در دهههای گذشته بسیاری از صنایع و مشاغل، با ورود تکنولوژی، دچار تحول در ساختار خود شدند و به سمت شکل دادن بازاری تازه رفتند. این تحول، که به سرعت فراگیر میشد، به مشاغل سنتی شکل تازهای داد و فضایی جدید در اقتصاد و بازار ایجاد کرد؛ فضایی که بازار هر صنعت را تبدیل به دو بخش بازار آفلاین (سنتی) و بازار آنلاین میکرد. بسترهای آنلاین ایجاد شده، رفته رفته جایی تازه در زندگی روزمره جامعه باز و سهم بازار خود را بیشتر کردند.
نکته قابل توجه اینجا است که در سالهای گذشته، بسیاری از بسترهای آنلاین در سراسر جهان، شعبی حضوری برای تعامل مستقیم با مشتریانشان افتتاح کردند تا در بازارهای سنتی نیز حضور داشته باشند. این تغییر از اکوسیستم فناوری ایران نیز دور نماند و علیبابا، در سال گذشته، با افتتاج دومین شعبه خرید حضوری خود در تهران، پیشگام ورود جدی اکوسیستم فناوری به بازار سنتی شد، بازاری که در سال جدید دیجیکالا هم حضور رسمی خود را در آن اعلام کرد.
مسئول روابط عمومی شرکت سفرهای علیبابا، درباره دلیل ورود این شرکت به بازار آفلاین گفت:« تجربه ۱۰ سال حضورمان در صنعت گردشگری به ما نشان داده است که خرید برخی از خدمات حوزه سفر و گردشگری مانند ویزا یا تورهای خارجی به دلیل پیچیدگی و جزئیات زیاد در بستر حضوری کیفیت بالاتری دارد و همچنین گروههایی از جامعه در خرید حضوری احساس بهتری را تجربه میکنند.»
وی افزود:« از آنجایی که اولویت اصلی ما ساختن تجربه شایسته سفر برای تمام جامعه است، به سمت ایجاد کانالهای ارتباطی جدید فروش تلفنی و حضوری رفتیم. امیدواریم، همانطور که در بازار آنلاین تحول ایجاد کردیم، بتوانیم در روشهای سنتی عرضه خدمات گردشگری نیز تحول ایجاد کنیم.»
مسئول روابط عمومی این شرکت همچنین در رابطه با تجربه چند ماهه فعالیت شعبه حضوری علیبابا در تهران گفت:« هنوز برای ارائه آمارهای دقیق در خصوص عملکرد شعب حضوری زود است اما به طور کلی استقبال از این شعبه در ۴ ماهی که از افتتاح آن گذشته است، فراتر از انتظارمان بوده. تا امروز، بیشترین تقاضای مشتریان این شعبه مربوط به پرواز خارجی و پر مراجعهترین بازه زمانی آن اسفند ۱۴۰۲ و اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بوده است.»
شرکت سفرهای علیبابا همچنین اعلام کرده است که در سال پیش رو شعب حضوری بیشتری در تهران افتتاح خواهد کرد و فعالیت خود را در کانالهای فروش تلفنی و حضوری، در کنار فعالیت آنلاین، گسترش خواهد داد.