اخبار استارتاپیاخبار هوش مصنوعی

اپراتور هوش مصنوعی اهورا رونمایی شد.

مراسم رونمایی از اپراتور هوش مصنوعی اهورا در الکامپ ۲۷ام با حضور مقامات کشوری و توسعه دهندگان این اپراتور برگزار شد.

به گزارش اکوموتیو، در مراسم رونمایی از اپراتور اهورا، افرادی همچون «سیدحمید نجم‌آبادی»، معاون دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی ریاست‌جمهوری، «حمید حیدری»، مسئول حکمرانی و سیاست‌گذاری هوش مصنوعی مرکز تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری، «محمد موسی‌زاده موسوی»، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی فناوری‌های نوظهور دیجیتال، «محمد مظفری»، معاون فنی هلدینگ «گرین‌وب»، و «نرگس محمدی‌نژاد»، مدیرعامل شرکت «ایران‌جی‌پی‌یو»، حضور داشتند.

اهمیت توسعه اپراتور هوش مصنوعی اهورا

اپراتور هوش مصنوعی اهورا توسط هلدینگ دانش‌بنیان «گرین‌وب» و مجموعه «ایران‌جی‌پی‌یو» طراحی و ارائه شده است. این اپراتور تمامی خدمات زیرساختی و فنی موردنیاز را به متقاضیان هوش مصنوعی ارائه می‌دهد و بستر لازم برای تسریع حرکت کشور به سمت فناوری‌های نوظهور را فراهم می‌کند.

نجم‌آبادی با اشاره به گسترش هوش مصنوعی در جهان، درباره وضعیت ایران گفت: «در ایران همت جدی برای پرداختن به هوش مصنوعی وجود دارد اما فاصله زیادی با کشورهای پیشرو در این حوزه داریم که قابل جبران است.» او ابراز امیدواری کرد که ایران با سیاست‌های دولت بتواند در ۱۰ سال آینده در میان ۱۰ کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی قرار بگیرد.

معاون دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی ریاست‌جمهوری از حمایت جدی این معاونت از شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه برای دستیابی به اهداف خبر داد.

حمید حیدری، مسئول حکمرانی و سیاست‌گذاری هوش مصنوعی مرکز تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری نیز درباره نیازها و توسعه و کاربرد هوش مصنوعی گفت: «برخی از چالش‌ها به زیرساخت‌های هوش مصنوعی مربوط می‌شود و محصولاتی مثل اپراتور هوش مصنوعی اهورا می‌توانند این چالش‌ها را حل کنند.»

حیدری با اشاره به همکاری مؤثر ستاد هوش مصنوعی، معاونت علمی ریاست‌جمهوری و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات زیرساخت، درباره تقویت و تداوم این همکاری‌ها ابراز امیدواری کرد.

محمد موسی‌زاده موسوی، مدیرعامل صندوق فناوری‌های نوظهور دیجیتال، به اهمیت هوش مصنوعی پرداخت و گفت: «علی‌رغم برخی اختلاف نظرها درباره تعدادی از فناوری‌ها، همگان به این نتیجه رسیده‌اند که ظرفیت هوش مصنوعی بسیار بالاست و حضور فعال در این عرصه ضروری است.» او اپراتور اهورا را نمونه‌ای موفق از برنامه‌های اجراشده برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی دانست و حمایت از این نوع سرویس‌ها را مهم و نتیجه‌بخش ارزیابی کرد.

وی افزود: «چند سالی است که در این حوزه فعالیت می‌کنیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که توسعه زیرساخت‌های کلیدی هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها اولویتی جدی است و به‌اندازه توسعه بازار اهمیت دارد.»

ایده پشت اهورا

مظفری، معاون فنی گرین‌وب، درباره شکل‌گیری ایده ورود این هلدینگ به صنعت هوش مصنوعی گفت: «از حدود سال ۱۳۹۷ ما در گرین‌وب مدل ساردینی را اجرا کردیم و هدف ما ایجاد مگاپروژه‌هایی بود که شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای کوچک را به یکدیگر متصل کند. به همین دلیل، اولویت گرین‌تک در حوزه خدمات حرفه‌ای هوش مصنوعی، امنیت اطلاعات و هوشمندسازی شهری تعیین شد و ما به دنبال تیم‌های قوی و مگاپروژه‌ها رفتیم.»

به گفته مظفری، یکی از نخستین اقدامات گرین‌وب در سال ۱۳۹۸ ارائه سرویس‌های ابری در زمینه زیرساخت هوش مصنوعی بود که از طریق بخش خدمات ابری ایران‌سرور عرضه شد. پس از آن، تیم‌ها و مسائل جدیدی اضافه شدند، به‌ویژه در زمینه انقلاب صنعتی چهارم که بنگاه‌های اقتصادی بزرگ سنتی با آن مواجه هستند.

او تأکید کرد که سرویس‌هایی که در اپراتور هوش مصنوعی اهورا عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از سرویس‌های ابری فعال هستند که در قالب یک مجموعه گردآوری شده‌اند تا به‌طور مشترک مسائل بزرگ را حل کنند. معاون فنی گرین‌وب همچنین برای همکاری با تیم‌های جدید در این اپراتور اعلام آمادگی کرد.

مدیرعامل «ایران‌جی‌پی‌یو» بیان کرد: «از دید ما، اپراتور یک موجودیت واحد نیست، بلکه مجموعه‌ای از واحدها، شرکت‌ها و افراد مختلف را تشکیل می‌دهد. هدف ما این بود که نیازهای شرکت‌ها، محققان و افراد دیگر را در هر سه لایه پوشش دهیم. در همین راستا، هشت سرویس در اهورا راه‌اندازی شده و بیش از ۱۰ مدل به‌روز سخت‌افزار GPU فراهم کرده‌ایم.»

از جمله سرویس‌های ارائه‌شده در اهورا می‌توان به هوش مصنوعی بدون سرور و ذخیره سازی هوش مصنوعی اشاره کرد.

محمدی‌نژاد در پایان گفت: «امیدواریم با خدمات و سرویس‌هایی که در اپراتور اهورا ارائه می‌کنیم، به توسعه صنعت هوش مصنوعی و رشد اقتصاد دیجیتال کشور کمک کنیم.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *