اخبار کشاورزیاخبار هوش مصنوعی

معرفی استارتاپ کیلیمو: صرفه جویی در مصرف آب با کمک هوش مصنوعی و داده های ماهواره ای

استارتاپ کیلیمو به کشاورزان کمک می‌کند تا در عین حفظ سطح تولید خود، در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و بابت این صرفه‌جویی کسب درآمد کنند.

وقتی مردم به آبی که استفاده می‌کنند فکر می‌کنند، معمولاً آب شرب یا دوش روزانه به ذهن‌شان می‌رسد. اما حدود ۷۰ درصد از آب مصرفی ما صرف کشت محصولات غذایی می‌شود، رقمی که در کشورهای کم‌درآمد به ۹۰ درصد هم می‌رسد. پیدا کردن آب برای سایر مصارف، کار دشواری است.

در بسیاری از مناطق، کشاورزان تشویق می‌شوند تا به مقدار زیادی آب مصرف کنند، حتی بیشتر از نیاز واقعی، تا از موفقیت محصول خود مطمئن شوند. جائرو ترد، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل کیلیمو، به تک‌کرانچ گفت: «دولت‌ها می‌خواهند غذای کشور را خود کشور تولید کند و نمی‌خواهند آب گران باشد.»

او افزود: «اما اگر کشاورزان کمتر آبیاری کنند، ممکن است که تولید کاهش یابد، درآمد قابل توجهی از دست برود و غذای بیشتری تلف شود. این یک عدم تعادل در خطرات است.»

آبیاری ارزان‌قیمت مناطق زیادی از جهان را به سبدهای غذایی تبدیل کرده است. اما این به معنای کمبود آب برای سایر مصارف نیز هست.

برای شرکت‌ها، کمبود آب می‌تواند تهدیدی وجودی باشد. ترد گفت: «اگر شما یک کارخانه بطری‌سازی با فروش ۲۰۰ میلیون دلاری داشته باشید و هفته بعد آب نداشته باشید، مقدار زیادی درآمد را از دست می دهید. بنابراین ما شروع به صحبت با افراد کردیم و سعی کردیم برای آب ارزش‌گذاری کنیم.»

آنچه که ترد و همکارانش در کیلیمو ابداع کردند ابزاری برای مدیریت ریسک است. تا کنون، این شرکت حدود ۱۰۰,۰۰۰ نمونه خاک از ۴۵ نوع محصول مختلف در چندین کشور، عمدتاً در آمریکای جنوبی، جمع‌آوری کرده است. سپس از این نمونه‌ها برای ارتباط دادن رطوبت خاک با تصاویر ماهواره‌ای از مزارع استفاده می‌کند که به مراتب آسان‌تر به دست می‌آید.

ترد گفت: «باید بر روی زمین باشیم تا بفهمیم در آن خاک خاص در آن کشور خاص، چگونه اوضاع رفتار می‌کند.»

کیلیمو سپس می‌تواند مزارع را از راه دور نظارت کند و به کشاورزان در مورد استفاده از آب مشاوره دهد. این شرکت بابت این خدمات از کشاورزان هزینه‌ای دریافت می‌کند و اگر آنها بتوانند موفق به کاهش مصرف آب شوند، کیلیمو می‌تواند آب اضافی را به شرکتی که در همان حوزه آبخیز به آب بیشتر نیاز دارد بفروشد و بخشی از درآمد را با کشاورز به اشتراک بگذارد.

در نهایت، کشاورزانی که مصرف آب خود را کاهش می‌دهند، ۲۰٪ تا ۴۰٪ بیشتر از مبلغی که به کیلیمو پرداخت کرده‌اند، سود می‌برند. همه چیز توسط اشخاص ثالث بر اساس استاندارد حسابداری منافع آبی حجمی تأیید می‌شود.

گرچه این استارتاپ حدود یک دهه است که فعالیت می‌کند، اما با افزایش بحران آب، در حال گسترش فعالیت خود است. در حال حاضر در سراسر آمریکای جنوبی، از جمله آرژانتین که مقر اصلی آن است و همچنین مکزیک، فعالیت می‌کند. گام بعدی گسترش به جنوب غربی ایالات متحده و اروپا است. برای حمایت از این رشد، کیلیمو اخیراً ۷.۵ میلیون دلار سرمایه سری A جذب کرده است. این دور توسط Emerald Technology Ventures و با مشارکت iThink VC، Kamay Ventures، Salkantay Ventures و The Yield Lab Latam رهبری شد.

کیلیمو با مایکروسافت، اینتل و کوکاکولا همکاری می‌کند.  همه این شرکت ها تعهداتی در زمینه آب دارند. از جمله مراکز داده و نوشیدنی‌ها مصرف کنندگان بزرگ آب هستند. ترد امیدوار است که قراردادهای بیشتری با مشتریان بزرگتر امضا کند.

او گفت: «یک شرکت به تنهایی نمی‌تواند تفاوتی ایجاد کند. اما اگر بتوانید شرکت‌ها، دولت و نهادهای بانک توسعه را با هم هماهنگ کنید، آنگاه می‌توانید تفاوتی ایجاد کنید.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *