معرفی استارتاپمقالات کارآفرینی

مزایای ورود دیرتر به بازار: چرا آخرین شرکت یک حوزه هم می‌تواند سودآور باشد؟

بسیاری از کسب و کارها فکر می کنند که ایده شان ناب است و اگر فرد دیگری حتی یک روز زودتر از آن ها نسبت به ساخت استارتاپ خود اقدام کند، بیشتر از ایشان موفق خواهد بود. با این حال در عمل موارد و نکات متعددی در ایجاد شرکت موفق تاثیر دارد و ورود دیرتر به بازار مزایای متعددی خواهد داشت.

وقتی جوردن ناتان شرکت تولید ظروف غیر سمی خود کاراوی را در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرد، می‌دانست که تنها موسسی نیست که سعی دارد برند جدیدی از قابلمه‌ها و تابه‌ها را به نسل جدید که در اینستاگرام می‌چرخند، بفروشد. اما او متوجه شد که تاسیس شرکت پس از رقبای متعدد، نعمات پنهانی دارد.

چگونه کاراوی ورود دیرتر به بازار را مدیریت کرد؟

زمانی که کاراوی راه‌اندازی شد، به شرکت‌هایی مانند Our Place، Great Jones و Made In Cookware در بازاری در حال سرخ شدن از استارتاپ‌های لوازم آشپزی آنلاین پیوست. اما ورود دیرتر به بازار به کاراوی اجازه داد تا محصولات و مخاطبان هدف برندهای دیگر را به خوبی بررسی کند. جوردن ناتان در قسمت اخیر از پادکست Found گفت که این امکان را به کاراوی داد تا رویکرد خود را تغییر داده و تلاش کند تا جای خالی‌هایی که این برندها باقی گذاشته‌اند، پر کند.

جوردن ناتان گفت که ابتدا کاراوی قصد داشت قابلمه‌های خود را مستقیما از کارخانه تامین کند و به نسل میلنیال که به دنبال جنسی بهتر از اجناس معمول در بازار هستند، اما هنوز ازدواج نکرده‌اند، بفروشد. به نظر می‌رسید که هر برند تولید به مصرف ظروف آشپزی دیگری همین ایده را دارد. بنابراین کاراوی مسیر خود را تغییر داد و به جای آن تمرکز خود را بر روی افراد تازه ازدواج کرده و پس از آن قرار داد و تمرکز ویژه ای به طراحی محصول نشان داد.

ناتان در این مورد گفت:« این کار به ما کمک کرد تا دید مردم به خودمان را تغییر دهیم، قیمت‌های خود را تغییر دهیم، قطعاتی که در مجموعه قرار می‌دهیم را تغییر دهیم. در حالی که بسیاری از این برندهای دیگر کارهای خود را به درستی انجام دادند، ما توانستیم جایگاه خود را در دنیای لوازم آشپزی تولید به مصرف در آشپزخانه‌ها ایجاد کنیم. درست جایی که دیگران در آن بازی نمی‌کنند.»

تماشای راه‌اندازی برندهای دیگر نیز نحوه فروش مجموعه اول محصولات شرکت ناتان را تغییر داد. او گفت که ابتدا کاراوی قصد داشت قابلمه‌های خود را هم به صورت مجموعه و هم به صورت قطعات جداگانه بفروش برساند. اما وقتی متوجه شدند که هیچ یک از رقبا لوازم آشپزی را به صورت مجموعه کامل به فروش نمی‌رسانند، آن ها به سراغ همین بازار رفتند و هیچ محصولی را به صورت جداگانه به فروش نرساندند.

فعالیت رقبای کاراوی باعث شد که این شرکت از ابتدای فرآیند با خرده‌فروشان صحبت کند. ناتان گفت که همیشه قصد داشتند در فروشگاه‌ها فعالیت کنند. اما با دیدن اینکه هیچ یک از برندهای از تولید به مصرف دیگر به دنبال ورود به خرده‌فروشی ها نیستند، کاراوی حتی قبل از راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود با خرده‌فروشان صحبت کرد. اکنون می‌توانید مجموعه‌های کاراوی را در فروشگاه های زنجیره ای Target و Costco و دیگر جاها پیدا کنید.

ورود زودهنگام به به بازار خرده فروشی فیزیکی مثل Target و Bed Bath & Beyond به دلیل حضور این شرکت ها در بازار نوعروسان به کاراوی کمک کرد تا سهم کاراوی در تازه عروسان  را تثبیت کند. این باعث شد که کاراوی نسبت به رقبای خود گزینه‌ی طبیعی‌تری برای زوج‌هایی جوان شود.

با وجود اینکه ورود دیرتر به بازار، به کاراوی در بسیاری از موارد کمک کرد، ناتان می‌گوید که در یک حوزه به آن‌ها آسیب زده است:« ما آخرین کسانی بودیم که به بازار رفتیم. آخرین نفری هم بودیم که به جمع‌آوری سرمایه پرداختیم. بنابراین وقتی به دنبال سرمایه گذارها رفتیم، هر سرمایه‌گذاری که با آن صحبت کردیم، قبلاً برند آشپزخانه‌شان را انتخاب کرده بودند و در آن سرمایه‌گذاری کرده بودند.»

مزایای ورود دیرتر به بازار - چرا آخرین شرکت یک حوزه هم می‌تواند سودآور باشد محصولات شرکت کاراوی

به دلیل همین ورود دیرتر به بازار، دوره اول جمع‌آوری سرمایه یک کار دشوار بود و ناتان گفت که پس از ۱۰ ماه صحبت با پنج تا هشت سرمایه‌گذار به صورت روزانه، توانستند دوره بذری را با بیش از ۱۰۰ سرمایه‌گذار و بدون حمایت های بزرگ از سرمایه گذاران خطرپذیر ببندند.

اما اکنون، پنج سال بعد، به نظر می‌رسد که ورود دیرتر به بازار ممکن است مفید باشد. این شرکت بیش از ۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر جمع کرده و خطوط محصولات خود را با محصولاتی مثل لوازم پخت نان و کیک و ظروف ذخیره کردن غذا گسترش داده است. مسیر مشخصی را نیز برای آینده پیش رو ترسیم کرده است.

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *