مقالات هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در خودرو و تغییر قوانین رانندگی !

در این مقاله به بررسی رانندگی با ماشین هایی که دارای هوض مصنوعی هستند می پردازیم . در صورتی که خارج از ایران زندگی می کنید و دوست دارید ماشینی خریداری کنید که تمام از امکانات به روز استفاده می کند و یا دوست دارید در مورد ماشین هایی که دارای تکنولوژی های حرفه ای هستند اطلاعات خوبی به دست بیاورید این مقاله را از دست ندهید . در ادامه به بررسی تغییر قوانین رانندگی و یا حتی گواهینامه رانندگی برای ماشین های دارای هوش مصنوعی می پردازیم که امروز به شدت در حال بررسی در کشور های مختلف اروپایی و حتی آمریکاییست .
و در آخر به بررسی موارد فنی و اطلاعات دیگر در مورد ماشین های دارای این قابلیت می پردازیم .

آیا قوانین رانندگی بعد از ورود ماشین های هوشمند تغییر کرده ؟

همانطور که می دانید کشور آلمان و آمریکا پیشگامان استفاده از ماشین های دارای هوش مصنوعی بوده و هستند و در کشور های اروپایی بعد از تایید و استفاده از این ماشین ها در کشور آلمان به سمت این صنعت رفتند تا جایی که ماشین های و یا برند هایی مانند پورش و بنز و بی ام و و آئودی هم به سمت برقی شدن با هوش مصنوعی حرکت کرده و مدل های بی نظیری را تولید کرده اند اما اصولا ماشین ها و یا مدل های متعددی از برند تسلا در تمامی کشور های جهان به دلیل استفاده زیاد از هوش مصنوعی معروف تر نسبت به دیگر برند ها شده است . اما سوال اینجاست که آیا واقعا قوانین رانندگی دستخوش تغییر خواهد شد ؟

بله . در کشور آلمان در سال ۲۰۲۳ به دلیل حجم بالای فروش ماشین های تسلا و یا دیگر ماشین های الکترونیک ادغام شده به هوش مصنوعی قوانین جدید را برای رانندگی با ماشین های هوشمند عرضه کردند . اما شاید فکر کنید که فرضا این قوانین بر روی روند گرفتن گواهینامه رانندگی تغییرات زیادی ایجاد می کند اما اینطور نیست . برای مثال شما باید در ابتدا در آموزشگاه های رانندگی ثبت نام می کردید و سپس با شرکت در کلاس های آیین نامه رانندگی آزمون آیین نامه رانندگی می دادید که قبل از آن باید نمونه سوالات آیین نامه رانندگی را بعد از کتاب آیین نامه رانندگی به خوبی می خواندید و بعد به سراغ آزمون شهری می رفتید .

هنوز هم در تمامی دنیا قوانین گرفتن گواهینامه رانندگی به همان شکل است اما اینبار کمی تغییر در روند آیین نامه مشاهده شده است . برای مثال در کتاب آیین نامه رانندگی در ۱۰ سال گذشته خبری از قوانین ماشین های هوشمند نبود اما امروزه این مورد به قدری دارای اهمیت است که کشور هایی مانند ( آلمان , بلژیک , کانادا , آمریکا , فرانسه , انگلستان و اسپانیا ) در حال ایجاد قوانین مشترک برای رانندگی با ماشین ها هوشمند هستند . بسیار جالب است که یکسری از این موارد را بدانیم … .

قوانین استفاده از ماشین های هوشمند !

اگر دقت کرده باشید در ماشین های تسلا شما در صورتی که ماشین را بر روی حالت آتو درایو قرار دهید ماشین برای مدتی به صورت خودکار رانندگی می کند و بعد از مدتی به شما هشدار می دهد تا دستتان را بر روی فرمان ماشین قرار دهید اما این مورد چرا در تسلا ایجاد شد ؟ در سال ۲۰۲۱ درست وقتی رانندگان از ماشین های هوشمند تسلا استفاده می کردند با خیال راحت به ماشینشان لوکیشن می دادند و بر روی حالت اتودرایور ماشین را قرار می دادند و به خواندن کتاب و یا بررسی پست های شبکه های اجتماعی می پرداختند تا جایی که به مقصد برسند . به همین دلیل توجی به مسیر نداشتند .

ناگهان خبر های زیادی از تصادفات رانندگی با ماشین های دیگر و یا حتی عابرین پیاده و یا بسیاری از موارد مانند انحراف از مسیر از ماشین های تسلا گزارش شد . رانندگان می گفتند خسارات را باید تسلا بدهد و بیمه های می گفتند خسارات بر عهده راننده است و در نتیجه یک باگ درست در میان قوانین رانندگی کشور های استفاده کننده از ماشین های هوشمند پیش آمد . اما باید چکار می کردند ؟

در این شرایط از کمپانی تسلا خواسته شد تا یکسری تغییرات را فورا بر روی هوش مصنوعی ماشین ها ایجاد کند برای همین این شرکت تا مرز ورشکستگی بزرگ حرکت کرد . در همین حین قوانین جدید در کشور ها وضع شد که به صورت زیر است :

  • راننده حق استفاده از مشروبات الکلی را ندارد
  • در صورت هر گونه تصادف تمامی جرائم بر عهده راننده است
  • باید بیمه مخصوص ماشین های هوشمند ایجاد شود
  • راننده باید قوانین جدید از کتاب آیین نامه رانندگی جدید را به خوبی بخواند و تست و آزمون آیین نامه رانندگی مجدد دهد

البته مورد آخر هرگز عملی نشد اما رانندگان باید قوانین جدید رانندگی با ماشین های هوش مصنوعی را می خواندند , قوانینی که در کتاب آیین نامه رانندگی جدید نوشته شده بود و در صورتی که از این قوانین بی خبر می بودند باید تمامی هزینه های جریمه رانندگی را بدون هیچ اعتراضی پرداخت می کردند . از این رو ماشین های تسلا هم مجدد با قدرت بسیار زیاد و با استاندارد های عملکردی بسیار قوی به بازار برگشتند و با مارکتینگ عالی توانستند در تمامی کشور ها جای خوبی در بازار به دست بیاورند و هم اکنون در تمامی کشور های جهان در حال استفاده از این ماشین ها هستند .

امکانات ماشین های دارای هوش مصنوعی چیست ؟

ماشین های هوشمند دارای امکانات بسیار عالی هستند که در این بخش این امکانات را به دو دسته فنی و غیر فنی تقسیم می کنیم که در ابتدا به سراغ موارد فنی در این ماشین ها می رویم که به صورت زیر است :

۱ – سیستم های تعلیق دارای هوشمند : یعنی وقتی ماشین به چاله ای در راه می افتد قبل از ورود چرخ ها به چاله های سیستم های تعلیق با ایجاد سیستم کنترل پایداری نقطه ثقل از بالا و پایین رفتن ماشین جلوگیری می کنند .
۲ – سیستم جلوگیری از تصادف : در این حالت ماشین تشخیص می دهد که به زودی تصادف می شود و فورا ماشین را بر اساس فضای موجود به راه های دیگر منتقل می کند .
۳ – سیستم خودران : در این حالت ماشین با استفاده از سیستم های راداری در مسیر مدنظر با سرعت تعیین شده حرکت می کند .
۴ – سیستم اعلام شارژ : در این حالت ماشین می تواند اعلام کند که تا چه مسیری با شرایط فعلی می توانید حرکت کنید برای همین شما را به اولین ایستگاه شارژ هدایت می کند .

امکانات غیر فنی ماشین های هوشمند تسلا به صورت زیر هستند :

۱ – گرم کن و سرد کن ماشین : در این حالت شما با استفاده از نرم افزار می توانید تعیین کنید تا قبل از سوار شدن در ماشین , ماشین خنک باشد و یا گرم و این مورد یکی از بهترین آپشن های غیر فنی برای راحتی رانندگان است .
۲ – سیستم تشخیص : در این حالت در صورتی که بخواهید به رستورانی بروید که دارای امتیاز خوبی است می توانید از تسلا بخواهید تا نزدیک ترین رستوران با رتبه خوب را برای شما پیدا کرده به آنجا برود .
۳ – سیستم پارک هوشمند : در این حالت شما می توانید تعیین کنید که این ماشین در هر جایی که می تواند درست باشد پارک کند و شما زحمت پارک کردن را نکشید .
۴ – سیستم کنترل شرایط : این ماشین بعد از تصادفات و یا در حین خرابی ماشین به مراکز نزدیک تماس گرفته و لوکیشن را برای عوامل ارسال می کند و شما را از شرایط موجود نجات می دهد
۵ – دارای حسگر های امنیتی ویژه : تحت هیچ شرایطی ماشین شما ربوده نمی شود و در صورتی که فردی قصد این کار دار داشته باشد تسلا به شما و به مراکز پلیس نزدیک به محل شما فورا خبر می دهد

البته این موارد بسیار بسیار کم و خلاصه ای از امکانات ماشین های هوشمند در بازار است .

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *