کارآفرینی و استارتاپ

گفتگو با ارشد حسینی، مدیر شتابدهی و سرمایه گذاری پلنت

در سال جدید به حوزه سلامت ورود خواهیم کرد

در راستای فعالیتهای مرکز نوآوری پلنت، گفتگویی با ارشد حسینی، مدیر شتابدهی و سرمایه گذاری این مرکز داشتیم.

آقای حسینی در مراکز نوآوری مختلفی فعال بوده و با پارک های علمی و فناوری همکاری داشته است. همچنین به عنوان مشاور توسعه کسب‌وکار با استارتاپ های مختلفی کار کرده است، عمده فعالیت حسینی در حوزه استارتاپ های فناوری محور و فینتکی بوده است و همکاری های محدودی نیز با کسب و کارهای حوزه سخت افزاری رقم زده است. گفتگوی اکوموتیو را با وی دنبال کنید:

فرآیند شتابدهی در پلنت چگونه است؟

فرآیند شتابدهی در پلنت در واقع به چند دسته فرآیند مختلف تقسیم میشود و یک فرآیند خاص و منحصر به فرد نداریم چرا که تمام استارتاپ‌ها در شرایط یکسانی قرار ندارند.

برای مثال اگر استارتاپ‌ خروجی اکتشاف خود تیم پلنت باشد فرایند شتابدهی متفاوت با زمانی است که خود تیم به ما مراجعه کرده باشد. به طور کلی این فرآیندها چک می کنند که تیم در چه وضعیتی قرار دارد، فرصتی  که توسط آنها شناسایی شده‌است تا چه حد درست است. آیا در راستای زنجیره ارزش پلنت هستند و امکان هم افزایی وجود دارد یا خیر.

شما در چه حوزه هایی فعالیت دارید؟

در گذشته فعالیت پلنت در حوزه اینشورتک بود اما در حال حاضر مجموعه پلنت در حوزه‌های اینتشورتک و فینتک ورود می کند و به تمام حوزه ها وارد نمی شود.

البته یک حوزه کلی تری هم به نام دیجیتال تکنولوژی داریم که لایه های دیگری را شامل می شود که تعدادی از استارتاپ هایی با آنها همکاری داریم در این لایه هستند.

آیا تصمیم دارید به حوزه های دیگر نیز وارد شوید؟

برای سال جدید برنامه داریم به صورت ویژه به حوزه‌ی سلامت ورود داشته باشیم البته در سال پیش ورود مختصری به فناوری‌ها و استارتاپ های حوزه سالمندان داشتیم اما هدف امسال خود سلامت و استارتاپ‌های مربوط به این حوزه هستند.

تیم شما چه تخصص خاصی دارد؟

به طور کلی تیم پلنت از افرادی تشکیل شده‌است که با فناوری آشنایی  و دید تازه‌ای به نوآوری دارند. افرادی که در صنعت بیمه، مالی، شتابدهی، کارافرینی و توسعه کسب و کار تخصص دارند و از قابلیت های خوب ارتباطی و نرم برخوردار هستند.

اکثر کسانی که در پلنت مشغول به کار هستند که در تمامی این تخصص‌ها دانش و تجربه دارند و می توانند بهترین بازی را برای تیم خلق کنند.

چالشهای یک شتابدهنده و سرمایه‌گذار چیست؟

چالش های متعددی وجود دارد بزرگترین این چالشها اقتصاد منبع محور ایران است که هنوز اقتصاد نوآور را منبع بهره‌وری نمی‌داند. اولین نتیجه‌ی این نظام اقتصادی سخت شدن فرآیند تشکیل سرمایه و سرمایه‌گذاری روی خود شتابدهنده‌ها است.

درنتیجه تنها افرادی که علاقمند به نوآوری هستند یا سرمایه گذارانی که به دنبال معافیت‌هایی از جانب دولت هستند در این بازار ماندگار می شوند در نتیجه تعداد سرمایه گذارانی که نگاه نوآورانه داشته باشند یا به دنبال ایجاد ارزش و کمک به زنجیره ارزش باشند کمتر می شود. همین باعث کاهش ظهور تیم‌های بالغ در صنایع و جوار شرکت های بزرگ و کمرنگ شدن نقش شتابدهنده می شود.

تجربه زیسته اکثریت در شرکت داری ضعیف است و اقتصاد فقط در بخش صنفی تنوع دارد ولی در بخش شرکتی متاسفانه این تنوع وجود ندارد و در نتیجه افرادی که در این لایه کار می کنند کم می شود.

و در بخش خردتر هم می توان به عدم برقراری ارتباطات حرفه‌ای و مبتنی بر این فضا، نحوه  مدیریت اشتباه شتابدهنده، ناتوانی در بومی‌سازی، ناتوانی در هدایت و جلو بردن فرایندها و به کارگیری افرادی متعهد در پروژه‌ها اشاره کرد.

چه چیزی از سمت تیم‌ها برای سرمایه گذاران مهمتر است؟

به مرحله رشد تیم بستگی دارد و موارد متعددی را شامل می‌شود در مراحل اولیه پتانسیل، سوابق، نوع همکاری افراد تیم، حجم بازار کلی و راهبرد های کلان مدنظر تیم ها حائز اهمیت می شود چرا که اینها مواردی هستند که بر روی رشد تیم اثرگذار هستند ولی در مراحل بعدی مسائلی مانند استراتژی های ثانویه مالی و بازگشت سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در بازار بین الملل فعالیت دارید؟

فعالیت جدی در بازار بین الملل چالش برانگیز است ولی سعی کردیم از طریق تعدادی از استارتاپ‌های خود پلنت که بازار کارشان خارج از کشور است با بازارهای بین المللی همگام شویم.

چه چالش هایی در بازار بین الملل است؟

همیشه مسائل حقوقی، نمایندگی و توسعه کسب‌وکار در خارج از مرزها برای شخصیت‌های حقیقی شرکت‌های ایرانی چالش‌برانگیز بوده است که چالش هایی مانند دسترسی به منابع و انواع زیرساخت ها را در اولویت های بعدی قرار می دهد.

سخن پایانی؟

کار شتابدهی در ایران به تازگی به بلوغ رسیده و جدی و غربال شده است. شتابدهنده‌ها و سرمایه‌گذاران آمده‌اند بمانند و در نقاط محدودی از اقتصاد کشور که می شود برای خلاقیت و نوآوری جایگاهی قائل شد اثرگذار باشند. چه بسا تبدیل به مدل های خوبی در رشد و توسعه استارتاپ ها می شوند.

البته این به شرطی است که پایداری کنند ولی قطعا اگه چالش های کلان کشور ادامه پیدا کند، می شود پیش‌بینی کرد همین بازیگران اندک را  هم از دست بدهیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *