت‌های اکوسیستم نوآوری و فناوری در این راستا اهمیت فراوان دارد.

ترویج فرهنگ نوآوری و پژوهش در بدنه بانک

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ادامه به اهداف مرکز نوآوری مهرنو اشاره کرد و گفت: نیاز نقدینگی، تنوع محصولات، توسعه کسب‌وکار، توسعه مشاغل خرد و مشارکت مردم از مهم‌ترین اهداف این مرکز است.

به گفته شمسی نژاد مرکز نوآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با هدف ورود به اکوسیستم نوآوری، ترویج فرهنگ نوآوری و پژوهش در بدنه بانک و ایجاد بستری برای شبکه‌سازی و شکل‌گیری ارتباط میان فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری، نوآوری اجتماعی، استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران و مشاوران فعالیت خود را آغاز کرده است.

این مرکز با در اختیار داشتن زیرساخت‌ها، منابع، تجربه در حوزه بانکداری قرض‌الحسنه و شبکه ارتباطی گسترده با اکوسیستم نوآوری و مالی کشور و همچنین با حمایت همه‌جانبه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، به دنبال بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال در حوزه فینتک، نوآوری اجتماعی و … در راستای توسعه و بهبود محصولات و خدمات نوآورانه بانکی به وسیله فناوری‌های نوین است.

گفتنی است از مهم‌ترین اهداف این مرکز می‌توان به ایجاد تنوع در ابزار و محصولات و خدمات مبتنی بر قرض‌الحسنه، شبکه‌سازی با هدف خلق ارزش برای مشتری و بانک، انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی در راستای ماموریت مرکز اشاره کرد.

همچنین حوزه‌های فعالیت این مرکز شامل فناوری‌های بانکی (BankTech)، فناوری‌های پرداخت (Pay Tech)، فناوری‌های قرض و وام (LendTech)، فناوری‌های بیمه (InsureTech)، زنجیره بلوکی (BlockChain)، هوش مصنوعی، فناوری‌های مربوط به داده و کارآفرینی و بانکداری اجتماعی است.

خدمات قابل ارائه این مرکز نیز شامل آموزش‌های تخصصی و منتورینگ، دسترسی به APIهای بانکی، ایجاد ارتباطات، توسعه شبکه ارزش مشتریان، حمایت از تحقیقات و رساله‌های دکتری مرتبط، امکان مشارکت و جذب حمایت از بانک و فضای کار اشتراکی و اختصاصی است.

پنل تخصصی بسترهای تامین مالی در حمایت از نوآوری‌های مالی و اجتماعی

بر اساس این گزارش در این رویداد پنل تخصصی بسترهای تامین مالی در حمایت از نوآوری‌های مالی و اجتماعی با حضور سیدمحمد حسین سجادی نیری مدیرعامل تکنوتجارت و رئیس هیات مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مصطفی عبدلی رئیس اداره کل سازمان و برنامه‌ریزی بانک قرض الحسنه مهر ایران، سیدمهدی سادات حیاتشاهی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنایع خلاق، علی عمیدی مدیرعامل کارن کراد برگزار شد.

 

 

دورنمای سه سال آینده اکوسیستم استارت‌آپی

در این پنل مصطفی عبدلی رئیس اداره کل سازمان و برنامه‌ریزی بانک قرض الحسنه مهر ایران در خصوص فعالیت‌های بانک مهر و افزایش تسهیلات برای رفع چالش‌های کشور گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر از سال ۹۶ کار خود را آغاز کرده است و تا کنون رشد ۷۲ درصدی منابع مالی را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه هرگز هدف ما صرف ارائه خدمت به مشتریان خرد نبوده است گفت: حمایت از کسب و کارها را همواره مدنظر قرار داده‌ایم. ابتدا تا سقف ۵۰۰ میلیون می‌توانستیم وام دهیم سپس به  ۷۵۰ میلیون و حالا سقف تسهیلات تا ۹۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

سیدمحمد حسین سجادی نیری مدیرعامل تکنوتجارت و رئیس هیات مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز با بیان اینکه، دورنمای سه سال آینده اکوسیستم استارت‌آپی وابستگی جدی به اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان و حضور CVCها در این اکوسیستم دارد گفت: به صورت عمومی در ایران و جهان با افول سرمایه‌گذاری مواجهیم و این از  چالش‌های بعد کرونا است. حجم استارت‌آپ‌هایی که بعد از کرونا سقوط کرده و شکست خورده‌اند، زیاد شده است. این موضوع مربوط به ایران نیست و حتی در اروپا و آمریکای شمالی نیز به همین منوال است.
وی افزود: به اعتقاد من قانون جهش تولید دانش‌بنیان اتفاقاتی خوبی را در این زمینه رقم می‌زند و  تا کنون حدود  ۱۹ CVC شکل گرفته‌اند که تا امروز ۹ واحد از آنها به شکل جدی کار خود را آغاز کرده‌اند، مثل گروه گلرنگ ونچرز، اسنوا ونچرز، فولاد مبارکه و غیره. بخشی از مالیات آنها در  کسب‌و‌کارها سرمایه‌گذاری می‌شود و من فکر می‌کنم به این شکل به رقم سرمایه‌گذاری‌های سال ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم.

به گفته سجادی نیری بهترین روش برای مواجه در نوآوری سرمایه‌گذاری خطرپذیر است و اگر دولت می‌خواهد وارد حوزه سرمایه‌گذاری شود باید به مثابه سایلنت پارتنر یا شریک خاموش عمل کند تا دچار اشتباهات گذشته نشویم. یک دوره ۱۱۰ شتابدهنده داشتیم، اما حالا اصلا اینطور نیست و شرایط تغییر کرده است. سرمایه‌گذارها می‌خواهند وارد کسب و کاری شوند که از دره مرگ عبور کرده باشد. باید اکوسیستم را از رشد کاریکاتوری دربیاوریم.

وی بیان کرد: من به آینده خوش‌بینم و معتقدم دورنمای ۳ سال آینده به اجرای قانون جهش دانش‌بنیان  و حضور سی‌وی‌سی‌ها بستگی دارد اینکه ما بتوانیم بخشی از اعتبار مالیاتی شرکت‌های بزرگ را تبدیل به دارایی و سهام در استارت‌آپ‌ها بکنیم اتفاقی نوآورانه است و می‌تواند مانند موتور پیشران اقتصاد عمل کند.

نیاز به نوآوری اجتماعی

سیدمهدی سادات حیاتشاهی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنایع خلاق با بیان اینکه با توجه به ظرفیت اجتماعی و مختصات جامعه ایرانی، حوزه نوآوری جتماعی می‌تواند در جامعه ایران پررنگ‌تر شود گفت: اما نبود ابزارهای کافی و فناورانه باعش شده تا کنون در این باره توفیق زیادی نداشته باشیم اما فرهنگ‌سازی‌های خوبی در این راستا شکل گرفته و تنوع در سرمایه‌گذاری‌های خود نشان از اهمیت این موضوع می‌دهد، حضور ۷۰ صندوق پژوهش فناوری و روش‌های جدید سرمایه‌گذاری هم در نوع خود از نگاه مثبت دولت و حاکمیت در این باره سخن می‌‌گوید.

علی عمیدی مدیرعامل کارن کراد هم حوزه تامین مالی جمعی را یکی از ارکان مهم در سرمایه‌گذاری دانست و به رشد ۵ برابری کراد فاندینگ اشاره کرد و توضیح داد: همچنان بانک‌ها معتمدترین نهاد نزد مردم ایران هستند و از زمانی که بانک کارآفرین یکی از سهامدار کارن کراد شد، رشد ما شتاب ویژه‌ای پیدا کرد و از سوی دیگر صدا و سیما و VODها مورد اعتماد مردم هستند و ما به همین خاطر برنامه کارمانی را در پلتفرم فیلیمو منتشر کرده‌ایم تا بتوانیم فرهنگ سرمایه‌گذاری و تامین مالی جمعی را در ایران جا بیندازیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *