کسب و کارهای سلامتمعرفی استارتاپ

استارتاپ Abridge: راهکار هوش مصنوعی پرونده نویسی پزشکان

استارتاپ Abridge راهکار هوش مصنوعی پرونده نویسی را ارائه داده و هم اکنون با ارزش بازار حدود ۸۵۰ میلیون دلار، در مرز تکشاخی قرار دارد. این استارتاپ، یکی از هزاران استارتاپ های حوزه ی سلامت است که بعضا با استفاده از هوش مصنوعی فعالیت های مختلفی را انجام می دهند. از کمک به شناسایی بیماری تا توسعه داروهای جدید.

مقاله ی زیر مصاحبه ای با مدیرعامل و بنیان گذار این استارتاپ است که محصولی جادویی برای پرونده نویسی توسعه داده است. با ما همراه باشید.

راهکار هوش مصنوعی پرونده نویسی: تبدیل صدا به متن و خلاصه کردن متن

در سال ۲۰۱۹، شیو رائو، متخصص قلب و عروق یک ایده استارت آپی را برای اندی وایسمن، شریک عمومی اتحادیه اسکوئر ونچرز مطرح کرد. رائو آن را ترکیب ساوند کلاود و رپ جنیوس (دائره المعارف موسیقی) برای پزشکی نامید.

در حالی که وایزمن فکر می کرد مقایسه یک برنامه نوپای یادداشت برداری با هوش مصنوعی با میزبانی موسیقی و رونویسی اشعار کمی طنز آمیز است، این مفهوم بر او اثر گذار بود.

رائو توضیح داد که پزشکان تا دو ساعت در روز معمولاً خارج از ساعات کاری منظم وقت می‌گذارند تا گفتگوهای روز با بیمارانشان در آن روز را تایپ کنند. این وظایف اداری سبب خستگی پزشکان شده‌اند و برای سال‌ها است که برخی از آن‌ها را به ترک حرفه ترغیب کرده‌اند. رائو وایسمن را متقاعد کرد که آخرین نوآوری‌ها در حوزه هوش مصنوعی می‌تواند به طور چشمگیری زمانی را که پزشکان بر روی بار کاغذ بازی خود صرف می‌کنند کاهش دهد.

این موضوع سال‌ها قبل از اینکه هوش مصنوعی مولد به دنیا حمله کند و تخیلات سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند، رخ داد. وایسمن گفت:« این یک ایده خیلی عجیب بود. هیچ کس قبلاً این کار را نکرده بود.»

تیم برنده رائو رمز جذب سرمایه برای ایده عجیب

اما وایسمن و شرکای دیگر USV رائو را دوست داشتند. این که رائو نه تنها پزشک در مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبرگ بود، بلکه نیمی از وقت خود را به عنوان یک سرمایه‌گذار شرکتی در آن سیستم بهداشتی، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا در حوزه فناوری بهداشتی می‌گذراند. کارمندان و مشاوران رائو نیز فارغ‌التحصیلان و اساتید موسسه کارنگی ملون بودند، یکی از برترین مؤسسات در زمینه مهندسی و تحقیقات هوش مصنوعی.

وایسمن گفت:« شیو ترکیب نادری از استعدادها بود. یک کارآفرین با یک دیدگاه بسیار جسورانه و تیمی بسیار جالب. این حس منحصر به فرد بود.»

Abridge یک محصول اولیه تبدیل صوت به متن داشت که پزشکان می‌توانستند آن را رایگان در گوشی‌های هوشمند خود دانلود کنند و در طول تعاملات خود با بیماران استفاده کنند. مصرف پزشکان پایه‌ی LLM Abridge را تشکیل می‌دهد.

کمی بیش از پنج سال پس از اینکه USV یک سرمایه گذاری بذری ۵ میلیون دلاری به شرکت رائو با نام Abridge راه اندازی کرد، این شرکت یکی از پربحث‌ترین و پرشتاب ترین کسب‌وکارهای بهداشتی مبتنی بر هوش مصنوعی شده است.

اگرچه بیشتر شرکت‌ها هنوز هم در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی بسیار محتاط هستند، سازمان های پزشکی بزرگ مشتاق به امضای قرارداد با استارتاپ Abridge و استفاده از راهکار هوش مصنوعی پرونده نویسی آن هستند.

رائو گفت:« دوره فروش برای سیستم‌های بهداشتی می‌تواند ۱۸ تا ۲۴ ماه باشد. وقتی ما شرکت را راه‌اندازی کردیم، می‌دانستیم چه مشکلاتی در پیش  رو داریم.»

راهکار هوش مصنوعی پرونده نویسی استارتاپ Abridge

انفجار هوش مصنوعی، بادهای مساعدی برای فروش بیشتر

حال با چهار سال توسعه راهکار هوش مصنوعی پرونده نویسی Abridge که بر اساس هزاران گفتگوی پزشک-بیمار آموزش دیده است و اکنون که هوش مصنوعی در حال رشد است، بیمارستان‌ها ناگهان در یک نرخ سریع محصول استارتاپ Abridge را خریداری می‌کنند، که با رفتار معمول خرید طولانی‌مدت آن‌ها کاملاً متفاوت است. از آغاز سال ۲۰۲۴، این شرکت تقریباً هر هفته یک مشتری جدید در سیستم بهداشتی داشته است.

او افزود:« ما تمام این انرژی پتانسیل را که تقریباً در چند روز به انرژی حرکتی تبدیل شد، جمع‌آوری کرده بودیم. دانشگاه شیکاگو، ساتر، ییل، لی هلث، کریستوس، اموری و لیست ادامه دارد.»

بیمارستان‌های بزرگ نه تنها مجوزهای چند هزار کاربره از Abridge را خریداری می‌کنند، بلکه در بسیاری از موارد نظرات و نقدهای مثبتی در مورد تاثیرات مثبت نرم‌افزار بهداشتی این شرکت در کارهای پزشکان منتشر می‌کنند. مدیران بیمارستان و پزشکان Abridge را به عنوان یک محصول جادویی و یکی از مهم‌ترین تغییرات پارادایمی در حرفه‌های ما توصیف می‌کنند.

یکی از بزرگ‌ترین انتقادها در مورد هوش مصنوعی مولد کاربردهای اندک آن است. اما پرونده نویسی و یادداشت برداری مجازی می تواند کاربرد ارزشمندی از این فناوری باشد.

راهکاری برای کاهش مسئولیت های پزشکان

رائو گفت:« من از شنیدن داستان‌های جنگی در مورد دیدن بیماران و ساعت‌ها یادداشت کردن نکات مرتبط، به اختلال استرسی پس از آسیب روانی دچار شده ام. تمام این کارهای اداری توجه شما را از چیزی که مهم‌ترین آن بیمار شماست، منحرف می کند. از زندگی شخصی خودتان هم شما را دور می کند.»

با فعال بودن راهکار هوش مصنوعی پرونده نویسی Abridge در پس زمینه، پزشک می‌تواند به طور کامل بر روی بیمار تمرکز کند بدون اینکه نگران پر کردن فیلدهای خاص در پرونده پزشکی در طول ویزیت باشد.

به گفته دکتر لی شوام، مدیر دیجیتال سیستم بهداشتی ییل نیو هیون، یکی از مشتریان استارتاپ Abridge، آثار مثبت پزشکان مجهز به راهکار هوش مصنوعی پرونده نویسی به سادگی قابل اندازه‌گیری است. به همین دلیل، بسیاری از سیستم‌های بهداشتی به استفاده از آن‌ها مشتاق هستند.

به نظر می‌آید Abridge در بازار خود پیشتاز باشد. بازاری که علاوه بر Nuance متعلق به مایکروسافت، شامل چند استارتاپ کوچک و بزرگ دیگر نیز است. با این حال شوام مطمئن نیست که Abridge توانایی حفظ فاصله خود را با رقبا در طولانی مدت دارد.

شوام پرسید:« سوال بزرگ این است که آیا برای موفقیت در این فضا به یک مدل زبانی اختصاصی نیاز دارید؟ یا آیا مدل‌های عظیمی مانند GPT-4o، گوگل و لامای متا به حدی خوب می‌شوند که می‌توانند یک مجموعه کامل از یادداشت‌های پزشکی را جذب کرده و عملکردی مشابه را ارائه دهند؟»

این خط پرسش و پاسخ نشان می‌دهد که هنوز روزهای ابتدایی نه تنها برای راهکار هوش مصنوعی پرونده نویسی، بلکه برای بیشتر شرکت‌های هوش مصنوعی مولدهستند. نرخ نوآوری سریع و شدید است و برنده‌های امروز به راحتی می‌توانند مزیت خود را از دست بدهند.

شوام گفت:« Abridge از باقی رقبا جلوتر است. اما مسابقه تازه شروع شده است. ممکن است زانوی اسب مسابقه ناگهان آسیب ببیند و زمین بیفتد.  یا ممکن است به طور مداوم از رقبا بیشتر و بیشتر جلو بیفتید.»

در حال حاضر، اکثر سرمایه‌گذارانی که با تک کرانچ صحبت کرده‌اند، موافقند که استارتاپ Abridge در رقابت راهکار هوش مصنوعی پرونده نویسی مزیت های بسیاری دارد. به همین دلیل، پول به شرکت جاری شده است. در فوریه سال جاری، استارتاپ Abridge با ارزش ۸۵۰ میلیون دلار، یک سرمایه سری C به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار را با رهبری Lightspeed Ventures جذب کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *